Lurer du på hva førerkort klasse C1 koster? Med denne klassen i sertifikatet kan du kjøre bobil eller utdanne deg til yrkessjåfør. Her forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen for førerkort klasse C1, inkludert hva de ulike delene av opplæringen koster, hvordan du kan spare penger, hva du bør tenke på når du setter opp budsjett, og mye mer. Vet du hva du kan kjøre med klasse C1 og hvilke ekstrakurs du må ta for å kunne jobbe som yrkessjåfør? Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Hvis du har planer om å skaffe deg bobil eller ønsker å jobbe som yrkessjåfør, har du kanskje vurdert å ta førerklasse C1? Mange bobileiere setter pris på den ekstra friheten som dette førerkortet fører med seg. Opplæringen kan være nokså omfattende, men det trenger ikke være så veldig dyrt å ta C1-førerkortet dersom du får tilstrekkelig med øvelse underveis og finner en rimelig, god og effektiv kjøreskole.
Prisen man må betale for førerkort klasse C1, kan variere fra den ene personen til den andre. Det skyldes at noen lærer seg å kjøre lett lastebil lettere og trenger færre kjøretimer, samtidig som prisene varierer mellom ulike trafikkskoler. Det er likevel vanlig at prisen for førerkort klasse C1 ender et sted mellom 20.000 og 25.000 kroner. De fleste trafikkskoler har pakketilbud som inkluderer alt av obligatorisk opplæring til en noe rimeligere pris enn det kommer på hvis du kjøper alle kursene enkeltvis. I tillegg til å betale trafikkskolen for selve opplæringen, må du også betale trafikkstasjonen for oppkjøringen, teoriprøve, utstedelse av førerkort og fotografering. Gebyrene til trafikkstasjonen utgjør likevel en beskjeden del av totalkostnadene for å ta dette førerkortet.
Den omtrentlige prisen nevnt ovenfor forutsetter at du tar førerkort klasse C1 til privat bruk. Hvis du har planer om å bruke førerkortet til å ta betalt for transport, dvs som yrkessjåfør, så må du også ta yrkessjåførkompetanse i tillegg. For dette kreves gjennomføring av 140 timers opplæring til en pris på rundt 35.000 til 40.000 kroner. Det er også mulig å bli yrkessjåfør gjennom videregående utdanning med muligheter for lån og stipend fra lånekassen.
Prisen på 20.000 til 25.000 kroner for oppgradering til klasse C1 forutsetter at du kun har førerkort klasse B fra før. Men hvis du allerede har klasse D1 (minibuss), vil du være fritatt fra en del av den obligatoriske opplæringen. Dessuten vil du muligens ha behov for færre kjøretimer. I slike tilfeller vil prisen ligge et sted mellom 11.000 og 15.000 kroner, avhengig av trafikkskole.
Opplæringen til førerkort klasse C1 følger samme modell som opplæringen til de andre førerkortklassene.
Nedenfor tar vi deg gjennom de ulike trinnene du må fullføre:
Før du skal i gang med å kjøre, må du fullføre grunnkurs for tunge kjøretøy. Dette kurset varer i 3 timer og er obligatorisk for førerkort av alle tunge klasser. Dersom du allerede har gjennomført dette i forbindelse med opplæring til en annen tung klasse, trenger du ikke å ta det om igjen. På dette grunnkurset lærer du hva om hvordan kjøring med tunge kjøretøy skiller seg fra kjøring med vanlig bil. I tillegg fokuseres det på å redusere interessekonflikter mellom ulike grupper i trafikken.
Nå kan kjøringen begynne. I løpet av den grunnleggende opplæringen skal du lære å håndtere kjøretøyet rent kjøreteknisk. Fokuset på samhandling med andre trafikanter kommer senere. På dette trinnet er det dine tekniske kjøreferdigheter som er i fokus. Mot slutten av trinnet foretas en trinnvurdering sammen med kjørelærer, der dere sammen vurderer om du er klar for neste trinn.
I den trafikale delen skal du lære å kjøre lett lastebil på en trygg, effektiv, og miljøvennlig måte. Du må lære å samhandle med andre grupper i trafikken og planlegge kjøringen din så godt som mulig. I tillegg vil du lære relevant stoff om regler knyttet til det å kjøre med lett lastebil. Det er lurt å øvelseskjøre privat parallelt med kjøretimene du tar hos trafikkskolen. På slutten av dette trinnet kommer en ny trinnvurdering, der du og læreren din vurderer om du er klar for siste trinn.
I løpet av den avsluttende opplæringen skal du gjennom flere obligatoriske kurs. Du skal gjennom et 9 timer langt kurs i ulykkesberedskap der du lærer å gjennomføre tiltak ved brann, gi førstehjelp og sikre et skadested. Du skal også gjennomføre obligatorisk sikkerhetskurs på vei. Dette kurset varer i 4 timer og skal blant annet bidra til at du lærer å planlegge kjørerute, motvirker ulykker, samhandler godt med andre trafikantgrupper, og kjører så miljøvennlig som mulig. I tillegg må du gjennomføre et 9 timer langt kurs i sikring av last. Dette kurset er felles for førerkort klasse C og C1. Her lærer du mer om hvordan du kan sikre last, utstyr som brukes til å sikre last, samt relevant regelverk.
Når du er ferdig med alle disse trinnene, kan du ta teoriprøve og oppkjøring. Under oppkjøringen kjører du en lastebil som er lastet og har en totalvekt på mellom 6000 og 7500 kilo. Først må du gjennomføre en kontroll og bruke fartsskriveren på riktig måte. Deretter kjører du en forhåndsbestemt rute på omtrent 45 minutter.
Det er hovedsakelig aktuelt å ta førerkort for klasse C1 for de som ønsker å kunne kjøre bobil eller som vil kjøre lastebil i forbindelse med jobb. Med klasse C1 kan du kjøre lett lastebil med en tillatt totalvekt på mellom 3500 og 7500 kilo. Du kan også ha opptil 8 passasjerer i tillegg til sjåfør i lastebilen. Med denne klassen har du rett til å trekke en tilhenger med en totalvekt på maks 750 kilo.
Hvis du tok klasse C1 etter 2005, kan du også kjøre traktor, høyhastighetstraktor og motorredskap med totalvekt på opptil 7500 kilo. Hvis du tok klasse C1 før 2005, har du i tillegg mulighet til å kjøre alle traktorer og motorredskap både med og uten tilhenger. For å kunne ta førerkort klasse C1, må du ha fylt 18 år.
Mange ønsker også å utvide fra klasse C1 til C1E. Ved å gjøre det kan du trekke tilhengere som veier mer enn 750 kilo. Med klasse C1E kan lastebil og tilhenger til sammen veie maksimalt 12.000 kilo. Ved å ta førerkort for klasse C1E får du automatisk også utvidet til klasse BE, og hvis du på et senere tidspunkt skulle ønske å ta klasse D (buss) eller D1 (minibuss), vil du automatisk få utvidet denne til D1E. Det vil si at du da kan kjøre minibuss med en tilhenger som veier mer enn 750 kilo.
Mange foretrekker å benytte seg av pakketilbud fra trafikkskoler når de skal ta førerkort, uansett klasse. Det er gjerne mer oversiktlig, samtidig som prisen gjerne er litt lavere når du kjøper en pakkeløsning. Det er imidlertid også mulig å betale for de ulike delene av opplæringen individuelt. Hvis du velger denne løsningen, er det lurt å sette opp et budsjett med kostnader de ulike kostnadene som følger med. Det blir også mer komplisert å sammenligne priser mellom ulike kjøreskoler fordi enkelte kurs kan være billig hos et sted, mens andre kurs kan være dyre på samme skole. Ved å sette opp et budsjett, får du bedre oversikt over alle kostnader. Nedenfor finner du omtrentlig prisnivå for de obligatoriske delene av opplæringen til førerkort klasse C1:
I budsjettet ditt må du huske å ta høyde for gebyrer som betales til trafikkstasjonen. Dette inkluderer selve oppkjøringen (1.150 kr ved betaling på stasjonen og 1.110 kr ved betaling på nett), teoriprøve (350 kr), utstedelse av førerkort (200 kr ved betaling på stasjonen og 90 kr ved betaling på nett) og fotografering (70 kroner). Du vil også trenger lærebøker og abonnement for teorikurs og teoriprøver. Du bør beregne ca. rundt 1000 kroner til dette.
Husk at dersom du ønsker klasse C1 for å bli yrkessjåfør, må du også skaffe deg yrkessjåførkompetanse. Dette krever gjennomføring av et 140 timers kurs som koster omkring 40.000 kroner. Det er mulig å få lån og stipend fra lånekassen hvis du skal gjennomføre denne utdanningen, forutsatt at lærestedet er godkjent av lånekassen. Det gis ikke lån og stipend til deg som bare ønsker førerkortet.
For mange vil det være nokså dyrt å ta førerkort klasse C1, men det er mye du kan gjøre for å holde kostnadene så lave som mulig. Blant annet er det viktig at du øvelseskjører så mye som mulig privat, slik at du lærer fortere og reduserer behovet for flere kjøretimer hos trafikkskolen. Ideelt sett bør den private øvelseskjøringen foregå parallelt med opplæringen hos trafikkskolen. Husk imidlertid på at du må være 18 år for å kunne øvelseskjøre for klasse C1 og du må ha førerett i klasse B. I tillegg må ledsageren din ha hatt førerkort klasse C1 sammenhengende i minst 5 år. Kravet om at du må ha førerett for klasse B gjelder imidlertid ikke dersom du tar yrkesopplæring som yrkessjåfør i det offentlige skoleverket. Når du øvelseskjører privat, vil ledsageren din regnes som fører av lastebilen. Det innebærer at ledsageren må følge reglene som gjelder for kjøre- og hviletid.
Skal du oppnå en god pris, er det også viktig at du velger riktig trafikkskole. Noen skoler er dyrere enn andre og prisforskjellene innebærer at du har mulighet til å spare penger. Det billigste er imidlertid ikke alltid det beste. Det er minst like viktig at du finner en god kjøreskole som gir deg god opplæring. Hvis ikke, risikerer du å måtte trenge flere kjøretimer og å måtte kjøre opp flere ganger før du består. Da blir det plutselig et nokså kostbart alternativ. For å finne en god kjøreskole, anbefales det at du søker opp referanser og anmeldelser på nettet. Du bør også spørre venner, familiemedlemmer eller andre du stoler på, om de har erfaringer med ulike kjøreskoler. Da kan du få vite hvor mye de måtte betale for førerkortet og om kjøreskolen tilbyr god opplæring.
Tar du yrkesutdanning som yrkessjåfør, kan du spare penger på å benytte deg av lånekassens tilbud om lån og stipend.
Selv om det kan være noe kostbart å ta førerkort klasse C1, er prisen ganske beskjeden sammenlignet med prisen på en bobil for ikke å snakke om en lastebil. Samtidig vil du kunne ha mye glede av førerkortet i mange år fremover. Nedenfor gir vi noen gode råd for deg som skal ta førerkort klasse C1.
Før du bestemmer deg for å bruke en trafikkskole, er det viktig å sjekke om skolen er godkjent av Statens Vegvesen. For å sjekke det, kan du søke opp skolen på Statens Vegvesens oversikt over godkjent trafikkskoler her. Hva som kan forventes av kjøreskolen vil fremkomme av avtalen du skriver med skolen. Hvis du ikke får det som er avtalt, kan du klage til kjøreskolen eller ta kontakt med Statens Vegvesen som sjekker at kjøreskolene oppfyller gjeldende krav. Er du ikke fornøyd med kjørelæreren du har fått, kan du bytte.
Før du tar teoriprøven, er det viktig å bruke mye tid på forberedelser. På den måten unngår du å måtte ta teoriprøven flere ganger og du vil derfor holde prisen nede. Kjøp en lærebok og test deg selv på internett. Hos Teoritentamen kan du kjøpe abonnement som gir deg mulighet til å ta teoriprøver og forberede deg på ulike spørsmål. Når du består teoriprøven på teoritentamen flere ganger, kan du ta teoriprøven hos trafikkstasjonen. Prisen for abonnement er beskjeden i det store bildet.
Som hovedregel må førerkort for tunge klasser fornyes hvert femte år. Før du kan fornye førerkortet, må du levere en helseattest til Statens Vegvesen. Noen ganger må du også levere synsattest fra en optiker eller øyelege. For klasse C1, kreves ikke ny oppkjøring når du skal fornye førerkortet.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg