Lurer du på hva snøscooter lappen koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for snøscooter lappen samt hvordan veien til sertifikatet forløper, hva du kan forvente av en trafikkskole, hvordan du kan redusere kostnadene og noen viktige aspekter du bør være klar over. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Prisen for å ta snøscooter lappen beror på flere faktorer, deriblant hvor i landet du befinner deg, hvilken kjøreskole du velger, og om du har gjennomført trafikalt grunnkurs tidligere. Basert på snittprisene til flere trafikkskoler over hele landet, kan vi likevel si at du bør forvente å betale et sted mellom 8.000 til 13.000 kroner for å kjøre opp til snøscooter.
Dette estimatet inkluderer alle faste kostnader, ikke bare opplæringen du tar hos trafikkskolen. Trafikkskolene opererer i stor grad med relativt like priser, og disse varierer ikke med stort mer enn mellom 1.000 og 2.000 kroner fra skole til skole. At det totale prisanslaget likevel spriker såpass mye, beror på andre faktorer, for eksempel hvorvidt du stiller med snøscooter selv eller må leie en av trafikkskolen. Merk også at du må ta en teoriprøve hos din lokale trafikkstasjon etter gjennomført kurs for å få sertifikatet, noe som koster 350 kroner.
Med tanke på at de som tok førerkort klasse B før 2006 fikk klasse S påskrevet førerkortet “gratis”, kan dette virke som en urettferdig kostnad. Derfor er det viktig å understreke at opplæringen vil gi deg svært viktig kompetanse innen snøscooterkjøring, som igjen vil hjelpe deg til å bli en tryggere sjåfør. Utover i denne artikkelen kan du lese mer om nettopp dette, hvorfor dette sertifikatet er nødvendig og hva du må være bevisst på når du skal kjøre opp til snøscooter lappen.
Får å få snøscooter lappen må du være fylt 16 år. Du kan begynne å øvelseskjøre ved fylte 15 år. Du må også ha gjennomført den obligatoriske opplæringen og bestått teoriprøven. Det kreves med andre ord ingen praktisk prøve for å ta snøscooter lappen. Merk likevel at du frem til fylte 18 år har begrensede førerrettigheter (klasse S1) og ikke kan kjøre en tyngre snøscooter enn en der forholdet mellom effekt og egenvekt er høyst 0,20 kW/kg).
Den obligatoriske opplæringen på sin side går gjerne over to dager og er delt opp i fire deler:
Trafikalt grunnkurs er felles for alle klasser, og har du tatt dette tidligere, behøver du ikke ta det om igjen før du begynner opplæringen for snøscooter.
Den grunnleggende opplæringen, eller trinn 2, har fokus på å lære deg om snøscooteren og hvordan du kjører den rent teknisk. Dette begynner med et tre timers grunnkurs hvor du lærer om motorferdsel i fjellet, bekledning og hva du må ha med av sikkerhetsutstyr på tur. Deretter skal du gjennom tre timer med praktisk opplæring, hvor du vil lære om bruk av snøscooter i ulike kjøremiljø, grunnleggende kjøreteknikker, hvordan vedlikeholde snøscooteren og gjennomføring av sikkerhetskontroll.
På trinn 3, også kjent som trafikal del, vil du lære hvordan å kjøre selvstendig under forskjellige forhold og samtidig være bevisst på trygghet og miljø. Denne delen varer i fire timer, hvorav tre av dem skal være viet egenkjøring i terrenget. Etter denne delen av opplæringen skal du kunne forutse eventuelle veltefarer og tilpasse kjøringen etter føret samt kjøre med passasjerer og lastet tilhengerslede.
Trinn 4, eller den avsluttende opplæringen, innebærer et sju timers sikkerhetskurs i naturen, hvor du skal få den innsikten som trengs for å gjøre gode forberedelser, ta gode valg under kjøring og utføre nødvendig tiltak under ulykkessituasjoner. Du skal også bli så god at du kan kjøre på en måte som er reflektert og ansvarlig uten å forstyrre naturen. Etter du har gjennomført dette trinnet gjenstår kun teoriprøven.
Snøscooterulykker kan fort bli alvorlige og det å kjøre uten riktig opplæring kan derfor være svært farlig, både for deg selv og andre. Etter endt opplæring og bestått teoriprøve vil du derimot ikke bare inneha retten til å kjøre snøscooter, du vil også besitte kompetansen som trengs for å ferdes med snøscooter på en ansvarlig og trygg måte. Med andre ord vil du ikke bare beherske skuteren rent kjøreteknisk, du vil også ha viktig innsikt for å unngå ulykker.
I tillegg til sikkerhetsspørsmålet er det også en rekke andre fordeler med å ta snøscooter lappen. Selv om det er strenge restriksjoner på hvor du kan kjøre, har du med dette sertifikatet blant annet alltid lov til å kjøre i etablerte snøscooterløyper. Du har også lov til å kjøre på snødekt mark uten å søke om tillatelse for en rekke andre formål, blant annet:
Det finnes også andre regler og unntak som lar deg kjøre snøscooter til tross for den grunnleggende regelen som sier at det ikke er lov med motorisert ferdsel i utmark. Disse kan du lese mer om lenger ned i artikkelen, under “Gode råd”.
Sammenliknet med andre førerkortklasser, eksempelvis personbil og motorsykkel, innebærer snøscooterlappen et nokså forutsigbart og overkommelig regnestykke. Du trenger ingen betalte kjøretimer til øvelseskjøring med kjørelærer eller særskilte trinnvurderinger, ei heller oppkjøring. Vanligvis betaler du dermed for opplæringen til snøscooter som om det var en enkeltkostnad. Det er likevel verdt å nevne at opplæringen består av flere komponenter til forskjellige priser. Det kan også forekomme uventede utgiftsposter.
Enkelt sagt kan man dele opp de fastsatte kostnadene for snøscooterlappen i tre deler. Den første delen utgjør det teoretiske grunnkurset du tar i den grunnleggende opplæringen og koster omtrent 1.500 kroner. Den andre posten vil være den praktiske kjøreopplæringen. Dette vil som regel koste ca 7.000 kroner. Begge disse postene betales til trafikkskolen. Til sist må du gjennom teoriprøven. Denne tar du hos din lokale trafikkstasjon, og den har en fastpris på 350 kroner. I tillegg tilkommer det noen små kostnader for utstedelse av nytt førerkort og bilde til førerkortet.
Utover dette kan det også oppstå mer situasjonsrelaterte poster. For det første er det fullt mulig at opplæringen ikke vil foregå i ditt nærområde, noe som kan føre til ekstra kostnader i form av reiseutgifter og opphold. Ettersom det er vanlig å gjennomføre kurset over to dager, og da gjerne i et område egnet for snøscooterkjøring, tilbyr flere trafikkskoler overnatting i samarbeid med hoteller og lignende. Dette utgjør gjerne 700-800 kroner per natt.
For det andre må du også leie snøscooter, såfremt du ikke stiller med din egen. Dette koster som regel et sted mellom 2.500 og 3.000 kroner. Har du ikke selv snøscooter, men planlegger å kjøpe en, kan det også være verdt å merke seg at dette vil medføre registreringsavgift og andre driftskostnader som må inkluderes i budsjettet. I tillegg vil du måtte gå til innkjøp av diverse utstyr, slik som hjelm og hansker.
Som vist over er kostnadene for snøscooterlappen relativt fastsatte, noe som medfører at det kan være vanskelig å redusere dem. Ettersom det i dag ikke er krav om annet enn gjennomført obligatorisk kurs og bestått teoriprøve for å få snøscooterlappen, kan du ikke redusere kostnadene gjennom privat øvelseskjøring eller spesielle pakkeløsninger, slik du kan når du for eksempel skal kjøre opp til personbil. I stor grad må du nok belage deg på å betale den summen trafikkskolen og trafikkstasjonen opplyser om.
Når det er sagt, kan du likevel ta noen grep for å redusere kostnadene så mye som mulig. Det mest åpenbare vil være å velge en billig trafikkskole. Undersøk derfor hvilke aktører du har i ditt nærområde og sammenlign prisene. Les anmeldelser på nettet og forhør deg med venner og bekjente om de har en skole å anbefale. Kanskje finner du også en skole litt lenger unna, som imidlertid gjennomfører kurset såpass nær deg at du ikke trenger å betale for overnatting? Har du egen snøscooter, kan du også spare penger ved å ta med din egen, såfremt den er godkjent og registrert. Utover dette kan det være en god idé å lese teorien godt før du tar prøven, slik at du ikke risikerer å måtte ta den på nytt. Bestiller du førerkort på nett fremfor ved fysisk oppmøte sparer du også noen hundrelapper.
Regler for ferdsel: I henhold til regelverket for motorisert ferdsel i utmark er det ikke lov å kjøre i utmark eller vassdrag, ei heller på offentlig vei. Du kan derimot øvelseskjøre på innmark i hele landet såfremt du har fått grunneiers tillatelse til dette. Du kan også kjøre på privat vei om denne er brøytet for kjøring med bil og du ikke er til fare for andre, så lenge grunneier har gitt sitt samtykke. Du kan sjekke nettsidene til Direktoratet for naturforvaltning for mer informasjon om motorferdsel i utmark. Ta kontakt med fylkesmannen om du er usikker på hvor du har lov til å kjøre.
Bekledning: Det er svært viktig med god bekledning når du skal kjøre snøscooter, både under og etter obligatorisk opplæring. Gå til innkjøp av en CE-merket hjelm og gode hansker egnet for snøscooterkjøring. I tillegg må du ha varme ytterklær som tåler fuktighet og kulde. Ellers bør du også ha på deg ullundertøy og flere lag med mellombekledning, slik at du kan regulere bekledningen etter temperaturen.
HMS og oppfriskningskurs: Flere trafikkskoler tilbyr også HMS og oppfriskningskurs. Dette kan være aktuelt for deg om du allerede har lappen for snøscooter, men ønsker mer erfaring og kompetanse. Disse varer vanligvis en dag og tilrettelegges etter dine behov.
Snøscooter i Sverige: Mange nordmenn krysser grensen for å kjøre snøscooter, og såfremt du har snøscooterlappen, er det i utgangspunktet uproblematisk. Er snøscooterlappen din utstedt i Norge, har du også lov til å kjøre snøscooter i Sverige og motsatt. Du bør imidlertid alltid sjekke reglene i det landet der du ønsker å kjøre, for å sikre at du ikke kjører ulovlig. Det gjelder både for de nordiske landene og alle andre land.
Tilhengerslede: I motsetning til førerkort klasse B trenger du ikke egen klasse for tilhenger (slik som B96). Du skal få tilstrekkelig med opplæring i hvordan å kjøre med tilhengerslede under det obligatoriske kurset.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg