Lurer du på hva førerkort klasse C1E koster? Drømmer du om et yrkesliv på veien? Sitte høyt hevet over andre trafikanter mens du suser fra sted til sted med gods og varer? I så fall kan vi fortelle deg hva du må betale for at drømmen skal bli virkelighet. I denne guiden gir vi deg svar på hva du må regne med å betale for klasse C1E, altså lett lastebil med henger. Vi gir deg også noen tips på veien om hvilke trinn du må gjennom, hvorfor klasse C1E kan være gunstig, hva som er forskjellen på C1 og C1E, og hvordan du kan spare penger. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Klasse C1E gir deg anledning til å føre en lett lastebil i klasse C1 som trekker en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første skritt på veien mot klasse C1E er å fullføre klasse C1, førerkort for lett lastebil. Prisen på førerkort klasse C1E ligger da på mellom 10.000 og 17.000 kroner, forutsatt at du tar det som en forlengelse av C1. Kostnaden for C1 er det første du må ta stilling til, og denne ligger gjerne på mellom 15.000 og 20.000 kroner.
Forutsetningen for å ta førerkort C1E er at du har førerkort for personbil, det vil si klasse B, så du må også medregne kostnadene for denne om du ikke allerede har billappen. Her ligger prisen på et sted mellom 30.000 og 40.000 kroner, stort sett, men en del klarer å ta førerkort klasse B til en billigere penge ved å begrense antallet betalte kjøretimer.
Kjøreskolene operer med ulike priser, alt etter hvor i landet de ligger, hvor omfattende tilbud de har, og hvordan konkurransesituasjon er. Prisen på en kjøretime for C1E i 2022 ligger typisk på cirka 1.200 kroner eller mer. I tillegg kommer to obligatoriske trinnvurderinger. Ofte er prisen på disse det samme som, eller omtrent det samme som, prisen på en vanlig kjøretime.
Du må også betale for sikkerhetskurs på vei. Som regel er dette beregnet til å ta fire timer og prisen blir gjerne litt under 5.000 kroner. I tillegg krever trafikkstasjonen et gebyr på rundt en tusenlapp eller mer for selve førerprøven. Utstedelse av nytt førerkort koster 200 kr (90 kr ved betaling på nett). Må du leie bil til førerprøven, koster dette typisk mellom 2.500 og 3.000 kr.
Mange trafikkskoler tilbyr også intensivkurs og pakkepriser som inkluderer hele basisopplæringen for C1E. Prisen på en slik pakke varierer enormt fra skole til skole, og ligger et sted mellom 10.000 og 17.000 kroner. Til sammenligning ligger prisen på tilsvarende pakker for førerkort klasse C1 ofte mellom 17.000 og 20.000. Hva som faktisk er inkludert i pakkene, kan variere en del og gjenspeiles i prisene. Pakken med lavest prislapp er altså ikke automatisk den rimeligste i lengden. Skulle du trenge ekstra kjøretimer i tillegg til de som er inkludert i pakken, må du nemlig betale ekstra for disse: Enten standard timepris, eller ideelt sett timepris med en liten rabatt. En pakke inneholder gjerne følgende: To til tre kjøretimer, sikkerhetskurs på vei, to obligatoriske trinnvurderinger, førerprøven og læreboken.
De ulike førerkortklassene kan være forvirrende å få oversikt over, all den tid bokstavkodene i seg selv ikke sier så mye om hvilket kjøretøy det dreier seg om. De fleste har nok likevel fått med seg at førerkort klasse B er det som kreves for å kjøre en vanlig personbil. Hvis du allerede har den såkalte “billappen”, er veien til førerkort C ganske enkel, hvis ikke bør du undersøke klasse B med én gang slik at du har grunnlaget som trengs for å gå videre til neste trinn. Alle førerkortklassene som begynner på bokstaven C dreier seg om lastebiler, med ulik tyngde og lengde, og fordrer at man har førerkort for klasse B.
Lastebilklassene er inndelt slik:
Klasse C1E gir deg retten til å kjøre lett lastebil (maksvekt 7.500kg), med henger som veier over 750 kg og med en samlet totalvekt for bil og henger på 12.000 kg. Du har også rett til å kjøre traktor på inntil 7.500 kg med henger og personbil med henger (klasse BE).
Det stilles en del krav som man må oppfylle for å kunne kvalifisere til å ta sertifikatet for klasse C1E. Du må være minst 18 år og ha gyldige førerkort både for klasse B og klasse C1, altså førerkort for lett lastebil (uten henger). Det er likevel mulig å ta C1E som en direkte forlengelse av at man tar C1, for eksempel på et intensivkurs som har begge moduler.
Du må gjennomgå obligatorisk opplæring og bestå en praktisk førerprøve. Det er ingen krav til teoriprøve for C1E, siden teorien er dekket i C1. Du må imidlertid kunne fremvise gyldig legeattest. Bruker du briller eller kontaktlinser, må du også kunne legge frem en fersk synsattest fra optiker.
Jobbmuligheter: Jobber du som yrkessjåfør allerede, vil førerkort klasse C1E gjøre deg mer allsidig og gi deg god erfaring samt potensielt kunne gi deg flere muligheter i arbeidsmarkedet.
Jobber du i en helt annen bransje, men er klar for noe nytt, kan det å ta lappen for lastebil være en rask omskolering, og klasse C1E gir deg desto mer fleksibilitet. Hvis tanken på å kjøre tungtransport virker litt voldsom, kan lappen for lett lastebil være et mer tilgjengelig alternativ, og denne er også langt rimeligere enn å ta sertifikat for tung lastebil, det vil si klassene C og CE.
For å kjøre med henger, altså klasse C1E, må du imidlertid først ta C1. Hvis dette viser seg å være en positiv erfaring, er listen ganske lav for å gå videre til å kjøre med henger. En del kjøreskoler tilbyr også kursforløp der man kan ta både C1 og C1E, ofte som en pakke eller som intensivkurs.
Personbil med henger: Kjører du bil med førerkort klasse B og ønsker å trekke en større henger? Hvis hengeren du skal trekke har en totalvekt på over 3.500 kg, må du faktisk ha førerkort klasse C1E. (Unntaket er hvis du tok klasse BE før 1. januar 2013, da gjelder ikke begrensningen på 3.500 kg som maks totalvekt.) For mange er dette aktuelt hvis man ønsker å trekke en stor campingvogn eller tung båthenger.
Det er en kjensgjerning at det på norske veier er mange som kjører ulovlig med for tunge hengere. Særlig i forbindelse med starten og slutten av båtsesongen. Men også mange campingvogn-entusiaster synder på dette området, mange uten å vite om at de bryter loven. Konsekvensene hvis du blir stoppet av UP vil sannsynligvis bli forelegg og forbud mot å kjøre videre.
Tar du førerkort klasse C1E, vil ditt førerkort for klasse B automatisk bli utvidet til klasse BE, altså personbil med henger opp til 3.500 kg (samlet totalvekt bil og henger på maks 7.000 kg). Førerkort klasse C1E gir også oppgradering av klasse D eller D1, hvis du har det fra før, til klasse D1E, altså minibuss med tilhenger.
Før du melder deg på kurs til førerkort C1E, bør du skaffe deg oversikt over kostnadene. Det er veldig kjedelig å måtte avbryte opplæringen fordi den ble dyrere enn det man så for seg. Går du for intensivkurs eller en pakkeløsning, så vil det gi deg en kostnadsramme og du trenger ikke bekymre deg for særlig mange økonomiske overraskelsser. Men sett av litt ekstra penger likevel, i tilfelle du skulle trenge ekstra kjøretimer. Du bør regne med å betale minimum 12.000 til førerkort C1E om du kun tar denne påbyggingen, og iallfall 20.000 kroner totalt om du både skal ha C1 og C1E. Hvis du i tillegg må begynne med klasse B, bør du sette av minimum 50.000 til 60.000 kroner.
Husk også at hvis du skal utføre person- eller godstransport mot vederlag, enten i arbeid eller på fritiden, med et kjøretøy som krever førerrett i en tung førerkortklasse, så må du ha yrkessjåførkompetanse. Dette gjelder for alle de tunge førerkortklassene: C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D og DE. Dette kommer som en ekstrautgift du også må ta med i beregningen når du setter opp et budsjett.
Valg av kjøreskole: Siden hver time koster såpass mye, vil du kunne spare et betydelig beløp hvis du på forhånd bruker litt tid på å sjekke priser hos de forskjellige kjøreskolene. Men samtidig er det viktig å ha i bakhodet at kvaliteten på kjøreskolen, og ikke minst nivået på din kjørelærer, er vel så viktig. Jo dyktigere læreren er, desto fortere vil du kunne mestre kjøretøyet og komme opp på det nivået du trenger for å bestå testen. En “dyr” kjøreskole kan derfor i praksis bli billigere enn en skole med lavere timepriser, men dårligere opplæring.
Problemet er selvsagt at det er vanskelig å vurdere dette på forhånd. Det beste tipset er derfor å sjekke andres erfaringer med kjøreskolen og anmeldelser på nettet. Dette er selvsagt subjektive vurderinger og det er ingen automatikk i at du vil få den samme opplevelsen som tidligere elever. En annen indikator kan være kjøreskolens strykprosent.
Intensivkurs: Er du i jobb på dagtid, kan det ofte være ganske trøblete å ta fri midt i arbeidstiden over flere uker for å ta lappen. For mange kan det også bety tapt inntekt i tillegg til at man betaler for føreropplæringen. Altså en ganske betydelig samlet kostnad. Et intensivkurs kan derfor være en måte å spare penger på. Du setter av de dagene kurset tar, og har anledning til kun å konsentrere deg om det.
Øvelseskjøring: I tillegg til valget av kjøreskole, er det en annen ting som kan spare deg for mye penger: Øvelseskjør med henger så mye som mulig på forhånd hvis du har muligheten til det. Om du slipper unna med én kjøretime mindre, sparer du deg automatisk for minst en tusenlapp. Det bør være en god motivasjon for de fleste.
Jo flere kjøretimer du har under beltet, desto mer øker også dine odds for å bestå selve oppkjøringen. Må du ta den på nytt og kanskje i tillegg ta ekstra kjøretimer, begynner taksameteret virkelig å løpe.
Kravene for øvelseskjøring er at ledsageren må være minst 25 år og ha hatt førerkort klasse C1, eventuelt C1E i minimum fem år. Et annet krav er at øvelseskjøringen ikke kan skje i forbindelse med et betalt transportoppdrag. Veilederen din kan altså ikke drive øvelseskjøring med deg samtidig som han/hun er på jobb som transportør. Ledsageren er ellers pliktig til å overholde de vanlige reglene om kjøre- og hviletid siden det juridisk er han/hun som regnes som føreren av lastebilen og dermed har ansvaret.
Spons av arbeidsgiver: Om du allerede er ansatt i en transportbedrift eller tilsvarende, bør du undersøke om arbeidsgiveren din er villig til å betale for at du skal ta C1E. Eventuelt at du får deler av kostnadene dekket.
Undersøk hvilke trafikkskoler i ditt område som tilbyr C1E og sammenlign priser. Men husk at kvalitet bør telle minst like mye. Ved å registrere dine behov hos oss i Kjøresmart, kan du bli kontaktet av flere trafikkskoler fra ditt lokalmiljø. Slik kan du raskt og enkelt finne den riktige kjøreskolen for deg.
Et generelt tips når man skal kjøre med en ny henger eller bil og henger for første gang er å sjekke lastebilens vognkort for å se hva som er den maksimalt tillatte totalvekten for hengeren, gjerne kalt tillatt hengervekt. Uansett hvilken førerkortklasse du har er det ulovlig å overskride den oppgitte vektgrensen.
Statens vegvesen har laget en smart tilhengerkalkultor. Der kan du taste inn førerkortklassen du besitter, bilens registreringsnummer og tilhengerens registreringsnummer.
Om du ikke “består” denne testen bør du kanskje vurdere å utvide dine førerrettigheter til BE eller C1E.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg