Lurer du på hva kjøretimer koster? Tenker du å ta de første stegene mot førerkortet og prøver å sette opp et budsjett? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på kjøretimer for førerkort klasse B (personbil), samt hva en kjøretime innebærer, hvordan finne riktig kjøreskole, hvordan gjennomføre oppkjøringen, hvilket budsjett du må beregne og hvordan spare penger. Dessuten gir vi deg gode råd om hvordan å effektivisere opplæringen og antall kjøretimer du bør påregne. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Prisen på én kjøretime varierer ut fra hvilken kjøreskole du velger, hvilken type sertifikat du skal ta, og om du går for en pakkeløsning, intensivkurs eller enkelttimer. Antallet kjøretimer kan nemlig påvirke hva du ender opp med å måtte betale. Alt dette tatt i betraktning kan man likevel si at prisen på én kjøretime for førerkort klasse B ligger et sted mellom 500 til 800 kroner. De fleste trafikkskoler opererer med priser på rundt 700 kroner.
Videre må man gjennom flere obligatoriske, mer omfattende sikkerhetskurs som koster en del mer enn en standard kjøretime, slik som sikkerhetskurs på bane (glattkjøring) og sikkerhetskurs på vei (langkjøring). Disse er obligatoriske og koster i snitt cirka 5.000 kroner og 8.000 kroner, henholdsvis.
Trafikkskoler tilbyr gjerne også fullstendige pakkeløsninger for førerkort. Disse dekker som regel alt det som er obligatorisk, i tillegg til et antall kjøretimer. Disse løsningene vil gi deg en lavere pris sammenlignet med om du skulle kjøpt de enkelte komponentene som kreves for å ta sertifikatet, hver for seg. Rabatten regnes ikke nødvendigvis på kjøretimene som sådan, men på førerkortet i sin helhet. Om du har lite eller ingen erfaring fra tidligere med å kjøre bil, eksempelvis fra privat øvelseskjøring, kan det altså være lurt å ta slike pakkeløsninger med i beregningen, ettersom dette kan gi deg en bedre pris per kjøretime enn om du skulle kjøpt de enkelte timene hver for seg.
Hvilken løsning som passer for deg og hvilken pris du kan godta og til slutt må ut med, avhenger altså av ditt utgangspunkt. Har du øvelseskjørt mye privat og kan trafikkreglene, så trenger du kanskje ikke så mange kjøretimer. Om du har kjørt svært lite eller ikke har mulighet til å øvelseskjøre privat i det hele tatt, vil du antakeligvis ha behov for en god del timer.
Hvordan du kan redusere kostnadene til kjøretimer, kan du lese mer om senere i denne artikkelen, i avsnittene “Hvor mye kommer det til å koste” og “Hvordan spare penger”.
En vanlig kjøretime har en varighet på 45 minutter og har forskjellige målsetninger alt etter som hvor mye erfaring du har. Standard opplæring for klasse B består av fire trinn, og hvor du befinner deg i opplæringen, avgjør hva du skal lære og øve deg på. For å kunne ta kjøretimer må du ha fylt 16 år og ha gjennomført første trinn, trafikalt grunnkurs. Dette kurset gir deg den grunnleggende trafikkforståelsen som er nødvendig for å øvelseskjøre, og er obligatorisk inntil fylte 25 år.
På trinn to vil øvelseskjøring med trafikklærer begynne; da med et fokus på det rent kjøretekniske, slik som bremsing, giring og bakkestart. Disse ferdighetene vil være essensielle for å få et godt læringsutbytte for neste trinn. Du vil også få grunnleggende kunnskap om bil, miljøvennlig kjøring og føreransvar. For å kunne gå videre til neste trinn må du først gjennom en trinnvurdering, hvor trafikklærer vurderer om du er trygg nok på det kjøretekniske og klar for neste nivå.
På trinn tre begynner du å kjøre i mer varierte omgivelser som enveiskjørte gater, i sentrum av byen og på landeveier. Dette avhenger selvsagt også av hvor i landet kjøreskolen din befinner seg. Her vil du lære å kjøre i trafikken og samarbeide med andre trafikanter, med det mål for øyet at du skal kunne kjøre selvstendig, trygt, økonomisk og behagelig. Denne delen av kurset inneholder også sikkerhetskurs på bane (glattkjøring) og forbikjøring.
Trinn fire består av den avsluttende opplæringen og er særlig rettet mot elevens risikoforståelse og selvinnsikt. Denne delen av kurset inneholder også sikkerhetskurs på vei (langkjøring). Etter dette trinnet og fullført teoriprøve kan du ta førerprøven, gitt at du har fylt 18 år.
Som regel er ikke den obligatoriske opplæringen tilstrekkelig for å nå målene som tilsier at man er blitt en god og trafikksikker sjåfør. Statistikken viser at høy ulykkesrisiko har særlig sammenheng med lite kjøreerfaring. Som Statens Vegvesen påpeker, bør du ha minst 110 timer bak rattet før du går opp til førerprøven, noe som tilsvarer én time i uka over to år. Dette krever en andel mengdetrening og øvelseskjøring som mest sannsynlig faller utenfor de fastsatte timene i regi av kjøreskolen. Derfor er ekstra kjøretimer eller, aller helst, svært mye øvelseskjøring avgjørende for at du skal bli en trygg og bevisst sjåfør.
Om du har muligheten, så anbefales det altså å øvelseskjøre privat så mye som mulig. Dette lar deg øve mye til en lav kostnad og gir deg et godt utgangspunkt for å bli sikker på veien, hva angår både det kjøretekniske og det trafikale. Timene du investerer privat, vil ikke bare hjelpe deg når det gjelder førerprøven, du vil også få mer ut av kjøretimene du tar via trafikkskolen.
Dette betyr likevel ikke at du bør ta fatt på opplæringen privat, for så å begynne hos trafikkskolen etter du har lært deg basiskunnskapene. Det kan det være langt bedre og mer taktisk å starte den grunnleggende opplæringen hos en trafikkskole, for deretter å begynne å øvelseskjøre privat. Dette gjør at du lærer raskere, som igjen vil gjøre øvelseskjøringen tryggere. Å ha gjennomført noen timer hos en trafikkskole først forhindrer også at du legger deg til uvaner og lar deg anvende kunnskapen du har tilegnet deg via de betalte kjøretimene, fra første stund. Det aller beste vil være et tett samarbeid gjennom hele opplæringen mellom deg som øvelseskjører, trafikklæreren din og den du øvelseskjører med privat. Ved å koordinere den private øvelseskjøringen med opplæringen du får på trafikkskolen, vil du raskere nå læringsmålene og kunne gå videre til neste steg i opplæringen. Dette kan også redusere antall kjøretimer du må ta.
Prisen per kjøretime om man vil ta lappen for personbil, ligger altså på mellom 500 og 800 kroner i snitt, mens kjøretimer innen andre førerkortklasser fort kan koste rundt tusenlappen. En del skoler krever også enda mer per time. Flere av de største skolene i Norge, som den landsdekkende skolen Wright Trafikkskole og de største skolene i Bergen og Stavanger, har priser per kjøretime på rundt 700 kroner, og den vanligste snittprisen er cirka 750 kroner for klasse B, personbil. For lastebil, snøscooter og traktor ligger prisene på rundt 1.000 kroner per kjøretime eller mer.
Det er også viktig å påpeke at kjøretimene alene ikke gjenspeiler hvor mye det kommer til å koste deg å ta sertifikatet, ettersom de er å forstå som en del av et større kostnadsbilde. Den nøyaktige prisen på førerkortet som sådan vil dog være vanskelig å beregne, men totalkostnaden ligger gjerne på rundt 30.000 til 40.000 kroner i gjennomsnitt. Av dette utgjør ofte kostnadene til kjøretimer cirka 60 %, det vil si et sted mellom 15.000 og 20.000 kroner. Man bør altså beregne at kjøretimene fort kan utgjøre det dobbelte av prisen på de obligatoriske kursene.
Det er likevel vanskelig å si helt nøyaktig hvor mye kjøretimene kommer til å koste, siden det til syvende og sist er trafikklæreren din som vurderer om du er klar for oppkjøringen eller ikke. Dette vil variere fra person til person, alt ettersom hvor mange kjøretimer som kreves for å nå de gitte læringsmålene. Kostnadene avhenger altså av deg selv, hvor mye du øvelseskjører privat ved siden av kjøretimene, hvor god forståelse du har av trafikken, og hvor trygg du er som sjåfør.
Om det er dyrt å ta kjøretimer, så finnes det likevel grep som kan gjøre det billigere for deg som ønsker å ta førerkortet. Aller først vil det være en god idé å undersøke hvilke priser de forskjellige trafikkskolene opererer med, både på kjøretimer og de andre modulene i opplæringen. Utover spørsmålet om pris handler det ellers om å effektivisere opplæringen. For å redusere kostnadene på kjøretimer kan det være lurt å følge disse rådene:
Det er nærmest generell enighet om at det er best å påbegynne undervisningen hos kjøreskolen så tidlig som mulig, og da gjerne før fylte 17 år. Begynner du å øvelseskjøre tidlig, tyder nemlig alt på at du vil få mest mulig ut av opplæringen. Dette gir deg tilstrekkelig med tid til å få den mengdetreningen som anbefales, blant annet av Statens Vegvesen selv, noe som vil hjelpe deg gjennom hver enkelt kjøretime og gjøre deg til en tryggere sjåfør generelt. Ideelt sett bør du begynne opplæringen to år før oppkjøringen.
Det kan også være lurt å undersøke de aktuelle trafikkskolenes referanser når du bestemmer deg for hvor du ønsker å ta kjøretimer. At prisen er lav, hjelper lite hvis ikke undervisningen er god. Om trafikkskolen ikke kan vise til referanser fra tidligere elever, hør med venner og familie om hvor de tok kjøretimer, og hvilke erfaringer de hadde med den aktuelle skolen.
Det kan også være fristende å ta et intensivkurs som lover deg førerkortet på kort tid, til en lavere pris. Mange skoler tilbyr fullført førerkort innen et par uker eller måneder, som kan være ideelt om man har dårlig tid utenom jobb og skole. Likevel bør du tenke deg godt om og vurdere egne kjøreferdigheter før du velger en slik løsning. Har du ikke den kompetansen som kreves for å oppnå læringsmålene, vil du måtte ta flere kjøretimer forut for oppkjøringen, eller i verste fall begynne på nytt. Det finnes ingen snarvei til førerkortet, da det til syvende og sist er trafikkskolen som bestemmer hvor mange kjøretimer du har behov for.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg