Lurer du på hva førerkort klasse B koster? Vurderer du å ta førerkort for personbil, eller er du allerede i gang? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på førerkortet klasse B, samt hva dette førerkortet innebærer og hvordan du kan effektivisere den nødvendige opplæringen. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Man ser at i gjennomsnitt så ligger totalkostnadene for førerkort klasse B et sted rundt 30.000 til 40.000 kroner. Hvor mye du ender opp med å måtte betale, er likevel vanskelig å si, ettersom her er mange variabler å ta med i betraktningen. Særlig vil antallet kjøretimer du har behov for, være avgjørende for sluttprisen, i tillegg til hvor i landet du befinner deg og ditt valg av kjøreskole.
Opplæringen har også forandret seg en del de siste årene, noe som følgelig har påvirket prisene.
Fra og med 2005 er kjøreopplæringen delt opp i fire moduler:
Innad i disse finnes en rekke obligatoriske kurs og timer som alle må gjennom, deriblant sikkerhetskurs på vei og bane (også kjent som lang- og glattkjøring). Flere av disse er nokså krevende og omfattende og har tilsvarende priser. Blant annet ser man at de obligatoriske kursene alene, sammen med eksamensavgifter for teori og oppkjøring, ofte utgjør mellom 17.000 og 19.000 kroner. Ved siden av dette vil du altså måtte betale for de nødvendige kjøretimene du må ha, før du er klar for oppkjøring.
Med andre ord er det nokså individuelt hva du ender opp med å betale. Likevel finnes det noen tips og triks som kan gi deg litt forutsigbarhet og redusere kostnadene. Dette og mer kan du lese mer om utover i denne artikkelen.
Førerkortene er inndelt forskjellige klasser. Disse er internasjonale og tilsvarer hvilke førerrettigheter du har som sjåfør. Her spiller blant annet vekt en sentral rolle. Klassene er angitt med bokstaver og sortert i alfabetisk rekkefølge fra lette kjøretøy (moped og motorsykkel, A, og personbil, B) til de tyngste kjøretøyene (lastebil, buss og henger, C, D og E, samt traktor, T, og snøscooter, S). Førerkort klasse B gjelder i henhold til dette motorvogn (unntatt motorsykkel) godkjent for maksimum åtte passasjerer i tillegg til fører, med en tillatt totalvekt på 3.500 kg. Med klasse B har du også utvidede førerrettigheter, blant annet har du lov å kjøre moped (klasse AM).
For å få førerkort klasse B må du først gjennom obligatorisk opplæring og en teoretisk prøve samt oppkjøring hos Statens Vegvesen. Du kan begynne med opplæringen når du har fylt 16 år, men selve oppkjøringen krever at du har fylt 18 år. Teoriprøven kan du ta seks måneder før alderskravet til oppkjøring, altså når du er 17,5 år. Opplæringen har som mål å gjøre deg til en trafikksikker og bevisst sjåfør, noe det utstedte førerkortet vil stå som bevis for.
Det er mange praktiske grunner til å kjøre opp til førerkort klasse B, og disse vil selvfølgelig variere fra person til person. Noen er avhengige av bil for å komme seg til skole og jobb, andre trenger førerkort i jobbsammenheng, mens enkelte rett og slett har bil som interesse. Det er uansett en god idé å ta førerkort klasse B, da dette på sikt vil gi deg muligheter og en bevegelsesfrihet du vil få god nytte av.
Utover dette finnes også noen generelle grunner som er verdt å påpeke:
Hvis du ønsker å kjøre bil, så kreves det både at du behersker bilen rent kjøreteknisk og at du håndterer trafikken generelt. Gjennom en omfattende opplæring vil du få den nødvendige kompetansen for å kjøre bil på en ansvarlig og trafikksikker måte. Du vil få kunnskaper, ferdigheter og en risikoforståelse som fører til god samhandling og trafikkavvikling samt lar deg kjøre i samsvar med det gjeldende regelverket og ta gode hensyn til helse, miljø og andres behov.
Veien til førerkortet har forandret seg en del opp gjennom årene, blant annet har undervisningen blitt mer strukturert og det har blitt etablert en tydelig, firedelt læreplan som er skreddersydd slik at opplæringen skal bli så effektiv som mulig og gjøre deg til en bevisst og trygg sjåfør. Dette gjenspeiles i det faktum at trafikksikkerheten er bedre nå enn tidligere.
Med andre ord: Om du ønsker å kjøre bil, er alt du lærer i opplæringen til førerkort klasse B, viktig og nødvendig for både deg og dine medtrafikanters trygghet og trivsel.
Som nevnt innledningsvis koster førerkort klasse B i gjennomsnitt 30.000 kroner. Av disse utgjør de obligatoriske kursene (eksempelvis glattkjøring og langkjøring) et sted mellom 12.000 og 15.000 kroner, og eksamensavgifter cirka 5.000 kroner. Kjøretimer kommer altså utenom, og det er gjerne denne utgiftsposten som er vanskeligst å forutsi. Likevel mener de fleste trafikkskolene at kjøretimer utgjør cirka 60 % av totalkostnadene, basert på deres tidligere erfaringer, og da i snitt mellom 15.000 og 20.000 kroner totalt. En kjøretime er normalt på 45 minutter, og koster som regel mellom 600 og 800 kroner.
Avgiftene for eksamener og utstedelse av førerkort er faste og oversiktlige. Opplæringen som blir gitt av trafikkskolene, består derimot av mange kurs og moduler, alle til forskjellige priser. De tilbyr derfor ofte pakkeløsninger som inkluderer et gitt antall kjøretimer, sikkerhetskurs og teori til faste, gjerne rabatterte, priser. Prisene på disse varierer ettersom hvor omfattende pakken er. Disse pakkene kan være et godt utgangspunkt om du foretrekker å forholde deg til faste, forutsigbare priser.
At opplæringen er en tidkrevende prosess som gjerne går over to år, er med på å sette prisene i perspektiv. Det er også viktig å påpeke at kostnaden til førerkortet i utgangspunktet er et enkeltbeløp, så lenge det ikke oppstår noe som fører til at du mister lappen, for eksempel sykdom eller alvorlige lovbrudd. Du vil altså slippe å måtte betale noe særlig for førerkortet i fremtiden, sett bort fra når du må fornye det. Dette koster 200 kroner (90 kroner ved betaling på nett), og fornyelsen gjennomføres med store tidsmellomrom (nye førerkort utstedt fra 19. januar 2013 har 15 års gyldighet). Slik sett er altså ikke kostnadene for førerkortet så altfor høye, med tanke på at du vil ha det med deg i lang tid framover.
Om førerkortet koster en del, er det likevel mye du kan gjøre for å redusere disse kostnadene. Det tipset som blir vektlagt mest, både av økonomiske og praktiske årsaker, er privat øvelseskjøring. Har du mulighet, så prøv å få øvelseskjørt så mye du kan, ved siden av opplæringen du får fra trafikkskolen. Slik kan du øve på det du har vært gjennom med trafikklærer, og samtidig automatisere flest mulig handlinger. Dette vil igjen føre til at du trenger færre kjøretimer hos trafikkskolen, og dermed reduserer du også den mest uforutsigbare posten i budsjettet.
Det samme prinsippet gjelder også for teoridelen; jo tidligere du behersker teorien, jo færre kjøretimer trenger du for å omsette den i praksis. Begynn derfor med å pugge teori så tidlig som mulig. Dette vil mest sannsynlig også være en stor fordel når du skal ta teoriprøven. Utsetter du å lese teori lenge, er det også større sannsynlighet for at du stryker og må ta teoriprøven om igjen, noe som koster penger.
De nevnte pakkeløsningene - om de så kun omfatter det obligatoriske, inkluderer kjøretimer eller foregår som et intensivkurs - er som regel billigere enn å kjøpe hver enkelt komponent separat. Hold likevel et øye åpent for hva som faktisk er inkludert i disse pakkene. Undersøk for eksempel om trinnvurderingene gjelder som kjøretimer eller kommer i tillegg. Dette avgjør hvor mange kjøretimer du faktisk får i en slik pakke. Se også om eventuelle ubenyttede deler av pakken vil refunderes ved avsluttet opplæring.
Det finnes også store prisvariasjoner blant trafikkskolene, og ofte kan du spare flere tusen kroner på å velge riktig. Sjekk derfor prisene hos alle trafikkskolene i ditt nærområde.
Begynn tidlig: Ideelt sett skal du ha ganske god erfaring med å kjøre allerede før du kjører opp. Statens Vegvesen anbefaler å ha kjørt flere tusen kilometer før du går opp til prøven. Derfor er det en god idé å starte øvelseskjøringen så tidlig som mulig, gjerne så snart du fyller 16 år. Utbyttet blir også ekstra godt hvis øvingskjøringen følger en strukturert plan, gjerne utformet i samarbeid med trafikklærer. Mye tyder også på at opplæringen er mest effektiv om du begynner opplæringen til førerkortet rundt denne alderen.
Pris og kvalitet: Pris er selvfølgelig en svært viktig faktor når du skal velge kjøreskole, men det er også viktig å ta kvalitet med i vurderingen. Kvaliteten per kjøretime vil påvirke dine kjøreferdigheter mer enn prisen. Dette er vanskelig å vurdere på forhånd, men hør med venner og bekjente hvilken trafikkskole de benyttet seg av, og hvordan de opplevde den. Det finnes også tjenester på nettet som viser deg trafikkskoler i ditt nærområde og hvordan de har blitt vurdert av andre kunder.
Pakkeløsninger og intensivkurs: Selv om disse løsningene tilbyr oversiktlige og faste priser, er det viktig å understreke at dette ikke nødvendigvis vil være tilstrekkelig for at du skal sikre deg lappen. Trafikklæreren er den som vurderer om du er klar for oppkjøringen, og er du ikke flink nok ved kursets ende, blir du nødt til å ta flere kjøretimer. Dette gjelder særlig intensivkurs, da dette kurset går over svært kort tid. Som nevnt tidligere bør du ha mye erfaring før oppkjøringen. Gjør derfor en vurdering av utgangspunktet ditt og evnene dine; er du usikker, bør du kanskje gå for en mer omfattende pakkeløsning?
Trafikalt grunnkurs: Trafikalt grunnkurs er obligatorisk for å øvelseskjøre, så fremt du er under 25 år. Om du er over 25 år, har du derimot fritak fra store deler av kurset. Det eneste du behøver å ta i så fall, er førstehjelpskurset og mørkekjøringen. Merk at du likevel kan øvelseskjøre uten disse, men kun i spesifikke deler av året.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg