Vil du vite mer om oppkjøring? Lurer du på hva det siste steget før sertifikatet innebærer? Oppkjøring er avslutningen på en lang prosess, og består du den, er du en ferdig utdannet sjåfør! I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om oppkjøringen, inkludert hvor lenge den varer, hvor mye den koster, hvordan du kan bestå og mye mer. Vet du hva du må ha gjennomført før du kan ta oppkjøringen, og hva denne koster? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Når man skal ta sertifikat, er oppkjøringen det siste steget i prosessen. Dette er en praktisk prøve der en sensor skal bedømme om du er en god nok sjåfør til å omgås i trafikken. Oppkjøringen vil variere ut i fra hvilken klasse man ønsker å ta førerkort i, og den vil vare i rundt 65 til 75 minutter.
Felles for de ulike klassene er at prøven er delt i tre deler:
Kjøringen er den mest omfattende delen av prøven. Denne tar lengst tid, og det er denne delen som blir sett på som viktigst når sensor skal bedømme deg.
Ruten du skal kjøre under oppkjøringen, er forhåndsbestemt. Underveis i kjøringen vil sensor gi deg beskjed om hvor du skal kjøre, og du skal selv følge skilter og markører slik at du kommer deg dit. Du skal fungere som en selvstendig fører som alene har ansvaret for det som blir gjort under prøven. Oppkjøringen blir vurdert mest mulig som en helhet.
Oppkjøringen til sertifikatet skjer på en av Vegvesenets trafikkstasjoner. Man kan imidlertid gi trafikkskolen fullmakt til å bestille oppkjøring for deg.
Før man kan ta oppkjøringen, må det følgende være på plass:
Hvis du er usikker på hvor langt i opplæringen du er kommet og om du har fått vandelen din godkjent, kan du sjekke statusen for dette på dine søknader på Din side hos Statens vegvesen.
Det har skjedd mange endringer i kjøreopplæringen de siste årene, blant annet er det blitt lagt til flere kurs (deriblant deler av Trafikalt grunnkurs), og disse har ført til økte kostnader knyttet til det å ta førerkortet. I tillegg til dette er det også store variasjoner i pris blant de forskjellige kjøreskolene.
Prisen på selve oppkjøringen til førerkortet er den samme over hele landet. Den ligger på enten 1.150 eller 1.110 kroner (avhengig av om du betaler på nett eller ikke), for vanlig personbil. Dersom du skal kjøre opp i en annen klasse, varierer prisene mellom 1.000 og 1.920 kroner.
Andre faste priser knyttet til oppkjøringen er:
I tillegg til disse prisene vil leie av bil, eventuelle bompenger og oppvarming tilkomme, dersom man bruker bilen til trafikkskolen.
Så, hvor mye koster det å ta lappen? Det er vanskelig å anslå hvor mye det vil koste for akkurat deg, da prisene varierer ut fra for eksempel hvor mange kjøretimer du trenger, hvilken kjørekortklasse du skal kjøre opp i eller hvor mange ganger du blir nødt til å ta teoriprøven og oppkjøringen. Man må betale på nytt hver gang dersom man stryker. Men i gjennomsnitt bruker nordmenn rundt 30.000 til 40.000 kroner på å ta sertifikatet for personbil (klasse B). Husk at dette er totalsummen som inkluderer alle trinnene i kjøreopplæringen fram til du har sertifikatet, og at prisen kan variere svært mye fra person til person.
Mange synes at oppkjøringen til sertifikatet og opplæringen i forkant koster mye penger. Det er mange trinn man skal igjennom, og alle har sin pris. Siden nesten halvparten av opplæringen ofte består av obligatoriske elementer, er det begrenset hvor man redusere kostnadene og det er lurt å spare penger der man kan. Et godt råd er å høre med venner og bekjente om deres erfaringer. Hvilken trafikkskole valgte de, og hvor mye kostet denne? Det finnes utallige trafikkskoler der ute, og prisene vil sannsynligvis variere fra skole til skole. Velg en skole som du enten gjennom venner eller omtaler har hørt positive ord om. Kanskje betalte to av vennene dine forskjellig pris for samme tilbud?
Selve oppkjøringen vil som nevnt ha samme pris uansett hvor i landet du gjennomfører den. Det som vil variere, er prisene på den obligatoriske opplæringen hos kjøreskolen og prisen på hver enkelt kjøretime. For at du skal kunne spare penger, tilbyr flere kjøreskoler pakkepriser. Disse inneholder ofte alle de nødvendige elementene du trenger i din kjøreopplæring, utenom noen enkeltelementer. Det som ofte er utelatt, er teoriprøven og oppkjøringen på trafikkstasjonen, i tillegg til trafikalt grunnkurs. Pakkeprisen inneholder for eksempel glattkjøring og et visst antall kjøretimer med kjørelærer. Leie av bil til oppkjøringen pleier også å være inkludert. Ved å kjøpe en pakke kan du gjerne spare et par tusen kroner, ofte mer. Men det er ikke gitt at dette lønner seg for akkurat deg, så undersøk nøye hva pakken inneholder og forhør deg med kjøreskolen om hva de anbefaler for deg og dine behov, før du betaler.
Hvor mye du må betale, kommer også an på hvor mange kjøretimer du trenger hos kjøreskolen. Hvis du får øvelseskjørt mye privat, vil dette altså kunne spare deg for utgifter til ekstra kjøretimer hos kjøreskolen. Men man må også passe på å få nok profesjonell hjelp av en kjørelærer slik at man blir en sikker bilfører.
Flere velger å betale for teorikurs i forbindelse med teoriprøven. Det finnes ulike tilbud du kan benytte deg av i forkant av denne prøven, som kan hjelpe deg med å forberede deg, både på nett og via apper. Andre velger å kun lese i teoriboken fram mot prøven, og disse sparer derfor utgiftene andre velger å bruke på kurs, men vær oppmerksom på at dette stiller høyere krav til deg som elev og din selvstendighet, selvdisiplin og evne til konsentrasjon.
Selve oppkjøringen tar ikke all verdens tid. Normalt sett varer den i mellom 65 og 75 minutter, og dette inkluderer både klargjøringen av bilen, sikkerhetsspørsmålene og selve kjøringen. Det kan være at det tar litt lenger tid dersom det er mye trafikk underveis på ruten dere kjører, eller om noen uforutsette situasjoner skulle oppstå.
Dersom du består oppkjøringen, vil førerkortet være gyldig i all tid fremover. Unntaket er om du av en eller annen grunn skulle bli fratatt sertifikatet. Dette kan skje i flere sammenhenger, for eksempel ved alvorlige brudd på vegtrafikkloven, kjøring i ruspåvirket tilstand og sykdom som ikke kan kombineres med kjøring, eller lignende.
Det er også slik at de som har fylt 80 år, må fornye førerkortet med en helseattest. Dette gjelder for alle, selv om det skulle stå i førerkortet ditt at dette skal være gyldig fram til hundreårsdagen; denne regelen er nå foreldet. Fastlegen vil i slike tilfeller skrive en helseattest som man er nødt til å levere på en trafikkstasjon eller sende i posten. Dersom man fysisk møter opp trafikkstasjonen, vil førerkortet bli fornyet der og da.
Ved bestått oppkjøring tar du bilde på trafikkskolen og betaler for utstedelsen av førerkortet. Da vil du motta et midlertidig førerbevis som du kan bruke frem til du mottar ditt permanente førerkort. Førerkortet vil bli sendt til deg i posten kort tid etter at du har bestått oppkjøringen, eller du kan hente det selv ved trafikkstasjonen. Husk å ha med deg det gyldige midlertidige førerbeviset når du kjører, det er ulovlig å kjøre uten.
Oppkjøringen til førerkortet skjer kun én gang om du består. Dette gjelder per førerkortklasse: vil du ta lappen innen en annen klasse, er det sannsynlig at du vil måtte kjøre opp på nytt. Dersom du stiller godt forberedt og er deg bevisst hvilke feil du bør unngå samt har tenkt over dine erfaringer og hva du er bedre og dårligere på, på forhånd, er det mindre sannsynlig at du vil stryke.
Selv om majoriteten består oppkjøringen til sertifikatet på første forsøk, er det også en hel del som stryker. Ifølge Statens vegvesen stryker om lag 30 % av de som prøver å kjøre opp. Hvis du opplever å stryke, trenger du ikke nødvendigvis å bekymre deg. Du har ubegrenset med forsøk når det gjelder førerprøven. Imidlertid må du må vente én måned før du får lov å prøve igjen, og husk dessuten at du må betale for ny prøve dersom du stryker. Mange feilskjær kan fort bli dyrt. Hvis du stryker, kan det skyldes dagsformen eller være mer tilfeldig, men mest sannsynlig er det et tegn på at det er visse områder der du ikke er helt trygg, og det er viktig for deg og dine medtrafikanter at du jobber med disse svakhetene slik at du blir en trygg sjåfør. Før du kjører opp igjen, er det viktig at du bruker tid på å forbedre de tingene som gjorde at sensor ikke regnet deg som en kvalifisert sjåfør. Det kan være lurt å ta kontakt med kjøreskolen og kjørelæreren din og konferere med dem, slik at dere sammen kan terpe på det du ikke mestrer så bra, slik at du øker sannsynligheten for å bestå neste gang du prøver.
Det å stryke er naturligvis uønsket. Man blir nødt å vente en god stund før man får lov å kjøre opp igjen, og man forsinker køen for andre som skal ta oppkjøring. For å hindre å stryke neste gang også, bør man også øvelseskjøre mye og da spesielt fokusere på forbedringspunktene du har fått av sensor. Disse finner du i vurderingsskjemaet sensor fylte ut under oppkjøringen. Dette skjemaet får du med deg hjem etter prøven, og det blir også sendt til din digitale postkasse, eventuelt mottar du det fysisk i posten.
Hvis du opplever at politiet beslaglegger førerkortet ditt etter for eksempel alvorlige brudd på vegtrafikkloven, kan det hende at du er nødt til å ta oppkjøringen på nytt. Dette er i så fall fordi forseelsene har vært såpass alvorlige at kjøreevnene til sjåføren ikke kan ha vært gode nok og man er bekymret for vedkommendes trafikkforståelse. Vanligvis er det ikke nødvendig å avlegge ny førerprøve dersom tapet av føreretten gjelder for seks måneder eller et kortere tidsrom. Hvis man derimot mister førerretten for en periode på over seks måneder, må man normalt sett ta oppkjøringen på nytt. Det kan også være gunstig i alle tilfeller, siden man må ha en såpass lang pause fra kjøringen.
Det er en del som må være på plass for at oppkjøringen til sertifikatet skal være mulig:
Obligatorisk opplæring: Før man kan kjøre opp, må man ha fullført all den obligatoriske kjøreopplæringen, og denne må være registrert i Statens vegvesens systemer. Opplæringen inkluderer blant annet trafikalt grunnkurs, glattkjøring og langkjøring.
Vandelskontroll: Man må også ha godkjent vandel hos politiet for å kjøre opp. Søknaden blir automatisk sendt til vandelskontroll hos politiet første gang man søker om førerkort. En vandelskontroll tar vanligvis to til fire uker, men lengre ventetid kan også forekomme. Når vandelen din er blitt godkjent, vil den være gyldig i seks måneder fremover. Det vil automatisk bli gjort vandelskontroll hver fjerde måned inntil førerkortet er utstedt, i maksimalt tre år. Hvis du trenger vandelskontroll etter tre år, er du nødt til å kontakte Statens vegvesen. Status på om vandelen din er godkjent finner du under dine søknader på Din side hos Statens vegvesen.
Helseattest: Når man skal søke om eller fornye førerkort, må man også fylle ut en egenerklæring om helse. Dette gjøres på trafikkstasjonen, og den skal bekrefte at du helsemessig er i stand til å kjøre. Du er pliktig til å oppsøke lege dersom du har en sykdom eller tilstand som kan virke inn på kjøreevnen, eller om du er i tvil om helseproblemene eller medisinbruken din påvirker deg som sjåfør. Hvis du har en tilstand eller sykdom som kan virke inn på kjøreevnen din, vil legen din gi deg en helseattest som må legges fram før du kan kjøre opp.
Både lege, psykolog og optiker kan melde fra til Fylkesmannen dersom du ikke har oppfylt helsekravene innen seks måneder. Deretter vil Fylkesmannen informere politiet om hvorvidt førerkortet bør tilbakekalles helt eller delvis. Politiet vil også kunne gi deg tilbake førerkortet dersom du har oppfylt helsekravene. De som skal kjøre opp i gruppe to og tre, må alltid ha helseattest fra lege.
Teoriprøven: Teoriprøven må være bestått for at du skal kunne ta oppkjøringen. Denne får du tatt på en trafikkstasjon dersom du har bestilt time på nettet på forhånd. For å kunne ta teoriprøven må du ha sendt inn søknad om førerkort. Det er vanlig å ta bilde til førerkortet på trafikkstasjonen etter at du har bestått teoriprøven. Du må bestå oppkjøringen innen tre år etter at du bestod teoriprøven, hvis ikke må du ta teoriprøven på nytt.
Man trenger et gyldig førerkort for å føre de aller fleste motoriserte kjøretøy, det være seg bil, moped, motorsykkel, traktor, snøscooter, buss eller lastebil. Om man er avhengig av selv å kunne kjøre disse fremkomstmidlene, er det derfor nødvendig å ta oppkjøringen slik at man kan ferdes selvstendig rundt. Kjøring uten gyldig førerkort straffes med bøter, og man mister retten til å kjøre opp i minst seks måneder.
Oppkjøringen er siste etappe som gjenstår, og på dette tidstpunktet er man snart i mål. Selv om man gjerne blir nervøs for oppkjøringen, må man ikke glemme alt det positive som følger av å få førerkortet. Det å kunne kjøre selvstendig gir en stor frihet, og det åpner for mange muligheter. Du kan komme deg rundt uten å være avhengig av andre eller kollektiv transport, og du kan legge ut på spennende bilturer, når og hvor du måtte ønske. Det er også flere jobber som krever eller ønsker at man har sertifikat, så det å bestå en oppkjøring vil kanskje åpne for at du kan få drømmejobben.
Selv om det frister å få sertifikatet så fort som mulig, må man også passe på at man får nok erfaring bak rattet før man tar oppkjøringen. Det gjelder å øvelseskjøre så mye som mulig, slik at du får øvd deg på flest mulige trafikksituasjoner. Statens vegvesen sin anbefaling er at du bør ha minst 110 timer bak rattet, eventuelt ha kjørt over 2000 kilometer, før du tar oppkjøringen. Mye erfaring er uansett viktig å ha når du snart skal ut og kjøre selvstendig.
Oppvarmingstime: På mange kjøreskoler er det vanlig praksis å ha en oppvarmingstime med kjørelæreren sin like før oppkjøringen. Denne timen brukes blant annet til å bli kjent med bilen og oppklare eventuelle spørsmål knyttet til sikkerhetskontrollen av bilen.
Betaling og ID: Når det er tid for selve oppkjøringen, må du betale og fremvise gyldig legitimasjon. Gyldig legitimasjon kan være pass, annet førerkort eller bankkort med bilde. Det er svært viktig at datoen på legitimasjonen ikke har gått ut.
Møte med sensor: Du møter deretter sensor i bilen. Sensor vil be om å få se kvitteringen fra betalingen og gyldig ID. Du blir også bedt om å oppgi e-postadressen din, slik at sensor kan sende deg resultatet digitalt etter endt prøve.
Klargjøring av kjøretøy: Den første delen av oppkjøringen er klargjøringen av kjøretøyet. Her skal du justere alt som trengs, slik at du oppnår korrekt innstilling av ratt, sete, speil og hodestøtte. Du må også beherske kjøretøyets innretninger, som for eksempel varmen og vindusviskerne. Dersom man har hatt en oppvarmingstime før selve oppkjøringen, vil disse innstillingene allerede være ferdig satt.
Sikkerhetsspørsmål: Den andre delen av oppkjøringen er en sikkerhetskontroll av kjøretøyet. Dette vil si at sensor stiller deg spørsmål i form av noen tilfeldig valgte oppgaver. Disse omhandler kontroll av dekk, bremser, styring, lysutstyr, bilbelte osv. Hvis man ønsker å øve på disse, kan man finne de ulike spørsmålene på nettet. Husk å ta på deg bilbeltet før du starter motoren, dette er svært viktig!
Kjøringen: Del tre av oppkjøringen er selve kjøringen, og dette er den mest omfattende delen. Det finnes som regel flere forskjellige strekninger kjørestasjonen har som faste ruter. Sensor kan altså normalt sett ikke finne på en strekning underveis, fordi den pleier å være fastsatt. Strekningen du skal kjøre, skal være lagt opp slik at du får muligheten til å vise kjøreferdighetene dine under varierte vei- og trafikkforhold. Det vektlegges at man skal kjøre selvstendig under oppkjøringen. Derfor angir sensoren din lengre kjørestrekninger når vedkommende gir beskjed om hvor du skal kjøre. Ruten tar mellom 50 og 60 minutter å kjøre. Du får selv bestemme om du vil ha det stille i bilen eller om du ønsker å prate eller høre på radio/musikk. Om du bestod eller ikke, får du vite med en gang prøven er over, og du får med deg en skriftlig begrunnelse for resultatet. Om du bestod, må du betale for utstedelsen av førerkortet inne på trafikkstasjonen.
Du kan selv bestille time til oppkjøring, eller du kan gi trafikkskolen din fullmakt til å gjøre dette for deg. Hvis du vil bestille time selv, kan du gjøre dette på Din side hos Statens vegvesen. Man kan også velge å betale for oppkjøringen i forkant på Din side, men det må skje etter at avbestillingsfristen har utgått. Det vil være billigere å betale i forkant på nettet enn å gjøre det fysisk på trafikkstasjonen. Husk at du uansett må betale for timen etter at avbestillingsfristen har utløpt, selv om du ikke kan møte opp. Hvis du betaler på nettet må du vise frem kvitteringen under Dine meldinger når du møter til oppkjøring. Det er ikke nødvendig å skrive den ut.
For å kjøre opp er du nødt til å leie bil til prøven av en trafikkskole, og at denne skal være godkjent av Statens vegvesen. Leie av bil til oppkjøring inngår ofte i pakkeprisen man får tilbud om av kjøreskolen.
Det er naturligvis knyttet mange nerver til oppkjøringen til sertifikatet. Består man denne, er man ferdig med all kjøreopplæring. Men hvordan består man oppkjøringen? Hvordan får man nervene under kontroll?
Vi har samlet noen gode råd, slik at du er forberedt til den store dagen:
Husk også at alt du lærer til teoriprøven, er viktig kunnskap å ta med seg inn i trafikken. Derfor kan det være lurt å ta en oppfriskning av denne i forkant av oppkjøringen, slik at du er sikker på at du husker trafikkregler og skilt. God forståelse av teorien sikrer også at du har god forståelse av trafikkbildet.
De mest alvorlige feilene man kan gjøre under oppkjøringen, er de som kan føre til farlige situasjoner i trafikken. Eksempler på dette er brudd på vikeplikten eller å se til feil sted på feil tid. Brudd på veitrafikkloven er selvsagt det absolutt verste man kan gjøre seg skyldig i. Hovedregelen er at man skal kjøre lovlig, forsvarlig og stødig.
Andre feil man bør unngår, er:
Det er helhetsinntrykket av kjøringen din sensor vil legge vekt på. Ikke få panikk om du gjør en liten feil under oppkjøringen, det alene vil ikke gjøre at du stryker. Alle kan gjøre feil, men det avgjørende er heller hvordan man håndterer situasjonen. Ikke forhast deg om du ligger i feil felt, da kan det fort oppstå farlige situasjoner. Vent heller til du får en luke og kan blinke deg over i riktig felt. Det gjelder å være tydelig slik at andre trafikanter skjønner hva du vil og hvor du skal. Kjør defensivt, pust med magen og fokuser på å følge med. Ta den tiden du trenger; forhastede løsninger byr ofte på problemer. Hold hodet kaldt om en feil skulle oppstå, og vis heller at du håndterer å måtte rette den opp igjen.
Underveis i oppkjøringen er det vanlig at sensor noterer på et skjema. Ikke la dette stresse deg, det trenger ikke å være negative ting sensoren noterer ned. Sensor må notere for å huske, slik at du kan få en begrunnelse for resultatet. Ikke rett oppmerksomheten mot hva sensor skriver, følg heller med på veien og vis deg fra din beste side som bilist. Vi ønsker lykke til med oppkjøringen!
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg