Vil du vite mer om motorsykkel lappen? Vi forteller deg alt du trenger å vite for å kunne leve ut MC-drømmen! Motorsykkelen er ikke bare et kjøretøy forbundet med frihet, den er også et økonomivennlig og enkelt fremkomstmiddel. I denne guiden kan du lese mer om hva motorsykkel lappen koster, hvor lang tid den tar å gjennomføre, og hvordan opplæringsprosessen ser ut. Lurer du på hvilken motorsykkelklasse du ønsker sertifikat i, eller hvorfor du bør velge motorsykkel framfor bil? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Dersom du ønsker å kjøre motorsykkel er det nødvendig å ta motorsykkellappen. I dag finnes det tre forskjellige sertifikater til motorsykler i tillegg til mopedsertifikatet. Hvilket sertifikat du må ta, avhenger av hvilken kategori motorsykkelen du planlegger å kjøre, befinner seg i.
Å vite hvilken førerkortklasse du skal velge kan være forvirrende.
Her er en oversikt over de ulike klassene, slik at du kan få en oversikt:
I denne klassen inngår lette motorsykler med maksimalt motorvolum på 15 kubikk, der effekten ikke kan overstige 11 kW (ca. 15 hk). Forholdet mellom egenvekt og motorsykkelens effekt kan heller ikke overstige 0,1 kW/kg, som i praksis betyr at motorsykkelens vekt ikke kan være mindre enn 110 kg dersom den har en effekt på 11 kW. Forholdet mellom effekt og vekt er derimot noe man ikke trenger å uroe seg over, da MC-produsentene tilpasser dette forholdet slik at sykkelen er innenfor regelverket.
For å kunne ta dette sertifikatet må du være minst 16 år. Du kan begynne å øvelseskjøre når du er 15 og et halvt år, og både obligatorisk opplæring og førerprøven må være gjennomført for å få dette sertifikatet.
Denne førerkortklassen ble vesentlig oppdatert i 2013. Det kreves også obligatorisk opplæring og førerprøven for å få dette sertifikatet, men her er aldersgrensen 18 år for oppkjøring. Du kan begynne å øvelseskjøre til denne MC-klassen når du er 17 og et halvt år.
Dersom du kjører opp i denne sertifikatklassen kan du kjøre motorsykkel med maksimal effekt på 35 kW (rundt 45 hk), og det er ikke et begrensningskrav på motorvolumet. Det vil si at du kan kjøre en motorsykkel på 1000 ccm, men effekten kan ikke overstige 35 kW. Forholdet mellom effekt og vekt kan heller ikke overstige 0,2 kW/kg.
Med dette sertifikatet kan du kjøpe en tung motorsykkel dersom du trimmer ned effekten til under 36 kW. For å trimme ned en tung motorsykkel til en mellomtung motorsykkel, må motorsykkelens effekt være mindre enn 70 kW (rundt 91 hk). For å trimme ned effekten er man nødt til å gå til et godkjent MC-verksted.
Sertifikatet for tung motorsykkel gir deg muligheten til å kjøre alle typer motorsykler, og det finnes ingen begrensinger på effekt i denne klassen. For å kjøre opp til dette sertifikatet må du være 24 år dersom du ikke har kjørt motorsykkel før. Det kreves både obligatorisk opplæring og gjennomføring av førerprøven for å kunne kjøre tung motorsykkel.
Dersom man tok lappen i A2-klassen som 18-åring kan man oppnå sertifikatet i klasse A som et trinnvis erverv, der minstealderen er 20 år. Dette forutsetter at man har gjennomført et kurs på 7 timer ved en kjøreskole og at man opparbeider seg 2 års kjøreerfaring med klasse A2. Ved å gjøre dette trinnvis, slipper man å ta å avlegge ny prøve.
I 2017 ble det bestemt at man ikke skal trenge å avlegge førerprøve for MC mer enn én gang. Det er nok å ta obligatoriske kurs ved en trafikkskole når man ønske å utvide MC-lappen opp en klasse. Det vil si at dersom man tar førerkortet for lett motorsykkel som 16-åring, kan man utvide til mellomtung klasse når man er 18 år, og utvide førerkortet videre til tung klasse som 20-åring.
Prisen for selve oppkjøringen til motorsykkellappen er den samme over hele landet, og den samme for hver klasse. Enten du tar prøven i A1, A2 eller A, vil det koste rundt 2.000 kroner. Det eneste som påvirker prisen er om du forhåndsbetaler på nettet eller om du betaler på trafikkstasjonen. Husk at du må ha bestått teoriprøven før du kjører opp. Denne koster 350 kroner og gjennomføres på trafikkstasjonen.
Før du kan kjøre opp til MC-lappen må du først gjennom en obligatorisk opplæring på fire trinn på en kjøreskole. Disse trinnene består av 1) trafikalt grunnkurs, 2) opplæring i grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse, 3) trafikal opplæring og 4) avsluttende opplæring. Hvor mye dette koster vil avhenge av hvilken kjøreskole du velger og hvilken klasse du skal kjøre opp i. Vanligvis tilbyr de fleste kjøreskolene pakkepriser, noe som gir deg muligheten til å spare penger og holde oversikt over de ulike komponentene i opplæringen.
Dersom du kjøper pakkepris ligger denne vanligvis på mellom 15.000 – 20.000 kroner uavhengig av om du skal ta sertifikatet i A1, A2 og A. Dette inkluderer som regel de to obligatoriske trinnvurderingene du må gjennom i trinn 2 og trinn 3, i tillegg til fem kjøretimer, leie av utstyr og MC til opplæringen og førerprøven og obligatorisk sikkerhetskurs på bane og vei.
Det første trinnet i opplæringen, altså trafikalt grunnkurs, må være gjennomført før man kan begynne på ulike kurs innen MC. Dette er derfor ikke inkludert i MC-pakkepriser. Prisen for trafikalt grunnkurs inkludert førstehjelp og mørkekjøring vil for de som er under 25 år ligge på rundt 3.200 – 3.800 kroner. Dersom man kun mangler mørkekjøringen vil dette koste cirka 1.500 til 2.000 kroner. For de over 25 er det kun pålagt å ta mørkekjøring og førstehjelpskurs. Dette koster til sammen mellom 2.300 og 2.600 kroner.
Mange kjøreskoler tilbyr også pakkepriser for de som ønsker å utvide førerkortet sitt. Har du sertifikatet i A1, men ønsker å utvide det til A2? Eller kanskje du vil utvide fra A2 til å kunne kjøre tung motorsykkel? Å utvide fra A1 til A2 koster rundt 8.000 til 10.000 kroner og er den dyreste utvidelsen. Det er blant annet fordi man er nødt til å ta et sikkerhetskurs på bane. Utvidelsen fra A2 til A er derimot billigere, da dette som regel kun innebærer et syv timer langt teorikurs. Dette koster mellom 3.000 og 5.000 kroner.
Selv om det å ta lappen ofte er en dyr prosess, er det flere ting du kan gjøre for å spare penger. Som nevnt tilbyr mange kjøreskoler pakkepriser, og her kan du spare en del. Men husk at hva som er inkludert i prisen ofte varierer fra kjøreskole til kjøreskole. Derfor er det viktig at du gjør deg bevisst på hvilke komponenter som er inkludert i tilbudet du får. Kanskje har noen en billigere pris fordi de utelater noe andre kjøreskoler har som inkludert. Hvis du er usikker på om et tilbud inkluderer all den opplæringen du trenger for å ta motorsykkellappen, kan det være lurt å spørre kjøreskolen direkte.
Et annet godt tips for å spare penger er å være godt forberedt til hver kjøretime og gjøre et grundig etterarbeid. På den måten vil du få mer ut av timene, og du får mulighet til å stille spørsmål til kjørelæreren om noe er uklart for deg. Les det aktuelle teoristoffet før hver time slik at du stiller så forberedt som mulig. Ved å ta notater og tenke systematisk gjennom læringsforløpet vil du lære mer effektivt og kanskje trenge færre timer enn om du ikke tok like aktivt del i opplæringen. Når man skal lære seg å kjøre motorsykkel trenger man vanligvis flere kjøretimer enn de som er inkludert i pakkeprisen, men dette kan dermed begrenses ved å gjøre hjemmeleksa si grundig. På den måten kan du spare rundt 900 – 1.100 kroner per time du slipper å ta.
Å øvelseskjøre privat er også et godt råd for å gjøre sertifikatet så billig som mulig. Dette innebærer at du har en ledsager som har hatt førerkortet i klassen du skal kjøre opp i minst fem år, og du må ha gjennomført trafikalt grunnkurs. Jo mer du kjører privat, jo mer erfaring får du, og desto mindre trenger du å øve sammen med en kjørelærer.
Å kjøre motorsykkel skiller seg fra å kjøre andre kjøretøy. Lurer du på om du skal velge motorsykkelen framfor bil? Vi har samlet både positive og negative sider ved motorsykler, slik at du lettere kan ta et valg.
Er du en av dem som drømmer om å suse nedover landeveier med vind i håret og fri for bekymringer? En motorsykkel blir gjerne assosiert med frihetsfølelse, og med god grunn. På motorsykkelen kan du dra ut på eventyr der kun du bestemmer retningen. Samtidig vil sansene dine oppleve veien på en helt annen måte. I frisk luft og med klart utsyn vil du kunne lukte blomsterengen, høre fossen og se betraktelig mer enn om du befant deg i en bil. Uten å være avhengig av andre kan du fyke i vei hvor og når det passer deg.
Prisen for å eie en motorsykkel er også vanligvis betraktelig billigere enn å eie en bil. Dette avhenger selvsagt av hva slags motorsykkel du ser for deg, da de dyreste syklene er ganske dyre. Likevel er det for de fleste et billigere alternativ å leve ut motorsykkeldrømmen kontra å kjøpe seg en bil. Bensinen er billigere, og dersom du må passere automatiske bomstasjoner er dette gratis for motorsykler. Dette kan spare deg mye penger.
Motorsykler tar mindre plass enn biler, og de forurenser mindre. Hvis du pendler alene med bil til og fra jobben hver dag, kan du spare miljøet ved å heller kjøre motorsykkel. Husk at du også lettere vil kunne finne parkering med en motorsykkel, da den krever mye mindre plass enn en personbil. Størrelsen på sykkelen gjør det også lettere for deg å komme fram dersom det er kø.
Selv om det er mange fordeler med motorsykkel, er det også ting du bør tenke gjennom før du tar et valg. Motorsykkelen egner seg for eksempel ikke som fremkomstmiddel dersom du jevnlig er avhengig av å frakte flere personer rundt til ulike aktiviteter. Dersom dette er en stor del av hverdagen din, bør du vurdere å heller skaffe deg en bil. Det er selvsagt mulig å ha personer bakpå motorsykkelen og eventuelt i sidevognen, men dette krever både ekstra sikkerhetsutstyr og lite bagasje.
En negativ side med motorsykkelkjøring er at man er mer utsatt for skader enn om man kjører bil. I en bil har man en beskyttende vegg rundt seg, i tillegg til sikkerhetsbelte og hodestøtte. Som motorsyklist har man ikke den samme tryggheten, og man er derfor nødt til å skaffe seg godt sikkerhetsutstyr for å gjøre kjøringen sikrere. Husk å alltid bruke hjelm!
Et annet diskutert tema i motorsykkelmiljøet er hvorvidt man kan kjøre motorsykkel på vinterføre. For noen er dette uaktuelt, imens andre synes det går greit. Det forutsetter selvsagt godt utstyr som er tilpasset vinteren, som vinterdekk og varme MC-dresser. Men mange velger å la sykkelen stå når veiene er dekte av is eller søl fra salting. Det krever gode vurderinger av deg som sjåfør for å kjøre på et slikt føre. Hvis du velger å la sykkelen gå hele året, må du bruke skjønn og få en tilstrekkelig opplæring. Eventuelt kan du la sykkelen stå til isen smelter og heller benytte andre fremkomstmidler fram til det.
Før du kan ta førerprøven for motorsykkel må du gjennom fire obligatoriske trinn på en kjøreskole; trafikalt grunnkurs, opplæring i grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse, trafikal opplæring og avsluttende opplæring. Du er også nødt til å ta teoriprøven på en kjøreskole dersom du ikke har gjort dette tidligere.
Trafikalt grunnkurs er felles for alle de lette kjøretøyklassene. Derfor trenger du ikke ta dette kurset på nytt dersom du allerede har sertifikatet for et annet lett kjøretøy. Du må være 15 år for å delta på trafikalt grunnkurs (evt. ta kurset i regi av skolen i 10.klasse), og dette må være gjennomført for at du skal kunne begynne å øvelseskjøre. Kurset går over 17 undervisningstimer og innebærer blant annet trafikkopplæring, tiltak ved trafikkulykke, førstehjelp og mørkekjøring. Det vil gi deg grunnleggende kunnskap om trafikk.
Opplæring i kjøretøy-og kjørekompetanse innebærer en teoridel på tre undervisningstimer og en avsluttende veiledningstime, der både kjørelærer og eleven sammen vurderer om eleven har tilstrekkelig kjørekompetanse for å gå videre til neste trinn. I dette trinnet starter altså MC-opplæringen, og her skal du lære hvordan en motorsykkel fungerer i trafikken. Du vil få en opplæring i de grunnleggende kjøretekniske prinsippene med motorsykkelkjøring, og disse skal du lære å mestre selv. Trinnet innebærer også opplæring i bekledning, sikkerhetsutstyr og sikkerhetskontroll.
Trafikal opplæring går ut på at eleven skal lære å kjøre selvstendig i variert trafikk. Her er det viktig at eleven utvikler en kjøreteknikk og en kjørestrategi som gir minst mulig risiko for motorsyklisten. Dette trinnet legger vekt på at man får en sikker kjøremåte i ulike trafikkmiljø og evnen til å vurdere sin egen førerkompetanse. Det vil også være en trinnvurderingstime på dette nivået i kjøreopplæringen. Klasse A og A2 vil i tillegg ha et fire timer langt avsluttende sikkerhetskurs på bane som skal utvikle presis teknikk i forhold til styring og bremsing.
Avsluttende opplæring skal gjøre deg i stand til å kjøre ansvarlig og i god samhandling med andre i trafikken. Dette trinnet består av et sikkerhetskurs på 4-8 timer, avhengig av hvilken førerkortklasse du kjører opp i.
Teoriprøven kan du du ta et halvt år før du fyller alderskravet for den aktuelle førerkortklassen. Hvis du har tatt teoriprøven for personbil må du likevel ta teoriprøven for MC, da det er forskjellige prøver.
Førerprøven er en avsluttende prøve på en time der du enten består eller ikke består. For MC er denne prøven delt i tre deler; 1) sikkerhetskontroll, 2) kjøregård (alle øvelser) og 3) kjøring i trafikk. Består du denne prøven er du ferdig med opplæringen og du mottar førerkortet.
Når du planlegger å ta motorsykkellappen er det lurt å starte tidlig. Dette er for å sikre deg plass på opplæringen til den tiden du ønsker. Sammenlign gjerne priser på de ulike kjøreskolene i nærheten av deg og ta kontakt med de som virker aktuelle. Et tips er å høre rundt med venner og bekjente om deres erfaringer med ulike kjøreskoler. Når du skal bestille timer hos en kjøreskole kan du ofte gjøre dette over nett. Dersom dette ikke er mulig kan du enten ringe eller møte opp personlig.
Hvor lang tid du bruker på å ta MC-lappen avhenger av dine behov og erfaringer. Det er flere trinn man skal gjennom og det kan være stor pågang. Derfor er det lurt å booke timer tidlig slik at du er sikker på at du får gjennomført opplæringen til den tiden du ønsker. Dersom du foretrekker å få lappen så fort som mulig, kan en idé være å delta på intensivopplæring. Ved å gjøre det kan du klare å gjennomføre all MC-opplæringen på rundt en uke. Hvis du er interessert i et slikt tilbud bør du forhøre deg med kjøreskolene nærme deg, da det ikke er alle som tilbyr dette. Husk at det også er helt normalt å bruke lenger tid på å ta lappen. Det kan være stor pågang eller du kan ha lite tid disponibelt, og det kan føre til forsinkelser. En god og grundig opplæring er bedre enn å haste i mål.
Det er et hav av kjøreskoler der ute og det kan være utfordrende å ta et valg. Når du skal velge kjøreskole bør du først få en oversikt over hvilke aktører som finnes i ditt nærområde. Kanskje har noen et godt rykte, mens andre er kjent for dårlig kvalitet eller overprising? Les gjerne anmeldelser på nettet og forhør deg med bekjente. Husk at ikke alle kjøreskoler nødvendigvis tilbyr MC-opplæring, så dette er det lurt å få en oversikt over først.
For å sikre at kjøreskolen du vurderer er av god kvalitet, bør du sjekke om den er godkjent som kjøreskole av Vegvesenet. Ved å bruke Vegvesenet sin side kan man også søke opp et område og få opp alle de godkjente skolene som befinner seg der. På den måten er det enkelt for deg å få en oversikt over de ulike aktørene i ditt nærområde.
Pris er en faktor mange er opptatt av når man velger kjøreskole. Det er derimot viktig å huske at kvaliteten på opplæringen bør være en viktigere faktor enn prisen. Hvis du får en dårligere opplæring til en lavere pris, kan dette likevel koste deg dyrt. Kanskje er du nødt til å ta flere kjøretimer enn nødvendig, eller kanskje du stryker på førerprøven og må ta den om igjen. Derfor er det heller viktig å fokusere på at kjøreskolen du velger gir et godt opplæringstilbud tilpasset deg.
Å kjøre MC har blitt en mer og mer populær drøm for mange, og stadig flere tar MC-lappen. Det mange kanskje ikke visste, er at førerkortet i klasse A2, A1 og A også gir førerrettigheter for andre kjøretøy. Førerkort i klasse A2 gir deg rettigheter til å også kjøre moped, tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) og trehjulsmotorsykkel med effekt på maks 15 kW. Førerkort i klasse A1 gir i tillegg til dette rettigheter til å kjøre «mopedbil» og eventuelt snøscooter dersom førerkortet ble utstedt før 1. juli 2006. Hvis du har førerkortet i klasse A, vil du i tillegg kunne kjøre trehjulsmotorsykkel med effekt over 15 kW dersom du er over 21 år.
Husk å stille forberedt til MC-førerprøven. For å få gjennomføre prøven må du ha betalt et gebyr før prøven starter. Kvitteringen for dette gebyret og legitimasjon må vises fram til sensor for å få lov til å ta prøven. Betalingen må du utføre fysisk på trafikkstasjonen. Det er også svært viktig at du stiller opp i riktig bekledning og sikkerhetsutstyr når du skal ta førerprøven. Dersom dette ikke er på plass, vil du bli avvist før prøven har startet. Hos mange kjøreskoler er det vanlig å leie bekledning og sikkerhetsutstyr til førerprøven. Derfor er det lurt å sjekke med din kjøreskole om dette er inkludert i prisen.
Hvis du planlegger å øvelseskjøre privat er det noen ting du må huske på. Først og fremst må både du og ledsager ha på en gul vest merket med en synlig L. Dersom ledsageren kjører egen følgesykkel må dere benytte toveis kommunikasjonsutstyr. Et tips er å teipe fast en mobil med høytalerfunksjon på innsiden av motorsykkelhjelmen. På den måten kan dere prate sammen under hele turen. Det er også mulig å øvelseskjøre mens ledsageren sitter bakpå motorsykkelen. Da må dere i så fall være oppmerksomme på totalvekten når dere kjører.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg