Lurer du på hva automat lappen koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for førerkort med både automatgir og manuelt gir, samtidig som vi gir deg en god forklaring på hva automatgir er. Vi loser deg gjennom grunnene til at lappen for automatgir er en god idé, hvilke utgifter du må regne med, og hvordan du kan spare penger. Til slutt tipser vi deg om hvordan du kan fullføre hele prosessen på bare 14 dager. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Å ta lappen for automatgir koster rundt 30.000 kroner. Av disse pengene må du beregne at rundt 15.000 kroner går til obligatoriske kurs, og rundt 4.000 kroner til eksamensavgifter. Resten av pengene kan du regne med at vil gå til kjøretimer, som varer i 45 minutter. Disse timene varierer i pris, fra 600 til 750 kroner, og noen steder koster de enda mer. Hvis du skal ta lappen for et tungt og/eller avansert kjøretøy, ligger kjøretimene gjerne på rundt en tusenlapp per stykk. Her kan det være penger å spare om du gjør en del forundersøkelser, noe du kan lese mer om senere i denne artikkelen. Som regel får man tilsendt en faktura på forhånd med betalingsfrist på 14 dager. Om man ikke betaler denne, får man som regel ikke bestille flere timer. Det blir mer og mer vanlig å ta lappen for automatgir, og av dagens 2,7 millioner førerkortinnehavere i Norge har cirka 14.500 kode 78 i førerkortet, som betyr at de kun kan kjøre biler med automatgir. Det er greit å vite at om du kjører opp til førerkort klasse B med automatgir, kan du fortsatt ombestemme deg på et senere tidspunkt og ta en ny praktisk prøve (det vil si oppkjøring) for å kunne kjøre med manuelt gir.
Det er flere veier til lappen, men alle som kjører opp i Norge, må gjennom noen obligatoriske trinn, der prisene ikke varierer så mye fra kjøreskole til kjøreskole, men noen forskjeller er det. Det som er fint, er at prisen på teoriprøven, den praktiske førerprøven, utstedelsen av førerkort og foto til førerkortet er fastsatte beløp, uansett hvor i landet du tar lappen. Teoriprøven koster 350 kroner. Oppkjøring koster et sted mellom 1.000 og 1.900 kroner, avhengig av hvilken klasse du kjører opp i, men prisene i hver klasse er faste, og for vanlig personbil med automatgir er prisen 1.150 kroner (1.110 kroner ved betaling på nett). Å ta bildet koster 70 kroner, og utstedelsen av førerkortet koster 200 kroner (90 kroner ved betaling på nett). De nevnte fastprisene ble gjeldene fra 1. januar 2022.
Å kjøre med automatgir innebærer at girkassen skifter gir mer eller mindre automatisk. Det finnes forskjellige typer girkasser, både manuelle, automatiske og halvautomatiske. I en bil som har manuell girkasse, er det føreren som selv bytter gir, mens automatiske girkasser tilpasser giret automatisk etter hastigheten. Automatkassen har som regel fire til seks trinn, og skifter selv gir etter hvor mye gass føreren gir, og dermed hvor høyt turtallet går. En halvautomatisk girkasse, derimot, overlater en del mer til føreren. På samme måte som i en bil med manuell girkasse, bestemmer føreren når han skal skifte og hvilket gir han skal bruke, men den halvautomatiske kassen støtter sjåføren ved å hjelpe ham med å skifte.
Det har blitt mer og mer populært med automatisk gir de siste ti årene i Norge. I andre land, som for eksempel USA, har dette vært standard for de fleste bilene i mange år allerede, men her i Norge har folk vært litt mer skeptiske. Det er forskjellige grunner til det, men ofte går argumentasjonen på at man ikke kjører en “ordentlig” bil om man kjører med automatgir. Det er derimot flere fordeler med å ha automatisk girkasse som kanskje ikke er like kjent for alle, og disse er med på å øke populariteten. Den største fordelen, mener mange, er nettopp det at man slipper å gire, noe som gir stor komfortgevinst. Det gjør også bilen mer tilgjengelig for forskjellige brukergrupper. Men i tillegg til dette leverer automatkassen kraft så snart man slipper bremsepedalen, noe som kan være spesielt gunstig om man står i en litt vanskelig bakkestart på vinteren eller bedriver mye køkjøring i byer. I byene blir det ofte mye giring opp og ned, og automatisk gir kan dermed bidra til å stresse ned kjøringen.
Det kan være flere grunner til å velge å ta lappen for automatgir. Enkelte sjåfører føler i begynnelsen at det er mye å forholde seg til i trafikken, og ønsker derfor å utelukke det å måtte bytte gir fra totalbildet. Det er mange trafikkregler og ikke minst andre biler å forholde seg til rundt omkring i byer og på veiene, og en fordel med automatgir er at du slipper et unødvendig forstyrrende moment når du kjører, nemlig den fysiske giringen. En god del moderne biler, spesielt de som importeres fra USA, er kun utstyrt med automatgir, og det medfører at mange heller ikke har tilgang til en bil med manuelt gir å øvelseskjøre med, og da får man ikke muligheten til å øve seg på å gire noe særlig før oppkjøringen, med mindre man tar mange kjøretimer med en annen type bil på forhånd. Dette kan bli svært dyrt. Det er greit å huske på at det er flere ting som blir enklere med automatgir, for eksempel bakkestart og køkjøring. For deg som bor i byen, kan det være en fordel for både deg og bilen din å kjøre med automatgir, da bykjøring kan være svært krevende og automatgir gir mindre slitasje på bilen.
Det er også stadig flere som kjøper bil med automatgir, og dermed er det også en tendens til at flere nøyer seg med førerkort for automatgir. Om du velger å kjøre opp med manuelt gir, er det greit å være klar over at dette gir deg større frihet siden du da har lov til å kjøre med både automatgir og manuelt gir. Hvis du velger automatgir, må du kjøre opp på nytt for å kunne utvide førerretten din til å gjelde også for manuelt gir. Mange ønsker seg friheten til å kunne kjøre hvilken som helst bil, og tenker da spesielt på mulighetene for å leie eller låne bil i fremtiden. I slike tilfeller tilbys det som regel mange flere biler med manuelt gir enn automatgir. Ha også i bakhodet at det er med bilkjøring som med det meste annet; det er vanskelig i begynnelsen, men så blir man flinkere og flinkere, og plutselig er giring en helt naturlig del av kjøreprosessen.
Selv om det kan koste litt å ta førerkort, selv med automatgir, kan du trøste deg med at prisen på lappen som regel er en éngangsutgift, med mindre du mister eller blir fratatt førerkortet. Det er uansett å anse som en god investering. Hvor mye lappen kommer til å koste akkurat deg, avhenger av hvor mye kjøreerfaring du har fra før av, og hvilken kjøreskole du velger. Uansett er det visse kurs og timer du er pålagt å gjennomføre på veien til førerkortet.
Du må regne med å betale mellom 1.500 og 2.000 kroner for det obligatoriske trafikale grunnkurset som alle må gjennom før de kan ta lappen. I tillegg må du gjennom en mørkekjøringsdemonstrasjon, som koster fra 1.600 til 1.800 kroner. Du kan også ta grunnkurset med dette inkludert, for ca 3.000 kroner eller mer. Deretter følger kjøretimer, som ligger på 600 til 800 kroner per time. Du må også gjennomføre diverse obligatoriske trinn, som trinnvurderinger i regi av kjøreskolen, som gjerne koster litt mer enn en vanlig kjøretime, og sikkerhetskurs på bane og vei, som koster mellom 4.000 og 5.000 og 6.000 og 9.000 kroner, henholdsvis. Alle disse prisene er omtrentlige, men kan gi deg en pekepinn om hvor mye du må budsjettere med, for å få tatt lappen.
Videre tilkommer de faste gebyrene i forbindelse med selve førerprøven, derunder prisen for teoriprøven hos Statens vegvesen, på 350 kroner, oppkjøring til 1.150 kroner (1.110 kr ved betaling på nett), utstedelse av førerkort, til 200 kroner (90 kr ved betaling på nett), og bilde til førerkortet, til 70 kroner. Det finnes flere trafikkskoler som tilbyr pakker der du betaler en fast sum for et visst antall kjøretimer, sikkerhetskurs og teori, noe som kan lønne seg i forhold til å ta én og én time av gangen, men det kommer helt an på hvor mange kjøretimer du trenger.
Det er flere måter å spare penger på når man skal ta lappen med automatgir. Et av de områdene der folk flest prøver å spare penger, er kjøretimene. Det er som regel disse som driver opp totalprisen, så jo færre du behøver, jo billigere blir det. For å få til dette kan det være lurt å øvelseskjøre så mye som mulig med foreldre eller andre kvalifiserte ledsagere, om man har mulighet til det. Bare det å kjøre til og fra nærbutikken kan bidra til å spisse ferdighetene dine, og du lærer noe nytt hver gang. Lengre turer, og kanskje spesielt turer på snø og is, er det også lurt å få inn så mye som mulig av. Sørg for å lære deg slikt som riktig bremsing når du kjører på glatten, og øv deg på bakkestart i snø, så er du på god vei. Igjen, her vil automatgiret være til god hjelp, og gjøre slik innøving enklere.
Om man har bestemt seg for å ta sertifikat med automatgir, kommer det sikkert som en positiv overraskelse at kjøreskolene rapporterer om at elevene som kjører opp til dette førerkortet, behøver færre kjøretimer enn de som kjører med manuelt gir. Det er rett og slett fordi bilen er enklere å kjøre og det er færre kjøretekniske ting som må innarbeides, hvorpå eleven kan konsentrere seg desto mer om å lære de andre viktige tingene. I tillegg til at automatgir er mer miljøvennlig, er det også biler med dette det selges mest av i Norge. I fjor var hele 9 av 10 nye biler som ble solgt, utstyrt med automatgir.
Selv om det er faste priser på flere av elementene man trenger for å få førerkort, er det fortsatt store forskjeller mellom kjøreskolene når det gjelder prisen på de enkelte kjøretimene. Her kan du virkelig spare penger. Snakk med venner og familie om hvilke kjøreskoler de anbefaler, og forhør deg gjerne med dem som allerede har lappen for automatgir, om hvilke skoler de har best erfaring med. Sjekk anmeldelser og omtaler på nettet og ring de ulike skolene for å danne deg et inntrykk. Det er også viktig å huske på at det ikke alltid er de største og mest kjente tilbyderne som er det riktige valget for deg. Ved å registrere dine behov hos oss på Kjøresmart, kan du bli kontaktet av flere trafikkskoler fra ditt lokalmiljø. Slik kan du raskt og enkelt finne den riktige kjøreskolen for deg.
Hvis du har mulighet og ønsker å ta lappen for automatgir så fort som mulig, finnes det også flere kjøreskoler som tilbyr intensivkurs. Disse kursene har samme pris som vanlige pakkeløsninger, så hvis du ønsker å fordele utgiftene over lengre tid, er ikke denne pakken noe for deg. Et intensivkurs forutsetter også at man kjenner til en del tekniske aspekter ved bilen før man går i gang. Du bør kunne starte og stoppe bilen, i tillegg til å kunne gjennomføre bakkestart, rygge og så videre. Det betyr at intensivkurset vil ta seg av den trafikale delen av opplæringen, som kjøre- og trafikkregler når det gjelder lyskryss, rundkjøringer, parkering, glattkjøring og lignende. Det er også en fordel om man har bestått teoriprøven før man begynner på denne pakken, siden man da har et godt grunnlag for å komme seg kjapt gjennom de forskjellige trinnene. Intensivkurset varer som oftest i 14 dager til en måned og kan gjennomføres hele året. Merk likevel at det er spesielt populært i skoleferiene, så om du kan, er det lurt å unngå de travleste periodene. Lykke til!
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg