Lurer du på hva førerkort klasse A1 koster? Har du fylt 16 år, liker å bevege deg rundt i verden på to hjul, men synes en 50 kubikks moped eller scooter er litt lite spennende? I så fall har du en annen mulighet: Ta lappen for lett motorsykkel klasse A1. I denne artikkelen får du vite mer om hva du må regne med å betale for å få oppfylt MC-drømmen. Du får også med deg noen andre tips på veien, om hvilken opplæring du må gjennom, hva som er fordelene med klasse A1, og hvordan du kan spare penger. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Opplevelsen av å suse av gårde på to hjul er avhengighetsskapende. Enten du legger ut på tur på landeveien, alene eller sammen med andre, eller trenger et smart og morsomt kjøretøy for å komme deg til og fra skole og venner, så er en lett motorsykkel tingen.
Mange lurer på hvor mye det koster å ta lappen for lett MC. Det finnes det ikke ett svar på, men her er en liten pekepinn: Det som har størst betydning for den totale sluttsummen, er hvor mange kjøretimer du har behov for. Er du allerede vant til å kjøre moped eller scooter, har du allerede et ganske godt grunnlag, både praktisk og teoretisk. Selv om det må sies at å kjøre motorsykkel, er noen hakk mer krevende.
Dette er det du må gjennom for å få motorsykkellappen klasse A1:
En del kjøreskoler har en noe høyere pris på kjøretimer sent på ettermiddagen, for eksempel etter kl 16, eller i helgene.
Pakkepris. De fleste kjøreskolene tilbyr pakker der all obligatorisk undervisning er inkludert. Noen pakker inneholder også et antall kjøretimer. Kjøper du en basispakke uten kjøretimer, koster den som regel mellom 12.000 og 14.000 kr. Kjøper du en pakke som inkluderer for eksempel ti kjøretimer, må du regne med å betale mellom 21.000 og 25.000 kr.
Akkurat hvor mye du sparer ved å velge pakkeløsning fremfor å betale for timer og kursmoduler separat, varierer også en del fra skole til skole. Men du kan i alle fall regne med å få en rabatt tilsvarende prisen på én kjøretime, altså litt i underkant av 1.000 kr.
Motorsykler er delt inn i tre klasser ut fra hvor kraftig motor de har. Bakgrunnen for dette er at selv om kjøretøyene fungerer etter de samme prinsippene, stiller de ulike krav til føreren med tanke på modenhet, erfaring og vurderingsevne.
Klasse A1: Dette er klassen for lette motorsykler, som vi også går gjennom i denne artikkelen. Motorens slagvolum kan her være maksimalt 125 ccm, og effekten kan være høyst 11 kW (14,75 HK). Forholdet mellom effekt og sykkelens egenvekt kan være høyst 0,1 kW per kilo. Du kan ta A1-lappen når du er 16 år, men øvelseskjøre fra du er 15 år.
Klasse A2: Førerkort klasse A2 tillater deg å kjøre motorsykler med motor på maksimalt 35 kW (47,6 HK), hvis forholdet mellom effekt og sykkelens egenvekt ikke er høyere enn 0,2 kW per kilo. Aldersgrense for å ta førerkort klasse A2 er 18 år.
Klasse A: Tilsvarer tung motorsykkel. Klasse A har ingen begrensninger med tanke på effekt. Du være minst 24 år for å ta lappen for klasse A. Men det finnes ett unntak: Hvis du har hatt lappen for A2 fra du var 18 år - og hvis du dermed har to års kjøreerfaring på mellomtung sykkel - kan du ta klasse A når du har fylt 20 år.
Et praktisk fremkomstmiddel: Mange som velger å ta førerkort for klasse A1, gjør det først og fremst fordi de ønsker å oppleve fart, kjøreglede og mestring. Andre velger lett MC fordi de har et faktisk transportbehov og ønsker å komme seg raskere rundt i nærmiljøet og tilbakelegge lengre distanser enn det som er mulig med moped eller scooter. En annen grunn kan være at du har arvet en spesiell motorsykkel eller har sett deg ut en du ønsker å kjøpe, som krever dette førerkortet.
Mange bor dessuten slik at de er avhengige av kollektivtransport eller av å bli kjørt av andre for å komme seg til venner, skole eller fritidsaktiviteter. De ønsker seg med andre ord frihet, og en motorsykkel kan innebære nettopp det. For mange dreier det seg imidlertid om en kombinasjon av alt dette.
Risiko: Det å ta lappen for klasse A1 bør imidlertid være et nøye gjennomtenkt valg. De fleste forventer ikke selv å bli rammet av ulykker på veien, men det er like fullt et statistisk faktum at 16- og 17-åringer på lett motorsykkel ofte lever langt farligere enn andre trafikanter. Sjansen for å skade seg eller, i verste fall, omkomme på veien er større når man kjører motorsykkel, siden man sitter mer utsatt til og motorsykkelen ofte krever større kjøretekniske ferdigheter enn en vanlig personbil. Du kan lese mer om de generelle risikofaktorene på hjemmesiden til Transportøkonimisk institutt.
Så, tenk over risikoen, ta et bevisst valg og vær ærlig med deg selv: Er du en person som er veldig spenningssøkende og litt impulsiv? Kanskje er det lurt å ta en ny vurdering av hvilket førerkort du egentlig trenger? Kanskje kan du droppe A1 i første omgang og vente til du har blitt 18 år og kan ta lappen for mellomtung motorsykkel, om du fortsatt har interessen? Selv om du fortsatt ender opp med å ta A1-førerkortet, er det greit å ha tenkt grundig gjennom både nytteverdien og risikofaktorene, noe som i seg selv bidrar til en tryggere kjøreopplevelse.
Lag deg et budsjett på forhånd, og sørg for at du faktisk har pengene du trenger. Om du kjøper en pakkeløsning hos kjøreskolen, vet du hvilke kostnader du har å forholde deg til. Men selv om du kjøper en pakke som inkluderer kjøretimer, bør du ta høyde for at du kanskje trenger flere timer enn det som er inkludert.
Ha også en plan B i tilfelle du skulle stryke på oppkjøringen. Da må du betale for denne på nytt. I tillegg bør du nok også avtale å ta en ekstra kjøretime eller tre med kjørelæreren din for å øve på de tingene du ikke helt behersket. Be om en nøktern og kritisk evaluering fra kjørelærer så du sikrer deg at du består på andre forsøk.
Godt sikkerhetsutstyr er viktig for alle motorsyklister. Men dette er ting som koster. Som et minimum må du ha hjelm, hansker, sko og korrekt motorsykkelbekledning. Nøyaktig hvor mye dette vil koste deg, er vanskelig å si, men som du bør regne med 5.000 kroner som et minste minimum. Særlig bør du legge vekt på å kjøpe en god og sikker hjelm som passer ditt hode. Selv om du kan få en godkjent hjelm for under tusenlappen, er det ikke her du bør spare penger. Gjør forarbeid, les anmeldelser på nettet og sjekk ulike tester for å finne det beste utstyret.
Legger vi sammen kostnadene for kjøreopplæring og utstyr, nærmer sluttsummen seg altså fort 30.000 kroner.
Siden kursopplegget er bygget opp likt på alle kjøreskoler, finnes det ingen snarveier. Du må gjennom det samme standardiserte opplegget uansett hvilken kjøreskole du velger. De kan imidlertid ha litt ulik pris på modulene, men punktet der du kan spare mest penger, er kjøretimene.
Om et grunnkurs er 200 kroner billigere hos én kjøreskole enn hos de andre, spiller det liten rolle hvis prisen per kjøretime er høyere enn hos konkurrentene. Og siden du fort kommer opp i 10, 15 eller flere kjøretimer, vil en prisdifferanse på bare 100 kroner per time utgjøre en merkbar forskjell.
Det beste tipset er: Undersøk prisene hos flere forskjellige kjøreskoler. Se på pakketilbudene og hva som er inkludert i disse. Hvis du ikke går for en pakkeløsning, ha spesielt fokus på prisen per kjøretime og prisforskjellene mellom din valgte skole og andre skoler. Ved å registrere dine behov hos oss i Kjøresmart, kan du bli kontaktet av flere trafikkskoler fra ditt lokalmiljø. Slik kan du raskt og enkelt finne den riktige kjøreskolen for deg.
Det viktigste grepet du kan ta for å spare penger, er å øvelseskjøre så mye som mulig. Jo bedre kontroll du har på sykkelen før du begynner med kjøretimer, desto færre timer kommer du sannsynligvis til å trenge. Du kan øvelseskjøre på lett motorsykkel fra du har fylt 15 år og har gjennomført trafikalt grunnkurs.
Det er viktig å finne en kvalifisert og trygg ledsager. Vedkommende må kjøre egen motorsykkel, men vær oppmerksom på at dette må være en mellomtung eller tung motorsykkel. Dere må begge være utstyrt med refleksvester merket med en “L”, og toveis kommunikasjonsutstyr. Det finnes egne systemer som er laget spesielt for motorsykkelbruk. Mobiltelefoner kan også brukes, forutsatt at det benyttes en egnet håndfriløsning slik at man slipper å håndtere telefonen mens man kjører.
Skal dere øvelseskjøre på en bane eller på et område som er sperret av for annen trafikk, kan du kjøre alene, men ledsageren din må kunne se deg og gi deg tilbakemeldinger hele tiden. Det er ikke tillatt å ledsage flere som øvelseskjører om gangen.
Hvis du fra før av kjører moped eller scooter og har trafikalt grunnkurs, kan det lønne seg å trene på baneøvelsene du skal gjennom og lese gjennom kursboken.
Husk at motorsykkelsesongen i Norge er kort. Særlig hvis du bor i de nordlige landsdelene. Du er heller ikke den eneste som har lyst å lære å kjøre motorsykkel. Tvert imot blir mange kjøreskoler fullbooket i løpet av vår og tidlig sommer. Har du bestemt deg, er det med andre ord bare å melde seg på kurs så raskt som mulig.
Også trafikkstasjonene har ofte stor pågang. Her booker du time til oppkjøring i samråd med kjørelæreren din. Ikke vent for lenge, da risikerer du at sensorene ikke har ledige timer før lenge etter at du er klar. Går det for lang tid fra du er ferdig med kjøreopplæringen til du kan ta oppkjøringen, kan du bli “rusten”, og da vil det være smart å ta en oppfriskningstime eller to før testen.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg