Vil du vite mer om førerkortet for mellomtung MC? Hva innebærer førerkort klasse A2 og hvilke motorsykler får man førerett for? Hva regnes egentlig som mellomtung motorsykkel? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om førerkortet for mellomtung MC, inkludert sykkelens tekniske spesifikasjoner, priser for kurs, øvelseskjøring, oppkjøring og mye mer. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Klasse A2 ble innført som ny førerkortklasse for motorsykkel i januar 2013. Denne klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel med eller uten sidevogn. Mellomtung MC er definert som en motorsykkel med makseffekt på 35 kW, noe som tilsvarer 47 hestekrefter, og med et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært maks det dobbelte av den nåværende effekten.
For å få førerrett i denne klassen må man gjennomføre obligatorisk opplæring og avlegge teoretisk og praktisk prøve hos Statens vegvesen. Minstealderen for mellomtung MC er 18 år. Dersom man allerede har førerkort for klasse A1, kan man gjennomføre obligatoriske kurs for å utvide til A2. Man trenger da ikke gjennomføre en ny oppkjøring for klasse A2.
Førerkort for mellomtung motorsykkel, klasse A2, gir også førerrettighet for:
Kostnadene for å ta førerkort for mellomtung motorsykkel vil variere noe mellom de ulike trafikkskolene og ut fra hvilke førerkortklasser man eventuelt har fra før. Nedenfor følger en generell oversikt over hva man kan forvente å betale på veien til førerkort klasse A2.
Obligatoriske elementer i opplæring til førerkort for mellomtung MC:
Summen for de obligatoriske elementene ligger på cirka 20.000 kroner. Legg merket til at denne prisen ikke inkluderer kjøretimene du må ta. Totalprisen vil derfor bli høyere avhengig av hvor mye veiledning du trenger for å bli en dyktig sjåfør.
En kjøretime på 45 minutter koster som regel rundt 1.000 kroner. Hvor mange kjøretimer man trenger før man er en dyktig og selvsikker fører, vil variere fra person til person, men det er ikke uvanlig at kostnadene for kjøretimer utgjør en vesentlig del av totalkostnadene.
Noen vil kanskje også ha behov for å følge et teorikurs i forberedelsene til teoriprøven hos Statens vegvesen. De fleste trafikkskoler tilbyr kurs som inneholder undervisning og teoritentamen. Prisen for et slikt kurs ligger på cirka 1.500 kroner. Man må være klar over at teorikurs og trafikalt grunnkurs er to ulike kurs. Teorikurset er valgfritt og har fokus på å lære bort praktisk kunnskap om trafikkregler og hvordan man skal ferdes i trafikken. Kurset skal forberede kursdeltakeren på å avlegge teoriprøven. Trafikalt grunnkurs er obligatorisk og felles for alle førerkortklasser, og består av 17 timer med generell trafikkopplæring. Kursets formål er å forberede nye sjåfører på å øvelseskjøre og det å ferdes trygt i trafikken.
Det finnes også teorikurs på internett hvor man får tilgang til diverse kursmateriale i en begrenset periode. Prisen for et slikt tilbud vil variere ut fra hvor lenge man ønsker å ha tilgang til det, men veiledende pris for en måned med nettkurs ligger på rundt 400 kroner. Det er ikke uvanlig at tilgang til nettbaserte teorikurs er inkludert i pakketilbud hos trafikkskolen.
Det finnes flere klasser innen kategorien førerkort for moped og motorsykkel. Før man tar førerkort for motorsykkel, kan det være lurt å tenke over hva man skal bruke motorsykkelen til. Ser man for seg daglig pendling gjennom storbyen, eller ønsker man å kjøre på langturer gjennom Europa? Behovet bør styre valg av sykkel, og derfor også førerkortklassen.
En annen årsak til at det finnes flere førerkortklasser for motorsykkel er at man har ønsket å legge til rette for at førere skal tilegne seg mer erfaring før de kjører tunge motorsykler. Ved å legge opp til en trinnvis opplæring ønsker man å redusere antall ulykker der unge og/eller uerfarne førere er involvert.
Nedenfor følger en oversikt over de ulike klassene, og hva de innebærer.
Dersom man er usikker på kjøretøyets spesifikasjoner, kan man sjekke disse i kjøretøyets vognkort. Man bør være oppmerksom på at det ikke er tillatt å utføre endringer på kjøretøyet som øker den maksimale hastigheten eller ytelsen utover grensene som er fastsatt for denne gruppen av mopeder/motorsykler. Enklere forklart: det er ulovlig å trimme eller fjerne godkjent nedtrimming av mopeden eller motorsykkelen. Dersom man blir tatt i kontroll med et ulovlig trimmet kjøretøy, risikerer man både å miste førerkortet, kjøreforbud og bøter.
I 2017 ble det innført en regel som sier at man ikke skal behøve å avlegge prøve for motorsykkel mer enn én gang. Det holder med obligatoriske kurs ved en godkjent trafikkskole når man ønsker å utvide førerkortet med en ny klasse. Det innebærer at man kan ta førerkort klasse A1 som 16-åring, utvide til A2 som 18-åring, og gå videre til A som 20-åring. Dersom man allerede har førerkort klasse A1, kan man altså utvide til klasse A2 ved å fullføre to obligatoriske kjøretimer, fire timer med sikkerhetskurs i kjøreteknikk og til slutt fem timer sikkerhetskurs på vei. Man kan begynne på denne opplæringen når man har hatt førerkort for klasse A1 i ett år. Man kan tidligst få førerkort for klasse A2 på denne måten når man fyller 18 år og samtidig har minimum to års førerett i klasse A1.
Den fullstendige kjøreopplæringen for mellomtung MC er på fire trinn, og en del av opplæringen er obligatorisk og må gjennomføres via en godkjent trafikkskole. Når man har gjennomført all obligatorisk opplæring og denne er registrert av trafikkskolen, kan man gå videre til siste del av opplæringen, som er en teoretisk og praktisk prøve hos Statens vegvesen. Nedenfor følger en enkel oversikt over de ulike trinnene man må igjennom før man kan søke Statens vegvesen om førerkort for mellomtung MC.
Trinn 1: Trafikalt grunnkurs er felles for alle førerkortklasser, og består av 17 timer med generell trafikkopplæring. Noen av temaene man er innom i løpet av kurset er som følger:
Man kan ta kurset fra fylte 15 år, og er man over 25 år, er det kun førstehjelp og mørkekjøring som er obligatorisk. Når man har gjennomført trafikalt grunnkurs, får man et bevis som gir rett til å øvelseskjøre fra man er 16 år. Man kan ikke øvelseskjøre, hverken ved en trafikkskole eller privat, før man har gjennomført trafikalt grunnkurs.
Trinn 2: Grunnleggende opplæring skal gi eleven evne til å beherske kjøretøyet kjøreteknisk, og man skal få kunnskap om førerens ansvar og forsvarlig kjøring. Trinnet inneholder et obligatorisk teorikurs på tre timer som omhandler grunnleggende kunnskap om motorsykkelkjøring, miljø, sikkerhet og opplæring. Målet for den grunnleggende opplæringen er at eleven skal lære å mestre de grunnleggende kjøretekniske prinsippene for motorsykkelkjøring. Man må også ha kunnskap om kravene til bekledning og sikkerhetsutstyr samt kunne forstå hvordan en motorsykkel er bygd opp og kunne utføre en aktuell sikkerhetskontroll av motorsykkelen. Trinnet avsluttes med en vurderingstime med kjørelærer, hvor lærer og elev sammen skal ta stilling til hvorvidt og i hvilken grad målene for trinnet er nådd. For å kunne gå videre må eleven ha den kompetansen som skal til, for å få godt nok utbytte av opplæringen på neste trinn.
Trinn 3: Trafikal del skal lære kandidaten å kjøre i variert trafikk, og man skal bli en mer selvstendig fører. Det er ønskelig at eleven lærer å utvikle en kjørestrategi som gir minst mulig risiko for motorsyklisten. Trinnet inneholder et obligatorisk sikkerhetskurs på bane. Kurset har fokus på å utvikle presis teknikk med tanke på styring og bremsing. Kurset er på fire timer, hvorav tre timer brukes til praktisk øving og én time brukes på innledning og oppsummering. Trinnet avsluttes med en vurderingstime med kjørelærer, der lærer og elev sammen skal ta stilling til i hvilken grad målene for trinnet er nådd. For å kunne gå videre må eleven ha den kompetansen som skal til, for å få godt utbytte av opplæringen på neste trinn.
Trinn 4: Avsluttende opplæring skal sørge for at kandidaten er dyktig nok til å kunne kjøre på en ansvarlig måte, forstå egne ferdigheter og hvordan de kan forbedres, og hvordan man skal kjøre med lav risiko for uhell og ulykker. Trinnet inkluderer et obligatorisk sikkerhetskurs på veg på til sammen fem timer, hvorav fire timer skal være sammenhengende praktisk kjøring. Det anbefales at man er god nok til å kunne bestå førerprøven før man tar dette sikkerhetskurset.
Siste del av opplæringen er teoretisk og praktisk prøve hos Statens vegvesen.
Teoriprøven tar man på en trafikkstasjon. Før man kan ta prøven, må man søke om førerkort. Prøven blir gjennomført på en datamaskin, og man får resultatet med en gang. Dersom man ikke består teoriprøven, må man vente i to uker før man kan ta prøven på nytt. Man kan ta teoriprøven seks måneder før man fyller alderskravet, og prøven kan gjennomføres før opplæringen starter, så lenge søknaden om førerkort er godkjent av Statens vegvesen. Bestått teoriprøve har en gyldighet på tre år.
Når man har bestått teoriprøven og all obligatorisk opplæring er gjennomført, kan man ta den praktiske prøven, også kalt oppkjøring eller førerprøve. Man må selv stille med nødvendig utstyr til førerprøven. Dette gjelder både kjøretøy, det vil si en mellomtung motorsykkel som oppfyller de tekniske kravene, og bekledning. Det er ofte mulig å leie godkjent motorsykkel og utstyr til førerprøven av trafikkskolen. Resultatet blir bestemt når prøven er over, og man får vite om man bestod eller ikke med en gang. Førerprøven har tre deler, og alle oppgavene må løses for at man skal bestå prøven.
Oppkjøringens tre deler:
Tredje del inneholder kjøring i trafikk. Eleven må vise at han/hun har god teknisk beherskelse av motorsykkelen og god trafikkforståelse. Sensor kan enten sitte på eller kjøre følgesykkel, og det er opp til sensor å bestemme hva han/hun velger.
Når man har bestemt seg for å påbegynne en kjøreopplæring, er det neste skrittet å finne en passende trafikkskole. Trafikkskolens oppgave er å forberede elevene og tilrettelegge for at flest mulig av dem består de obligatoriske kravene samt mestrer det å kjøre forsvarlig med lav risiko for uhell og ulykker. Det er kun trafikkskoler som er godkjent av Statens vegvesen som kan tilby obligatoriske kurs og opplæring. På hjemmesidene til Statens vegvesen, kan man finne en oversikt over godkjente trafikkskoler.
Trafikkskolen må følge krav og retningslinjer som er gitt av Statens vegvesen når det gjelder gjennomføring av obligatoriske kurs. Utover dette finnes det ingen egne regler for hva slags avtale skolen kan tilby til sine elever. Det er derfor opp til hver enkelt skole å sette opp det tilbudet de ønsker å gi sine kunder. Som kunde kan det altså lønne seg å bruke litt tid på å undersøke ulike tilbud fra flere skoler før man bestemmer seg.
Det viktigste målet med kjøreopplæringen er at man blir en trygg og sikker sjåfør. Man ser en klar sammenheng mellom lite erfaring og ulykker i trafikken, og det er derfor anbefalt av Trygg Trafikk og Statens vegvesen at man bruker mye tid på å kjøre med kjørelærer eller ledsager i løpet av føreropplæringen. Hvor mange timer man trenger før man er en dyktig og selvsikker fører vil variere fra person til person, men det er ikke uvanlig at kostnadene til kjøretimer utgjør en stor del av totalkostnadene for førerkortet. Dette gjelder særlig for unge elever, som har lite eller ingen erfaring med å kjøre i trafikken.
En måte å prøve å redusere kostnadene på er å praktisere privat øvelseskjøring. Det er viktig at privat øvelseskjøring foregår på en sikker og forsvarlig måte, slik at den gir best mulig uttelling for eleven. Øvelseskjøringen må ikke være til fare eller ulempe for annen trafikk. Det er derfor lurt å velge et øvelsesområde som er tilpasset elevens ferdighetsnivå. Merk at det ikke er lov å øvelseskjøre i utlandet, selv om man oppfyller alle kravene. Det er også viktig at man respekterer reglene for privat øvelseskjøring:
Før man begynner med privat øvelseskjøring, er det viktig at ledsageren har satt seg inn i sin rolle som ansvarlig lærer. Det finnes mange sider på nettet som kan gi gode råd og tips til personer som skal ta på seg rollen som ledsager. En god trafikkskole kan også komme med råd og veiledning som vil kunne gi et godt utgangspunkt for alle parter. Lykke til!
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg