Lurer du på hva motorsykkel lappen koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på motorsykkel lappen og hva denne innebærer, inkludert hva du betaler for, hvilke prisforskjeller som finnes, og hvilke trinn du må gjennom før oppkjøringen. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Avhengig av hvilken motorsykkelklasse du ønsker å kjøre opp i, vil motorsykkel lappen koste mellom 15.000 og 30.000 kroner. Dette avhenger blant annet av valg av kjøreskole, hvilket erfaringsgrunnlag du har, hvilke førerkort du har fra før av, og hvor mange kjøretimer du må betale for. For å få motorsykkel lappen må man gjennom en gitt obligatorisk opplæring, uansett hvilken motorsykkelklasse man kjører opp i. Men mengden opplæring man skal gjennom, øker parallelt med tyngden på motorsykkelen man ønsker å kjøre, og det samme gjør prisen på opplæringen. Mens prisen på teoriprøven og oppkjøringen er fastsatt av Statens vegvesen, vil prisen på de ulike kursene og kjøretimene variere mellom ulike kjøreskoler.
Motorsykler deles inn i tre klasser etter hvor “tunge” de er. “Tyngde” henviser til motorkapasitet, og her settes det øvre grenser for slagvolum og effekt innenfor de ulike klassene. Mopedlappen, førerkort klasse AM146, faller ikke innunder noen av disse klassene, men har egne retningslinjer og koster også langt mindre. Dette er fordi det er mindre risikofylt å kjøre en moped, særlig fordi den har en øvre fartsgrense på 45 km/t, i sterk motsetning til motorsykler. Du er altså underlagt større begrensninger med mopedlappen enn du er med en av de tre førerkortklassene for vanlig motorsykkel.
I tillegg til prisen på opplæring bør man ha i mente at man for motorsykler også må kjøpe utstyr som fort kan øke de totale kostnadene betraktelig. Les videre for å finne ut hva annet du burde huske på når du vurderer å skaffe deg motorsykkel lappen.
Motorsykkel lappen er delt inn i tre klasser. Hva slags motorsykkel du kan kjøre, avhenger av hvilken klasse førerkortet du vil ha, tilhører.
De tre klassene er som følger:
Med førerkort i klasse A1, A2 eller A får man også automatisk førerrett til moped og mopedbil.
Førerkort i klasse A1, den letteste klassen, gir førerrett for motorsykkel med en makseffekt på 11 kW og en maksgrense på 125 kubikk hva angår slagvolum. Førerkortet for klasse A2 har ingen øvre grense for slagvolum og åpner for en makseffekt på 35 kW. Førerkortet for tung motorsykkel, klasse A, har ingen begrensninger eller øvre grenser i så måte. Denne klassen gir deg med andre ord tillatelse til å kjøre alle typer motorsykler, uavhengig av vekt og kraft. Følgelig er det også innenfor denne klassen det stilles størst krav, hva angår opplæring, mestring og aldersgrense. Klasse A er også det av førerkortene i motorsykkelkategorien som koster mest å anskaffe.
Førerkort klasse A1 har samme aldersgrense som mopedlappen, nemlig 16 år. Aldersgrensen øker så i takt med klassene. For å få førerkort klasse A2 må du ha fylt 18 år, og for å få førerkort klasse A må du ha fylt 24 år. Det er imidlertid mulig å oppnå sistnevnte tidligere dersom man benytter seg av “trinnvis ervervelse”, som vil si å gå opp fra klasse A2 til A. Kravene er at man må ha hatt førerkort i klasse A2 i minst to år, og man må gjennomføre et obligatorisk kurs. Dersom man starter allerede som 18-åring med A2, blir minstealderen for tung motorsykkel 20 år.
Å skaffe seg motorsykkel eller å ikke skaffe seg motorsykkel, det er gjerne spørsmålet for deg som har kjørt bil en stund og føler du trenger nye utfordringer. Eller kanskje motorsykkellappen i utgangspunktet frister mer enn billappen? Hvis du går i slike tanker, lurer du kanskje på hva fordelene med motorsykkellappen er? Og hva slags motorsykkel du bør investere i?
Livet som motorsyklist byr på en rekke fordeler. På motorsykkelen blir man automatisk mer fleksibel i trafikken: det er lettere både å manøvrere og å finne parkeringsplass. Du unngår også stillestående trafikk ved å kjøre i kollektivfeltet, noe du har lov til med en tohjuling. Dette fører videre til at man blir mer bensineffektiv og sparer penger. Og sist, men ikke minst: som motorsyklist slipper du å betale bompenger.
Man burde imidlertid være bevisst på at å ferdes i trafikken som motorsyklist, medfører større risiko enn om du er bilist. Du er også langt mer utsatt om det skulle forekomme en ulykke. På motorsykkelen er du ikke beskyttet av kjøretøyets sikkerhetsmekanismer eller karosseri slik du er i en bil, og konsekvensene av en ulykke kan således bli langt mer alvorlige. Som et resultat av dette er det blitt satt strengere krav til opplæring, noe som har gitt en høyere kostnad for førerkortet, men som også bidrar til å gjøre hverdagen som motorsyklist tryggere.
Den viktigste betingelsen for hvilken motorsykkelklasse du bør og kan gå for, er alderen din. Dersom du er 18 år, har du ikke mulighet til å kjøre opp i klasse A før tidligst om to år. Er du 16 år, er A1 eneste tilgjengelige alternativ. Er du derimot 24 år eller eldre, er det fritt frem for å velge den klassen du ønsker.
Dersom du er 16 år og ser for deg en fremtid som motorsyklist, vil det være lurt å anskaffe førerkort for A1 tidligst mulig. Selv om mopedlappen er vesentlig billigere, innebærer den såpass store begrensninger med tanke på fart at den for mange ikke er et realistisk alternativ.
Etter at du har oppnådd førerkort for motorsykkel i klasse A1, behøver du heller ikke ta oppkjøringen på nytt når du går opp en klasse, til mellomtung motorsykkel. Du trenger kun noen obligatoriske kurs. Det samme gjelder når du går opp en klasse til, for å få tilgang til tung motorsykkel (klasse A). Å gå opp klasse for klasse er den raskeste måten for å få førerkort klasse A, ettersom du da oppfyller kravene til trinnvis ervervelse og vil kunne føre de tyngste motorsyklene allerede som 20-åring.
Dersom du ikke er underlagt aldersbegrensninger, er det andre ting som må vurderes. Dersom du vil ha mulighet til å kjøre alle slags motorsykler, er førerkort klasse A det rette for deg. Dersom denne valgfriheten og ubegrensede tilgangen ikke er så viktig og du for eksempel har sett deg ut en bestemt sykkel med passende spesifikasjoner, vil det være enklere og billigere å skaff seg A1 og A2. Men husk å sjekke at det gir deg rett til å føre den motorsykkelen du vil ha.
På veien til motorsykkel lappen skal du gjennom fire trinn:
Trafikalt grunnkurs er felles for alle de lette førerkortklassene, det vil si personbil, motorsykkel, moped, snøscooter og traktor. Det betyr at dersom du har tatt trafikalt grunnkurs i forbindelse med en av disse, behøver du ikke å ta det på nytt for motorsykkel lappen.
Hensikten med dette kurset er å gi en grunnleggende forståelse av ferdsel i trafikk, og det er påkrevd før man kan begynne å øvelseskjøre. Kurset inneholder et førstehjelpskurs og en mørkekjøringsdemonstrasjon. Om sommeren kan man ta kurset uten mørkekjøring, men beviset man får utstedt, er underlagt begrensninger for hvor lenge man kan bruke det. Man må da gjennomføre mørkekjøring på et senere tidspunkt for å kunne øvelseskjøre også om vinteren. Kurset i sin helhet, mørkekjøring inkludert, koster rundt 3.500 kroner. Mørkekjøring i seg selv koster i underkant av 2.000 kr.
Etter trafikalt grunnkurs fører veiene til de ulike førerkortene deg i ulike retninger. Denne guiden skal nå gå gjennom hvordan du kan få lappen for hver av de ulike motorsykkelklassene, både direkte og trinnvis, og hva det vil koste.
Noe av det viktigste (og dyreste) ved denne opplæringen, er kjøretimene, som koster rundt 900 kroner per stykk for alle motorsykkelklassene. Hvor mange man vil trenge, vil være forskjellige fra person til person, men med tanke på risikoen ved å kjøre motorsykkel er det ingen tvil om at mengdetrening via kjøretimer er svært viktig.
Etter at du har fullført trafikalt grunnkurs og kan begynne å øvelseskjøre, er neste steg et obligatorisk grunnkurs. Kurset varer i tre timer og består av teoretisk opplæring. Grunnkurset er felles for alle motorsykkelklassene og koster mellom 900 og 1.000 kroner. Før du går videre til neste trinn, må du ha en trinnvurderingstime som koster cirka 900 kroner, for å vurdere hvorvidt du er klar for neste steg.
På trinn tre, trafikal del, må du gjennomføre et sikkerhetskurs i trafikk som varer i fire timer, der du lærer om samhandling med andre i trafikken. Kurset koster cirka 3.800 kroner. Før du går videre, må du igjen ha en trinnvurderingstime.
På det siste trinnet, avsluttende opplæring, skal du gjennom et obligatorisk sikkerhetskurs på vei. Dette tar fem timer og gir deg opplæring i hvordan å kjøre lengre turer og hvordan opptre selvstendig og sikkert i trafikken. Kurset koster mellom 4.000 og 4.500 kroner. Etter dette gjenstår kun oppkjøringen.
Grunnkurset er det samme som for klasse A1, og dersom man allerede har tatt det, behøver man ikke ta det om igjen. I så fall behøver man heller ikke gjennomføre trinnvurderingstimen for trinn to, og kan hoppe rett til trinn tre.
På trinn tre er det et sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk. Hensikten med kurset er å gjøre deg bevisst på fysiske og psykiske begrensninger. Kurset varer i fire timer og koster cirka 5.500 kroner.
Trinn fire inneholder et sikkerhetskurs på vei som varer i fem timer. Det har fellestrekk med sikkerhetskurs på vei for klasse A1, men er da et eget sikkerhetskurs på vei for klasse A2. Kurset koster rundt 5.000 kr.
Dersom man allerede har A2, trenger man kun å gjennomføre et syv timer langt kurs. Dette koster rundt 6.000 kr.
Dersom man går direkte til førerkort klasse A, må man gjennom både grunnkurset og trinnvurderingstimen på trinn 2. På trinn tre har man sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk på fire timer til cirka 5.500 kroner, og en ny trinnvurderingstime. På det siste trinnet er det et sikkerhetskurs på vei, som koster mellom 6.000 og 7.500 kroner og varer i åtte timer.
Disse koster det samme uavhengig av klasse. Oppkjøring koster 1.920 kroner, eller 1.880 kroner hvis man betaler på nett, og teoriprøven koster 350 kroner, eller 320 kroner hvis du betaler på nett. Utstedelse av førerkort koster 200 kroner, men cirka halvparten så mye, det vil si 90 kroner, om man betaler på nett.
Selve oppkjøringen består av en ferdighetsprøve og en trafikal prøve. Under ferdighetsprøven skal du besvare sikkerhetsspørsmål og kontrollere motorsykkelen. Dette kan gjelde lys, bremser eller tilsvarende. I tillegg er det en praktisk ferdighetsprøve der man må bestå fem oppgaver:
Etter dette følger den trafikale delen der man skal kjøre en bestemt rute med sensor i variert trafikk. Oppkjøringen er lik for alle motorsykkelklassene.
De to måtene du hovedsakelig kan begrense kostnadene på, er gjennom valg av kjøreskole og ved å begrense antall kjøretimer du betaler for. Ettersom billig ikke nødvendigvis tilsvarer høy kvalitet, er den beste og mest effektive måten å spare penger på, å øvelseskjøre så mye man kan privat, og heller sette av litt mer på selve kjøreopplæringen.
De fleste kjøreskoler tilbyr pakketilbud, der du gjerne får alt av obligatorisk opplæring samt et bestemt antall kjøretimer til en billigere pris. Dersom du ikke overskrider antall kjøretimer, er dette et godt og rimelig alternativ. Her er det også mye å spare på hyppig øvelseskjøring.
Dersom man trenger flere timer enn det pakken inneholder, vil dette naturligvis utgjøre en ekstra kostnad. Det lønner seg å være ærlig med seg selv om hvor mange kjøretimer man kan komme til å trenge, og velge den pakken som gjenspeiler dette.
Prisene på pakketilbud varierer i henhold til flere faktorer: antallet kjøretimer, hvor mye av den obligatoriske opplæringen som er inkludert, hvilken motorsykkelklasse du kjører opp i, og om du går opp en klasse eller starter på bar bakke uten noe opplæring. Prisene varierer også fra kjøreskole til kjøreskole. Basert på disse faktorene ligger pakketilbudene vanligvis på mellom 10.000 og 25.000 kroner.
Man kan også spare mye penger ved å velge en lettere motorsykkelklasse dersom man ikke er avhengig av ubegrenset førerrett for motorsykler. Dette vil også påvirke hvilke utgifter du må håndtere etter at du har anskaffet førerkortet, som for eksempel avgifter, bensin, vedlikehold og tilsvarende. Når man regner på disse utgiftene, er det oppløftende å ha i mente at motorsyklister slipper å betale bompenger, og at det er lettere å slippe unna med gratis parkering.
Selv om det å øvelseskjøre privat lønner seg, kan dette være mer utfordrende for motorsykkel enn for bil. Når man øvelseskjører til billappen, har man enkelt og greit ledsager med seg i bilen, i forsetet ved siden av seg. Under øvelseskjøring på motorsykkel må ledsager følge etter på egen motorsykkel, og det er krav om at man benytter et toveis kommunikasjonssystem. Man kan enten kjøpe eget utstyr for dette eller benytte mobiltelefoner, forutsatt at man ikke bryter reglene for bruk av mobil i trafikk. Dersom du har en ledsager med egen motorsykkel tilgjengelig, kan dette fungere ypperlig, og du kan spare flere tusen kroner på kjøretimer.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg