Lurer du på hva trafikalt grunnkurs koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på trafikalt grunnkurs inkludert hvorfor du trenger det, om det er forskjellig for ulike førerkort og hvordan få det billig? Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Trafikalt grunnkurs koster rundt 3.500 kr. Prisen varierer mellom kjøreskolene, den kan ligge på i underkant av 3.000 kr eller opp mot 4.500, for fullstendig trafikalt grunnkurs. Kurset er obligatorisk og må gjennomføres før man kan begynne med øvelseskjøring.
Kravet om trafikalt grunnkurs er felles for alle førerkortklassene, og kurset er også det samme for alle de lette førerkortklassene. Det er med andre ord ikke noe man kan unngå om man vil ferdes i trafikken. Det betyr også at dersom man for eksempel har gjennomført kurset i forbindelse med mopedlappen, behøver man ikke ta det på nytt for å ta billappen. I denne prisguiden forteller vi deg mer om hva den inneholder, og hvordan du kan få gjennomført dette grunnleggende kurset slik at du kan begi deg ut på veien til førerkortet.
Trafikalt grunnkurs utgjør første trinn av fire som du skal gjennom på vei til førerkortet:
Trafikalt grunnkurs er med andre ord grunnlaget for alt som kommer etter: Øvelseskjøring, kjøretimer, sikkerhetskurs, og til slutt - oppkjøring. Det skal gi deg innsikt i hvordan du opptrer på en trygg måte i trafikken. Statens vegvesen lister opp følgende punkter for undervisningen:
Undervisningen om dette kommer til å foregå over 17 timer, hvorav mesteparten er teori. I tillegg til teorien er det et kurs i førstehjelp og tiltak ved trafikkulykker og mørkekjøring. Sistnevnte skal, ifølge Statens vegvesen, gi deg et innblikk i følgende:
Mørkekjøring, også kalt “trafikant i mørket”, er som sagt en obligatorisk del, men dette kurset er kun mulig å gjennomføre når det er mørkt ute, det vil si primært i løpet av vinterhalvåret. Man kan gjennomføre trafikalt grunnkurs i perioden 16. mars - 31. oktober, men dette blir da uten mørkekjøring. I dette tilfellet er beviset gyldig i en begrenset tidsperiode. For å kunne kjøre utenom denne avgrensede perioden og for å kunne gå videre til neste trinn, må man også gjennomføre mørkekjøring. Statens vegvesen anbefaler imidlertid at man tar mørkekjøring så tidlig som mulig i opplæringen. Trafikant i mørket-kurset er ikke bare praktisk å få overstått slik at man får et bevis som er gyldig hele året, men gir også verdifull innsikt i opptreden i risikofylte trafikksituasjoner.
Trafikalt grunnkurs arrangeres stort sett av kjøreskoler, og man kan lett se når kurset tilbys, og til hvilken tid, på deres nettsider. Kursene har gjerne kontinuerlig oppstart hos kjøreskolene og foregår vanligvis som gruppeundervisning. Du kan ta kurset fra du har fylt 15 år, med mindre du tar kurset i regi av skole. I dette tilfellet kan du gjennomføre kurset i 10. klasse, uavhengig av om du har fylt 15 år eller ikke. Etter kurset har du lov til å øvelseskjøre, forutsatt at du har fylt 16 år.
Som det ble nevnt over, består kjøreopplæringen av fire trinn, hvorav det første er trafikalt grunnkurs. Her følger en gjennomgang av de resterende trinnene, og hva slags undervisning de innebærer.
Trinn 2 - Grunnleggende opplæring: På dette trinnet skal du bli godt kjent med kjøretøyet og hvordan manøvrere det. Man skal da få på plass det kjøretekniske. Trinnet avsluttes med en trinnvurderingstime hvor elev og lærer vurderer om eleven er klar for neste steg.
Trinn 3 - Trafikal del: I denne delen av opplæringen er det fokus på ferdsel i trafikk, hvor du skal oppbygge kunnskap og erfaring med ulike typer trafikk. Eleven skal mestre å kjøre forholdsvist sikkert på egenhånd, og skal også gjennom sikkerhetskurs på bane (glattkjøring). Dette er et 4 timers kurs og skal få innsikt i hvordan håndtere og forebygge ulykker.
Trinn 4 - Avsluttende opplæring: I løpet av dette trinnet skal eleven bli klar for å ferdes alene på vei, og være klar for å bestå den praktiske prøven. På dette stadiet anbefales det av Statens vegvesen at man får inn mange øvelsestimer på veien, enten i form av privat øvelseskjøring eller betalte kjøretimer. I tillegg til at man bør kjøre mest mulig, skal man også gjennom det siste obligatoriske kurset: sikkerhetskurs på vei, også kjent som langkjøring. Kurset tar 13 timer og består av fire deler. Statens vegvesen lister dem opp slik:
Her vurderes elevens forståelse av risiko ved kjøring, hvordan forebygge ulykker og hvordan vurdere seg selv som sjåfør. Før oppkjøring skal alt det obligatoriske være gjennomført og registrert, og dette gjøres av kjøreskolen. Dette betyr også at teoriprøven må være bestått.
Teoriprøven: Man kan ta teoriprøven fra og med seks måneder før man når alderen som er aldersgrensen på førerkort klassen man skal ha, det vil si 17,5 år for førerkort klasse B. Prøven koster 350 kroner og gjennomføres på en av Statens vegvesens lokaler. Det er viktig å huske at man må bestille time i forkant ettersom trafikkstasjonene ikke har drop-in timer. Dersom man stryker, må man vente to uker før man kan prøve igjen.
Trafikalt grunnkurs er obligatorisk - noe som betyr at du ikke kan gå videre i prosessen for å få førerkortet før det er gjennomført. Ettersom dette er det aller første steget i denne prosessen, betyr det at mangel på trafikalt grunnkurs gjør at veien til førerkortet tar slutt før den har begynt. Kurset gir deg grunnleggende kunnskap om trafikk og kjøring, som du skal kunne bygge videre på etter som du opparbeider deg kjøreferdigheter. Det er ment å gjøre deg bevisst på sikkerhet i trafikksammenheng og forberede deg på å ta plass i førersetet. Kurset tar kun noen få dager, og så kan du begi deg ut på veien.
Øvelseskjøring krever at du har gjennomført trafikalt grunnkurs, at du har fått utstedt bevis, og at du øvelseskjører sammen med en person som er 25 år og har hatt førerkortet sammenhengende i fem år. Hvor du kan øvelseskjøre, avhenger fullstendig av eget ferdighetsnivå - man burde holde seg til områder med trafikk man er trygg på og vet man kan håndtere. Dersom man er på et avsperret område, kan man også kjøre alene, forutsatt at ledsager til enhver tid kan se deg og veilede deg. Hva angår øvelseskjøring i utlandet, må man forholde seg til de relevante regler i det landet. Trafikalt grunnkurs gir kun tillatelse til å øvelseskjøre i Norge og er ikke overførbart til andre land. Man må sette seg inn i landets regler angående dette og følge disse uavhengig av utstedt bevis i Norge.
Å øvelseskjøre mye privat er den beste måten å spare penger på når du skal ta førerkort, ettersom dette sparer deg for kostbare kjøretimer. Desto tidligere du starter, desto flere timer rekker du å kjøre privat før du prøver deg på den praktiske prøven. Dette betyr at desto tidligere du tar trafikalt grunnkurs, desto tidligere er du klar for å opparbeide deg den erfaringen som kommer til å gjøre veien mot førerkortet både lettere og kortere.
Husk at du må ha med deg beviset på gjennomført Trafikalt grunnkurs, samt gyldig legitimasjon med bilde, til enhver tid når du øvelseskjører. Du kan enten vise papirversjonen du får utstedt av Statens vegvesen, eller logge deg inn på Din side og vise beviset der. Utskrift eller skjermbilde er ikke gyldig.
Hensikten med å øvelseskjøre er å bli trygg i trafikken. Da er det viktig at man kjører ansvarsbevisst og husker på det man lærte på trafikalt grunnkurs om risikoen tilknyttet ferdsel i trafikken og håndtering av risikofylte situasjoner.
Dersom du vil ha et førerkort, er det ingen vei utenom trafikalt grunnkurs. Det er imidlertid slik at hvis du har fylt 25 år er du fritatt for deler av kurset. Du kan øvelseskjøre uten bestått kurs og uten bevis - du behøver kun legitimasjon. Mørkekjøring og førstehjelp er likevel noe man må gjennomføre før man kan få førerkortet. Akkurat som med trafikalt grunnkurs kan du ta den praktiske prøven uten mørkekjøring, om dette blir gjort mellom 16. mars og 31. oktober, men du må da gjennomføre mørkekjøringen på et senere tidspunkt. Det er likevel fortsatt anbefalt at du tar mørkekjøring tidligst mulig, både for å få mest mulig ut av øvelseskjøring, men også for økt risikoforståelse.
Det koster en del penger å anskaffe et førerkort. Det er obligatorisk undervisning man skal gjennom, i tillegg til at det som regel er behov en del kjøretimer. Det er kun krav om kjøretimer i form av trinnvurderingstimer, timer der man vurderer hvorvidt eleven er klar til å gå til neste trinn, men de fleste har som regel behov for opplæring i form av kjøretimer. De to sikkerhetskursene man skal gjennom, koster rundt 5.000 og 8.000 kr, og selve oppkjøringen koster ca 3.000. Og når prisen per kjøretime ligger på omtrentlig 700 kr, blir det til slutt en betraktelig sum.
Trafikalt grunnkurs bidrar til denne summen med rundt 3.500 kr. Det er som sagt mulig å ta kurset uten mørkekjøring og til en billigere pris, men mørkekjøring er altså en obligatorisk del som da må bli tatt på et senere tidspunkt. Dersom du tar trafikalt grunnkurs på sommerhalvåret, altså uten mørkekjøring, koster det rundt 1.500 kr. Mørkekjøring, også kalt trafikant i mørket, koster mellom 1.800 - 2.000 kr alene
Sett i sammenheng med de 20.000-30.000 kr du trolig kommer til å bruke totalt, utgjør trafikalt grunnkurs rundt 1/6. Det er en betydelig andel, og det kan lønne seg å se etter gunstigere alternativer. Videre er det viktigere å finne en ordentlig god kjøreskole, eventuelt til en litt dyrere pris, når man skal begynne å kjøre. Trafikalt grunnkurs er viktig, men undervisningen der er mer standardisert i forhold til undervisningen du mottar under kjøretimene.
De fleste kjøreskoler tilbyr pakketilbud der man gjerne får alt av obligatoriske undervisning og et bestemt antall kjøretimer til en billigere pris. Prisen på disse varierer etter antall kjøretimer, eventuelle ekstra ressurser som tilgang til teoriprøver og hva slags type pakke det er. Noen pakker gir som sagt et bestemt antall timer til en viss pris, og kan være både med og uten obligatorisk undervisning, mens med andre pakker betaler du for å sette penger på konto hos kjøreskolen. Kjøper du for eksempel en pakke til 16.000 kr, får du kanskje 17.000 kr til disposisjon hos kjøreskolen. Pakketilbud med bestemt antall timer ligger ofte på rundt 20.000 kr, avhengig av antall kjøretimer og hva av obligatorisk undervisning som er inkludert.
Den mest åpenbare måten å spare penger på når det gjelder trafikalt grunnkurs, er å velge det billigste alternativet. Dette skader nok kjøreopplæringen din mindre enn å forsøke å spare penger på kjøretimer ved å velge billigste aktør. Dette fordi en utilstrekkelig kjørelærer kan føre til manglende opplæring, som videre kan føre til behov for flere forsøk på førerprøven eller et høyt antall kjøretimer.
Å ta trafikalt grunnkurs uten mørkekjøring vil naturligvis være billigere i første omgang, og kan være en idé dersom du ønsker å spre utgiftene over en lengre periode. Det er ingen betraktelig prisforskjell på å ta trafikalt grunnkurs med mørkekjøring eller å ta de to delene separat. Det er likevel praktisk å ta kurset så tidlig som mulig.
Den beste måten å spare penger på når det gjelder trafikalt grunnkurs, er å ta det som en del av vanlig skoleundervisning. Ikke alle ungdomsskoler tilbyr dette, dessverre, og man er da nødt til å ta kurset hos en kjøreskole. Hvis skolen din tilbyr trafikalt grunnkurs, kan du ta det som “valgfag trafikk” på 9. eller 10. trinn. Dette faget inneholder alle komponentene i trafikalt grunnkurs, med unntak av mørkekjøringsdelen, som du må ta hos en trafikkskole. Dette er et selvstendig fag, og du kan ta det uten å ta trafikalt grunnkurs også. Du som elev må være til stede under hele førstehjelpsopplæringen og på minst 80 prosent av valgfagets 57 timer.
Det stilles også krav til læreren, og det er viktig å sjekke at skolen din oppfyller disse kravene. Læreren din må være godkjent trafikklærer, eller ha førerkort klasse B og spesialutdanning godkjent av Vegdirektoratet. Det kan ikke være flere enn 18 elever i klassen.
Du kan også spare mye på resten av opplæringsprosessen ved å øvelseskjøre privat. Da er det igjen gunstig å ha fullført trafikalt grunnkurs fullstendig, inkludert mørkekjøring, slik at du kan øvelseskjøre uten begrensninger. Ettersom kjøretimer koster rundt 700 kr for 45 eller 60 min, er det her du kan spare mest penger. Resten av opplæringen er obligatorisk, mens kjøretimer er frivillig, men unntak av trinnvurderingstimene. Dersom du kjører 100 timer på egen hånd og får mye erfaring med å ferdes i trafikken, har du et langt mindre behov for mange kjøretimer. Det er da viktig å kjøre med noen som er erfaren i trafikken og som gjør opplæringen minst mulig stressende.
Det kan være lønnsomt å ha noen kjøretimer med kjørelærer tidlig, om så bare for å få veiledning på hvordan du burde legge opp øvelseskjøringen og hva du burde fokusere på. Kjørelærere har naturligvis høyere kompetanse på dette området og vet hva som trengs for å bestå den praktiske prøven og bli en god trafikant. Statens vegvesen anbefaler at man starter opplæringen med kjørelærer som legger et godt grunnlag for privat øvelseskjøring. Deres råd er at kjørelærer, elev og personen man øvelseskjører med privat inngår et tett samarbeid gjennom opplæringen.
De fleste kjøreskoler tilbyr pakketilbud som ofte inneholder alt av obligatorisk opplæring i tillegg til et bestemt antall kjøretimer. Med disse får du gjerne en rabatt på rundt 1.000 kr. Det er likevel viktig å huske på at det alltid mulig at man kan få behov flere kjøretimer enn pakken inneholder, og dette vil da gi ekstra utgifter. Noen pakketilbud fungerer også slik at man betaler og får en viss sum på konto hos kjøreskolen, da gjerne rundt 1.000 kr mer enn man betalte. Denne kontoen tømmes da gradvis ettersom man benytter seg av kjøreskolens opplæring.
Det er mye man kan spare på å velge en billig aktør, men den billigste er ikke nødvendigvis den beste. Det er viktig at man forsikrer seg at kjøreskolen er egnet. Først burde man sjekke at skolen er godkjent av Statens vegvesen, ettersom det kun er disse som har tillatelse til å gi kjøreopplæring og obligatoriske kurs. Videre burde man sjekke referanser - dette kan man gjøre på nett ved å lese anmeldelser og rangeringer samt ved å snakke med bekjente som har benyttet denne kjøreskolen selv. Forbrukerrådet anbefaler at man ikke forhåndsbetaler, ettersom man da mister muligheten til å tilbakeholde betaling ved mangelfull opplæring. Dette kan bli vanskelig med pakketilbudene som mange kjøreskoler tilbyr. Da anbefaler Forbrukerrådet at man ser nøye på hva pakken inneholder. Dersom man mot formodning skulle oppleve at kjøreskolen gir mangelfull opplæring, kan man gi beskjed til Statens vegvesen, som så vil sjekke om skolen møter kravene deres.
De understreker også at det er viktig at man finner en kjørelærer man er komfortabel med. Å lære å kjøre og å ta lappen kan fort bli en stressende prosess, og det er da viktig at man har en kjørelærer som beroliger og ikke bidrar til mer stress. Dersom man er misfornøyd med kjørelærer, kan man bytte, enten internt hos kjøreskolen eller til en ny kjøreskole. I sistnevnte tilfelle er det viktig at man får med seg kvittering på hittil gjennomført opplæring.
Det som er viktig å huske på før man begir seg ut på veien mot førerkortet, er at fokuset burde være på å bli en god og trygg sjåfør. Det kan være fristende å skynde seg gjennom opplæringen, både for å få lappen raskest mulig og for å spare penger på kjøretimer, men man må ikke glemme at det er en grunn til at det er så mye obligatorisk undervisning. Å ferdes i trafikken er risikofylt, spesielt om man ikke er erfaren eller trygg, eller om man rett og slett er uaktsom. Som Trygg Trafikk understreker: “Målet er at du skal bli en dyktig sjåfør som kjører med lav risiko for ulykker. Det er kjørelærers ansvar å gjøre deg så trygg som mulig, men en må selv også ta ansvar for dette.”
En erfaren sjåfør er gjerne en trygg sjåfør, og uerfarne sjåfører har en tilsvarende større sjanse for å havne i ulykker. Statens vegvesen anbefaler at man har tilbakelagt minst 100 timer på veien før man prøver seg på den praktiske prøven. Ikke bare burde dette sørge for at du blir en god sjåfør, det vil naturligvis også øke sjansen for at du består oppkjøringen og at du føler deg trygg på egne ferdigheter under selve prøven. Å øvelseskjøre mest mulig privat sparer både penger samt gir deg den erfaringen og tryggheten du trenger som sjåfør. Det kan være lurt å smøre seg litt med tålmodighet - det tar tid å opparbeide seg erfaring og bli trygg i trafikken. Dersom man prøver seg på sitt første førerkort, anbefaler Statens vegvesen minst to år med øvelseskjøring i forkant.
Hensikten med trafikalt grunnkurs er å legge grunnlaget for denne ansvarsbevisste holdningen til bilkjøring. Der vil være fokus på hvordan man kan forebygge ulykker og hvordan opptre tryggest mulig i risikofylte trafikksituasjoner. Kurset gir grunnleggende forståelse av ferdsel i trafikken med kjøretøy, og hvilken risiko dette innebærer både for deg selv, medpassasjere og alle rundt deg.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg