Lurer du på hva lett motorsykkel lappen koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på lappen til lett motorsykkel samt hvor mye opplæring som er obligatorisk, hvorfor du kan trenge lappen til lett motorsykkel, hvordan du kan effektivisere opplæringen og minske kostnadene og hvordan du best forbereder deg til kjøretimene og oppkjøringen. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Prisen på lappen for lett motorsykkel varierer alt ettersom hvilken trafikkskole du går for, hvor i landet du befinner deg, hvorvidt du har trafikalt grunnkurs fra før av og, ikke minst, hvor mange kjøretimer du behøver. Et omtrentlig prisanslag er likevel mulig, og du kan forvente å måtte betale rundt 20.000 kr for den obligatoriske delen. I tillegg til dette kommer eventuelle ytterligere kjøretimer man måtte ha behov for - de fleste trenger mer kjøreopplæring enn kun de obligatoriske timene. Dette beror selvfølgelig på dine egne forutsetninger og ferdigheter.
Det er flere faktorer som må tas med når du skal kjøre opp til lett motorsykkel.
Opplæringen følger en nokså stringent struktur og er delt opp i fire deler du må gjennom før oppkjøring:
Store deler av denne opplæringen inkluderer obligatoriske kurs som du må ta i tillegg til kjøretimene. Disse alene utgjør fort 12.000 kr. MC kurs til rundt 1.000 kr (grunnleggende teori) kommer ofte utenom og har du ikke trafikalt grunnkurs må du legge til omtrent 3.500 kr. Videre må du også betale trafikkstasjon for teoriprøve, pris for oppkjøring og førerkort inkludert bilde, som til sammen vil bli rundt 2.400 kroner.
Den mest uforutsigbare posten vil være kjøretimene. Gjennomsnittlig timepris er omtrent 1.000 kroner, men det vil være dine egne forutsetninger og ferdigheter samt hvor grundig du selv ønsker å være som avgjør hvor mange timer du trenger. Dette er det vanskelig å gi et tall på, ettersom dette varierer fra person til person, hvor raskt du lærer og hvorvidt du har mulighet til å øvelseskjøre privat.
Å si at lappen for lett motorsykkel koster deg minst 20.000 kr, er altså kun en veiledende pekepinn. Samtidig vil du være i stand til å gjøre kostnadene noenlunde forutsigbare ved vite hva du må gjennom for å ta lappen og hvordan du kan forberede deg til de enkelte timene og oppkjøringen. Dette og mer kan du lese om videre i denne artikkelen.
Lappen for lett motorsykkel er også kjent som førerkort klasse A1 og er en av fire forskjellige klasser for tohjulinger. Disse er internasjonale og tilsvarer de forskjellige typene motorsykler, henholdsvis moped (AM), lett motorsykkel (A1), mellomtung MC (A2) og tung MC (A). Disse kan forstås hierarkisk og har følgelig forskjellige aldersgrenser. Mens tung MC er den tyngste klassen og har en minstealder på 24 år (så fremt du ikke tar den trinnvis, det vil si, går fra A2 til A løpene), er lett motorsykkel en av de lettere med en minstealder på 16 år. Med andre ord er lett motorsykkel en av de første tohjulingene du kan kjøre opp til.
Rent teknisk gir førerkort klasse A1 deg rett til å kjøre lett motorsykkel med eller uten sidevogn med et slagvolum på høyst 125 ccm samt en effekt på høyst 11kW hvor forholdet mellom effekt og egenvekt ikke overskrider 0,1 kW/kg. Det er med andre ord betydelige begrensninger for hvilke motorsykler du kan kjøre, samtidig som det gir deg betydelig større muligheter enn ved lappen for moped (merk at klasse A1 også gir deg rett til å kjøre moped).
For å få lappen for lett motorsykkel må du som tidligere nevnt gjennom en nøye, trinnvis opplæring samt bestå en teoriprøve og oppkjøringen.
Det obligatoriske minimumet for lett motorsykkel er:
Før du kan begynne opplæringen hos en trafikkskole må du ha trafikalt grunnkurs, såfremt du ikke allerede har tatt dette i sammenheng et annet førerkort. Her får du nødvendige teoretiske kunnskaper, blant annet grunnleggende trafikkregler. Etter dette kan du ta de enkelte trinnene. Disse er henholdsvis:
Grunnleggende opplæring: På dette trinnet lærer du om motorsykkelen og hvordan bruke motorsykkelen rent kjøreteknisk, slik som å sette i gang og stanse, gire og krypkjøre, styre, akselerere og bremse samt foreta sikkerhetskontroll av sykkelen. Før du kan begynne den grunnleggende kjøretreningen må du gjennom den 3 timers teoretiske opplæringen (MC-kurs). Dette trinnet avsluttes med en trinnvurdering hvor du og trafikklærer vurderer om du er klar for neste trinn og hva du må øve mer på.
Trafikal del: Her skal du overføre de teoretiske og praktiske ferdighetene fra forrige trinn til kjøring i trafikk. Du vil lære om motorsykkelens kjøreegenskaper, kjøreteknikk, hvordan kjøre sikkert, samhandle med andre trafikanter og velge kjøremåter med lav risiko. På dette trinnet skal du også gjennomføre sikkerhetskurset i trafikk. Deretter avsluttes trinnet med nok en obligatorisk trinnvurdering.
Avsluttende opplæring: På dette trinnet skal du bli så god at du på en selvstendig og ansvarlig måte kan kjøre i god samhandling med andre trafikanter. Du skal også gjennomføre sikkerhetskurset på vei, hvor du blant annet skal planlegge og gjennomføre en lengre kjørerute med fokus på sikker og effektiv kjøring. I tillegg skal du jobbe med hvordan du også etter oppkjøring kan forbedre deg som motorsyklist.
Mot slutten av opplæringen bør du melde deg opp til førerprøve. Dette må gjøres før du kan ta teoriprøven. Etter fullført opplæring og teoriprøve kan du så ta førerprøven. Denne er oppdelt i en ferdighetsdel og en trafikal del og varer i omtrent en time.
Til syvende og sist er det kun du som kan si hvorfor du skal kjøre opp til lett motorsykkel. Kanskje er det fordi den er raskere enn en moped, at du har behov for eller lyst til å kjøre på motorveien, eller at du vil ta et godt første steg på veien mot motorsykkellappen. Likevel, også utover de personlige finnes det noen generelle grunner til og fordeler ved å ta lappen for lett motorsykkel. Den viktigste grunnen beror likevel på en rekke sikkerhetsspørsmål.
Ønsker du å kjøre lett motorsykkel er det essensielt å ha gode automatiserte kjøretekniske ferdigheter og ha god forståelse for trafikken fra motorsyklistens perspektiv. Blant annet vil både den teoretiske og praktiske kompetansen du tilegner deg i løpet av opplæringen hos trafikkskole hjelpe deg i å bli en trafikksikker og selvstendig sjåfør. Du vil lære deg å kjøre økonomisk og miljøvennlig, i tillegg til å øke din selvinnsikt og bevissthet over typiske handlings- og vurderingstendenser i trafikken. Dette vil ikke bare gjøre deg til en bedre motorsyklist, men også gjøre kjøringen tryggere både for deg selv og andre.
Videre er du som motorsyklist en svært utsatt trafikantgruppe og må derfor vie mye oppmerksomhet og konsentrasjon mot faktorer bilister ofte tar for gitt. MC-kurset du må ta før du kan begynne den praktiske kjøretreningen er en første introduksjon til dette. Her skal du lære å bli bevisst hva du gjør når du kjører, hvorfor du gjør det samt forutse og unngå risikosituasjoner. Dette er svært viktig gjennom hele opplæringen og er minst like viktig som det å beherske motorsykkelen rent kjøreteknisk.
Altså vil ikke lappen for lett motorsykkel bare være et bevis for dine førerrettigheter, den er også et bevis på at du har gjennomgått en omfattende opplæring og innehar ferdighetene og kompetansen nødvendig for å kunne kjøre lett motorsykkel på en bevisst og ansvarlig måte. Som med alle sertifikat er målet først og fremst å redusere antallet ulykker og gjøre trafikken så effektiv som mulig.
Om du er under 18 år og har ambisjoner om å kjøre tung MC vil lett motorsykkel-lappen også være et godt første steg på veien. Du vil fra tidlig alder få mye kjøreerfaring, noe som vil komme godt med og gi deg en så og si sømløs overgang til tung motorsykkel.
Som nevnt innledningsvis bør du beregne å betale minst 20.000 kr for lappen til lettmotorsykkel. Store deler av denne summen går til obligatoriske og derfor relativt forutsigbare kostnader. Samtidig vil det oppstå en del andre kostnader som kan påvirke kostnadene for lett mottorsykkel-lappen, eventuelt hvor lang tid det vil ta.
Aller først, før du kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre, må du ha trafikalt grunnkurs. Dette gjelder alle førerkortklasser og du trenger kun ta det én gang. Har du ikke tatt dette kurset tidligere må du beregne ca 3.500 kr ekstra samt at det tar lengre tid.
Den mest uforutsigbare posten er antall kjøretimer. Disse har en timespris på rundt 1.000 kr og du tar dem løpende gjennom hele opplæringen. Husk likevel at det er kompetansemålene i læringsplanen som bestemmer om du er klar for å gå opp til neste trinn eller oppkjøring, og at du kan bli vurdert til å ha behov for flere timer enn det du først hadde forventet. Sett derfor av en buffer til noen ekstra kjøretimer, så slipper du å avbryte opplæringen fordi du mangler en tusenlapp eller to. Det er verdt å merke seg at de aller fleste bruker flere timer enn minimumskravet.En tommelfingerregel er at jo tyngre klasse du tar, desto flere timer trenger du.
Skal du gå til innkjøp av motorsykkel, vil også kostnadsbildet bli et helt annet. Dette vil variere alt ettersom hvilken motorsykkel du skal kjøpe. Omregistrering vil også forekomme og er et engangsbeløp på 523 kr. Deretter må du ta høyde for månedlige utgifter samt en årsavgift på rundt 2.000 kr. Hvis man ser alt samlet - inkludert bensin, vedlikehold, parkering og lagring - så må man regne med å betale mellom 5.000-15.000 kr i årlige utgifter.
I tillegg må du gå til innkjøp av nødvendig MC-utstyr for å være trygg på sykkelen. Det anbefales å i det minste gå til innkjøp av hjelm, ryggskinne, kjøredress, -sko og -hansker. Også dette kan du forvente å måtte betale et sted mellom 5.000-15.000 kr for, avhengig av kvalitet og budsjett.
Om det koster mye å kjøre opp til lett motorsykkel, så er det også mulig å ikke betale mer enn du absolutt behøver.
Det finnes en rekke grep du kan ty til, og noen av disse krever ikke mer enn et kort internettsøk:
Ved å registrere dine behov på kjøresmart.no, kan du bli kontaktet av flere trafikkskoler fra ditt lokalmiljø. Slik kan du raskt og enkelt finne rett kjøreskole for deg!
Vær forberedt: Er du godt forberedt og leser det aktuelle teoristoffet til hver kjøretime vil du både redusere antallet timer og oppnå et bedre læringsresultat. Gå gjennom alt du har lært etter hver time, gjerne ved å ta notater. Dette vil hjelpe deg både med å oppklare eventuelle uklarheter i neste time og vite hva du bør øve på under privat øvelseskjøring.
Tips til oppkjøring: Oppkjøringen er delt opp i en ferdighetsdel og en trafikal del. For å bestå begge er det derfor lurt å vite hva de forskjellige delene innebærer. I den første delen skal du vise at du mestrer krypkjøring og balanse, svingteknikk, effektiv bremsing, unnastyring og bremsing i sving. I den andre delen skal du som navnet tilsier kjøre i trafikken. Her vil du altså måtte bruke både dine teoretiske og praktiske ferdigheter for å vise at du kan kjøre bevisst og trygt med oppmerksomheten rettet mot trafikken. Stiller du godt forberedt til begge har du lite å frykte. Snakk med din trafikklærer om oppkjøringen, han/hun vet best hva du kan og hva du bør øve mer på. Sørg også for at du kan å gjennomføre en ordentlig sikkerhetskontroll av sykkelen.
Utvidelse av MC-førerkort: Om du tar førerkort klasse A1 når du fyller 16 år kan du utvide førerkortet til A2 når du fyller 18 år ved å gjennomføre de nødvendige kursene. Om du gjør dette kan du kjøre opp til tung MC allerede ved fylte 20 år og dermed redusere alderskravet for motorsykkel med fire år. Dette kalles for trinnvis erverving.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg