Vil du vite mer om minibuss sertifikat? Må man bestå helsetest for å kjøre minibuss? Hva koster det å ta førerkort klasse D1? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om å ta førerkort klasse D1. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Førerkort klasse D1 gjelder for minibuss og tillater føring av motorvogn godkjent for transport av flere enn 8, men høyst 16 passasjerer i tillegg til fører. Motorvognen kan ha en lengde på høyst 8 meter. Klasse D1 gir også rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg etter minibuss. Minibuss ble innført som egen førerkortklasse i 1989. Den gangen fikk klassen navnet D2/D2E, men i 1997 ble navnet byttet til D1/D1E. Klasse D1E gjelder føring av minibuss med tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg.
For å kunne avlegge førerprøve i klasse D1, må man allerede ha klasse B. Minstealderen for å ta førerkort klasse D1 er 21 år.
Dersom man ønsker å ta førerkort klasse D1 kan man melde seg på kurs hos en kjøreskole for å gjennomføre obligatorisk og anbefalt opplæring. Når dette er bestått kan man gå videre til oppkjøring for førerkort klasse D1. For å ta førerkort klasse D1 må man allerede ha førerkort klasse B.
Mange kjøreskoler tilbyr pakkepriser for klasse D1. Den obligatoriske opplæringen for klasse D1 er ikke like omfattende som en del andre klasser, og totalprisen man betaler for denne klassen er derfor ikke så høy. Prisen for en pakke ligger på rundt 15.000 til 20.000 kroner. Når man sammenligner priser på ulike pakkeløsninger er det lurt å kontrollere og sammenligne hva pakkene inneholder, så man er sikker på at man får de elementene man trenger.
En pakke for klasse D1 inneholder som regel følgende elementer:
Dersom man ønsker å ta førerkort klasse D1 for å utføre transportoppdrag mot betaling er man etter norsk lov pålagt å bestå et yrkessjåførkompetansekurs. Dette kurset består av en grunnutdanning på 140 timer eller etterutdanning på 35 timer. Kurs for yrkessjåførkompetanse (YSK) kan tas ved kjøreskole. Grunnutdanning (140t) koster som regel rundt 35 000 kroner.
Den vanligste årsaken til at man ønsker å ta førerkort klasse D1 er for å kunne kjøre minibuss i jobbsammenheng. Å jobbe som sjåfør med førerkort klasse D1 innebærer rent praktisk at man kjører motorvogn på maks 8 meter som er godkjent for transport av høyst 16 passasjerer i tillegg til fører. Utover dette kan yrket være svært variert. Dersom man skal arbeide som yrkessjåfør og transportere personer eller gods mot vederlag, det vil si å få betaling for transporten, må man i tillegg til riktig førerkort ha yrkessjåførkompetanse.
Det er også greit å vite at alle som jobber med persontransport må kunne fremvise kjøreseddel. Kjøreseddelen er en kombinasjon av helseattest fra lege og vandelsattest som utstedes av politiet. Bakgrunnen for krav om kjøreseddel er hensynet til brukerne av transporttjenester, altså passasjerene. Man kan derfor jobbe som yrkessjåfør uten kjøreseddel, for eksempel som sjåfør av varebil, men man kan ikke jobbe med persontransport.
Dersom man ønsker å ta førerkort klasse D1 må man allerede har førerkort klasse B. Man kan starte med kjøretimer når man har fylt 19 år, og ta førerkortet når man fyller 21. Nedenfor følger en liste over den obligatoriske opplæringen for førerkort klasse D. Dersom man ikke er vant til å kjøre tyngre kjøretøy bør man regne med å bruke litt tid med kjørelærer på trinnet som kalles trafikal del.
Grunnkurs tunge kjøretøy er på 3 timer, og er obligatorisk og felles for alle de tunge klassene. Dersom man har førerkort i en tung klasse fra før, trenger man ikke ta kurset på nytt. På kurset skal man blant annet lære hva som skiller kjøring med tunge kjøretøy fra kjøring med personbil, og hvordan interessekonflikter mellom trafikantgrupper kan reduseres
Grunnleggende opplæring skal gi føreren evne til å beherske bilen kjøreteknisk og man skal få kunnskap om bilistens ansvar og forsvarlig kjøring. For å få lov til å gå videre til neste del må man gjennomføre en veiledningstime med kjørelærer hvor kandidatens ferdigheter vurderes.
Trafikal del skal lære føreren å kjøre selvstendig i variert trafikk. Etter denne delen skal man kunne aktuelt stoff fra regelverket, å planlegge kjøringen, og å kjøre trygt, effektivt, miljøvennlig og behagelig i god samhandling med andre trafikanter. Før man går videre til siste del av opplæringen må man gjennomføre en veiledningstime med kjørelærer hvor kandidatens ferdigheter vurderes.
Avsluttende opplæring skal sørge for at kandidaten er dyktig nok til å kunne kjøre på en ansvarlig måte, forstå egne ferdigheter og hvordan de kan forbedres, og hvordan man skal kjøre med lav risiko for uhell og ulykker. Man må også gjennom et obligatorisk kurs i ulykkesberedskap og et obligatorisk sikkerhetskurs på veg. Kurset i ulykkesberedskap er på 9 timer er felles for alle tunge klasser. Kursets mål er at man skal kunne bidra ved ulykker og lignende i trafikken. Man lærer blant annet om varsling og sikring av skadested, livreddende førstehjelp, farlig gods og brann, og brannslokking. Sikkerhetskurs på veg er på 4 timer og skal bidra til at man kan kjøre over tid og under ulike forhold. I løpet av kurset skal man lære å planlegge kjørerute, kontroll før og etter kjøring, samspillet mellom tungbilføreren og andre trafikanter, å motvirke ulykker, og å kjøre slik at miljøskaden er minst mulig.
Siste del av opplæringen er en teoriprøve og oppkjøring. Teoriprøven tar man på en trafikkstasjon. Før man kan ta prøven må man søke om førerkort. Prøven blir gjennomført på en datamaskin, og man får resultatet med en gang. Dersom man ikke består teoriprøven må man vente 2 uker før man kan prøve på nytt. Når man har bestått teoriprøven kan man gå videre til oppkjøring dersom all obligatorisk opplæring er gjennomført.
Oppkjøringen, også kalt førerprøven, har flere deler, og alle oppgavene må løses for å bestå prøven. Resultatet blir bestemt når prøven er over, og man får vite om man bestod eller ikke med en gang. Minibussen man kjører opp med skal være minst 5,2 meter lang og ha tillatt totalvekt på minst 4000 kg. Kjøretøyet må være godkjent til formålet, og det er vanlig å leie minibuss av kjøreskolen. Som regel tar oppkjøringen i underkant av en time, og noen vanlige elementer fra førerprøven er:
Sensor vurderer om man har nådd målene om å kjøre sikkert, behagelig og økonomisk. Man må samtidig være oppmerksom på veg- og trafikkforholdene rundt seg, og kjøremåten skal være tydelig og sikker og gi god trafikkavvikling. Oppsummert vil sensor se om man kjører forutseende, tar hensyn til andres behov og legger opp til samhandling med andre trafikanter.
Det første man gjør når man skal ta førerkort er som regel å ta kontakt med en kjøreskole. Mange er kanskje ivrige, og har lyst til å sette i gang så raskt som mulig. Det kan dog være lurt å bruke litt tid på å velge riktig kjøreskole. Undersøk om det er store prisforskjeller mellom kjøreskolene i området, og hvilke pakketilbud de tilbyr. I den forbindelse er det viktig å sammenligne både innhold og pris, og også hva det vil koste å bestille noe utenom i tilfelle det skulle bli behov for det. Det kan også være en god idé å prøve å finne referanser eller anmeldelser av ulike kjøreskoler dersom det er flere alternativer i området.
Når man velger skole er det viktig å undersøke om kjøreskolen er godkjent av Statens vegvesen. Man kan finne en liste over godkjente kjøreskoler på deres hjemmesider, vegvesen.no. Dette sikrer at man får riktig obligatorisk opplæring. Dersom man får beskjed om å ta de obligatoriske timene hos en annen trafikkskole bør man være på vakt. Det kan være et tegn på at kjøreskolen ikke har nødvendig godkjenning. Det er viktig å vite at kjøreskolen ikke nødvendigvis er godkjent selv om den står oppført i Brønnøysundregisteret.
Etter at man har bestått oppkjøring til klasse D1 kan man også ta tilhengerprøve for minibuss, og dermed få klasse D1E (minibuss med tilhenger) i førerkortet. Klasse D1E gjelder trekking av henger med tillatt totalvekt over 750 kg. Dersom man har klasse D1E får man også førerrett i klasse BE, men man bør være klar over at klasse D1E ikke gir klasse C1E hvis man allerede har klasse C1 eller C.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg