Lurer du på hva kjøreskoler i Bergen koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisene hos ulike kjøreskoler i Bergen samt hva du kan forvente av en kjøreskole, byens mest kjente aktører på området, hvilke prisforskjeller som finnes, og noen råd om hvordan du kan redusere kostnadene. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Hva en kjøreskole koster deg, avhenger av hvilken tjeneste du kjøper, for eksempel om du skal ta trafikalt grunnkurs, førerkort for bil, moped eller ønsker å ta lappen for tilhenger. Videre opererer kjøreskoler gjerne med forskjellige priser og løsninger ut i fra hva du skal kjøre opp til. Om man tar lappen for personbil (førerkort klasse B) som eksempel kan du forvente å måtte betale mellom 20.000 - 30.000 kr til kjøreskolen. Mens en lettere klasse som moped vil koste deg en god del mindre, vil en tyngre klasse som lastebil eller buss ha en høyere pris. Du må med andre ord ta utgangspunkt i hvorfor du oppsøker en trafikkskole og forholde deg til prislistene deretter.
Man kontakter gjerne en kjøreskole for å ta førerkortet, men selv om skolen utgjør storparten av kostnadene for dette, snakker man ofte likevel om prisen på førerkortet i sin helhet. En grunn til dette er at sluttprisen avhenger minst like mye av deg som av prisene til den aktuelle kjøreskolen. Du skal ikke bare gjennom en obligatorisk opplæring, men også oppnå visse kompetansemål nødvendige for å bli klar for oppkjøring. Derfor må du også ta et gitt antall kjøretimer. Hvor mange man trenger er svært individuelt og beror på hvor mye tidligere erfaring man har og hvor raskt man lærer. Ved siden av dette må du også betale flere avgifter til Statens Vegvesen, blant annet for teoriprøve og oppkjøring. Det dreier seg altså om nokså sammensatte kostnader, og selv om kjøreskolen utgjør mesteparten er det likevel vanskelig å gi et svar utover det omtrentlige.
Når det er sagt så finnes det faktorer også utover pris som er lurt å ta med seg når man skal velge kjøreskole. Blant annet står opplæringens innhold, struktur og kvalitet sentralt. Dette og mer kan du lese mer om i denne artikkelen.
Skal du ha førerkort må du gjøre en rekke obligatoriske kurs og øvelser slik det står i læreplanen før du kan melde deg til oppkjøring hos Statens Vegvesen. Eksempelvis må du ha gjennomført trafikalt grunnkurs før du kan øvelseskjøre og sikkerhetskurs på bane og vei for å kjøre opp til bil. Begge deler er noe du kun kan gjøre hos en kjøreskole. Kjøreskolen gir deg altså ikke førerkort, men opplæringen som trengs for å bli en sikker sjåfør og bestå oppkjøringen. Enhver trafikkskole må også være godkjent av Statens Vegvesen for å sikre at trafikkopplæringen skjer i henhold til læreplanen slik den er fastsatt av Vegdirektoratet.
De fleste kjøreskoler tilbyr opplæring i flere forskjellige klasser, men ikke nødvendigvis alle. De fleste tilbyr opplæring for både personbil og MC, mens færre tilbyr opplæring for tyngre kjøretøy, slik som lastebil og buss. Alle skoler har den samme læreplanen fra Vegdirektoratet som grunnlag for opplæringen, altså har opplæringen i utgangspunktet alltid samme innhold, uavhengig av hvilken kjøreskole du velger - men det er likevel ikke alltid slik i realiteten.
Opplæringen følger en tydelig struktur, som på tvers av alle klassene er delt opp i fire trinn:
Gjennom disse fire trinnene vil du lære både de teoretiske og praktiske sidene ved det å føre motorvogn. Om trinnene er like vil innholdet likevel variere fra klasse til klasse, da det vil være forskjellige aspekter å ta hensyn til, alt ettersom hvilken type motorvogn du skal kjøre opp til. Kun trafikalt grunnkurs overlapper hos alle klassene og behøves kun én gang.
Det er altså nokså strenge retningslinjer når det kommer til trafikkskoler og -opplæring, noe som beror på et spørsmål om sikkerhet. Dette gjelder både under og etter opplæring. Hensikten med opplæringen er å sørge for at du skal bli en ansvarlig og trafikksikker sjåfør, slik at man opprettholder en effektiv trafikk og minimerer antall ulykkessituasjoner.
Etter endt opplæring skal du ha lært hvordan å kjøre med lav risiko for fare og uhell, å vise omtanke for folks helse og miljøet, å bidra til flyt og trafikkavvikling samt samhandle med andre trafikanter.
Når du skal velge kjøreskole bør du selvfølgelig gjøre et søk og se over alle de forskjellige skolene i ditt nærområde samt prisene de tilbyr, men husk også at det finnes andre faktorer som er minst like viktig. Helt grunnleggende skal skolen være godkjent av Statens Vegvesen, noe du kan sjekke på deres hjemmesider. Skolen bør også kunne vise til gode administrative forhold. Sjekk også referanser og om de kan vise til positive tilbakemeldinger fra tidligere elever. For din lærings del er det aller viktigste at skolen byr på kvalitet og profesjonalitet.
Utover dette skal du også kunne forvente en tydelig læreplan som evner å forklare hensikten med undervisningen. Opplæringen følger fire trinn med hver sine kompetansemål og progresjonen skal følge disse på en klar og logisk måte. Teori skal også stå sentralt i undervisningen en god kjøreskole har gjerne gode løsninger på dette. Videre skal opplæringen tilrettelegges med hensyn til den enkeltes nivå. Det er selvfølgelig viktig at du får progresjon i undervisningen, men du skal også føle deg trygg i enhver situasjon skolen setter deg i, særlig i trafikken.
Det er samtidig viktig at du og kjørelæreren din kommer godt overens. Det er viktig at dere kommuniserer godt, at du føler deg trygg og blir tatt seriøst. Kjøretimer er dyre og du skal derfor kunne forvente lærerens fulle oppmerksomhet og effektiv undervisning. Kjørelærer skal også kunne tilrettelegge for at du får samkjøre den private øvelseskjøringen med det du lærer hos trafikkskolen. Læreren skal evne og være villig til å gi deg ting å øve på og forberede deg til også utenfor kjøretimene. På denne måten vil du ikke bare effektivisere og redusere antall kjøretimer, du vil også få svært viktig mengdetrening. Husk at det også er fullt mulig å bytte lærer om du ikke ønsker å bytte skole.
Nedenfor finner du en liste av noen av de mest kjente trafikkskolene i Bergen. De er av forskjellig størrelse og har litt forskjellig utvalg av hva de tilbyr opplæring i, men alle er godkjent av Statens Vegvesen. Alle kan også vise til generelt gode tilbakemeldinger på sosiale medier.
Centrum Trafikkskole: Denne skolen er også Bergens største. De dekker hele bergensområdet og tilbyr opplæring for personbil, tilhenger, moped og MC samt trafikalt grunnkurs. De tilbyr prismatch på kjøretimer for personbil om du kan dokumentere en lavere pris hos tilsvarende trafikkskoler i bergensområdet.
Team Trafikkskole: Denne skolen har en avdeling i sentrum og en i Åsane og tilbyr opplæring for personbil, tilhenger, moped og MC samt trafikalt grunnkurs.
Positiv Trafikkskole: Her kan du ta føreropplæring til bil, tilhenger og moped, i tillegg til at de har et noe større utvalg kurs enn de fleste andre trafikkskoler. Blant annet tilbyr Positiv Trafikkskole ledsagerkurs for privat øvelseskjøring med bil. De har også fornøydhetsgaranti med pengene tilbake om du ikke er fornøyd og melder fra i løpet av første kursdag.
Trafikkskole Bergen: Her kan du ta føreropplæring til bil, tilhenger, MC og moped samt trafikalt grunnkurs. De tilbyr også intensivkurs for klasse A og B. De lar deg også kontakte kjørelærerne sine direkte.
Nesttun Trafikkskole: Hos denne skolen kan du ta føreropplæring til bil, tilhenger, MC og moped samt trafikalt grunnkurs. Også her er kontaktinformasjonen til alle kjørelærere tilgjengelig. I motsetning til de andre kjøreskolene viser de til tilbakemeldinger på sine hjemmesider.
Dette er noen av de mest kjente trafikkskolene i Bergen, men det er ikke alltid de største som er best, billigst eller riktig for deg. Ved å registrere dine behov på kjøresmart.no, kan du bli kontaktet av flere trafikkskoler fra ditt lokalmiljø og slik finne den beste kjøreskolen for nettopp deg, på en rask og enkel måte.
Som nevnt tidligere er prisene på føreropplæring nokså individuelle og varierer ut i fra dine forutsetninger, men også valg av kjøreskole vil påvirke hvor mye du ender opp med å måtte betale. I det følgende tar vi utgangspunkt i prisene for den enkelte kjøretimen for førerkort klasse B, trafikalt grunnkurs samt hvilke pakkeløsninger de forskjellige skolene tilbyr. Dette kan være et godt utgangspunkt for deg når du skal velge kjøreskole. Gebyrer til Statens Vegvesen er ikke inkludert og må betales utenom.
Vi ser at den enkelte kjøretimen har ganske lik pris på tvers av kjøreskolene, i snitt rundt 730 kr. Trafikkskole Bergen tilbyr den billigste kjøretimen til 710 kr, mens Positiv Trafikkskole har den dyreste på 770 kr. Her er det likevel verdt å merke seg at Positiv Trafikkskole inkluderer bompenger i denne prisen, mens Trafikkskole Bergen tar en bompengeavgift på 500 kr. Positiv Trafikkskole er forøvrig alene om å inkludere bompenger i prisene sine. Ellers koster det deg 720 kr per kjøretime hos Nesttun og Team Trafikk, men her må du også betale bompengeavgift på henholdsvis 500 kr og 750 kr. Hos Centrum Trafikkskole koster én kjøretime 720 kr, i tillegg til 750 kr for bompenger.
Prisen for trafikalt grunnkurs varierer også noe fra kjøreskole til kjøreskole. Team Trafikk tilbyr det billigste kurset til rett under 3.000 kr, mens Trafikkskole Bergen har det dyreste på 3.700 kr. Centrum Trafikkskole og Nesttun Trafikkskole tilbyr samme pris på kurset: 3 650 kr.
Hva pakkeløsninger angår varierer det fra skole til skole. Om mulig tar vi utgangspunkt i pakker hvor alt det obligatoriske er inkludert, samt 10 kjøretimer. Hos Team Trafikk vil dette koste deg 23.300 kr, noe som gir deg en rabatt på 900 kr. Trafikkskole Bergen tilbyr en lignende pakke til 21.500 kr, men opplyser ikke om de obligatoriske trinnvurderingene er inkludert, noe Team Trafikk gjør. Disse koster det samme som den enkelte kjøretimen.
Positiv Trafikk tilbyr en litt annen løsning. Her kan du kjøpe en pakke til 14.500 kr og få 16.000 kr å handle kjøreopplæring for, altså får du 1.500 i rabatt. Dette kan gi deg mer fleksibilitet, men det er verdt å merke seg at dette ikke dekker alt det obligatoriske. Eventuelt restbeløp blir tilbakebetalt minus rabatt om du avbryter opplæringen.
Centrum Trafikkskole tilbyr på sin side ingen pakker inkludert kjøretimer, men tilbyr en pakke på alt det obligatoriske i tillegg til prøveoppkjøring og forbikjøringskurs inkludert teori og transport til og fra bane. Dette koster 20.600 kr. Inkluderer du kjøretimer kan dette fort bli en av de dyreste tilbudene. Nesttun opplyser derimot ikke om noen form for pakkeløsning.
Prisene varierer altså alt ettersom hva du skal ha, og den skolen som er billigst på kjøretimer er ikke nødvendigvis billigst generelt. Skal du gå for en pakke bør du finne ut hvilken løsning som passer deg best, undersøke nøyaktig hva som er inkludert i de forskjellige pakkene og hvilke kostnader som vil komme utenom.
Øvelseskjør privat: Har du mulighet bør du øvelseskjøre så mye som mulig. Dette er viktig for at du skal bli en trafikksikker sjåfør og bidrar til å redusere ulykker. Dette fører som oftest også til at du trenger færre kjøretimer hos trafikkskole. Det anbefales å gjennomføre alt det obligatoriske hos en trafikkskole tidlig, for deretter å øvelseskjøre mye privat før du tar en siste finjustering hos kjøreskolen igjen.
Teori: Teori er svært viktig for å forstå trafikkbildet og sørge for god trafikkavvikling. Begynner du å lese på teorien tidlig slipper du også å bruke mange kjøretimer på å gjennomgå dette, slik at du heller kan fokusere på å bli en god sjåfør. Sjekk derfor ut hvilke verktøy kjøreskolen din tilbyr for gjennomgang av teori. Merk også at det finnes teoriprøver på nett du kan gjøre gratis. Dette fungerer som en god indikator for hvor du er i løypa og om du er klar for teoriprøven.
Intensivskurs: Det er grunn til å være skeptisk til intensivkurs for førerkort da det som oftest kreves mer tid for å bli en god sjåfør enn tidsestimatet som settes i disse kursene. Om det går for raskt fram og du ikke får den opplæringen du behøver, må du i verste fall ta deler av opplæringen på nytt.
Forhåndsbetaling: Betaler du store beløp på forhånd står du svakere enn om du betaler i etterkant. Du mister blant annet muligheten til å holde tilbake penger om skolen ikke stiller til forventningene det er rimelig å ha. Flere skoler har blant annet en løsning hvor du betaler deler av beløpet før du begynner, og det resterende senere i opplæringen. Sørg også for å få kvittering.
Bytt kjøreskole: Som regel vil skolen være en seriøs og profesjonell aktør, men det er fullt mulig å bytte trafikkskole eller -lærer om ønskelig. Ikke bli værende hos en trafikkskole om du ikke er fornøyd. Er du i tvil om skolen er godkjent bør du også varsle Statens Vegvesen.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg