Lurer du på hva førerkort klasse A2 koster? Lefler du med tanken på å kjøpe MC? Følelsen det gir å kjøre på to hjul, kan vanskelig beskrives. Frihet, nærhet til naturen og gleden ved å mestre et krevende kjøretøy gjør at stadig flere nordmenn av begge kjønn tar MC-lappen. Men hva koster denne drømmen? Her forteller vi deg hva du må forvente å betale for førerkort klasse A2, eller MC-lappen, hva “klasse A2” innebærer og hvordan du kan spare penger. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Salget av motorsykler i Norge har økt jevnt og trutt de siste årene. Nye motorsyklister kommer til og veteraner, som kanskje ikke har kjørt på noen år, tar frem hjelmen og skinndressen igjen. Kjøreskoler fra nord til sør melder om stor pågang.
Er du over 18 og drømmer om å suse rundt på to hjul, er det førerkort klasse A2 som er inngangsporten. Men hvor mye må du egentlig betale?
Hva den endelige prisen blir, er i stor grad avhengig av hvor mange kjøretimer du trenger. En kjøretime (45 minutter) koster som regel mellom 700 og 1.000 kr. I tillegg må du gjennom et obligatorisk grunnkurs på tre timer som gjerne koster mellom 800 og 1.200 kr.
De fleste som tar A2-førerkort, betaler mellom 20.000 og 25.000 kr totalt.
Opplæringen består ellers av ulike moduler:
Pakkeløsning. Mange velger å kjøpe en pakke hos kjøreskolene. Disse inkluderer alle trinnene som er obligatoriske. Noen inneholder også et visst antall kjøretimer. En slik grunnpakke uten kjøretimer koster som regel rundt 14.000 kr, men du vil finne eksempler som er både noe rimeligere og dyrere. En pakke som inkluderer ti kjøretimer, kan kjøpes for mellom 22.000 og 25.000 kr.
Pakkerabatten varierer fra kjøreskole til kjøreskole, men er som regel ganske moderat og ligger ofte på omtrent 1.000 kr eller prisen på én kjøretime.
Intensivkurs. Den raskeste måten å få MC-lappen på, er å delta på et intensivkurs. Dette er også en pakkeløsning, men med et komprimert forløp. Med et intensivkurs kan du ha et rykende varmt A2-førerkort i lomma allerede etter én uke.
Intensivkurs passer for de som er topp motiverte og som kan sette av tiden det tar. Det kan også passe bra hvis du er i fulltidsjobb på dagtid og ikke kan ta deg fri for å kjøre på midt på dagen. (Det er ofte rift om kjøretimene på ettermiddager og kvelder.)
Du må ha gjennomført grunnkurset før du melder deg på intensivkurs.
Både motorsykler som sådan og førerkortene for MC er delt inn i tre ulike klasser, med underklasser.
Her er en oversikt over forskjellene på de de ulike:
Moped klasse AM: Denne gjelder føring av alle typer moped med en fart på høyst 45 km/t, det vil si både tohjuls-, trehjuls- og firehjulsmoped. Klasse AM kan være begrenset til én av tre underkategorier: AM 145, AM 146 eller AM 147).
Motorsykkel klasse A1: Dette er klassen for lette motorsykler med motorstørrelse opptil 125 ccm. Du kan ta A1-lappen når du er 16 år.
Motorsykkel klasse A2: Med A2-sertifikat kan du kjøre motorsykler med en motoreffekt opptil 35 kW (47,6 HK) hvis forholdet mellom effekt og egenvekt utgjør maksimalt 0,2 kW per kilo. Du må være 18 år for å kunne ta A2-førerkortet.
Motorsykkel klasse A: Dette er klassen for tunge motorsykler. Tar du motorsykkellappen i klasse A, kan du kort sagt kjøre alle motorsykler uavhengig av motorstørrelse. Aldersgrensen er 24 år. Unntaket er hvis du har førerkort for mellomtung motorsykkel (A2) fra før. Da kan du utvide til førerkort klasse A fra du er 20 år, forutsatt at du tok A2 som 18-åring og altså har to års erfaring.
Enten du tar lappen for klasse A eller A2, er føreropplæringen du går gjennom, praktisk talt den samme. De aller fleste som tar førerkort klasse A2, er personer under 24 år. Er du over 24, kan du like godt ta lappen for klasse A.
Drømmer du om å kjøre ordentlig motorsykkel og er over 18, men under 24, er altså klasse A2 det åpenbare alternativet hvis du ikke vil vente til du har fylt 24 år. Svært mange som tar A2 anser det som en “mellomstasjon” på veien til tung motorsykkel - som du kan kvalifisere deg for når du fyller 20, hvis du tok A2 som 18-åring.
Når vi snakker om førerkort for A2 og mellomtung motorsykkel, så kan det være greit å være klar over at disse motorsyklene ikke nødvendigvis er fysisk mindre enn tunge motorsykler. Ofte er det de samme modellene, bare med redusert motorkraft. Det er derfor vanlig å kjøpe motorsykler i A2-klassen som er “strupet” - altså sykler som i utgangspunktet er tunge motorsykler, men som har fått effekten redusert. Har du en slik motorsykkel, kan den enkelt “låses opp” den dagen du får lappen for klasse A.
Utvidelse av A2 til A-førerkort koster som regel i underkant av 6.000 kroner og består av syv kurstimer.
Kjøper du en pakkeløsning hos kjøreskolen, får du en viss økonomisk forutsigbarhet. Det kan også være motiverende og skjerpende å vite at man kun har et begrenset antall kjøretimer til rådighet. Selv om du selvsagt kan - og bør - kjøpe flere timer hvis du ikke føler deg klar til oppkjøring når de inkluderte timene er brukt opp.
Det kan altså være smart å ha en ekstra buffer slik at du får nok timer på sykkelen og er trygg på at du mestrer alle øvelsene også på kjøretesten. Den foregår kanskje på en bane du ikke kjenner, og der er også gjerne litt nerver i spill. Husk også å sette av noen ekstra kroner til en ny førerprøve om du mot formodning ikke består.
Ikke glem at også kjøreutstyret koster. Hjelm, sko, hansker og kjøredress er ting du må ha. Her er det knapt noen øvre grense for hvor mye du kan bruke, men regn med minimum 5.000 kr.
Kjøreopplæringen følger et bestemt obligatorisk opplegg som alle må gjennom. Det er altså en del utgifter du ikke slipper unna. Hvis du derimot kan redusere antall kjøretimer, som altså gjerne koster i underkant av 1.000 kroner, vil du kunne spare betydelige summer.
Hvis du bor slik til at det er flere trafikkskoler som kan være aktuelle for deg, så undersøk prisene hos de forskjellige og sammenlign så mange du kan.
Samtidig er det viktig å ikke ha et ensidig fokus på pris. Til syvende og sist er det kvaliteten på trafikkskolen og dyktigheten til kjørelæreren som betyr noe. En dyktig og pedagogisk kjørelærer som koster femti kroner mer i timen, er sannsynligvis et rimeligere alternativ enn en mindre dyktig kjørelærer med lavere timepris - hvis det betyr at du trenger færre timer.
Hvis du har mulighet til å øvelseskjøre, har du en stor fordel. Behersker du motorsykkelen sånn noenlunde før du begynner opplæringen, slipper du å bruke verdifulle kjøretimer på basisferdigheter.
Du kan øvelseskjøre på mellomtung motorsykkel fra du er 16 år. Veilederen din kan sitte bak på motorsykkelen sammen med deg hvis motorsykkelens tillatte maksvekt tillater det. Alternativt kan veilederen kjøre bak deg på egen sykkel.
Hvis du skal øvelseskjøre på offentlig vei eller områder som ikke er avsperret, kreves det at dere har toveis kommunikasjonsutstyr. Dette bør helst være radioløsninger som er beregnet på formålet, men det er også mulig å bruke mobiltelefoner med tilleggsutstyr som gjør at de kan opereres håndfritt.
Ved øvelseskjøring på en lukket plass eller en øvingsbane, er det ikke et krav at veilederen skal sitte på eller følge på egen motorsykkel så lenge vedkommende hele tiden kan se og instruere deg. Ledsageren kan forøvrig kun øvelseskjøre men én elev om gangen.
Husk at både du og ledsageren skal ha refleksvester med en tydelig “L”.
Skulle du stryke på oppkjøringen, noe cirka 13 % av de som kjører opp, gjør, er det selvsagt en skikkelig nedtur. Det betyr også økte utgifter siden du må betale for det hele enda en gang, og sannsynligvis også vil ha behov for å jobbe mer med de øvelsene du ikke behersker godt nok.
Hvis dette er noe som bekymrer deg, bør du sjekke ut kjøreskoler som har beståttgaranti. Hva som ligger i en slik garanti, kan variere, men noen tilbyr for eksempel gratis leie av sykkel til neste førerprøve eller dekker hele førerprøve nummer to.
MC-sesongen i Norge er dessverre kort. Det betyr også at opplæringen må skje innenfor et begrenset tidsvindu. Særlig langt nord i landet. Og med den store pågangen mange kjøreskoler opplever, bør du være ute i god tid. Så ikke vent til snøen er borte før du melder deg på grunnkurs.
Vær også klar over at pågangen på trafikkstasjonene ofte er svært stor. Venter du for lenge med å bestille tid for oppkjøring, for eksempel til du føler at du er helt klar, kan du risikere at alle sensorene er fullbooket ut sesongen. Det er bittert og betyr at du må vente helt til neste vår. Kommer du i den situasjonen, bør du også seriøst vurdere å ta en oppfriskingstime eller to hos kjøreskolen før du gjør et nytt forsøk.
Du kan bestiller time for oppkjøring på egen hånd i samråd med kjørelæreren din (som ofte kjører med deg til trafikkstasjonen), alternativ kan kjøreskolen booke en time på dine vegne.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg