Drømmer du om å ta lappen? Det er mange krav du må oppfylle før du har lov til å kjøre på veiene. Du må ha trafikalt grunnkurs, du må ha sikkerhetskurs, du må øvelseskjøre, du må ha teoriprøve og oppkjøring og du må gjennom en fire-trinnskjøreopplæring hos en trafikkskole. Det koster penger og tar tid og alt sammen kan virke både overveldende og kanskje unødvendig omfattende. I denne guiden tar vi for oss det du du trenger å vite for å ta lappen. Vi redegjør for hva kjøreskolene tilbyr og hva du kan, og bør gjøre selv, hvilke kurs du må ha. Vi forteller deg hvordan de ulike trinnene du må gjennom er bygget opp, hva som forventes at du lærer deg på de ulike trinn-nivåene og hvordan både teoriprøven og oppkjøringen foregår. Følg våre råd, så unngår du de vanligste feilene!
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Et førerkort, eller lappen, er den tillatelsen man trenger for å kjøre forskjellige kjøretøy. Det stilles ulike krav til de ulike kjøretøyene, alt ettersom det er moped, motorsykkel av ulik størrelse, bil, både med og uten henger, buss, lastebil i forskjellig størrelse, traktor eller snøscooter. I det følgende vil det blir tatt utgangspunkt i kravene man trenger å dekke for å få ta lappen på førerkort klasse B, som gjelder vanlig bil med tillatt totalvekt på 3500 og plass til inntil åtte personer.
Hensikten med å stille krav til førerkort, uansett hva man skal kjøre, er at sjåføren skal være en trygg trafikant, både for sin egen og andres sikkerhet. Det stilles derfor strenge krav for å få lappen. Man må først gjennom en rekke obligatoriske kurs, før man kan bestille oppkjøring. En oppkjøring er en eksamen, hvor man skal bevise at man er en dyktig nok sjåfør til å kunne kjøre på egenhånd. Dersom man får godkjent på oppkjøringen, får man lappen og med det retten til å kunne kjøre på egenhånd. Om man stryker, betyr dette at man ikke anses som dyktig nok til å ferdes på eget ansvar enda, og at man må øve mer, enten øvelseskjøre sammen med en som har tillatelse til å gjøre det, eller ta flere kjøretimer på kjøreskolen.
Kostnaden forbundet med å ta førerkort varierer, blant annet etter hvilke valg man gjør av trafikkskole og hvor mange kjøretimer man trenger. Et grovt estimat viser at det i gjennomsnitt koster ca 40 000 kroner å ta lappen for klasse B. Kostnaden av de obligatoriske kursene utgjør om lag halvparten av denne summen.
Prisen på en kjøretime varierer gjerne fra 600 til 750 kroner. Dersom man ikke trenger så mange kjøretimer, får man nødvendigvis ned prisen noe, og dersom man i motsatt fall trenger mange timer drives prisen opp. På landsbasis er det i snitt vanlig å bruke 15-20 timer utenom de obligatoriske timene. Dersom man undersøker prisene på kjøreskolene varer disse såpass mye at det er mer enn 3000 kroner å spare på å velge det rimeligste alternativet på pakkepris, fremfor det dyreste. Det er imidlertid viktig å se hva de ulike pakkene inneholder. Noen har både pakker hva gjelder obligatoriske kurs og kjøretimer. Samtidig varierer timesprisen på en kjøretime fra 650 kroner og til 590. Om man må ha mange kjøretimer kan det faktisk være en del å spare her.
Enkelte kjøreskoler tilbyr også gratis lån av bil dersom man stryker på den første oppkjøringen og må kjøre opp en gang til. Dette er en pris på om lag 1600 kroner, så det er også verdt å ta med i regnestykket.
Det anbefales uansett å bruke mye tid på privat øvelseskjøring, slik at man får den mengdetreningen som er nødvendig for å automatisere flest mulig handlinger. Dette er både smart fordi man får ned prisen og fordi man blir en bedre sjåfør jo mer man har sittet bak et rett.
Førerkort tar du på en trafikkskole eller kjøreskole. Det finnes svært mange kjøreskoler, men det er viktig at kjøreskolen er godkjent, slik at du får tatt de kursene du trenger på en skikkelig måte. Trafikalt grunnkurs er blant annet noe av det første du må ta, også før du har lov til å øvelseskjøre, og det er bare skoler som er godkjent av Statens vegvesen som har anledning til å tilby dette kurset.
De fleste kjøreskoler tilbyr opplæring på førerkort klasse B, men om man skal ta andre typer førerkort, det være seg motorsykkel, buss, lastebil eller traktor, så er det litt større variasjoner, og man må finne den eller de kjøreskolene som er spesialisert på dette.
Det finnes svært mange kjøreskoler å velge mellom, men når man skal velge hvor man skal gå, er det viktig å velge riktig. Både priser og hva slags pakker skolene tilbyr varierer, selv om innholdet i den obligatoriske kursplanen er lik. Man burde derfor undersøke litt og kartlegge forskjellene, før man bestemmer seg. Man kan gjøre søk på nett å finne anbefalinger og man kan snakke med andre som nylig har tatt lappen. Det er slett ikke alltid at billigst er best.
For de som er 18 eller 19 år og skal ta lappen er det også et element å forhøre seg om når på dagen kjøreskolen tilbyr timer og om de tilbyr timer i helger. Dette fordi at om man går på videregående skole, så er det begrenset hvor mye fravær man kan ha, og om man må legge kjøretimene i skoletiden vil man både gå glipp av verdifull undervisning og også risikere å være så mye borte fra skolen at man ikke får karakter i enkelte fag.
En del kjøreskoler tilbyr veiledning om øvelseskjøring og gir råd om hvordan øvelseskjøringen burde legges opp for at den skal bli mest mulig effektiv. Det er også fint om den eller de som skal gjennomføre øvelseskjøringen sammen med deg, får denne veiledningen. Det er ofte lenge siden foreldre eller andre selv har lært å kjøre, og det kan være fint å få noen tips og råd til hva man bør fokusere på. Om øvelseskjøringen er effektiv vil det minske behovet for kjøretimer, og kostnaden for å ta lappen vil bli redusert. Det er derfor smart å velge en kjøreskole som tilbyr dette.
Et siste element det kan være greit å ha med seg er hvordan du kommer overens med kjørelæreren. Det er ikke noe ålreit å skulle få kjøreopplæring av en person du enten ikke har god kjemi med eller kommuniserer godt med. Dersom du opplever at du ikke samhandler godt med den læreren du har kan du enten bytte lærer eller kjøreskole. Dersom du bytter kjøreskole er det viktig at du får med dokumentasjon på de elementer av opplæringen som du har gjennomgått.
Kjøreopplæringen for førerkort klasse B – bil inn til 3500 tonn - deles inn i fire trinn og avsluttes med teoriprøve og oppkjøring. For andre førerkortklasser henvises det til Statens vegvesen sin hjemmeside, vegvesen.no.
Dette er et obligatorisk kurs på 17 timer. Uansett hva slags type kjøretøy du skal ta lappen for må du ta dette. Trafikalt grunnkurs tilbys både av trafikkskoler og en del offentlige skoler. For å begynne på trafikalt grunnkurs må du være 15 år. Du har imidlertid ikke lov til å begynne å øvelseskjøre før du har fylt 16 år.
Trafikalt grunnkurs holdes som regel på kjøreskolen som gruppeundervisning. Kurset er i hovedsak teoretisk og man lærer om mange sider ved det å ferdes i trafikken. Man får generell trafikkopplæring, man lærer om trafikk og rollen som sjåfør, man lærer om mennesket i trafikken og hvordan man skal samhandle med både gående og syklister for å minimere faren for uhell, og man lærer om tiltak man bør og skal gjøre ved trafikkulykke. Det undervises også i hva du er pliktig til å gjøre dersom du kommer ut for eller blir innblandet i et trafikkuhell. I tillegg kommer en praktisk modul på tre timer, hvor du får demonstrasjon av hvordan det er å være trafikant i mørket. Dette både med fokus på andre kjøretøy og trafikanter til fots eller på sykkel. Det avholdes ingen eksamen etter trafikalt grunnkurs, men kjøreskolen registrerer kurset som fullført.
Dersom du er over 25 år er du fritatt fra deler av kurset og det er kun førstehjelp og mørkekjøringsdelen som er obligatorisk. Du har lov til å øvelseskjøre uten å ha tatt kurset, men du er nødt til å ha med seg legitimasjon med bildet under kjøringen, som beviser at du er over 25 år. Dersom du har førerkort for andre førerkortklasser, er det ikke noe krav om trafikalt grunnkurs.
Når du har gjennomført trafikalt grunnkurs får du et bevis som gir rett til å øvelseskjøre. Dersom du ikke får tatt kurs i mørkekjøring under grunnkurset på grunn av den årstid du tar kurset i, er kursbeviset kun gyldig i perioden 1.mars til 31.oktober. Når du får gjennomført mørkekjøring får du tilsendt et nytt bevis, som gir rett til å øvelseskjøre hele året. Det er påkrevd at du har med både beviset og godkjent legitimasjon under øvelseskjøring.
På dette trinnet skal du lære å beherske bilen kjøreteknisk og få mer kunnskap om ansvaret du har som bilist, og om hvordan du kan kjøre miljøvennlig. Du skal også tilegne deg kunnskaper om bil og tilhenger. Hensikten med dette trinnet er at du skal beherske bilen så godt at du evner å se det store bildet i trafikken, med biler, signaler og skilter og mennesker som beveger seg, før du beveger deg ut i trafikken.
Det er her viktig å bestemme om du skal kjøre opp med automat eller manuelt gir. Dersom du kjører opp med automatgir, får du en kode i førerkortet. Denne koden begrenser retten førerkortet gir til bilkjøring og du har med det kun anledning til kjøre biler med automatgir. Dersom du senere ønsker å kjøre med manuelt gir, må du ta oppkjøringen på nytt. Det kan være verdt å tenke seg nøye om før du bestemmer seg, så man slipper en eventuell ny oppkjøring senere.
Hvor mange kjøretimer man trenger på trinn 2 avhenger av hvilket behov man har og hvor mye man øvelseskjører privat.
Etter at du har øvd på elementene i trinn to, både under øvelseskjøring og kjøretimer med kjørelæreren fra trafikkskolen, har du ha en obligatorisk veiledningstime. Her blir det vurdert om du har gode nok ferdigheter til å begynne på trinn 3. Denne vurderingen tar 45 minutter og består av en samtale først, deretter praktisk bilkjøring, og til sist en evalueringssamtale. Vurderingen om ferdighetene er gode nok til neste trinn gjør du og kjørelæreren sammen.
På dette trinnet skal du kjøre mer selvstendig og i variert miljø og trafikk. Du skal lære å kjøre effektivt, behagelig, økonomisk og miljøvennlig, og du skal kunne redusere faren for møteulykker. I dette ligger at du må kunne foreta forbikjøringer på en trygg måte og selv kunne bli forbikjørt av andre. Du må også lære seg å lese trafikkbildet, og å dele veien trygt med både gående, andre bilister og syklister. Du skal også kunne kjøre sikkert gjennom tunneler, i mørket og når det oppstår kødannelser på veien.
Også her er det viktig og lurt at du bruker tid på øvelseskjøring privat.
På slutten av dette trinnet må du gjennom et obligatorisk sikkerhetskurs på bane. Dette tar fire timer. Hensikten med kurset er å minimere risikoen for ulykker og at du lærer å sikre personer og last forsvarlig i bilen. Du lærer hvordan du best skal kjøre for å unngå å miste kontrollen over bilen og hva du skal gjøre om det likevel skjer. Dette kurset er det som før ble kalt glattkjøringskurs.
Det avholdes så en veiledningstime, lik på trinn 2, hvor det blir vurdert om du har tilegnet deg nok ferdigheter og kunnskaper til å gå videre til trinn 4.
På dette trinnet skal du lære kjøre på en ansvarlig måte, kunne ta hensyn til og forstå andre trafikanter og velge en kjørestil med lav risiko. Du skal også være bevisst hvordan du kan utvikle deg videre og bli en enda bedre sjåfør også etter at du har fått lappen. Handlingene skal være så automatisert som mulig. For å utvikle disse kunnskapene er det nødvendig at du får nok mengdetrening. Dette betyr for de fleste mye øvelseskjøring privat, da det blir svært dyrt dersom all kjøring skal foretas i kjøreskolens regi.
Til dette trinnet tilhører et obligatorisk sikkerhetskurs på vei. Dette kurset er på 13 timer og består av fire deler. 1. risiko ved bilkjøring. 2. kjøring på landevei og forbikjøring. 3. kjøring i variert trafikkmiljø. 4. refleksjon og oppsummering. Det er ønskelig at du er god nok til å bestå førerprøven når du deltar på sikkerhetskurset.
Siden du på dette trinnet nærmer deg slutten av kjøreopplæringen er det lurt å søke om oppkjøring. Det kan være kø på biltilsynet og du kan risikere å måtte vente før du får kjøre opp. Du må ha søkt om å ta førerkort før du kan gå opp til teoriprøven.
Teoriprøven er obligatorisk og må gjennomføres på en av trafikkstasjonene til Statens vegvesen. Før du kan ta teoriprøven må du levere søknad om førerkort. Først når du får bekreftelse om at søknaden din er registrert kan du avlegge teoriprøven. Før du møter opp for å avlegge teoriprøven er det lurt at du øver deg. Dette kan gjøres på teoritentamen.no.
Ved oppmøte er det nødvendig at du har med gyldig legitimasjon, og du betaler også for teoriprøven her. Det blir foretatt en synstest når du møter til prøven. Dette er for å sikre at det ikke er noe i veien med synet ditt, som gjør at du blir en farlig trafikant.
For å bestå prøven må du svare riktig på 85 % av oppgavene. Om du stryker må du vente i to uker før du kan ta en ny prøve, og du må betale for et nytt forsøk.
Du kan ta teoriprøven fra du er 17,5 år. Når du møter opp for å avlegge prøven må du ha med gyldig legitimasjon. Du må bestå oppkjøringen senest tre år etter bestått teoriprøve. For enkelte andre førerkortklasser er teoriprøven gyldig lenger.
Dersom du har behov for det kan du søke om å få tilrettelagt teoriprøven. Dette være seg om du har vansker med å lese eller forstå oppgavene.
Før du kan ta førerprøven må du ha gjennomført all obligatorisk opplæring og denne må være registrert. Dette gjøres av trafikkskolen.
Selve oppkjøringen består av to deler. En sikkerhetskontroll og en times kjøring. Under den første delen – sikkerhetskontrollen – skal du kunne sjekke lys, bremser, varsellamper eller andre tekniske sider ved bilen. Under den andre delen – kjøringen- skal du vise at du kan parkere, rygge, snu og kjøre trygt på veien. Du vil bli fortalt av en sensor fra Statens vegvesen hvor du skal kjøre og ruten du skal kjøre er på forhånd bestemt av en datamaskin, slik at det blir tilfeldig.
Straks du er ferdig med oppkjøringen får du beskjed om du har bestått eller ikke bestått prøven. Følgende elementer blir lagt til grunn for vurderingen:
Det er viktig, både for kunnskap og økonomi å øvelseskjøre mye privat. Man blir en bedre sjåfør gjennom mengdetrening og man slipper å ta så mange kjøretimer i regi av kjøreskolen. Det er en klar sammenheng mellom ulykker og erfaring i trafikken. Statens vegvesen og Trygg Trafikk anbefaler minst 100 timer øvelseskjøring under føreropplæringen.
Det er viktig at den som kjører med deg oppfyller kravene for veileder ved øvelseskjøring: vedkommende må ha fylt 25 år og hatt lappen sammenhengende i minst fem år. Vedkommende kan ikke ta betaling får å kjøre med deg. Når du øvelseskjører skal bilen merkes med en rød L på hvit bakgrunn, slik at alle kan se at du ikke er en fullt utlært sjåfør enda. På den måten kan andre trafikanter ta litt ekstra hensyn til deg. I tillegg må bilen ha et ekstra speil, slik at den du øvelseskjører sammen med også kan se godt. Du har ikke lov til å øvelseskjøre i utlandet. De reglene vi lærer i Norge er i forhold til norsk lov. Andre land har andre regler for øvelseskjøring, og enkelte steder, som i Danmark, er det faktisk ikke tillatt med privat øvelseskjøring.
Det området du øvelseskjører i må være tilpasset dine ferdigheter, hva gjelder vei, mengde trafikk og kjøreforhold.
De aller fleste trafikkskoler er seriøse og er ikke ute etter å lure deg. Det er likevel en god regel å ikke betale på forhånd. Dersom du ikke er fornøyd med tjenesten eller kursene du har fått, stiller du langt svakere dersom du har betalt, enn om du ikke har det. Dersom du betaler kontant, burde du sørge for å få kvittering på beløpet. Det er også lurt om denne kvitteringen spesifiserer hva du har betalt for.
Dersom du er misfornøyd med opplæringen du får på trafikkskolen må du ta det opp med skolen, slik at de får anledning til å rydde opp. Dersom dere ikke blir enig kan du bringe saken inn til forliksrådet, som er første instans i det norske rettsvesenet.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg