Lurer du på hva mopedlappen koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på mopedlappen, inkludert hvilke kurs du må betale for, hvilke kostnader du kan unngå og hvordan du kan øve på en effektiv måte, og vi tipser også om hvordan du velger en god kjøreskole. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Å gå til anskaffelse av mopedlappen vil antagelig koste deg rundt 9.000 kroner. Prisen for den obligatoriske opplæringen er noen tusenlapper lavere, men det er som regel et behov for noen kjøretimer i tillegg. Hvor mange kjøretimer man behøver, varierer, og det samme gjør prisen på kjøretimene. Disse variablene vil naturligvis ha en innvirkning på den endelige summen man må ut med, for mopedlappen.
Mopedlappen kan du ta tidlig, faktisk allerede som 16-åring, og det stilles ikke like strenge krav til opplæring innen denne klassen som det gjøres for personbil og motorsykkel. Dette tilsier at det er lavere risiko knyttet til å kjøre en moped enn for eksempel en tung motorsykkel, delvis fordi mopeden har en øvre fartsgrense på 45 km/t. Prisen reflekterer også at det stilles færre krav til føreren på grunn av den lavere risikoen, og mopedlappen er betraktelig billigere enn de fleste andre førerkortklassene.
I denne guiden får du vite mer om hva du faktisk betaler for på veien til mopedlappen, og hvor du kan spare noen kroner.
Mopedlappen tilsvarer førerkort klasse AM146 og gir førerrett til en tohjulsmoped. Med dette førerkortet har kan du også kjøre mopeder på tre og fire hjul, forutsatt at kjøretøyets egenvekt ikke overskrider 150 kg. Dette betyr altså at du ikke kan kjøre mopedbilder, altså tre- og firehjulsmopeder, med en egenvekt på mer enn 150 kg.
Tidligere var det slik at man kunne kjøre moped uten obligatorisk kurs, og man var ikke pliktig å medbringe bevis når man kjørte. Denne regelen forandret seg 1. januar 2005, og det ble da krav om førerkort. I tillegg må de som tidligere kunne kjøre uten bevis, nå ha førerkort. Dersom du starter på et høyere nivå og anskaffer deg førerkort for personbil eller motorsykkel, får du imidlertid også automatisk førerrett til moped.
På veien til førerkortet klasse AM146 er det fire trinn man skal gjennom.
De er som følger:
Trafikalt grunnkurs: Dette er et 17 timers kurs, hvorav mesteparten er teori. Kurset skal gi den fremtidige sjåføren en grunnleggende forståelse av hva førerrollen innebærer, derunder trafikk og risiko tilknyttet kjøring. Kurset inneholder også et førstehjelpskurs og en mørkekjøringsdemonstrasjon. Kurset kan gjennomføres uten mørkekjøring i sommerhalvåret, siden det må være mørkt og primært vinterforhold ute for at denne skal ha noen hensikt. Mørkekjøringen er likevel en obligatorisk del av trafikalt grunnkurs, og man vil uansett måtte gjennomføre den på et senere tidspunkt. Beviset man får utstedt, har tidsbegrenset gyldighet. Etter gjennomført trafikalt grunnkurs kan man begynne å øvelseskjøre. Kurset er felles for alle de lette førerkortklassene, samme hva man vil ha førerkort for, noe som også betyr at man ikke må ta kurset på nytt om man senere skal skaffe seg førerkort for bil, motorsykkel, snøscooter eller traktor.
Grunnleggende opplæring: På dette trinnet skal du lære å mestre mopeden rent kjøreteknisk. Her skal du gjennom et obligatorisk grunnkurs med tre timer teori, før du kan begynne med øvelseskjøring på lukket bane. Det er ikke fastsatt hvor mange timer med øvelseskjøring man behøver før man er klar for neste trinn, ettersom dette er veldig individuelt. Man går videre til neste trinn etter en obligatorisk trinnvurderingstime der elev og kjørelærer sammen vurderer hvorvidt eleven er klar for neste steg.
Trafikal opplæring: Her er fokuset på ferdsel i trafikk. Man skal lære å kjøre trygt i variert trafikk, og trinnet inneholder et seks timer langt obligatorisk sikkerhetskurs: sikkerhetskurs i trafikk. Dette kurset er praktisk og vektlegger kjøremåte og samhandling med andre trafikanter. Som på trinn tre avsluttes også dette trinnet med en trinnvurderingstime.
Avsluttende opplæring: Her er igjen fokuset på sikkerhet og risiko, slik som i starten, og på dette trinnet går man enda mer i dybden på dette området. Her er også et kurs man skal gjennomføre, nemlig sikkerhetskurs på vei. Kurset består av fire timer teori og tre timer praksis. I motsetning til de fleste andre førerkortklassene krever ikke mopedlappen en praktisk prøve, det vil si at det ikke er behov for noen oppkjøring. Du må imidlertid bestå teoriprøven før du får lappen.
Etter gjennomført trafikkopplæring skal eleven være trafikksikker, gi god samhandling, bidra til god trafikkavvikling, ta hensyn til helse, miljø og andres behov samt kjøre i samsvar med gjeldende regelverk. Flere av målene som inngår i opplæringen for moped, finner du i oversikten til Statens Vegvesen.
Førerkort for moped er et av de første du kan anskaffe deg etter norske regler, og det er også forholdsvis lett og rimelig å oppnå, sammenlignet med de mer krevende klassene. Dersom du er ung og vil ferdes noe raskere og mer avslappet enn hva el-sykkelen tillater, kan mopedlappen være ypperlig for deg.
Mopedlappen kan du ta allerede som 16-åring, og den vil koste deg cirka 9.000 kr totalt. Dette er rundt 20.000 kroner mindre enn billappen koster i gjennomsnitt. Mopedlappen kan også være praktisk for deg som er eldre enn 16 år, dersom du vil ha et lett transportmiddel og ikke har behov for å kjøre raskere enn 45 km/t. Sammenlignet med andre kjøretøy man kan ta sertifikat for, er mopedlappen et lavterskel-alternativ som krever mindre av deg hva angår tid og penger. I tillegg er det mindre risiko knyttet til mopedkjøring, og dette kan derfor være et tryggere, enklere og billigere alternativ til de andre førerkortene.
Mopedlappen kan også være et lurt sted å starte for deg som vil ha billappen eller MC-lappen senere. Ikke bare får du trafikalt grunnkurs overstått og unngår å måtte ta dette igjen senere til et annet førerkort, du får også verdifull erfaring med å ferdes i trafikken. Dette vil igjen føre til at du, innen du eventuelt begynner å øvelseskjøre med et annet kjøretøy, ligger langt foran de fleste som begir seg ut på veien til førerkortet. Du vil også antagelig behøve færre kjøretimer, ettersom du allerede er vant til å kjøre i trafikken, noe du kan spare penger på. Kjøretimene er den største utgiften for de fleste som skal ta lappen, og her kan du da spare en betydelig sum.
Mopedlappen egner seg med andre ord best for de unge som vil prøve seg på å ferdes i trafikken tidligst mulig, og de som ønsker et lavterskel transportmiddel og ikke har behov for høy fart. Anskaffelse av dette førerkortet er relativt billig og lett, og legger et godt grunnlag for oppkjøring i tyngre førerkortklasser på et senere tidspunkt.
Gjennom opplæringens fire trinn er det flere obligatoriske kurs du betaler for, i tillegg til diverse kjøretimer. Det varierer hvor mange kjøretimer hver enkelt behøver, og man burde derfor påregne ekstra kostnader når man regner ut hvor mye førerkortet vil koste. Totalprisen avhenger altså av dette i tillegg til hvilken kjøreskole man velger. Det kan være betydelige forskjeller mellom prisene de ulike kjøreskolene tilbyr, og det er viktig å huske på at den billigste aktøren ikke nødvendigvis er den beste.
I første omgang betaler du for trafikalt grunnkurs. Dette koster omtrent 3.500 kroner, avhengig av kjøreskolen og hvorvidt du tar et kurs som inkluderer mørkekjøring, som i seg selv koster rundt 2.000 kroner. Trafikalt grunnkurs uten mørkekjøring blir cirka 2.000 kroner billigere, men dette er penger du må ut med på et senere tidspunkt.
Det obligatoriske grunnkurset koster mellom 700 og 1.000 kroner. I tillegg til kurset tilkommer en obligatorisk trinnvurderingstime som vil koste mellom 600 og 700 kroner.
På trinn tre skal du gjennom et sikkerhetskurs i trafikk. Dette koster mellom 1.500 og 2.200 kr. I tillegg kommer nok en trinnvurderingstime, igjen på rundt 600 til 700 kroner.
Siste og fjerde trinn inneholder det siste obligatoriske kurset, et sikkerhetskurs på vei som ligger på rundt 1.500 - 2.200 kr.
Til sammen kommer kostnaden på den obligatoriske opplæringen på rundt 6.500 kroner eller mer. Man må imidlertid også betale for teoriprøven og utstedelse av førerkort. Teoriprøven tar man på en trafikkstasjon, og den koster 350 kroner. Man betaler 200 kroner for utstedelse av førerkort, men bare 90 kroner hvis man betaler dette på nettet. I tillegg til dette kommer kostnaden for kjøretimer. Disse koster mellom 600 og 700 kroner per time. Hvor mye du ender opp med å betale totalt for førerkortet, vil i stor grad avhenge av disse.
Her er en oversikt over alt du må betale for:
Til sammen vil kostnaden ligge på mellom 7.000 og 9.000 kroner, avhengig av ditt behov for kjøretimer.
Den mest åpenbare måten du kan spare penger på, er ved å velge den billigste aktøren og benytte deg av minimalt med kjøretimer. Men dette er ikke nødvendigvis en god tilnærming for å bli en trygg og skikket mopedist. Når man velger kjøreskole, burde fokuset være på kvalitet fremfor pris. Det er viktig at du lærer å kjøre på en sikker måte. Videre er det godt mulig at mangelfull opplæring vil føre til et større behov for kjøretimer og dermed økte kostnader. Hva angår kjøretimer, anbefales det at man er realistisk og innser at man mest sannsynlig kommer til å trenge noen timer for å beherske mopeden. De fleste trenger flere kjøretimer for å bevege seg fra ett trinn til det neste.
For å spare penger på kjøretimer kan det være lurt å øvelseskjøre hyppig og opparbeide seg ferdigheter og erfaring på egen hånd. Det stilles imidlertid visse krav til øvelseskjøring på moped, og til ens ledsager, som man må overholde. Disse kan være litt mer vriene enn ved øvelseskjøring i bil, der ledsager kan sitte på i kjøretøyet. Under øvelseskjøring med moped er det krav om at ledsager følger etter på egen motorsykkel. Vedkommende kan ikke kjøre moped eller bil.
En annen måte å spare penger på er å benytte seg av kjøreskolers pakketilbud. Disse tilbyr gjerne alt av obligatorisk opplæring i tillegg til et visst antall kjøretimer, ofte rundt tre totalt. Da får man gjerne disse til en redusert pris, som kan være rimelig, forutsatt at man ikke ender opp med å trenge flere kjøretimer enn dem pakken inkluderer. Prisen på pakketilbud varierer fra kjøreskole til kjøreskole og etter antall kjøretimer som er inkludert i pakken. Vanligvis ligger pakkeprisen på rundt 6.500 - 8.000 kr.
Selv om kravene for øvelseskjøring med moped kan være utfordrende å etterkomme, er dette likevel den beste måten å spare penger på, dersom man har muligheten. Kravene minner om kravene til øvelseskjøring generelt: ledsager må ha fylt 25 år og hatt mopedlappen sammenhengende i fem år. Utover dette er altså kravene at ledsager selv må kjøre motorsykkel, og elev og ledsager må benytte toveis kommunikasjonsutstyr for til enhver tid å kunne kommunisere. Det kan kjøpes eget utstyr til øvelseskjøring, og man også benytte egen mobil, forutsatt at man har ikke bryter med forbudet mot håndholdt mobil under kjøring. Videre må både elev og ledsager ha på seg en vest med en klar “L” på ryggen. Dersom man er på et avsperret område, har man lov til å kjøre alene så lenge ledsager kan se og instruere deg.
Når du velger kjøreskole, er det lett å la seg friste av billige priser. Uansett om du går for en billig aktør eller en som koster litt mer, er det viktig å forsikre seg om at kjøreskolen er kompetent og trygg. Her har Forbrukerrådet mange gode tips. Det første du burde sjekke, er hvorvidt skolen er godkjent av Statens vegvesen, ettersom kun kjøreskoler som er godkjent av dem, har lov til å utføre opplæring. Etter dette kan du sjekke kjøreskolens referanser på nettet og lese anmeldelser. Har du bekjente som har benyttet skolen, kan disse også være gode kilder. Det som er viktigst når du gir deg i kast med trafikkopplæring, er at du er komfortabel med kjørelæreren din, og at vedkommende får deg til å føle deg trygg i en potensielt stressende situasjon. Dette er vanskelig å vite på forhånd, og det er da godt å vite at du kan bytte kjørelærer når som helst, både internt hos kjøreskolen og ved å bytte kjøreskole. Dersom du gå for sistnevnte løsning, må du huske å få kvittering på gjennomført opplæring hittil.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg