Vil du lære å kjøre bil i Trondheim? De enkelte kjøreskolene i Trondheim tilbyr ulike pakker som er kostnadsbesparende for deg, men innholdet er det samme. Dette er fordi at opplæringsplanen for kjøreskolene er fastlagt sentralt, slik at du skal lære det samme uansett hvor du i landet du tar sertifikatet. Det er likevel ulikheter mellom kjøreskolene og vi vil forsøke å klargjøre disse for deg, slik at du har best mulig utgangspunkt for hva du skal se etter når du skal velge kjøreskole. Avslutningsvis vil vi gi deg noen gode råd på veien, slik at du forhåpentligvis får tatt lappen på en så enkel og god økonomisk måte som mulig.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
En kjøreskole er en skole som tilbyr opplæring innen kjøring og føring av ulike førerkort. Kjøreskolens oppdrag er å utdanne så dyktige sjåfører som mulig, slik at man i størst mulig grad unngår uhell og ulykker i trafikken. Det stilles ulike krav til de ulike førerkortklassene, alt ettersom det er moped, motorsykkel av ulik størrelse, bil, både med og uten henger, buss, lastebil i forskjellig størrelse, traktor eller snøscooter. I det følgende vil det blir tatt utgangspunkt i kravene man trenger å dekke for å få ta lappen på førerkort klasse B, som gjelder vanlig bil med tillatt totalvekt på 3500 og plass til inntil åtte personer.
Kjøreskolene er pålagt å undervise etter en fastlagt undervisningsplan. Dette for å sikre at alle trafikanter i landet får den samme opplæring. Det er likevel ulikheter mellom dem når det gjelder pris, pakketilbud, tilgjengelighet for når kjøretimer kan avholdes og flere andre ting. Dette vil vi komme tilbake til.
Kostnaden forbundet med å ta førerkort varierer, blant annet etter hvilke valg man gjør av trafikkskole og hvor mange kjøretimer man trenger. Et grovt estimat viser at det i gjennomsnitt koster ca 30 000 kroner å ta lappen for klasse B. Kostnaden av de obligatoriske kursene utgjør om lag halvparten av denne summen.
Prisen på en kjøretime varierer gjerne fra 600 til 750 kroner. På landsbasis er det i snitt vanlig å bruke 18-20 timer utenom de obligatoriske timene. Dersom man ønsker å få ned kostnaden anbefales det at man bruker mye tid på privat øvelseskjøring.
De fleste kjøreskoler tilbyr pakker, hvor man betaler en fast sum for et visst antall kjøretimer, sikkerhetskurs og teori. Dette blir som regel rimeligere enn om man betaler for de obligatoriske kursene ett etter ett.
I tillegg til prisene til kjøreskolen må man regne inn gebyrer til Statens vegvesen ved praktisk prøve – oppkjøring, teoriprøve og bilde til førerkortet og produksjon av dette.
Kjøreskolene i Trondheim gir kjøreopplæring lik den som gis i resten av landet, men ved å gå inn på de ulike kjøreskolene ser du både hvilke pakketilbud de har, hvor de ligger geografisk og hvordan de legger opp undervisningen. Det vil her bli kort gjort rede for de ulike trinnene i kjøreopplæringen. Kjøreopplæringen for førerkort klasse B deles inn i fire trinn og avsluttes med teoriprøve og oppkjøring. For andre førerkortklasser henvises det til Statens vegvesen sin hjemmeside, vegvesen.no.
Uansett hvilken førerkortklasse du skal ta førerkort i, er trafikalt grunnkurs obligatorisk. Dette er et obligatorisk kurs på 17 timer. For å begynne på trafikalt grunnkurs må du være 15 år. Du har ikke lov til å begynne å øvelseskjøre før du har fylt 16 år, men du kan ikke øvelseskjøre uten trafikalt grunnkurs.
Det er ingen eksamen etter trafikalt grunnkurs, men kjøreskolen registrerer kurset som fullført.
Dersom du er over 25 år er du fritatt fra deler av kurset og det er kun førstehjelp og mørkekjøringsdelen som er obligatorisk. Du kan også øvelseskjøre uten å ha tatt trafikalt grunnkurs. Om du har førerkort i en av de andre førerkortklassene er det ikke krav om at du tar trafikalt grunnkurs.
Når trafikalt grunnkurs er gjennomført får du et bevis som gir rett til å øvelseskjøre. Om du ikke får tatt kurs i mørkekjøring under grunnkurset på grunn av den årstid man tar kurset i, er kursbeviset kun gyldig i perioden 1.mars til 31.oktober. Da må du, så snart årstiden tillater det, avlegge mørkekjøringskurs for å få et bevis som gjelder for hele året.
Her skal du lære å kjenne bilens kjøretekniske egenskaper og du skal få mer kunnskap om ansvaret du har som bilist, i tillegg til at du skal lære hvordan du kan kjøre miljøvennlig. Hensikten med dette trinnet er at du skal bli klar til å kjøre i trafikkerte områder, med andre trafikanter, både biler, sykler og gående.
Du må bestemme deg om du vil kjøre opp med automat eller manuelt gir. Mange av kjøreskolene tilbyr begge deler. Om du kjører opp med automatgir, får du en kode i førerkortet. Denne koden begrenser retten førerkortet gir til bilkjøring og du har med det kun anledning til å kjøre biler med automatgir. Dersom du senere ønsker å kjøre med manuelt gir, må du ta oppkjøringen på nytt.
Etter at du har øvd på elementene i trinn to, har du ha en obligatorisk veiledningstime. Her blir det vurdert om du har gode nok ferdigheter til å begynne på trinn 3.
Nå skal du kunne kjøre selvstendig og i et variert trafikkmiljø. Du øver her på å lese trafikkbildet, og å kunne dele veien trygt med både gående, andre bilister og syklister. I tillegg skal du her kunne kjøre greit gjennom tunneler og i mørket og vite hvordan du skal kjøre om det oppstår kødannelser på veien.
Det avholdes så en veiledningstime, lik på trinn 2, hvor det kartlegges om du er klar for trinn 4.
Her skal du lære å kjøre på en ansvarlig måte, kunne ta hensyn til og forstå andre trafikanter og velge en kjørestil med lav risiko. Du skal også være bevisst hvordan du kan utvikle deg videre og bli en enda bedre sjåfør også etter at du har fått lappen. Handlingene skal være så automatisert som mulig.
Nå nærmer det seg oppkjøring og det kan være lurt å søke om dette, slik at du slipper å vente når du er klar.
Før oppkjøring må du har avlagt og bestått teoriprøven. Dette er en obligatorisk prøve og må gjennomføres på en av trafikkstasjonene til Statens vegvesen. For å bestå prøven må du svare riktig på 85 % av oppgavene. Om du stryker må du vente i to uker før du kan ta en ny prøve, og du må betale for et nytt forsøk. Når du møter opp for å avlegge prøven må du ha med gyldig legitimasjon, og du betaler også for teoriprøven her.
Oppkjøringen består av to deler. En sikkerhetskontroll og en times kjøring. Under den første delen – sikkerhetskontrollen – skal du kunne sjekke lys, bremser, varsellamper eller andre tekniske sider ved bilen. Under den andre delen – kjøringen- skal du vise at du kan parkere, rygge, snu og kjøre trygt på veien. Prøven avholdes av en sensor fra Statens vegvesen. Straks du er ferdig med oppkjøringen får du beskjed om du har bestått eller ikke bestått prøven.
Det finnes svært mange kjøreskoler å velge mellom, men når man skal velge hvor man skal gå, er det viktig å velge riktig. I tillegg til å undersøke med kjøreskolene hva de tilbyr burde man snakke med andre eller se etter anbefalinger på nett. Det er selvfølgelig besnærende å velge den som er rimeligst, men sjekk at det også er den som er best. Et nettsted du kan bruke for finne prisene de ulike kjøreskolene oppgir er prislappen.no.
I tillegg til å sammenligne pris og innhold i pakkene som tilbys, ser vi at det kan være spesielt tre elementer det er verdt at du vurderer:
Når på dagen kan du få kjøretimer? Tilbyr for eksempel kjøreskolen timer i helgene eller på kveld og ettermiddager. Dersom du går på videregående skole, er det vanskelig og uheldig om du må være borte fra skolen for å ta kjøretimer. Dette fordi du mister verdifull undervisning i fag og fordi du bare kan være borte et begrenset antall timer dersom du ønsker vurdering i faget.
Øvelseskjøring. Det er anbefalt, både av hensyn til økonomi og kostnad med å ta førerkort og for at du skal bli en habil sjåfør så snart som mulig, at du bruker mye tid på øvelseskjøring i privat regi. En del kjøreskoler tilbyr veiledning om øvelseskjøring og gir råd om hvordan øvelseskjøringen burde legges opp. Det er fint om den eller de som skal gjennomføre øvelseskjøringen sammen med deg, får denne veiledningen
Vurder hvordan du kommer overens med kjørelæreren. Det er viktig at du kommuniserer godt med kjørelæreren din. Dersom du opplever at du ikke samhandler godt med læreren kan du enten bytte lærer eller kjøreskole. Dersom du ender med å bytte kjøreskole er det viktig at du får med dokumentasjon på de elementer av opplæringen som du har gjennomgått.
I det følgende vil det bli listet opp hva kjøreskolene tilbyr. En del kjøreskoler tilbyr både opplæring på motorsykkel, lastebil, buss og andre kjøretøy, samt kjøretester for kommende taxisjåfører. Om du ønsker å ta et sertifikat i en annen førerkortklasse enn klasse B, anbefaler vi at du tar kontakt med de ulike kjøreskolene direkte.
Alle kjøreskolene tilbyr:
Enkelte kjøreskoler tilbyr:
Her er en rask oversikt over hva noen av de større kjøreskolene i Trondheim tilbyr.
Heimdal Trafikkskole: Heimdal Trafikkskole er en stor aktør og har et stort tilbudsmangfold. De byr på opplæring for motorsykkel, moped, personbil, buss, minibuss, lastebil, lett lastebil og yrkessjåfør.
Centrum Trafikkskole: Centrum har opplæring for personbil, tilhenger og motorsykkel.
Trondheim Trafikkskole: Trondheim Trafikkskole tilbyr opplæring for personbil, tilhenger, motorsykkel og moped.
ABES Trafikkskole: Hos ABES finner du opplæring for snøscooter i tillegg til de vanlige - personbil, tilhenger, motorsykkel og moped.
Det er viktig, både for kunnskap og økonomi å øvelseskjøre mye privat. Man blir en bedre sjåfør gjennom mengdetrening og man slipper å ta så mange kjøretimer i regi av kjøreskolen. Det er en klar sammenheng mellom ulykker og erfaring i trafikken. Statens vegvesen og Trygg Trafikk anbefaler minst 100 timer øvelseskjøring under føreropplæringen.
De aller fleste kjøreskoler er seriøse og er ikke ute etter å lure deg. En del kjøreskoler krever at kurs og pakker er forhåndsbetalt. Dette er forståelig, men samtidig gjør det din sak svakere, dersom du har betalt for noe, og ikke er fornøyd. Sørg derfor for å undersøke de ulike skolene skikkelige også hva gjelder kvalitet på tjenestene. Dersom du betaler kontant eller forhåndsbetaler, burde du sørge for å få kvittering på beløpet. Det er også lurt om denne kvitteringen spesifiserer hva du har betalt for.
Dersom du er misfornøyd med opplæringen du får på kjøreskolen må du ta det opp med skolen, slik at de får anledning til å rydde opp. Dersom dere ikke blir enige, kan du bringe saken inn til forliksrådet.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg