Lurer du på hva MC-lappen koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på MC-lappen, inkludert hvordan du sparer penger, hvordan du setter opp budsjett, ulike prisoverslag, hvilke trinn som inngår i MC-opplæringen, fordeler og ulemper med MC og mye mer. Lurer du på hvilken type pakkeløsning som passer for deg? Lurer du på hvor du får best pris på opplæringen? Vil gir deg den komplette oversikten. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
MC-lappen koster et sted mellom 6.000 og 25.000 kroner, avhengig av hvilken motorsykkelklasse du kjører opp i og og hva slags motorsykkel du ønsker førerrett for. Mopedlappen koster fra 6.000 kroner og oppover, lappen for lett MC fra 15.000 kroner og oppover, og førerkort for tung motorsykkel koster et sted mellom 20.000 og 25.000 kroner, eller litt mer. Merk at det er forskjellige alderskrav for de ulike førerkortene. Moped og lett motorsykkel kan du ta fra du er 16 år. For mellomtung motorsykkel må du ha fylt 18 år, og for tung motorsykkel må du være 24 år.
Dersom du ønsker MC-lappen må du gjennom føreropplæring i gjeldende førerkortklasse. Gjennom en trafikkskole kan du kjøpe enkeltstående timer og kurs, eller en pakkeløsning. Som regel vil en pakkeløsning være det rimeligste, men dette kommer helt an på dine behov og din erfaringsmengde før du går i gang. En undersøkelse viser at en kjørepakke for moped som koster 7.900 kroner, vil kunne koste rundt 8.750 kroner dersom du betaler for alle timene og kursene pakken inneholder, enkeltvis. Det samme prinsippet vil også gjelde for de tyngre MC-klassene. Det kan altså være penger å spare på å velge en samlepakke. Imidlertid må du som regel betale for pakkeløsningen ved kjøreopplæringens start, det vil si at må ha hele beløpet tilgjengelig med én gang, og det vil også være vanskeligere å få dette refundert.
Det kan være lurt å ta stilling til hvilket nivå du er på, før du velger en pakkeløsning. Har du mye erfaring fra før, kan du klare deg med det obligatoriske minimumet av kjøretimer. Har du lite erfaring, bør du derimot kjøpe en pakke der det er flere kjøretimer inkludert.
MC-lappen er et bevis på at du har gjennomført nødvendig kjøreopplæring og kurs i en gitt førerkortklasse som hører innunder motorsykkelkategorien. Denne er inndelt i klasse A (tung motorsykkel), A1 (lett motorsykkel) og A2 (mellomtung motorsykkel). Når vi snakker om MC-lappen, tar vi gjerne også med den letteste klassen, AM146, for moped, i forlengelsen av denne.
Skal du ta lappen for klasse A, A1 og A2, må du gjennom en opplæring på fire trinn. Det første trinnet er trafikalt grunnkurs. Trafikalt grunnkurs er obligatorisk og felles for alle de lette kjøretøyklassene (moped, motorsykkel, personbil, tre-og firehjulsmoped, snøscooter og traktor). Det er her du legger grunnlaget for din videre opplæring. På kurset skal du gjennom undervisning i grunnleggende trafikkforståelse, mennesket i trafikken, øvelseskjøring, førstehjelp, tiltak ved trafikkulykke og mørkekjøring. Merk at det også er mulig å ta kurset i forbindelse med offentlig skolegang. Dersom du har førerkort i en annen klasse, trenger du ikke ta kurset på nytt. Når du har fullført trafikalt grunnkurs, kan du begynne å øvelseskjøre.
Trinn to innebærer å opparbeide seg grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse. Dette inkluderer en teoridel på tre undervisningstimer, som må være fullført før den praktiske opplæringen begynner. Trinn to avsluttes med en obligatorisk veiledningstime, der det blir avgjort om du kan gå videre til neste trinn.
I løpet av trinn tre skal du lære å kjøre selvstendig i variert trafikk. Du vil lære om kjøreteknikk, sikker kjøring og motorsykkelens kjøreegenskaper, samt om ulike trafikkmiljø og å vurdere egen førerkompetanse. Du vil gjennomføre sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk klasse A. Trinn tre avsluttes med en veiledningstime, der du og kjørelæreren sammen tar stilling til om du har god nok kompetanse til å fortsette til trinn fire.
I løpet av trinn fire skal du kunne kjøre ansvarlig og i god samhandling med andre. Du må fullføre et sikkerhetskurs på mellom fire og åtte timer, avhengig av førerkortklassen. Når du er ferdig med trinn fire, skal du kunne gå opp til førerprøven.
Skal du ta mopedlappen (AM146), må du også gjennom fire trinn; disse er dog noe mindre omfattende enn for A, A1 og A2. Det første trinnet er imidlertid det samme som de øvrige, nemlig trafikalt grunnkurs.
Trinn to innebærer grunnleggende opplæring i moped og mopedkjøring. På trinn to skal du lære å mestre mopeden kjøreteknisk. Før du begynner på den praktiske opplæringen, må du ha gjennomført tre timer med teoretisk opplæring ved en kjøreskole. Mot slutten av trinn to skal du ha en trinnvurdering, der du og kjørelæreren sammen skal vurdere om du er klar for å gå videre med opplæringen.
På trinn tre skal du lære å kjøre tilnærmet selvstendig i varierende trafikk. Hvor mange timer du trenger, vil være avhengig av nivået du er på, og kjøreskolen vi tilpasse opplæringen i henhold til de behovene du har. Gjennom trinn tre skal du lære deg å kjøre tydelig, sikkert og effektivt. Du skal utvikle dine egne kjøreegenskaper og samhandlingen med andre trafikanter. Som en obligatorisk del av trinn tre skal du gjennomføre et fire timers sikkerhetskurs i trafikk, der du blant annet vil lære mer om samhandling med andre trafikanter for å unngå ulykker.
Gjennom trinn fire skal du utvikle deg til å bli en så god sjåfør at du kan kjøre på en ansvarlig måte og vise god samhandling med andre. Hvor mange kjøretimer du må ha for å oppfylle disse kravene, er svært individuelt og tilpasses av kjøreskolen. Som en obligatorisk del av trinn fire må du gjennomføre obligatorisk sikkerhetskurs på vei. Trinn fire avsluttes med teoriprøve. Teoriprøven er den avsluttende prøven i klasse AM146, du skal ikke gjennom noen oppkjøring. Husk derfor at all obligatorisk undervisning må være gjennomført og registrert på dette tidspunktet, før du melder deg opp til teoriprøven. Merk at du også må søke om førerkort før du får ta teoriprøven.
Det er flere årsaker til at mange ønsker seg MC-lappen. Mange tiltrekkes av den helt spesielle fart- og frihetsfølelsen man får på en motorsykkel, men det er også flere fordeler ved å velge MC fremfor for eksempel bil.
Her er noen eksempler:
Undersøkelser viser at dersom bare en liten andel av de som i dag kjører bil, velger MC, vil belastningen på veiene gå betydelig ned. MC er derfor et godt valg dersom du er opptatt av miljøet, men har for lang og komplisert reisevei til at andre mer miljøvennlige alternativer er aktuelle.
Selv om det er mange fordeler ved å benytte seg av MC, er det viktig å huske på at man er mer utsatt for å bli skadet om det skulle inntreffe en ulykke. Ifølge Vegvesenet er det 16 ganger større sjanse for å bli hard skadd eller drept på en tohjuling enn om man benytter andre transportmidler. Det er derfor viktig at man er bevisst risikoen man tar ved å benytte MC, og tar forholdsregler, som bruk av kvalitetsutstyr. En god opplæring og konsekvent overholdelse av trafikkreglene vil også være med på å redusere faren for ulykker.
Når du skal ta MC-lappen, er det viktig at du sørger for at du har pengene som trengs for å fullføre løpet. Gjør grundige undersøkelser på pris og sett opp et budsjett. På denne måten vil du ikke bli overrasket underveis. Du finner flere gratis maler for budsjett på nettet.
Det er verdt å merke seg at det er en del prisforskjeller mellom de ulike skolene. Det kan også være utfordrende å sammenligne og få oversikt over hvilke elementer som er inkludert i de ulike pakkeløsningene. Eksempelvis kan du ved én kjøreskole få en pakke med obligatorisk opplæring, inkludert leie av kjøretøy til førerprøve og baneleie (MC-kurs) for klasse A og A2, til 16.500 kroner. Ved en annen kjøreskole tilbys obligatorisk opplæring, inkludert leie av MC på førerprøven samt ni kjøretimer i klasse A2, til 22.500 kroner. Slike pakkeløsninger tilbys innenfor alle førerkortklasser og i mange varianter. Du bør derfor gjøre grundige undersøkelser for å få oversikten. Vi anbefaler at du kontakter kjøreskolene direkte og forhører deg om hvilke utgifter som kommer i tillegg til den bestemte pakkeløsningen.
Det kan synes enklere å få oversikt over enkeltutgiftene, men det betyr ikke at det blir billigere av den grunn. Ved én kjøreskole får du grunnkurs klasse A for 1.100 kroner, én kjøretime (à 45 minutter) for 860 kroner, og de ulike trinnvurderingene til 860 kroner per stykk. Ved en annen skole får du grunnkurs klasse A til 900 kroner, én kjøretime (45 minutter) koster fra 950 til 1.050 kroner, og de ulike trinnvurderingene ligger på 950 kroner per stykk. For de fleste vil det imidlertid være billigere å kjøpe en pakkeløsning. Når du setter opp et budsjett, anbefaler vi at du henter inn tilbud fra flere kjøreskoler, og gjør grundige undersøkelser med tanke på hvilke utgifter som kan falle utenfor prisoverslagene.
Det er verdt å merke seg at det også er andre kostnader tilknyttet MC-lappen som man kanskje ikke tenker over, som for eksempel utgifter til kjøreutstyr. På de fleste kjøreskolene får du leie dette, men dersom du har tenkt til å kjøpe egen MC, vil du trenge utstyr på lengre sikt. Du vil også måtte budsjettere med utgifter til forsikring, årsavgift, bensin, vedlikehold, vinterlagring og så videre. Vi anbefaler at du vurderer din økonomiske situasjon før du starter kjøreopplæringen, og tenker over hvilken kapasitet du har - her har du også mange valgmuligheter med tanke på valg av sykkel; du trenger ikke gå for den dyreste!
Mange er opptatt av å få en best mulig pris når de skal ta MC-lappen. For å spare penger er det først og fremst lurt å sammenligne de ulike kjøreskolene. Hva tilbyr de? Til hvilken pris? Merk at det også er viktig å vurdere andre faktorer som kvalitet og fleksibilitet opp mot pris. Det er ikke alltid den skolen som ser rimeligst ut, som er det beste valget.
Det er mye penger å spare på å øvelseskjøre privat. Jo færre kjøretimer du har behov for, jo mer kan du spare. Flere kjøreskoler tilbyr pakkeløsninger der kun det obligatoriske er inkludert. Dersom du klarer å opparbeide deg gode kjøreferdigheter privat, kan du spare mye penger på å velge en slik pakke.
De aller fleste vil til syvende og sist spare penger på å kjøpe en pakkeløsning tilpasset sine behov, fremfor å betale enkeltvis for kurs og kjøretimer. Dersom du tenker at du vil trenge mange kjøretimer i tillegg til det obligatoriske, vil en pakkeløsning som inkluderer flere kjøretimer være gunstig. Undersøk pakkeløsninger hos flere ulike kjøreskoler for å finne den pakken som er best tilpasset deg.
Man kan også spare penger på å velge en kjøreskole i nærheten av jobb, skole eller hjemmet. Da slipper man større utgifter til reise i forbindelse med kjøreopplæringen.
Å ta lappen innebærer en del teori, som mange synes er utfordrende. På nettet finner du flere sider med gratis teoriprøver eller billige teorikurs, som du kan benytte til øving. Slik vil du redusere risikoen for å stryke og å måtte betale for en ny prøve.
Som nevnt i avsnittet over kan du også gå inn for å velge en MC som ikke koster skjorta, og du kan vurdere både å leie MC i begynnelsen, mens du sparer opp, og å kjøpe sykkel brukt. Utstyr kan også kjøpes brukt, bare husk å sjekke at alt er i god stand og uten problematisk slitasje.
De aller fleste ønsker en god pris på MC-lappen. Det viktigste er imidlertid at du blir en solid trafikant. Det er fullt mulig å kombinere disse målsetningene, men det krever at du setter av en del tid til forarbeid og benytter tiden utenfor kjøreskolen godt.
Et godt råd er å komme forberedt til hver time. Gjør også grundig etterarbeid. Benytt tiden etter kjøretimer og kurs til å reflektere over hva du har lært. Notér gjerne ned viktige momenter. Gjør du dette, vil du ikke bare lære mer, du vil enklere kunne stille kjørelæreren spørsmål under neste time dersom noe skulle være uklart. Les også det aktuelle teoristoffet før hver kjøretime. Dersom du kommer forberedt, vil du oppnå best mulig læringsresultat; og du vil kunne spare penger på unødvendig ekstraopplæring.
De aller fleste av oss presterer best når vi stiller godt forberedt. Dette gjelder åpenbart også ved førerprøven. Stol på at arbeidet du har lagt ned, er godt nok. Er du usikker på dette, er det viktig at du snakker med kjørelæreren før førerprøven. Når du først har kommet helt til førerprøven, er det viktig at du er forberedt på hva som skal skje. Førerprøven for klasse A, A1 og A2 varer i 65 minutter og består av to deler, en ferdighetsprøve og en trafikal prøve. Under prøven vil sensor vurdere om du om du har nådd målene i tilstrekkelig grad til å kunne kjøre videre på egen hånd. Sensor vurderer din behandling av kjøretøyet, inkludert om du unngår å påføre det unødig slitasje. Vedkommende vurderer også hvorvidt du er tilstrekkelig oppmerksom på veg- og trafikkforholdene omkring deg, samt om kjøremåten din er tydelig og sikker og gir god trafikkavvikling. Det foretas også en vurdering av om du kjører forutseende, tar hensyn til andre trafikanters behov og legger opp til samhandling med andre. For moped er teoriprøven siste del av opplæringen og du slipper oppkjøring, men husk at begrensningene for moped, med tanke på fart og kapasitet, er langt større enn for vanlige motorsykler. Snakk med kjørelærer dersom du er nervøs før prøven. Det er normalt å kjenne på en viss spenning, men om du forbereder deg godt, kan du unngå at dette går utover kjøringen.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg