Vil du vite mer om snøscooterlappen og hva den innebærer? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om veien til snøscooterlappen: Hvorfor du må ta den, hva det vil kunne koste, hvor lang tid det kan ta, hvilke prøver og kurs du må gjennom, og hvilke unntak som eventuelt gis. Kan man kjøre snøscooter uten å ha tatt snøscooterlappen? Hvem er nødt til å ta den, og hvordan kan man ta den på en enklest og mest mulig kostnadseffektiv måte? Følg våre råd i artikkelen nedenfor, og unngå de vanligste feilene!
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
For å kunne kjøre snøscooter lovlig må man ha gyldig førerkort i klasse S. Før i tiden fikk man klasse S «med på kjøpet» når man tok førerkort for motorsykkel, traktor eller personbil klasse B, men 1. juli 2006 trådte nye regler i kraft, og kravene til klasse S ble endret. Det medfører at alle som nå ønsker å oppnå førerrettigheter for snøscooter, må gjennomføre obligatorisk opplæring fordelt over fire trinn samt bestå en teoretisk førerprøve i regi av Statens vegvesen. Førerkortet krever ingen praktisk prøve, kun en teoriprøve. Det er ulovlig å kjøre snøscooter uten gyldig førerkort i klasse S.
De nye reglene har imidlertid ikke tilbakevirkende kraft. De som tok førerkort før juli 2006 i klassene A, A1, B, S eller T og har hatt førerrett på snøscooter, mister ikke denne, og kan fortsatt kjøre snøscooter med eller uten tilhengerslede. For disse førerne finnes det nyttige oppfriskningskurs i regi av ulike trafikkskoler, HMS-kurs og kurs for viderekommende i klasse S, om man føler at man er kommet ut av trening eller trenger å sette seg inn i nye regler, eller ønsker mer kjøreerfaring, kunnskap og kompetanse. Vil du ha opplæring med andre eller arrangere utflukter, må du også sette deg inn i de gjeldende reglene, og her kan et slikt kurs komme godt med. Undervisningen tilrettelegges elevenes behov og gir et kursbevis.
Minstealderen for å ta snøscooterlappen er 16 år. Du må ha fått godkjent søknaden om førerkort før du kan gjennomføre teoriprøven, og du må kunne fremvise gyldig legitimasjon. Den første teoriprøven kan tas tidligst seks måneder før fylte 16 år. Frem til fylte 18 år er førerrettigheten begrenset til klasse 1, det vil si en snøscooter der forholdet mellom effekt og egenvekt er maks 0,20 kW/kg. Når du er 18 år, kan du ta «ubegrenset» førerkort for snøscooter, men teoriprøven kan ikke avlegges før tidligst seks måneder før fylte 18 år. Du kan ikke under noen omstendigheter øvelseskjøre dersom politiet har gitt deg sperrefrist for førerkort.
De fleste godkjente trafikkskoler tilbyr føreropplæring i klasse S som en pakkeløsning. Dette kan være et enkelt og sikkert alternativ hvis du vet hva du er ute etter og ikke ønsker å måtte planlegge altfor mye selv. Prisene varierer fra én trafikkskole til en annen, men ligger på rundt 9.000-11.000 kroner for en intensiv opplæringsøkt over et par dager. Man kan ta de ulike delene av opplæringen separat over lengre tid, noe som gir større fleksibilitet, men stiller større krav til egen planlegging og at man sørger for å gjennomføre alle de obligatoriske trinnene.
Man må påregne kostnader til lærebøker, forsikring, reisekostnader, eventuell overnatting og diverse utstyr, som hjelm og godkjent bekledning og sko. Enkelte trafikkskoler anbefaler også at man bruker egen snøscooter under opplæringen. Dette er en unik mulighet til å bli kjent med scooteren man har skaffet seg, samtidig som man har kontroll over utgifter til bensin, forsikring og lignende, men man må også følge retningslinjene til trafikkskolen, skaffe eventuelt manglende utstyr og kunne dekke andre utgifter. Har man ikke egen snøscooter, kan man som oftest leie en hos trafikkskolen, men da må man ta med i beregningen hvilke ekstrautgifter som tilkommer om man for eksempel skader scooteren. Prisene for å leie scooter under intensiv opplæring ligger oftest på mellom 3.000 og 5.000 kroner, men inngår også gjerne i totalpakkene.
En svært viktig del av veien til snøscooterlappen er kjøretimene, som bidrar til opparbeidelse av individuell erfaring med tanke på å håndtere en scooter samt fungerer som en god forberedelse til selve oppkjøringen. Private kjøretimer er underlagt begrensninger med tanke på ledsagers kvalifikasjoner og erfaring samt hvor og når man kan kjøre, men er naturlig nok en god måte å spare penger på; her får du desto mer mengdetrening og slipper å betale timepris. Kjøretimer hos en trafikkskole foregår i mer kontrollerte omgivelser, men koster desto mer. Her ligger prisene på rundt 800 kroner per time. En annen viktig faktor i så måte er at det finnes egne områder som er satt av til den obligatoriske øvelseskjøringen, som ikke kan benyttes til privat øvelseskjøring.
De fleste trafikkskoler som tilbyr føreropplæring, tilbyr også oppfriskningskurs. Her er det viktig å undersøke flere ulike aktører, da prisene kan variere enormt: alt fra enkle gjennomgangskurs til 500 kroner til omfattende kurs til flere tusen kroner.
Siste og avgjørende del er teoriprøven, som koster rundt 600-700 kroner å avlegge, avhengig av hvor og når man tar den. I motsetning til førerkort for bil, trenger du ikke gjennomføre en praktisk prøve. Det finnes også forberedende kurs på nettet, som ligger på rundt 100 kroner leksjonen. Dersom du ikke består og må ta en ny teoriprøve, tilkommer samme avgift, og du må også vente i et par uker på å få tatt prøven på nytt. I forbindelse med teoriprøven må du også ta en synstest, som kan tilføre ekstra kostnader. Utstedelse av selve førerkortet koster 200 kroner, men her er det penger å spare ved å bestille på forhånd og via nettet. De fleste godkjente trafikkskoler opererer med store rabatter om man betaler gebyrene digitalt. Totalt bør man sette av iallfall 10.000-15.000 kroner til snøscooterlappen, slik at man også tar høyde for eventuelle uforutsette kostnader.
Det første spørsmålet man bør stille seg før man tar snøscooterlappen, er hvorfor man trenger den og hva man vil bruke den til. Har du en jobb som tilsier at du vil måtte kjøre snøscooter? Bor du på et sted der scooteren er et nyttig fremkomstmiddel? Trenger du et kjøretøy for å frakte varer, mat, andre fastboende eller turister? Kanskje snøscooteren kan være en del av en ny fritidssyssel, for eksempel jakt?
Selv om du har førerkort for snøscooter, er det ikke gitt at du kan kjøre når og hvor du vil, og dette vil også kunne påvirke behovet for, og bruken av, en snøscooter. Det er strenge retningslinjer i Norge for hvor og hvordan man kan ferdes, derunder miljømessige og trafikale restriksjoner. Nettsidene til Miljødirektoratet har mer informasjon om motorferdsel i utmark. Denne er ofte begrenset eller forbudt, med mindre det er gjort spesielle unntak. Kjøring på offentlig vei er vanligvis forbudt. Kjøring på privat vei er i gitte tilfeller lovlig, så fremt man har grunneiers tillatelse og veien er tilstrekkelig brøytet. Har man førerkort for snøscooter i Norge, kan man også kjøre snøscooter i Sverige, og omvendt, men for dette gjelder det også enkelte restriksjoner, og man er nødt til å gjøre tilsvarende undersøkelser omkring hvor og hvordan man kan ferdes. Man kan arrangere gruppeturer der deltagerne ikke har førerrettigheter for snøscooter, men de må kunne håndtere den, og være ledsaget av en kvalifisert guide med alle førerrettigheter.
Har man midlertidig opphold i Norge, vil Statens Vegvesen kunne utstede førerrett for snøscooter som er gyldig i to år, om man er innehaver av et gyldig utenlandsk førerkort og har gjennomført obligatorisk opplæring og bestått teoretisk prøve. Man må dokumentere at kjøring av snøscooter er en del av arbeidsforholdet i Norge og medbringe vedtaksbrev og gyldig utenlandsk førerkort under kjøring.
Førerkort i klasse S krever en føreropplæring på fire trinn, og hvert enkelttrinn består av flere underelementer. Mot slutten av trinn to og tre gjennomføres en trinnvurdering, der du og læreren din sammen vurderer om du har tilstrekkelige ferdigheter til å begynne på neste trinn. Underveis lærer du om alt fra motorferdsel, sikkerhetsutstyr og bekledning til kjøreteknikk, utfordringer ved bruk av scooter i ulike miljø og vedlikehold.
Før du tar fatt, er det viktig at du setter deg inn i hva opplæringen innebærer og legger en plan for å gjennomføre den på en god og effektiv måte. Hvor lang tid den tar, avhenger av dine eksisterende ferdigheter som sjåfør og hvor tidseffektiv du har anledning til å være. Er du ung og uerfaren, må du kanskje ha mer tid på deg. Har du familie og er i full jobb, vil du ha mindre tid å sette av til opplæring og øvelseskjøring.
En unik utfordring når man skal ta snøscooterlappen, er at det er store begrensninger for hvor man har lov til å øvelseskjøre. Du kan benytte spesielle baner og andre lovlige områder som ikke defineres som utmark, men du må undersøke dette nøye slik at du vet at du vil få nok trening underveis. Du kan kontakte din lokale kommune eller fylkesmann for nærmere informasjon om hvor og hvordan du har lov til å øvelseskjøre. Bor du i Nord-Troms eller Finnmark, kan du benytte scooterløyper til privat øvelseskjøring, og uansett hvor du bor, kan du øvelseskjøre på innmark dersom du har grunneiers samtykke til dette.
Reglene er at man må være minst 15 år for å begynne å øvelseskjøre, og både du og ledsageren skal være iført refleksvest med “L” på ryggen. Ledsageren trenger ikke sitte på samme snøscooter som deg, men må i så fall følge etter deg på sin egen. Vedkommende må kunne se deg hele tiden og ha mulighet for å instruere deg via toveis kommunikasjonsutstyr. Kjører dere på et avsperret område, holder det at dere kan se hverandre og at du kan motta instrukser fra ledsageren din.
Den obligatoriske opplæringen består av:
1. Trafikalt grunnkurs, som er obligatorisk for alle som ønsker å ta lappen, uavhengig av førerkortklasse. Har du førerkort fra før, må du ikke ta kurset på nytt. Kurset går over totalt 17 timer. Du må være minst 15 år for å gjennomføre det på en trafikkskole, men kan også ta kurset i 10. klasse på ungdomsskolen. Når du har fullført grunnkurset, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre.
2. Grunnleggende opplæring, som gjennomføres hos en godkjent trafikkskole. Denne begynner med et tre timers obligatorisk grunnkurs. Når du har tatt grunnkurset, skal du gjennomføre tre timer med praktisk opplæring hos en trafikkskole. På dette trinnet kan du også begynne med privat øvelseskjøring.
3. En trafikal del, der du lærer å kjøre trygt, miljøbevisst og selvstendig under varierte forhold. Du skal gjennom fire timer med obligatorisk opplæring, hvorav minste tre timer egenkjøring i variert terreng. De som har førerrett i klasse AM146 eller T, må gjennom mørkekjøring og førstehjelp før de kan gå opp til førerprøven. Førerrett i klasse AM145 gir ikke rett til øvelseskjøring uten trafikalt grunnkurs.
4. Avsluttende opplæring og teoretisk førerprøve. Denne delen består av syv timer med sikkerhetskurs i naturen, hvorav minst tre timer med sammenhengende kjøring, etterfulgt av en teoriprøve på en trafikkskole. Teoriprøven for snøscooter består av 30 spørsmål, og du må svare riktig på minst 25 av dem for å bestå.
Når du skal ta snøscooterlappen, må du finne en trygg, godkjent trafikkskole; en som tilbyr best mulig opplæring og som dessuten er tilpasset ditt utgangspunkt som sjåfør, dine behov når det gjelder snøscooterkjøring, dine livsforhold og din økonomiske situasjon, samt hvor du bor eller skal bo mens du kjører snøscooter, i tillegg til andre praktiske anliggender.
To landsdekkende organisasjoner tilbyr teorikurs for klasse S: Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund og Trafikkforum. Det kan være lurt å sjekke disse organisasjonenes nettsider for å finne godkjente kjøreskoler. Du kan også benytte søkemotoren til Statens vegvesen for å finne anbefalte skoler nær deg. Selv om du har en erfaren lokal trafikkskole du ville foretrekke å bruke, er det ikke sikkert at disse tilbyr opplæring til snøscooterlappen. Det er rundt 70 skoler i Norge som tilbyr denne, og de fleste av dem ligger i Midt- og Nord-Norge. Flere av disse tilbyr imidlertid også intensivkurs med overnatting. Flere skoler tilbyr også nettbasert opplæring som et alternativ, men selve prøvekjøringen må naturlig nok foretas i lovlige områder ute i naturen. Det er også mulig å ta den praktiske opplæringen ett sted og gjennomføre teoriprøven et annet sted, for å spare tid og penger. Da vil man kunne velge kjørelærer på øverste hylle uavhengig av om trafikkskolen også tilbyr den avsluttende prøven.
Blant skolene som tilbyr praktisk opplæring som forberedelse til snøscooterlappen er Wright, Norges største trafikkskole, som imidlertid kun tilbyr snøscooter-opplæring i sør- og midt-Norge. Abes trafikkskole tilbyr pakkeløsninger og obligatorisk kjøretrening i Haltdalen, ved Løvåsen Leir. Ellers finnes det et utall mindre aktører som tilbyr opplæring, og en oversikt over disse finner du på hjemmesiden til SIF, Snøscooterimportørenes Forening, en interesseorganisasjon for snøscooterbransjen i Norge.
Kjøreskolene ligger i svært ulike omgivelser, og både priser, profil og kompetanse varierer, så her er det viktig å gjøre nok forarbeid så du finner en som passer til dine behov. Det kan være naturlig å ta den praktiske opplæringen der du skal kjøre mest, så du blir vant til terrenget. Om du ønsker å se på andre, mer prisgunstige alternativer, må du fortsatt sikre at du får den praktiske opplæringen du trenger, samt vurdere reisekostnadene og hvorvidt skolen tilbyr gode scootere til leie eller om du må frakte med deg din egen.
Det viktigste du må huske når du skal ta snøscooterlappen og som forberedelse til faktisk scooterkjøring, er, nok en gang, de strenge retningslinjene for ferdsel. Det er ikke bare å sette seg på scooteren og kjøre i vei. En scooter er noe ganske annet enn en bil, med tanke på vedlikehold, utstyr og sikkerhet, og her er mange hensyn å ta. Scooter gir økt fleksibilitet og mobilitet og byr på en unik sjanse til å ta seg ut i naturen og frem til steder som ellers kanskje ville vært utilgjengelige eller ufremkommelige. Men det er også et kjøretøy som fordrer mye av føreren og som byr på mange trafikale utfordringer. Ikke minst sitter føreren utsatt til og må ha stort fokus på å kjøre trygt og forskriftsmessig, for å sikre seg selv og andre. Gjør grundige forundersøkelser med tanke på hvor og hvordan du kan bruke kjøretøyet, og sørg for at du finner en god ledsager og en god kjørelærer som kan gi deg en trygg introduksjon til det å kjøre scooter.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg