Har du planer om å ta lappen for klasse A1? Lurer du på hva denne førerkortklassen innebærer? I denne guiden forteller vi deg alt du trenger å vite om klasse A1, som gir deg førerett for det som kalles lett motorsykkel. Vi går gjennom både priser, tidsbruk, hvordan overgangen fra lett til mellomtung motorsykkel fungerer, og mye mer. Du kan også lese vår samling av nyttige tips til gjennomføringen av selve opplæringen, slik at du sikrer deg A1 på den enkleste og mest effektive måten. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Førerkort klasse A1 er det offisielle navnet på det førerkortet som også kalles “lett motorsykkel lappen”. Helt konkret gir det deg muligheten til å kjøre motorsykler med et slagvolum på opptil 125 ccm, eller kubikk, som denne måleenheten oftest kalles i dagligtalen. I tillegg finnes det begrensninger på kjøretøyets effekt: For at motorsykkelen skal kunne kategoriseres som en lett motorsykkel, kan effekten være på maksimalt 11 kW, og forholdet mellom motorsykkelens egenvekt og effekten kan ikke overstige 0,1 kW/kg. Disse tallene er ikke noe du trenger å forholde deg til særlig ofte, men det er lurt å være klar over dem likevel så du ikke gjør en feil når du skal kjøpe din første motorsykkel og ender opp med en sykkel du ikke har førerett for.
Du kan ta oppkjøring til lett mc fra fylte 16 år. I tillegg vil du måtte ta trafikalt grunnkurs før du kan gå i gang, og du må avlegge en teoriprøve. Trafikalt grunnkurs kan du ta fra du er 15 år, mens du tidligst kan gjennomføre teoriprøven når du er femten og et halvt år. Opplæringen skjer ved en kjøreskole, og de aller fleste kjøreskoler i landet tilbyr dette sertifikatet. Lenger ned i artikkelen kan du se en detaljert gjennomgang av de ulike stegene i opplæringen, under “Veien til førerkortet”.
Et viktig spørsmål mange stiller seg når de skal ta lappen, er hva den vil koste, og om det blir for dyrt. I det følgende avsnittet går vi gjennom kostnadene for dette førerkortet, derunder snittpriser og hva som kan dra prisen opp og ned, samt hva du selv kan gjøre for å holde prisen nede.
Statistikk hentet inn fra ulike trafikkskoler viser at det å ta lappen for lett motorsykkel normalt vil koste mellom 20.000 og 25.000 kroner. De fleste av trafikkskolenes pakketilbud befinner seg også i dette prissjiktet. Mange kjøreskoler opererer med slike pakkeavtaler, der du kan få alle de obligatoriske delene av opplæringen til én gunstigere samlepris, men langt fra alle. Det er heller ikke så mye å spare på slike pakketilbud, selv om du kanskje kan slippe unna med et par tusenlapper mindre totalt. For klasse A1 ligger gjerne innsparingen på rundt én tusenlapp. Men selv kjøreskoler som ikke tilbyr pakketilbud, tilbyr ofte den første kjøretimen gratis. I og med at prisen på en kjøretime for motorsykkel ligger på rundt 800 kroner, er det ikke nødvendigvis så utrolig mye å spare på å velge en pakke.
En av de viktigste faktorene når det gjelder pris, er antallet vanlige kjøretimer du har behov for, utover de obligatoriske delene av opplæringen. I pakketilbudene medfølger gjerne et bestemt antall kjøretimer, for eksempel 10 eller 15. Dette er et relativt gjennomsnittlig antall kjøretimer. Noen kan ha behov for flere kjøretimer enn dette, andre kan klare seg med færre. Dette avhenger blant annet av hvor mye du har øvelseskjørt privat.
Når det gjelder redusering av kostnadene, vil privat øvelseskjøring være det viktigste stikkordet. Dersom du er så heldig å ha denne muligheten, kan det gjøre at du kan spare en god del penger. Ved å øvelseskjøre så mye som mulig privat trenger du ikke bare færre kjøretimer, du blir også en tryggere sjåfør. Det er i denne sammenheng også viktig å nevne at dersom du ikke har mulighet til privat øvelseskjøring, så kan de ekstra kronene du bruker på kjøretimer, være vel verdt prisen. Det viktigste bør tross alt ikke være å oppnå førerkortet til en rimeligst mulig penge. Du skal også føle deg trygg og selvstendig som sjåfør når du har fått lappen og skal ut på veien alene!
Det finnes også muligheter for å gjennomføre førerkortet som et intensivkurs. Et intensivkurs inneholder alle de samme obligatoriske delene av opplæringen, og det koster også det samme. Den eneste forskjellen vil være at du kan gjennomføre opplegget på kortere tid. Noen ganger innebærer det også et lavere antall kjøretimer enn gjennomsnittet. Her bør du altså ta en vurdering av hva som passer inn i din timeplan, hvor mye tid og krefter du kan sette av, og hvilket antall kjøretimer du føler deg komfortabel med.
Ofte står valget kanskje mellom moped og lett motorsykkel klasse A1, hvis du er under 18 år. Er du over 18 år og ønsker å kjøre motorsykkel, har du derimot muligheten til å ta lappen for klasse A2 mellomtung motorsykkel med én gang, som koster omtrent det samme som A1.
Det koster riktignok en del mer å ta lett motorsykkel lappen enn å ta mopedlappen, noe som kan være et hovedargument mot det å velge lett motorsykkel. Samtidig får du førerett for moped inkludert i A1-førerbeviset. I tillegg vil du kunne kjøre trehjulsmotorsykkel og det som kalles mopedbil. Mopedbil kan du riktignok ikke kjøre før du fyller 18 år dersom egenvekten til kjøretøyet er på mer enn 150 kilo, men du trenger ikke ta noen ytterligere prøver eller kurs.
I tillegg til andre kjøretøy du får førerett for, har du med sertifikat klasse A1 også mulighet til å oppgradere førerkortet ditt til å gjelde for klasse A2, som kalles mellomtung motorsykkel. Dette er trolig et viktig argument for mange som ønsker å kjøre motorsykkel også senere i livet. Dette gjøres gjennom såkalt trinnvis ervervelse, og foregår ved at du gjennomfører et gitt antall obligatoriske kurs. Du kan deretter gjennomføre ytterligere påbygningskurs dersom du ønsker å ta sertifikat for klasse A, altså tung motorsykkel. Les mer om dette i avsnittet som handler om hvorfor du bør velge førerkort klasse A1. Et annet argument for å velge lett motorsykkel kan være at du kan kjøre raskere, på en sterkere motorsykkel, og dermed blir enda mer mobil.
Trafikalt grunnkurs: Kurs på 17 timer med grunnleggende opplæring om det å ferdes i trafikken, som foregår over fem kurskvelder. Dette er ikke nødvendig dersom du er over 25, men du må isåfall likevel gjennomføre mørkekjøring og førstehjelpskurs.
Grunnleggende opplæring: Her lærer du grunnleggende beherskelse av motorsykkelen. Denne delen av opplæringen kan gjennomføres på kjøreskolen, men også delvis via privat øvelseskjøring, hvis dette er mulig. Du må også gjennom et obligatorisk teoretisk kurs som varer i tre timer.
Trafikal del: Her skal du lære om det å ferdes i trafikken i praksis. Du skal lære å beherske kjøretøyet i et variert trafikkbilde. Dette trinnet inneholder også et fire timer langt obligatorisk sikkerhetskurs i trafikk.
Avsluttende opplæring: Når du kommer til denne delen av opplæringen, skal du ha lært å bli nærmest selvstendig som sjåfør, og beherske samtlige deler av det å samhandle sikkert med andre trafikanter. På dette trinnet må du også gjennom et obligatorisk sikkerhetskurs på vei, som varer i fem timer. Det er på dette tidspunktet det er tid for å bestille oppkjøringstime, som gjøres hos ditt lokale trafikkontor.
Teoriprøve: Prøve som du selv bestiller time til, og som utføres digitalt hos din lokale trafikkstasjon. Du får 40 oppgaver og må ha 34 riktige svar for å bestå. Du kan prøve igjen etter to uker dersom du ikke skulle klare kravet første gang.
Oppkjøring: Oppkjøringen for lett motorsykkel er todelt. Den varer i totalt 65 minutter og består av en ferdighetstest og en trafikal prøve. Den første delen handler om kjøreteknikk og hvordan du behersker kjøretøyet. Den andre delen handler om hvordan du interagerer med andre trafikanter og din forståelse av trafikkbildet og også trafikkregler og sikkerhetsmessige forholdsregler du må ta som sjåfør. Den første delen gjøres på et lukket, angitt område, mens del to gjennomføres ute i trafikken, med veibeskrivelser fra sensor underveis.
Når du skal velge en god kjøreskole, er kanskje pris en viktig faktor. Når du ser nærmere på prisene hos de ulike kjøreskolene, vil du imidlertid oppdage at disse prisene er svært like. Det er oftest bare snakk om et par tusenlapper, eller kanskje bare et par hundrelapper, som skiller den dyreste fra den billigste i et gitt område.
Det er derfor viktig å se på andre faktorer i tillegg. Det kan for eksempel være svært relevant hvorvidt kjøreskolen kun tilbyr kjøretimer på dagtid, eller også har alternative timer utenom normal skole- og arbeidstid. Selv om eventuelt fravær for kjøretimer blir godkjent, er det ikke sikkert det er hensiktsmessig for dine personlige resultater verken i jobb eller skole.
Det er også relevant hvorvidt du kommuniserer godt med kjørelæreren din. Læringsutbyttet kan bli betydelig bedre, og du kan dermed trenge færre kjøretimer, om du har en lærer du kommer godt overens med og som evner å formidle kunnskapen til deg på en måte du forstår. Stikk gjerne innom kjøreskolen for en prat for å finne ut mer!
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg