Vil du vite mer om førerkort for klasse C, altså førerkort for lastebil? Hva skal til for å få lov til å jobbe som lastebilsjåfør? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om å ta førerkort klasse C og hvordan du sikrer deg dette på en enkel og effektiv måte. Må man bestå helsetest for å kjøre lastebil? Hva koster det egentlig å ta førerkort klasse C og kan man få noe av det dekket? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Førerkort klasse C gjelder føring av motorvogn med tillatt totalvekt over 3.500 kg, som er godkjent for transport av høyst åtte passasjerer i tillegg til føreren. Det er ingen øvre tillatt totalvekt for kjøretøyet. Førerkort klasse C kalles ofte lastebillappen. Denne klassen omfatter derimot ikke bare biler, men også traktor med og uten tilhenger, høyhastighetstraktor og motorredskap. Klasse C gir også rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg etter en lastebil. Minstealderen for førerett for lastebil og vogntog (klasse C og CE) er 21 år. Man må ha førerkort klasse B fra før for å kunne ta førerkort for klasse C. Man kan begynne med privat øvingskjøring to år før man er gammel nok til å få førerkortet utstedt, men man må inneha førerkort i klasse B før man kan begynne med privat øvingskjøring i klasse C.
Dersom man ønsker å jobbe som yrkessjåfør og transportere personer eller gods mot vederlag, det vil si få betaling for transporten, må man i tillegg til riktig førerkort også ha yrkessjåførkompetanse. Dette skaffer man seg ved å fullføre kurs for yrkessjåførkompetanse (YSK) hos trafikkskole.
Førerkort for tunge kjøretøy er gyldig i perioder på fem år frem til innehaver fyller 70 år. Deretter kan førerkortet fornyes for ett år av gangen. Noen kan ha førerkort med kortere gyldighet enn fem år på grunn av helsesvikt. Det kreves ingen nye prøver ved fornyelse, men man må fremlegge legeattest som ikke er eldre enn 3 måneder.
Legg merke til at det finnes egne regler rundt opplæring til førerkort klasse C dersom man tar transportfaglig opplæring ved videregående skole.
Dersom man ønsker å ta førerkort klasse C, kan man melde seg på kurs hos en kjøreskole for å gjennomføre obligatorisk og anbefalt opplæring. Når kurset er bestått, kan man gå videre til teoriprøve og praktisk prøve (oppkjøring) for førerkort klasse C i regi av Statens vegvesen. For å ta førerkort klasse C må man allerede ha førerkort for klasse B. Prisen for førerkort klasse C kan variere ut ifra hvilke klasser man allerede har i førerkortet. Dersom man kun har klasse B, bør man regne med å betale mellom 30.000 og 40.000 kroner for klasse C. Dersom man allerede har førerkort for andre tunge klasser, kan prisen være noe lavere fordi en del av den obligatoriske opplæringen er felles for de tunge klassene, og man slipper derfor å ta disse delene på nytt.
For mange er det betalingen for kjøretimer som drar prisen for førerkortet opp. En enkelt kjøretime med lastebil koster som regel fra 1.000 kroner og oppover. Det er lov å øvelseskjøre privat med lastebil dersom man har mulighet til det. Reglene er i så fall at den som skal kjøre, må være fylt 19 år og ha førerrett i klasse B. Ledsager må ha fylt 25 år og ha hatt førerett i klasse C sammenhengende de siste fem årene. Ledsager må følge reglene om kjøre- og hviletid, da han/hun regnes som fører av kjøretøyet.
Mange kjøreskoler tilbyr pakkepriser for klasse C. Dette blir som regel rimeligere enn om man betaler de ulike elementene hver for seg. Når man ser på prisene for ulike pakkeløsninger, er det lurt å kontrollere og sammenligne hva pakkene inneholder, så man er sikker på at man får alle elementene man trenger. Det kan også være lurt å kontrollere hvor mange kjøretimer som er inkludert i pakken, og hva det eventuelt koster å få ekstra timer utenom.
En pakke for klasse C bør inneholde følgende elementer:
Når man har bestått den obligatoriske opplæringen kan man gå videre til teoriprøve og praktisk prøve hos Statens vegvesen.
Deres gebyrer er, per dags dato, som følger:
Dersom man ønsker å ta førerkort klasse C for å utføre transportoppdrag mot betaling, er man etter norsk lov pålagt å bestå et kompetansekurs for yrkessjåfører, kjent som YSK-kurs. Dette kurset består av en grunnutdanning på 140 timer. Formålet med kurset er å heve kompetansen til sjåførene, slik at trafikksikkerheten på norske veier blir bedre og antallet ulykker og uhell hvor tunge kjøretøy er innblandet, blir redusert. Kurs for yrkessjåførkompetanse (YSK) kan tas ved en kjøreskole. Grunnutdanning koster som regel rundt 35.000 kroner. Man kan dermed regne med å betale rundt 80.000 kroner for førerkort for klasse C og YSK.
Dersom man er motivert og har sammenhengende tid å sette av, er det fullt mulig å gjennomføre hele utdanningsløpet på kort tid. Mange kjøreskoler tilbyr intensivkurs for førerkort klasse C, noe som gjerne innebærer at kursene gjennomføres på heltid. Dette gjør det mulig å få førerkort for lastebil i løpet av én måned. Dersom man også skal ta YSK, kan man regne med å bruke cirka tre måneder på å fullføre både opplæring for førerkort klasse C og YSK.
En annen god nyhet er at Lånekassen gir støtte til personer som ønsker å utdanne seg til å bli buss- eller lastebilsjåfør, og man kan derfor søke om økonomisk støtte til å gjennomføre kjøreopplæring og grunnutdanning (140 timer) for enten persontransport (bussjåfør) eller godstransport (lastebilsjåfør). Hva og hvor mye man kan få utbetalt, er avhengig av hvilken utdanning man tar, men legg merke til at man ikke får støtte dersom man kun tar førerkort.
Den vanligste årsaken til at man ønsker å ta førerkort klasse C, er et ønske om å jobbe som yrkessjåfør. Å jobbe som lastebilsjåfør med klasse C innebærer, rent praktisk, at man kjører lastebil uten øvre tillatt totalvekt. Per dags dato er det stor etterspørsel etter sjåfører i Norge. Det er derfor gode muligheter for å få jobb etter endt utdannelse. Før man tar førerkort klasse C, kan det være lurt å tenke over om man trives bak rattet i store kjøretøyer.
Det er mulig å utdanne seg til yrkessjåfør på videregående skole. Mange skoler i Norge tilbyr transport- og logistikkfag som etter endt utdannelse gir fagbrev som yrkessjåfør. Dersom man kommer rett fra ungdomsskolen eller fortsatt har rett til tre års videregående opplæring har man mulighet til å søke seg til transport- og logistikkfaget i videregående skole. Det vanligste utdanningsløpet er to år på videregående skole etterfulgt av to år som lærling i en bedrift. Mot slutten av læretiden går man opp til en fagprøve. Dette er en praktisk prøve som normalt går over to dager, og ved bestått prøve får man fagbrev som yrkessjåfør. Når man tar transportfaglig opplæring ved videregående skole, gjelder ikke krav om førerkort klasse B før opplæringen starter. Som transportfaglig elev kan man også ta tilleggsopplæring ved privat trafikkskole uten å ha førerkort klasse B. Legg merke til at man må ha førerkort klasse B før man kan avlegge førerprøve.
Dersom man ikke er kvalifisert til utdanning på videregående skole, gjelder fremgangsmåten som står beskrevet over, der man tar førerkort for lastebil (klasse C/CE) samt et 140 timers kurs i yrkessjåførkompetanse for godstransport (YSK) ved en godkjent kjøreskole.
Når man søker om førerkort klasse C, som faller inn under førerkortgruppe 2, må man ha en helseattest fra lege. Legen vurderer om man oppfyller helsekravene, og gir en sakkyndig vurdering til veimyndighetene. Det er veimyndighetene som avgjør om man får førerkort eller ikke. Helseattesten kan ikke være eldre enn tre måneder når man søker om førerkort klasse C. Dersom man skulle falle inn i en av gruppene som i utgangspunktet ikke får godkjent søknad om førerkortgruppe 2, kan man søke om dispensasjon dersom man mener man likevel har evne til å utføre sjåføryrket.
Hvis man vurderer å begynne på utdanningsløpet for å bli yrkessjåfør, kan det være lurt å vite at en del helsetilstander kan legge begrensninger på mulighetene til å utøve yrket. Man bør også være klar over at krav til syn og helse for førerkort klasse C er strengere enn for førerkort klasse B. Synsstyrken må være minst 0,8 på det ene øyet og 0,5 på det andre. Hvis det er nødvendig med briller eller linser for å tilfredsstille kravene, må synsstyrken uten briller være minst 0,05 på hvert øye. Kravene til synsstyrke må oppnås med briller som ikke er sterkere enn 8 dioptrier.
Noen andre eksempler på helsemessige begrensninger er som følger:
Veien til førerkort klasse C følger den vanlige gangen for føreropplæring, og kan derfor virke kjent for de som allerede har fullført opplæring for andre førerkortklasser.
For å få førerkort klasse C må man gjennom følgende trinn:
Grunnkurs for tunge kjøretøy er på tre timer. Kurset er obligatorisk og felles for alle de tunge klassene. Dersom man har førerkort i en tung klasse fra før, trenger man ikke ta kurset på nytt. Kurset skal blant annet gi kunnskap om hva som skiller kjøring med tunge kjøretøy fra kjøring med personbil, og hvordan interessekonflikter mellom trafikantgrupper kan reduseres. Legg merke til at grunnkurs for tunge kjøretøy ikke er det samme som teorikurs. Teorikurset skal forberede kandidaten til teoriprøven man må bestå før man kan gå videre til oppkjøring. Det er et valgfritt kurs, og er derfor ikke nevnt som en del av den obligatoriske opplæringen.
Grunnleggende opplæring skal lære kandidaten å mestre kjøretøyet rent kjøreteknisk, uten å måtte rette oppmerksomheten mot andre trafikanter. Dette gjøres via kjøretimer, og hvor mange timer som kreves er avhengig av kandidatens behov og ferdigheter. Dette trinnet blir avsluttet med en trinnvurdering. Kjørelæreren skal sammen med kandidaten vurdere om man har gode nok ferdigheter til å begynne på neste trinn.
Den trafikale delen skal lære kandidaten å kjøre tilnærmet selvstendig i variert trafikk. Man må blant annet kunne aktuelt stoff fra regelverket samt klare å planlegge kjøringen og kjøre trygt, effektivt, miljøvennlig og behagelig, i god samhandling med andre trafikanter. Dette gjøres gjennom et gitt antall kjøretimer, og hvor mange timer som kreves, er avhengig av kandidatens behov og ferdigheter. Dette trinnet blir avsluttet med en trinnvurdering. Kjørelæreren skal sammen med kandidaten vurdere om denne har gode nok ferdigheter til å begynne på neste trinn.
Avsluttende opplæring er siste del av opplæringen. På dette trinnet skal man bli så god at man kan kjøre på en ansvarlig måte og i god samhandling med andre trafikanter, og man må kunne ivareta de oppgaver som er lastebilførerens ansvar. Trinnet inneholder også flere obligatoriske kurs.
Når man har kommet til den avsluttende delen av kjøreopplæringen, kan det være lurt å søke om førerkort. Dette må være gjort før man kan gjennomføre teoriprøven.
Teoriprøven tar man på en trafikkstasjon. Teoriprøven kan tidligst avlegges seks måneder før man fyller alderskravet til klassen. Prøven utføres på en datamaskin i trafikkstasjonens lokaler, og man får resultatet med en gang man har levert. Man kan søke om tilrettelagt teoriprøve dersom man har vansker med å lese og forstå oppgavene. Hvis man ikke består teoriprøven, må man vente i to uker før man kan ta en ny prøve. Man kan få vite hvilke temaer man svarte feil på, men ikke de konkrete spørsmålene. Når man har bestått teoriprøven kan man ta praktisk prøve (oppkjøring) dersom man har gjennomført all obligatorisk opplæring. Man må klare oppkjøringen innen tre år etter bestått teoriprøve.
Praktisk prøve er siste del av opplæringen til førerkort klasse C. Denne gjennomføres ved en trafikkstasjon, og man må bestille time på forhånd. Det er kandidaten som er fører og har ansvaret for det som blir gjort under prøven. Prøven har flere deler, og både kjøring og andre oppgaver må løses selvstendig. Resultatet blir bestemt når prøven er over, og man får vite om man bestod eller ikke med en gang. Lastebilen man kjører opp med, må være godkjent for formålet, og skal være lastet og ha en aktuell totalvekt på minst 18.500 kg. Prøven varer i cirka 45 minutter, og man skal kjøre under varierte vei- og trafikkforhold. Ruten er fastsatt på forhånd. For å bestå er det viktig at man kjører behagelig og økonomisk, og slik at kjøretøyet ikke blir utsatt for unødig slitasje. Man må være oppmerksom på vei- og trafikkforholdene, og kjøremåten skal være tydelig og sikker og gi god trafikkavvikling. Sensor vurderer om man har nådd målene godt nok til å trene videre på egen hånd, og alle krav må være oppfylt for at man skal bestå.
Det første man gjør når man skal ta førerkort, er som regel å ta kontakt med en kjøreskole. Mange er kanskje i overkant ivrige og har lyst til å sette i gang så raskt som mulig. Det kan imidlertid være lurt å bruke litt tid på å velge riktig kjøreskole. Undersøk om det er store prisforskjeller mellom kjøreskolene i området, og hvilke pakketilbud de tilbyr. I den forbindelse er det viktig å sammenligne både innhold og pris, og også hva det vil koste å bestille noe utenom, for eksempel ekstra kjøretimer eller teorikurs, i tilfelle det skulle bli behov for det. Det kan også være en god idé å prøve å finne referanser eller anmeldelser av ulike kjøreskoler dersom det er flere alternativer i området.
Dersom man har mulighet for det, bør man ta kontakt med flere trafikkskoler og be om prisinformasjon og høre om de eventuelt kan sette sammen noe spesialtilpasset til deg. Det er også viktig å høre hvordan de ønsker at man betaler for pakker, kurs og kjøretimer. Husk at dersom de ønsker at man betaler alt på forhånd, kan det være vanskelig å få pengene refundert hvis man ikke kan eller ønsker å fortsette opplæring ved den skolen. Dersom man ønsker å benytte seg av et pakketilbud, er det lurt å be om en skriftlig avtale om hva pakken inkluderer, og dersom man betaler kontant for noe, må man alltid be om å få kvittering.
Når man velger skole, er det viktig å undersøke om kjøreskolen er godkjent av Statens vegvesen. Man kan finne en liste over godkjente kjøreskoler på deres hjemmesider. Dette sikrer at man får riktig obligatorisk opplæring. Dersom man får beskjed om å ta de obligatoriske timene hos en annen trafikkskole, bør man være på vakt. Det kan være et tegn på at kjøreskolen ikke har nødvendig godkjenning. Det er viktig å vite at kjøreskolen ikke nødvendigvis er godkjent selv om den står oppført i Brønnøysundregisteret.
Hvis man mener at opplæringen ikke svarer til forventningene, er det første man bør gjøre, å ta det opp med kjøreskolen, slik at de eventuelt kan gjøre opp for seg. Det er også mulig å avbryte opplæringen eller bytte trafikkskole, dersom man ønsker det. Hvis man ikke fullfører opplæringen, er det viktig at man får kvittering og annen dokumentasjon på det man allerede har gjennomført, slik at man slipper å ta det opp igjen på et senere tidspunkt. Hvis man mener den obligatoriske opplæringen er dårligere enn hva man kan forvente, kan man gi beskjed til Statens vegvesen.
Dersom man ønsker å kjøre vogntog, må man ta førerkort klasse CE. Førerkort klasse CE gir rett til å kjøre lastebil med tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Det er ingen øvre tillatt totalvekt for lastebil og/eller henger for førere som har førerkort klasse CE.
Når man har bestått oppkjøring for klasse C, kan man gå videre med klasse CE.
Opplæring til klasse CE inneholder ingen egen teoretisk del.
De obligatoriske delene for klasse CE er som følger:
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg