Lurer du på hva førerkort klasse D koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på dette førerkortet, kjent som busslappen, hva du kan bruke det til, og kravene til etterutdanning. Kanskje du syns klasse D koster litt mye eller virker litt omfattende? I denne artikkelen tipser vi om forskjellige måter å spare penger på, i tillegg til å gi deg som vil bli bussjåfør, noen gode råd. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Førerkort klasse D, for buss, koster rundt 45.000 kroner inkludert sikkerhetskurs. Dette forutsetter at du allerede har unnagjort førerkort klasse B for personbil. Mange kjøreskoler har også pakketilbud for deg med billappen, som klasse D-tilbud på rundt 35.000 kroner. Hvis du ikke har billappen, må du legge til prisen for denne i tillegg. Klasse B koster som regel rundt 30.000 kroner. Når du har bestått førerprøven for klasse D, betyr det at du er klar for å kjøre motorvogn godkjent for transport av flere enn åtte passasjerer pluss sjåføren, samt å trekke en tilhenger med maks totalvekt på 750 kilo etter en buss. I tillegg kan du kjøre leddbuss. Bare husk at minstealderen for klasse D er 24 år, og at det stilles ulike krav til deg som vil kjøre buss privat og deg som vil ta klasse D i jobbsammenheng.
Dersom du skal kjøre buss i yrkessammenheng, må du også ha yrkessjåførutdanning, og det er her prisene begynner å krype oppover mot et et litt høyere nivå. Alle som utfører person- eller godstransport mot vederlag, som det heter, det vil si frakt mot betaling, er pålagt å ta yrkessjåførutdanningen. Dette gjelder primært kjøretøy som krever klasse C og D-førerkort. Yrkessjåførkompetanse oppnår du ved å gjennomføre en grunnutdanning og bestå en teoriprøve, men det er viktig å huske på at denne kompetansen må vedlikeholdes. For å beholde førerretten må alle yrkessjåfører delta på regelmessig etterutdanning, minst hvert femte år. Yrkessjåførkurset er på 140 timer og koster rundt 40.000 kroner. Noen trafikkskoler tilbyr pakker som er litt billigere, andre kan koste litt mer.
Dette betyr at du må regne med å betale et sted mellom 85.000 og 110.00 kroner for komplett førerkort for buss. Du kan også ta førerkort for både buss og vogntog i forbindelse med yrkessjåførutdanningen, da klassene C og D overlapper på flere punkt. Denne anslaget dekker som regel studiemateriell og alle offentlige gebyrer, som for eksempel teoriprøven (som koster 350 kroner per 2022), oppkjøring (som koster rundt 1.000 kroner eller mer), og til slutt utstedelse av nytt førerkort (som koster 200 kroner, eller 90 kroner ved betaling på nett).
Førerkort klasse D er et førerkort som gir deg mulighet til å kjøre motorvogn godkjent for transport av flere enn åtte passasjerer i tillegg til fører. I tillegg kan du kjøre leddbuss og trekke en tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kilo etter buss. Andre kjøretøy som er inkludert i førerkortet, er motorredskap og traktor med eller uten tilhenger, hvis førerkortet er tatt før 1. januar 2005. Du kan også kjøre med tilhenger og tilhengerredskap med tillatt totalvekt på høyst 2.000 kilo, eller 3.500 kilo hvis førerkort klasse D ble tatt før 1. januar 1997. Hvis du skal kjøre buss med tilhenger på over 750 kg, må du ta førerkort klasse DE i tillegg.
Hvis du tenker på å ta førerkort klasse D, er det viktig å være klar over at minstealderen for å få utstedt dette førerkortet er 24 år, og man må allerede ha tatt førerkort klasse B. Minstealderen er imidlertid lavere for de som tar obligatorisk yrkessjåførutdanning, og hvis du skal kjøre buss mot vederlag er du, som nevnt i forrige avsnitt, nødt til å først tilegne deg yrkessjåførkompetanse gjennom å fullføre yrkessjåførutdanning for tunge kjøretøy.
Du må dessuten kunne fremvise en helseattest som bekrefter at du er fysisk i stand til å føre en buss, og dersom du ønsker å jobbe som yrkessjåfør, må du kunne fremvise en kjøreseddel. Dette er en kombinasjon av helseattest og vandelsattest som du kan få fra politiet.
En bussjåfør er en yrkessjåfør som jobber med persontransport, og som sørger for at passasjerene kommer frem på en god og sikker måte. Det er viktig å være seg bevisst dette ansvaret når man kjører i trafikken, og det er viktig å være våken og oppmerksom gjennom hele arbeidsdagen for å unngå uhell. Arbeidshverdagen til bussjåfører varierer avhengig av hvor de jobber, men de aller fleste bussjåfører kjører rutetrafikk i byer og tettsteder. Ved siden av dette kan man også kjøre turbusser, shuttlebusser, flybusser eller andre typer busstrafikk som skolebusser og russebusser. De vanligste og viktigste arbeidsoppgavene for bussjåføren er å hele tiden vurdere trafikkbildet og kjøre trafikksikkert for å frakte hundrevis av passasjerer så presist, komfortabelt og trygt som mulig. Det hender ofte at bussjåføren må hjelpe passasjerer ved av- og påstigning, og i tillegg er det lurt om sjåføren har litt teknisk kjennskap til busser slik at man kan fikse småproblemer selv eller få bussen på service når det er nødvendig.
Som bussjåfør har du mulighet til å jobbe over hele landet, i tillegg til i utlandet. En del land kan kreve tilleggsutdanning eller et annet førerkort om du skal kjøre der, men dette varierer veldig fra land til land. Bussjåfører jobber for bedrifter, private aktører og selskaper over hele landet, og de kan jobbe på byruter, distriktsruter eller regionale ruter. Det finnes også flere private turbusser man kan jobbe for, i tillegg til de busselskapene som har utenlandsruter. Som bussjåfør må man kunne takle stressende situasjoner og forholde seg rolig når køer eller uforutsette hendelser oppstår. Dessuten er det viktig å være serviceinnstilt, og man bør være glad i å kjøre på en trafikksikker og presis måte.
Å bli bussjåfør krever altså både førerkort B, oppkjøring i klasse D og yrkessjåførutdannelse, og man må regne med en nokså høy totalkostnad for disse. Totalprisen kan fort komme opp i rundt 100.000 kroner, men det er viktig å huske på at du kan få denne delvis dekket ved for eksempel å velge yrkesfaglig utdanningsløp på videregående, søke støtte fra Lånekassen eller endog få utgiftene dekket av arbeidsgiver. I mange tilfeller vil summen du må ut med, være en åpenbar del av en ansettelsesprosess for å gjøre deg kvalifisert til bussjåføryrket, i andre tilfeller kan det være denne investeringen som gjør at du får jobben du har ønsket deg.
Etter at du har fått førerkort klasse D, kan du begynne å arbeide som bussjåfør, men det er viktig å huske at du er pålagt å fornye yrkessjåførkompetanse din ved å gjennomføre en etterutdanning på 35 timer hvert femte år. Dette kurset koster som regel mellom 8.000 kroner og 11.000 kroner, og det er viktig å undersøke nøye hva de ulike kursene inneholder så du sikrer at du får med deg alt det obligatoriske. Enkelte trafikkskoler tilbyr intensivkurs med overnatting og bevertning. Kurset kan gjennomføres på et godkjent lærested, og for å kunne delta må du har gyldig førerrett og en yrkessjåførkompetanse som kan fornyes. Det betyr at du kan ikke ta etterutdanningen om du har mistet førerkortet for eksempel, da må du begynne på nytt. Etterutdanningen bygger alltid videre på den kunnskapen og erfaringen som du som sjåfør allerede har tilegnet deg, og det legges stor vekt på erfaringsutveksling og refleksjoner rundt egne erfaringer og jobbhverdag. Hensikten med kurset er at du skal kunne friske opp kunnskaper som er viktig i hverdagen din som sjåfør, samt bli oppdatert på eventuelle nye regelverk. Det avholdes ikke eksamen etter endt kurs.
Når etterutdanningen er gjennomført, kan du fornye yrkessjåførkompetansen hos en trafikkstasjon. Dersom du har førerkort med kode 95 eller eget yrkessjåførbevis, må du gjennomføre etterutdanning innen utløpsdatoen for å opprettholde sammenhengende yrkessjåførkompetanse, og du kan fornye kompetansen din inntil seks måneder før utløpsdatoen og fortsatt få ny godkjenning fra og med angitt utløpsdato. Dersom du tok førerkort før 10. september 2008 for persontransport, eller før 10. september 2009 for godstransport, må du delta på etterutdanning og få utstedt yrkessjåførbevis før du kan transportere personer eller gods mot betaling. Dersom fristen har gått ut, kan du gjenopprette yrkessjåførkompetansen din ved å gjennomføre etterutdanning, men husk å forsikre deg om at du tar etterutdanningen din ved et godkjent lærested, noe du kan sjekke på nettsidene til Statens Vegvesen.
Det finnes et par triks for å spare noen kroner når man skal ta førerkort for klasse D. For det første gir Lånekassen støtte til personer som ønsker å utdanne seg til buss- eller lastebilsjåfører, noe som vil gjøre det betraktelig billigere for deg som dette passer for. Se Lånekassens hjemmesider for mer informasjon. Her får du mulighet til å søke om økonomisk støtte til å gjennomføre kjøreopplæringen og grunnutdanningen på 140 timer for førerkort klasse D, for å bli busssjåfør, og de samme reglene gjelder for førerkort klasse C/CE, for lastebilsjåfører. For at du skal ha rett til lån og stipend som dekker både 140 timers grunnutdanning og førerkort for klasse D, må du ha begynt på eller ha tatt førerkort i klasse B inntil 12 måneder før grunnutdanningen starter. Hva og hvor mye man kan få utbetalt, er avhengig av hvilken utdanning man tar, men legg merke til at man ikke har rett på støtte dersom man kun tar førerkortet og ikke skal kjøre mot vederlag.
I tillegg til dette varierer også prisene hos de forskjellige kjøreskolene, og det er derfor lurt å sjekke dette nøye på forhånd. Det finnes noen kjøreskoler som opererer med pakkepriser eller rabatt om du skal ta flere førerkort, og dette kan det være greit å vite om på forhånd. Det viktigste er uansett at skolen er godkjent av Statens vegvesen, og det kan du enkelt finne ut av via deres hjemmesider. Denne listen kan også hjelpe deg med å få riktig obligatorisk opplæring, som gir deg mulighet til å få støtte fra Lånekassen. Ved siden av dette er det lurt å sjekke med venner og familie om de kjenner til noen kjøreskoler med særdeles godt rykte eller en veldig god pris. Til slutt er det også mulig å ringe fremtidige arbeidsgivere, som ulike busselskaper eller private bussreiseselskap. Da skaffer du deg både kontakter for fremtiden og finner ut av hvilke kjøreskoler bransjen selv setter høyest.
Å jobbe som bussjåfør er en viktig og krevende jobb. Mennesker er den mest verdifulle lasten man kan frakte, og her må sikkerheten alltid settes høyest. Dette er også et yrke som gir svært gode jobbmuligheter og en trygg stilling. Det satses mer og mer på kollektivtrafikk fremover for å ta unna for byenes økende transportbehov, og da vil bussjåfører være helt nødvendige for å få dette til å fungere. Bussjåfører har som regel ryddige forhold på jobb, med fast lønn som er regulert av Bussbransjeavtalen. Som fagutdannet kan du tjene fra 400.000 kroner og oppover, med mulighet for å tjene mer ved turnus-, helge- og kveldsjobbing. Til slutt er det å være bussjåfør en særdeles sosial og variert jobb der ingen dager er like. Ofte kjører man ulike ruter hver dag, og man møter nye passasjerer og må løse nye utfordringer. I Norge er vi også så heldige at vi har fire årstider, så man må være trygg på å kjøre i all slags vær, med de utfordringene og den gledelige variasjonen som dette medfører.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg