Lurer du på hva førerkort klasse CE koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på førerkortet for lastebil med tilhenger, og nøyaktig hva du kan kjøre med dette. I tillegg lister vi opp noen gode grunner til å ta dette førerkortet, noen generelle utgifter du kan forvente deg, samt hvordan du kan spare penger. Helt til slutt gir vi deg en kort introduksjon til sikkerhetskurset som er obligatorisk for alle som ønsker å kjøre lastebil med tilhenger. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Førerkort klasse CE, det vil si lastebil med tilhenger, koster mellom 100.000 og 110.000 kroner. Dette er en pris som inkluderer alt av studiemateriell og offentlige gebyrer for teoriprøve, oppkjøring og ikke minst å få skrevet ut førerkortet. Selv om dette kan virke avskrekkende ved første øyekast, er det å kjøre lastebil eller lett lastebil en jobb det er stor etterspørsel etter, og du vil antagelig kunne begynne raskt i jobb etter at du har tatt lappen. Dersom du ikke har førerkort klasse B fra før av, vil dette førerkortet derimot koste deg enda mer, da du må ha klasse B i bunn før du kan ta lappen for klasse CE. Gjennomsnittlig pris på førerkort klasse B er rundt 30.000 kroner. Du må være 21 år for å ta førerkort klasse CE, med enkelte unntak.
Når du skal ta lappen for lastebil med tilhenger, klasse CE, må du først ha førerkort for lastebil, som er klasse C. Dette koster i gjennomsnitt cirka 40.000 kroner og inkluderer sikkerhetskurs. I tillegg til dette trenger du å ta tillegget for henger, kalt E, og dette kommer på rundt 30.000 kroner. Helt til slutt har vi det som koster mest, nemlig yrkessjåførkurset på 140 timer, som du må ha for å kunne kjøre lastebil mot vederlag, det vil si arbeide som yrkessjåfør. Dette ligger på rundt 40.000 kroner. Samlet kan prisen ende opp på mellom 100.000 og 110.000 kroner.
Førerkort i klasse CE gir deg mulighet til å trekke tilhenger med totalvekt over 750 kg etter lastebil, men det er viktig å kontrollere lastebilens vognkort for å finne ut hva som er bilens tillatte hengervekt. Denne vekten er en teknisk begrensning som det ikke er lov å overskride, uavhengig av hvilket førerkort man har. I tillegg til dette gir klasse CE også førerrettigheter for traktor og motorredskap med eller uten tilhenger, uavhengig av når klasse CE er ervervet. Hvis du har førerkort klasse B fra før av, vil du, etter å ha tatt klasse CE, få et førerkort som er utvidet til klasse BE. Klasse BE gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg, og minstealderen er 18 år. Til slutt gir også klasse CE deg førerett i klasse DE og D1E hvis du allerede har tatt klasse D eller D1. Klasse D1 gjelder for føring av motorvogn for persontransport med 9 til 16 passasjerer, i tillegg til føreren, hvilket som oftest vil gjelde minibusser. Motorvognen kan her ikke være mer enn 7,5 meter lang.
Husk at dersom du skal utføre person- eller godstransport i jobbsammenheng med en lastebil, så er det et krav at du også tar yrkessjåførutdanning (YSK). YSK er en grunnutdanning som skal sikre at du som sjåfør har nødvendig grunnleggende kompetanse og forståelse av trafikken og lastebilen. Gjennom denne utdanningen sørges det for at du oppfyller de kravene og forventningene som stilles til deg som skal inn i transportbransjen. YSK kommer i to varianter, derunder komprimert grunnutdanning på 140 timer, og fullstendig grunnutdanning som består av hele 280 timer med teoretisk og praktisk undervisning, som du må ta ved et godkjent lærested før du kan ta teoriprøven ved en trafikkstasjon. Den komplette grunnutdanningen gir flere rettigheter og gir deg lov til å utføre godstransport innen klasse C og CE fra fylte 18 år, mens den komprimerte gir deg rett til å kjøre visse kjøretøy, blant dem kjøretøy i klasse CE, fra fylte 21 år.
Meningen med denne grunnutdanningen er altså å sikre at du som sjåfør har den grunnleggende og helt nødvendige kompetansen for å kunne begynne i et yrke hvor du har ansvar både for kostbare vareleveranser, som kan være alt fra sårbare matprodukter eller kjemikalier til eksklusive varer og biler, og andre trafikanters ve og vel, noe som kan være utfordrende når man fører en stor og krevende bil. Det er viktig at du som sjåfør forstår trafikken og kan sørge for å frakte både gods og, eventuelt, personer på en trygg og forsvarlig måte.
Det er ikke til å stikke under en stol at uten en velfungerende transportavvikling, vil samfunnet stoppe opp, enten det gjelder frakt av varer eller personer. Å kjøre lastebil er derfor et yrke som det vil være behov for i all overskuelig fremtid, samtidig som det er et yrke hvor man virkelig får bidratt i samfunnet. Det finnes allerede mange aktive yrkessjåfører med førerkort klasse C - som vil si at de kan kjøre tung bil, eller lastebil, om du vil. Men det er flere som ikke kan kjøre lastebil med tilhenger. Det gjør det vanskelig for disse sjåførene å kunne gjennomføre transportoppdrag som krever tyngre kjøretøy med tilhenger.
Når man tar lappen for klasse CE, lærer man ikke bare å rygge og snu og kjøre fremover med henger etter en tung bil. Man lærer også om hvordan man kan unngå unødvendige miljøbelastninger i henhold til samfunnets gjeldende regelverk, noe som kommer godt med også når man kjører lastebil uten henger. På den annen side kan man hevde at det holder med klasse C for å kjøre lastebil, og det finnes nok av jobber for sjåfører med dette førerkortet. Dette medfører i og for seg riktighet, men hvis man tenker på miljødelen som nevnt ovenfor, samt at det er færre og færre som tar lappen for lastebil med tilhenger, så kan man argumentere med at man stiller i en bedre posisjon når man søker jobber hvis man kan skilte med klasse CE. Om det står mellom deg og en annen kandidat som ikke har hengerlappen for lastebil, vil valget kunne være enkelt og forhåpentligvis falle på deg med klasse CE.
Om du skal eie din egen lastebil etter å ha tatt førerkortet eller om du skal jobbe for et transportfirma, så vil det uansett påløpe utgifter i forbindelse med at du som yrkessjåfør er påbudt å friske opp kunnskapene dine hvert femte år. Alt ettersom om du skal frakte varer eller gods, er det forskjellige etterutdanninger som gjelder. Det betyr at om du skal frakte mennesker, er det én etterutdanning som gjelder, men om du frakter gods, er det en annen. Det er mange trafikkskoler som tilbyr etterutdanning, og noen er selvfølgelig billigere enn andre. Det er viktig å huske på at etterutdanningen må gjennomføres innen utløpsdatoen for det forrige kurset for at du skal opprettholde sammenhengende yrkessjåførkompetanse. Dersom fristen har gått ut, kan du gjenopprette yrkessjåførkompetansen ved å gjennomføre etterutdanningen. Etterutdanningen varierer i pris, men det er greit å budsjettere med rundt 10.000 kroner eller mer. Fordelt på fem år betyr det at du bør sette av 2.000 kroner i året for å dekke denne utgiften. I tillegg er det greit å huske på at å kjøre en lastebil, medføre flere utgifter enn en vanlig bil, både med tanke på drivstoff og forsikring, gitt at du eier bilen selv. Hvis du jobber for et transportfirma, er det sannsynlig at arbeidsgiver dekker disse utgiftene, men dette er selvsagt også noe du bør undersøke grundig.
Det er alltids penger å spare på å gjøre noe av jobben selv. Det lønner seg for eksempel som regel å ta et par ringerunder til trafikkskolene i ditt nærområde før du bestemmer deg for hvor du skal ta hengerlappen. Det kan fort være at en av skolene har en kampanje gående, og om du ikke har førerkort klasse C fra før, er det flere kjøreskoler som tilbyr rabatt når du tar klasse C og CE samtidig. Merk at det ikke er mulighet for å begynne på klasse CE før du har kommet nesten i mål med klasse C, og du må ha gyldig førerkort for klasse C for å kjøre opp til klasse CE.
En annen ting som kan spare deg for mye penger er om du har noen å øvelseskjøre med. Både leie av bil til kjøretimen samt utgifter til kjørelærer kan koste deg godt over 1.200 kroner per time, som også kun varer i 45 minutter. Jo bedre og mer erfaren du er på å kjøre både lastebil og lastebil med henger før du ankommer trafikkskolen, desto billigere blir veien til førerkortet.
Til slutt er det en god ide å høre med venner og familie om de har noen erfaring med forskjellige kjøreskoler fra før av. Kan hende sitter de også på en teoribok du kan låne av dem, og vips, har du spart litt penger der også!
For alle som tar førerkort klasse C, D eller CE, er det obligatorisk å gjennomføre et sikkerhetskurs på bane innen ett år etter at du har bestått den praktiske prøven. I 2005 kom det nye nye læreplaner for tungbilopplæringen som gjelder klasse C, D eller CE, og med samme endring kom også det nye navnet på den såkalte “glattkjøringen” som i dag kun betegnes som “sikkerhetskurs på bane”. Sikkerhetskurset varer i 18 timer og går over to dager. Det innebærer et betydelig større ansvar å kjøre lastebil med henger enn uten, og det er derfor mye du må lære om både bremsing og styring på glatt underlag. Generelt skal sikkerhetskurset lære deg mer om spesielt bremse- og stopplengder for lastebilen du kjører, i tillegg til hva farten, dekkene og plasseringen av last har å si for kjøre- og bremseegenskapene. Sikkerhetskurset gir deg også kunnskap om hva slags kjøreatferd som kan redusere ulykker, og potensielle konsekvenser av feilhandlinger, også kjent som menneskelig svikt. Dette kurset gjennomføres i løpet av opplæringens siste del, eller i løpet av det første året du har førerkort.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg