Vil du vite mer om kjøretimer? I denne guiden forteller vi deg alt du må vite om kjøretimer, førerkortklasser, trafikalt grunnkurs, øvelseskjøring og grunnlag for oppkjøring, i tillegg til hvor mange timer som er obligatorisk, hva som er et “normalt” antall kjøretimer, priser og mye mer. For nybegynnere kan det ofte virke litt uoversiktlig og frustrerende å finne ut hvor man skal ta fatt, hvilke krav som stilles og hvordan man går frem, helt konkret. Er du klar for å ta første steg mot førerkortet? Følg våre råd, og unngå de vanligste feilene!
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Har du tenkt å ta lappen? Har du skaffet deg moped eller tenker du på å skaffe deg bil? En essensiell del av opplæringen, uansett hva slags fremkomstmiddel du har et ønske om å kunne kjøre, er kjøretimene. Kjøretimer er rett og slett tiden du bruker på å bli kjent med kjøretøyet og å lære deg å kjøre, og bli godt vant med dette, under overoppsyn fra en profesjonell kjørelærer og i regi av kjøreskolen. Timene med kjørelæreren skal gi deg grunnleggende opplæring i blant annet trafikkbildet, hvordan du behersker og styrer kjøretøyet, hvordan du blir en forsvarlig bilist og medtrafikant samt gjøre deg bevisst på hvilke ansvar enhver bilist har - for seg selv og andre. Til forskjell fra øvelseskjøring er kjøretimene på kjøreskolen noe du betaler for, og som gjennomføres sammen med en lærer som gjerne har mer erfaring enn ledsageren din under øvelseskjøring. Det bør være et nært samarbeid mellom deg som øvelseskjører, trafikklæreren din og den du øvelseskjører med privat, slik at den grunnleggende opplæringen foregår i effektive og regulerte former og skaper et godt grunnlag for den videre kjøretreningen og kursene du skal gjennom på vei mot lappen. Du skal trene på kjøreteknikk og øve inn gode rutiner, men det er også desto viktigere at du ikke øver inn dårlige vaner, så kjøretimene må gjennomføres under trygge forhold, med både en god ledsager og en god kjørelærer som du føler du kan stole på.
Førerkort er delt inn i ulike klasser, basert på kjøretøyenes dimensjoner, hastigheter og tyngde, m.m., og kravene for å oppnå førerkort varierer fra kjøretøy til kjøretøy, men en fellesnevner for alle de ulike klassene er anbefalingen om mange kjøretimer for å beherske kjøretøyet best mulig. Kjøretimer, enten de foregår med kjørelærer eller privat, danner selve grunnlaget for kjøreerfaringen din og mengdetreningen du bør ha for å kunne bestå førerprøven. Det finnes ingen standard for hvor mange undervisningstimer man vil trenge, det kommer helt an på hvor fort man lærer og hvor mye man har anledning til å øve privat, men generelt kan man si at her er det både kvantitet og kvalitet som gjelder. Jo mer du har anledning til å øvelseskjøre, både hjemme og hos kjøreskolen, desto mer og desto bredere erfaring får du, og det forventes at en elev bruker mye tid på øvelseskjøringen. For bil anbefales det at du har hatt over 100 timer (og gjerne enda flere) bak rattet før du har oppkjøring og kan få førerkort. Det bør ideelt sett tilsi mange tusen tilbakelagte kilometer med øvelseskjøring og kjøretimer. Dette er ikke minst viktig for at du skal utvikle deg til å bli en sikker og stødig trafikant, som unngår ulykker. Kjøretimer bidrar til at så mye som mulig av bilkjøringen din blir automatisert: du blir vant til å håndtere kjøretøyet, du lærer deg å lese trafikkbildet, du blir flink til å takle ulike situasjoner som plutselig kan oppstå, og du får bedre grep om veien, kjøremønster, skilt, regler og alt annet du må kunne.
Aller først må du altså avgjøre hva slags kjøretøy du vil ha lappen, og dermed kjøretimer, for.
Her finner du en oversikt over de ulike kjøretøyklassene:
Med tanke på hvor mange timer og kilometer det anbefales at man har kjørt, før man prøver seg på oppkjøringen, sier det seg selv at mesteparten av øvelseskjøringen vil måtte skje privat, sammen med familiemedlemmer eller med andre ledsagere. Dette er likevel ikke noe som kan forlanges av eleven; kanskje har man ingen å øvelseskjøre med, kanskje har man ingen man er tilstrekkelig trygg på til at det vil la seg organisere på en praktisk måte. Da vil man måtte ha flere kjøretimer i regi av trafikkskolen. Men å øvelseskjøre privat er definitivt en god måte å redusere utgiftene på, da førerkort er kjent for å være en kostbar affære.
I snitt ligger prisen på et førerkort på mellom 28.000 og 32.000 kroner. Av dette utgjør det obligatoriske kurset 14.000 til 16.000 kroner, og så tilkommer eksamensavgiften på mellom 3.000 og 4.000kr. Kjøretimene utgjør i snitt 60 % av totalkostnadene tilknyttet et førerkort, og utgjør gjerne mellom 15.000 og 20.000 kroner totalt. Prisen per kjøretime kan variere stort fra én kjøreskole til en annen, så her er det viktig å sammenligne de ulike skolene som er aktuelle og danne seg et inntrykk av hvilke som tilbyr hva. Men prisen vil vanligvis ligge et sted mellom 600 og 900 kroner. Prisene varierer også ut fra hva slags førerkort du skal ha. Kjøretimer med bil er for eksempel billigere enn kjøretimer med snøscooter.
Skal man ha timer på “ugunstige tidspunkt”, for eksempel i helgen, noe som kan være nødvendig om man jobber eller går på skolen, kan det bli enda dyrere, da kommer prisen fort opp i en tusenlapp. Man kan spare noen kroner på å bestille en dobbelttime, som kan være lurt om man ikke har altfor mye tid å avse. Disse ligger på mellom 1.500 og 2.00 kroner for en 90 minutters økt. Noen trafikkskoler tilbyr også pakker der du betaler en fast sum for et visst antall kjøretimer, for eksempel 10 av gangen, og ofte er sikkerhetskurs og teori også inkludert, noe som kan bli billigere enn hvis du velger ett og ett element i opplæringen.
Det grunnleggende kravet er at trafikkskolen må være godkjent av Statens vegvesen. Det kan selvsagt være fristende å velge den billigste skolen med de mest tiltalende timeprisene, men det er ikke gitt at du da ender opp med den beste kvaliteten eller den mest effektive opplæringen. Det er viktig at du velger en kjøreskole som er tilstrekkelig kvalifisert og som er tilpasset dine ferdigheter og behov samt en kjørelærer du har god kjemi med. Ikke vær redd for å bytte kjøreskole underveis om du ikke kjenner deg helt komfortabel.
Noe av det viktigste når du øvelseskjører, enten med privat ledsager eller med en profesjonell kjørelærer, er at du ikke er til fare eller unødig ulempe og irritasjon for andre bilister på veien. Det finnes strenge regler og anbefalinger for øvelseskjøring, som gjelder når man kjører med privatpersoner og selvsagt skal gjelde for kjørelærer likeså:
Når du øvelseskjører, skal du alltid ha med bevis for fullført trafikalt grunnkurs. Du finner øvelseskjøringsbeviset på Din side hos Statens vegvesen. Hvis du allerede har førerkort i en annen klasse, skal du ha med dette også. Og du må huske å ha med legitimasjon med bilde.
Den som kjører sammen med deg, må ha fylt 25 år og ha hatt førerkort sammenhengende i minst 5 år. Øvelseskjører du privat, kan ikke ledsager ta betaling for kjøringen. Betalte kjøretimer stiller langt strengere krav til både kjøretøy og lærer.
Private øvelsesbiler skal være merket med en godt synlig rød L på hvit bakgrunn. Trafikkskolens biler vil være merket med tydelig logo. Bilen skal ha et ekstra speil til bruk for den som er med deg og bør ha håndbrekk i midten slik at ledsager kan stanse bilen i et nødstilfelle. Kjøreskolens biler har ekstra pedaler slik at kjørelærer i større grad kan styre kjøringen din. De fleste begynner med førerkort i klasse B, og da skal øvelsesbilen være i en tilsvarende klasse, med tillatt totalvekt på inntil 3.500 kilo.
Hvor du øvelseskjører, avhenger av hvor langt du er kommet i opplæringen. Unngå å kjøre i tett trafikk eller på steder med høy fartsgrense samt å holde for stor fart før du er dyktig nok til å følge trafikkflyten. På øvingsbaner og avsperrede områder kan du kjøre alene om den som er med deg, ser deg hele tiden og kan instruere deg. Stedet der du øver må være tilpasset dine ferdigheter. Unngå derfor øving i tett trafikk og høy fart før du kan følge trafikken på en sikker måte.
Reglene for øvelseskjøringen vi refererer til her, gjelder bare i Norge. Hvis du ønsker å øvelseskjøre i et annet land, må du rette deg etter de gjeldende reglene for øvelseskjøring i det landet, og disse kan variere veldig. I Sverige må ledsageren gjennom en spesiell opplæring og registrere seg hos myndighetene. I Danmark er forbudt å øvelseskjøre privat.
Før man kan få førerkort, må man gjennom formelle krav til opplæring, som sikrer at du blir en dyktig og trygg sjåfør med lav risiko for ulykker. Når disse kravene er oppfylt, får man dokumentasjon på gjennomført obligatorisk opplæring. Nedenfor presenterer vi noen av de formelle kravene som må innfris på veien til førerkortet og andre sentrale begreper som er viktig i forståelsen av føreropplæringen og hvordan kjøretimer spiller inn:
Den grunnleggende opplæringen lærer deg om hvordan man behersker bilen, hvilket ansvar bilisten har og hva miljøvennlig kjøring og kjøretøy er. Etter øvelseskjøring og kjøretimer på trafikkskolen skal du gjennomføre en obligatorisk veiledningstime med en kjørelærer som vurderer om ferdighetene dine er gode nok til å begynne på neste trinn.
Den trafikale delen av opplæringen lærer deg å kjøre i variert trafikk og gjør deg til en mer selvstendig sjåfør. På dette trinnet lærer du om forskjellige trafikantgrupper i tillegg til effektiv, behagelig, miljøvennlig og økonomisk kjøring. Andre mål er å redusere risikoen for møteulykker, foreta forbikjøringer og å selv bli forbikjørt av andre. Mot slutten gjennomføres et obligatorisk firetimers kurs, sikkerhetskurs på bane. Dette kurset lærer deg om ulykkesrisiko og om sikring av personer og last i bil.
Den avsluttende opplæringen lærer deg å kjøre på en ansvarlig måte, ha forståelse for trafikken og vise hensyn til andre trafikanter og velge en kjørestil med lav risiko. Dette trinnet inkluderer også et obligatorisk sikkerhetskurs på vei, med en varighet på 13 timer.
Til slutt kommer teoriprøven og oppkjøringen. Teoriprøven kan tas fra man er 17,5 år og må gjennomføres på en av Statens vegvesens trafikkstasjoner. For å bestå prøven må man svare riktig på 85% av oppgavene. Deretter kan du bestille oppkjøring, som består av en sikkerhetskontroll og en times kjøring i variert trafikk. Under sikkerhetskontrollen kan du bli bedt om å sjekke lys, bremser, varsellamper eller lignende. Under kjøringen har du med deg en sensor som gir beskjed om hvor du skal kjøre, og du kan bli bedt om å snu, rygge og parkere. Etter endt time vil sensor gi deg beskjed om du har bestått prøven.
For å kunne kjøre en vanlig personbil må man ha et førerkort i klasse B.
Man oppnår førerkort gjennom en obligatorisk opplæring bestående av de fire trinnene som nevnt over:
Etter trinn to og tre skal du gjennom obligatoriske veiledningstimer der kjøreskolen gjør en vurdering av hvorvidt du er god nok til å gå videre til neste trinn. I tillegg har man obligatorisk opplæring og praktisk kjøring i forbindelse med trinn fire. Men dette er, i de aller fleste tilfeller, på ingen måte tilstrekkelig for å bestå førerprøven. Tar du førerkortet for første gang, bør du sette av minst to år til opplæring før du prøver deg på den endelige oppkjøringen, og i tillegg skal du gjennom flere obligatoriske kurs og krav for i det hele tatt å kunne kjøre opp. Selv om kjøretimer ikke er påbudt, er det en essensiell del av prosessen for å kunne bestå de ulike trinnene og komme noen vei med opplæringen. Hvis du ikke får oppfølging fra kjøreskolen mens du øvelseskjører, risikerer du å ikke tilegne deg de mest grunnleggende og nødvendige kunnskapene som skal til for å kjøre bil på en god måte. Kjøreskolen kan også skape en strukturert plan for best mulig progresjon, og om du ønsker å spare så mye som mulig, kan kjøreskolen også hjelpe deg med å organisere opplæringen så effektivt som mulig. Samme hvor dyktig ledsageren din måtte være, vil det antagelig være lurt å ha kjøretimer hos en trafikkskole i tillegg, for å dra nytte av erfaringen til en proff kjørelærer og konsultasjoner med denne. Hvis du har en svært god ledsager og viser imponerende gode takter under kjøretimene ved trafikkskolen, vil det ikke være nødvendig med like mange betalte kjøretimer, men dette vil også kjøreskolen kunne hjelpe deg med å bedømme.
Det er også viktig å tenke over at selv om du har bestått noen eller flere av de obligatoriske kravene under opplæringen, er ikke dette nødvendigvis nok til å nå hovedmålet: førerkortet. Hvis du er ekstremt god på mørkekjøring, betyr ikke det at du er like ekstremt god på glattkjøring. Dette vil også påvirke antallet kjøretimer du trenger innenfor de ulike trinnene. Kjøreskolen kan hjelpe deg med å bedømme hvor du trenger mer hjelp, og hvor du kan slippe unna med færre timer. De kan også veilede med tanke på øvelseskjøring og du kan bruke kjøretimene effektivt for å utarbeide retningslinjer for øvelseskjøringen. Hva bør du fokusere mest på? Hvor bør du øve mer? Kanskje ledsageren din har kommet med feilaktig informasjon eller du har lagt deg til vaner ledsageren ikke har fått med seg, som må korrigeres? Det er her kjørelæreren kan gi uvurderlig hjelp.
Du kan begynne å ta kjøretimer etter at du har fylt 16 år, og da kan du også begynne å øvelseskjøre privat. Før du begynner å ta kjøretimer, må du forsikre deg om at du har gjennomført trafikalt grunnkurs. Dette kan du begynne med to år før du oppfyller alderskravet til det aktuelle førekortet, men ikke før du har fylt 15 år. Du kan imidlertid også gjennomføre trafikalt grunnkurs som valgfag i regi av ungdomsskolen. Hvis du er over 25 år, gjelder ikke dette, og du kan begynne å ta kjøretimer uten trafikalt grunnkurs, men det er krav til gjennomført mørkekjøring og førstehjelpskurs. Hvis du allerede har lappen for moped, for eksempel, trenger du heller ikke gjennomføre trafikalt grunnkurs, men må sørge for at du har alle de forberedende kursene som kreves.
Når du har gjennomført trafikalt grunnkurs, får du et kursbevis du må ta vare på. Det er ingen tidsbegrensning på dette med mindre reglene skulle bli endret. Om du gjennomfører kurset i perioden 16. mars til 31. oktober uten å få gjennomført mørkekjøring, må du sjekke beviset ditt for å vite når på året, eller i hvor lang tid framover, det er gyldig. Du kan enkelt sjekke Din side hos Statens Vegvesen for å se om beviset ditt er gyldig og hvilke kurs du har gjennomført.
En kjøretime varer oftest i 45 minutter og varer fra du setter deg inn i bilen til du forlater bilen igjen. Disse 45 minuttene skal også innbefatte planlegging av timen, tilbakemelding på kjøringen din og bestilling av ny time. Du kan også bestille dobbelttimer på 90 minutter eller avtale alternative løsninger med kjøreskolen. Mange kjøreskoler tilbyr også kjøretester på rundt 60 minutter som ligger på en tusenlapp eller litt mer. Kjøreskolen skal forhøre seg med deg som elev om dine kjøreerfaringer så langt, før dere begynner på den første kjøretimer. Har du ikke kjørt noe særlig, er det vanlig at dere begynner i et stille og rolig område, for eksempel på en tom parkeringsplass. Ofte går den første kjøretimen med til å bli kjent med bilen og lære det helt grunnleggende om hvordan man starter og kjører en bil. Kjørelæreren kan ofte være fleksibel med å komme og hente eleven i opplæringsbilen der det passer for eleven, men av og til vil man måtte møtes et bestemt sted basert på hvilken opplæring som skal finne sted; et eksempel er glattkjøring, som foregår på bestemte baner.
Det anbefales også at du starter kjøreopplæringen med en eller flere kjøretimer hos en trafikkskole før du begynner å øvelseskjøre privat. Da er sjansene større for at du lærer raskere og kommer kjapt inn i ting og tidlig blir trygg på øvelseskjøringen, og den private øvelseskjøringen vil dermed foregå i tryggere former. Ikke minst vil du lære deg gode vaner raskt. Det anbefales dessuten at ledsager(ne) dine under øvelseskjøringen får veiledning og hjelp fra enten kjøreskolen eller Statens vegvesen, som arrangerer informasjonsmøter over hele landet for foreldre og andre som skal ledsage, der de informerer om føreropplæringen. Disse er gratis og holdes i nærmiljøet. Kontakt vegvesenet for mer informasjon.
Det er lurt å finne en kjøreskole som ligger i nærheten av der du bor eller en du kjenner til. Kanskje kan venner eller bekjente anbefale en; kanskje vet du allerede om en som du tror passer deg. Du kommer i kontakt med de fleste kjøreskoler via hjemmesidene deres eller ved å ringe dem. Da får du snakke med en kjørelærer, og sammen kan dere avtale tidspunkt og sted for første kjøretime. Dette må selvsagt passe med ting som jobb, studier og familie, og hvis du er skoleelev, må du sjekke fraværsgrensene så du unngår at kjøretimene går utover skolegangen. Glattkjøring og enkelte andre deler av trafikkopplæringen vil fra høsten av ikke bli regnet med i fraværsgrensen for elever i videregående skole. De nye unntakene gjelder kun de obligatoriske kjøretimene som er vanskeligst å kombinere med skolehverdagen.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg