Vil du vite mer om førerkort klasse BE (personbil med tilhenger)? Det er for eksempel svært få el-biler som kan trekke hengere, og der spiller denne førerkort-kategorien inn. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om førerkort i klasse BE: kostnader for å ta denne lappen, nye regler, teori, førerkortklasser, andre typer kjøretøy man vil kunne kjøre, og mye mer. Visste du forresten at maksimal hastighet for biler som trekker henger eller campingvogn med bremser, er 80 km/t? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Førerkort til klasse BE gir deg muligheten til å trekke tilhenger med mer vekt enn du kan med førerkort i ren klasse B eller klasse B96. Dette gjelder spesifikt tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg og er nødvendig hvis du planlegger å kjøre med et vogntog som veier mer enn 3.500 kg totalt. Før du kan begynne på førerkortet for klasse BE, må du ta førerkortet i klasse B.
Opplæringen for denne klassen blir gjennomført hos en trafikkskole som er godkjent av Statens Vegvesen, og en oversikt over disse finnes på deres nettsider. Opplæringen kan med fordel kombineres med egen øvelseskjøring. Det er mange trafikkskoler som har lærere med spesialkompetanse innenfor denne førerkortklassen.
Hvor lang tid det tar å få førerkort i klasse BE, vil variere fra elev til elev. Som et minimum må du ha sju timer med obligatorisk opplæring. I tillegg kommer eventuelt kjøretimer og til slutt oppkjøringen. Varigheten vil derfor variere ut fra hvor mye erfaring du har, og hvor mye øvelse du trenger.
Prisen for et førerkort i denne klassen kan variere mellom trafikkskolene og avhenger også av dine ferdigheter. Den obligatoriske opplæringen, som er på sju timer, består av lastsikringskurs, sikkerhetskurs på vei og to trinnvurderinger. Lastningskurset koster omtrent 950 kr. Sikkerhetskurset koster omtrent 2.500 kr. I tillegg koster leie av tilhenger ca 770 kr.
Hver kjøretime har en pris på ca 850 kr. Dette er også det samme beløpet du må betale for en trinnvurdering. Disse kjøretimene kan fort øke den totale kostnaden for førerkortet. Derfor kan det være smart å kombinere opplæringen fra trafikkskolen med privat øvelseskjøring. Gjennom opplæringen bør du prøve å få så mye erfaring som mulig før førerprøven, og det kan bli dyrt hvis du skal få all den erfaringen gjennom kjøretimer. Samtidig trenger du en henger, og hvis du ikke har dette kan det bli ekstra utgifter for deg, med mindre du kan låne eller leie rimelig fra noen.
Flere skoler tilbyr en egen pakke for opplæringen til klasse BE. De vanligste pakkene inkluderer den obligatoriske opplæringen. Det vil si førerprøven, sikkerhetskurset på vei, lastningskurs og to trinnvurderinger. Meningen med pakkene er at de skal være billigere enn å kjøpe alle disse delene hver for seg. Det er viktig at du på forhånd sjekker at pakken du vurdere å kjøpe, faktisk inneholder det den skal, og om du faktisk sparer noe på å kjøpe den. Vær også oppmerksom på at hvis du kjøper en pakke, har du ikke muligheten til å holde igjen penger hvis du ikke er fornøyd med tjenesten.
For denne klassen er oppkjøring påkrevd. Prisen for dette er 2.300 kr. Etter at du har bestått førerprøven, kan du endre førerkortet ditt, og for å ordne dette må du betale 200 kr (eller 90 kr, hvis du betaler på nett). Hvis det er nødvendig eller du selv ønsker det, kan du ta et nytt bilde for 70 kr. Disse gebyrene er bestemt av Statens vegvesen, altså er de uavhengige av hvilken trafikkskole du har valgt.
Med klasse B har du lov til å kjøre en bil med høyst tillatt totalvekt på 3.500 kg. Tilhengeren du kan kjøre, kan høyst ha en totalvekt på 750 kg. Den samlede vekt for bil og tilhenger skal altså ikke overstige 4.250 kg.
Campingvogn-regelen er også noe som gjelder for klasse B, og dette er et unntak for å kunne trekke tyngre vekt. Avhengig av hva bilen veier, kan du kjøre med en tilhenger som sammen med bilen har en totalvekt på 3.500 kg. Det vil si at hvis bilen din veier 2.000 kg, kan du trekke en tilhenger på 1.500 kg med last. Denne regelen gjelder alle tilhengere, altså varehengere, båthengere, hestehengere og spesialhengere. Grunnen til at regelen har dette navnet, er fordi den er mest praktisk for campingvogn.
Det er fort gjort å overstige vekten som er tillatt for klasse B, også uten å være klar over det. Det er derfor lurt å alltid sjekke vognkortet til både bilen og tilhengeren for å se at du ikke overstiger den tillatte totalvekten. Konsekvensene for å bryte reglene kan bli kostbare, i noen tilfeller dyrere enn å ta førerkortet for klasse BE. De vanligste straffene er bot, å bli fratatt førerkortet eller å bli ilagt en sperrefrist.
Med klasse BE har du rett til å trekke en tilhenger med høyst tillatt totalvekt på 3.500 kg. Du har også muligheten til å kjøre traktor eller motorredskap. Deres tillate totalvekt kan ikke overstige 25.000 kg, med eller uten tilhenger, og kan ha en konstruktiv hastighet på maks 40 km/t. Å ha førerkortet i klasse BE gir deg muligheten til å kjøre med tyngre last, men hvis tilhengerens tillatte totalvekt er over 3.500 kg, må du skaffe deg førerkort klasse C1E.
Hvis du tok førerkortet for klasse BE før 2013, gjelder ikke begrensningen om tilhengerens totalvekt på høyst 3.500 kg. Reglene om å kunne kjøre traktor og motorredskap med denne klassen ble vedtatt i 2004. Med andre ord vil det si at hvis du tok førerkort for klasse BE for første gang etter 2004, får du rett til å kjøre disse kjøretøyene med høyst tillatt totalvekt på 25.000 kg og en konstruktiv hastighet på 40 km/t. Dette markeres med at førerkortet vil inkludere klasse T kode 144 etter bestått oppkjøring.
Det er altså mange fordeler med klasse BE, hvis det skulle være nødvendig å trekke så tungt. Hvis du ikke har planlagt å trekke så mye last, finnes klassen som heter B96, som kanskje kan være mer nyttig. Denne klassen har helt lik opplæring som klasse BE, men krever ikke oppkjøringen. Med denne klassen kan du trekke en henger på over 750 kg, men den tillatte totalvekten på vogntoget kan fremdeles være maksimalt 4.250 kg. Hvis bilen din er på maks. tillatt totalvekt på 3 500 kg, kan du likevel ikke trekke mer enn 1 500 kg på hengeren.
Siden denne klassen ikke krever oppkjøring, er den litt billigere å få førerkort til. Utgiftene som går til Statens vegvesen når det gjelder oppkjøringen, er ikke noe du må tenke på. Det eneste du må betale for, er å endre førerkortet ditt når du er ferdig med opplæringen. Tre dager etter at opplæringen er meldt inn fra kjøreskolens side, kan du møte på en trafikkskole og endre førerkortet.
Hvis du skulle ombestemme deg, er det også mulig å ta oppkjøringen til klasse BE etter at du har tatt klasse B96, hvis du skulle finne ut at du skal trekke noe tyngre enn det som er lovlig for klasse B96. Siden B96 og BE har det samme pensumet, er det ikke noe nytt du må lære, men du kan eventuelt ta noen kjøretimer før oppkjøringen hvis du trenger det.
Klasse B96 er altså billigere, men du bør tenke over at det som skiller disse to når det gjelder pris, kun er oppkjøringen. Du sparer altså ikke så mye penger på å ta klasse B96 fremfor BE. Ved å ta oppkjøringen i klasse BE vil du også redusere sjansene for at du kjører med for tung last uten å vite om det. Dette kan være nyttig hvis du skal frakte ting som ligger opp mot den maksimale tillatte vekten for henger i klasse B. Det kan for eksempel skje hvis du skal kjøre stort flyttelass, flytte en større båt, eller lignende.
Opplæringen til klasse BE består av fire trinn. Grunnen til at opplæringen er delt inn i ulike trinn er at det skal bli lettere å holde oversikt over de ulike stegene du må gjennom, og at vanskelighetsgraden gradvis øker.
Det første trinnet blir dekket av opplæringen du har fra klasse B. Du må altså ha førerkort i klasse B for å kunne starte opplæringen. Siden du allerede har tatt teorien for klasse B, trenger du ingen ytterligere teori for klasse BE. Det er ingen trinnvurdering fra trinn én til trinn to. Trinnvurderingen omtales også som en veiledningstime. Den varer i 45 minutter, og består av en praktisk kjøredel og en før-og-etter-samtale mellom deg og kjørelæreren din.
Trinn to er den grunnleggende opplæringen. Her skal du lære å kjøre med tilhengeren, men også frakobling av tilhenger, rygging med tilhenger og å gjennomføre sikkerhetskontroll. Dette trinnet handler altså om alt det tekniske du må vite for å kunne kjøre med tilhengeren. Hvor mange timer du trenger for å gjennomføre denne delen, tilpasses etter hvor fort du tilegner deg kunnskapen, og om du får øvelseskjørt privat. På slutten av dette trinnet har du en trinnvurdering der både du og læreren din skal vurdere om du er klar til å gå videre til neste trinn.
Trinn tre består av den trafikale delen. Nå skal du lære å kjøre på en trygg og selvstendig måte i ulike trafikkmiljøer. Her vil det være fokus på at du har en tydelig kjøremåte i forhold til andre trafikanter. Samtidig skal du lære å kjøre effektivt og økonomisk. Dette av hensyn til miljøet, men også for å hjelpe din egen økonomi. Du skal også kunne vurdere ulike metoder å snu på, og å finne snuplasser. Dette gjelder både med og uten bruk av medhjelper. Dette er viktig slik at du kan klare å gjøre det alene, men du må kunne forklare til din medhjelper hva han/hun skal se etter hvis vedkommende selv aldri har kjørt med tilhenger. Trinnet avsluttes igjen med en trinnvurdering for å diskutere om du er klar til å gå videre.
Hvor mange kjøretimer som er nødvendig, tilpasses etter behovet til hver elev. Antallet timer du trenger, vil henge sammen med progresjonen din, og hvor fort du tilegner deg den kunnskapen som er nødvendig for å gå videre til neste trinn. Det er en fordel å øvelseskjøre privat, slik at du trenger færre timer med kjøreskolen. Jo raskere du når målene, desto raskere kan du gå videre til neste trinn.
Trinn fire er det siste trinnet i undervisningen. På dette stadiet skal du kunne holde en god trafikkflyt og ha et godt samspill med andre trafikanter. Du lærer mer om å velge kjøremåter som er trygge, med lav risiko for at ulykker skal skje. Samtidig skal du klare å motvirke ulykker hvis du skulle havne i en ubehagelig situasjon. Her blir det også fokus på hvordan du kan være enda mer bevisst på kjøremåten din, og hvordan du kan forbedre den selv etter at du har tatt førerkortet.
På dette trinnet finner man også de obligatoriske kursene. Det første er et kurs i sikring og merking av last. Dette kurset varer i to timer og hovedhensikten er at du skal lære hvor viktig det er å sikre lasten og at denne markeres riktig. Du vil også lære om hvordan du gjør dette. Hvis du har førerkort for klasse C eller C1, trenger du ikke lastsikringskurset. Etterpå skal du gjennom et obligatorisk sikkerhetskurs på vei. Dette er et tre timer langt kurs der du skal videreutvikle dine kjøreferdigheter og reflektere over din egen opplevelse av å kjøre bil og tilhenger. Disse kursene arrangerer trafikkskolen ofte selv.
Når du er ferdig med opplæringen, ta du oppkjøringen hos Statens vegvesen. Du har selv mye av ansvaret for kjøreturen under førerprøven. Under prøven vil du få flere oppgaver du skal utføre selvstendig. Til slutt vurderes disse som en helhet. Du vil få resultatet med en gang førerprøven er ferdig. Du får vite om du bestod eller ikke, og du får en skriftlig forklaring på resultatet.
Wright trafikkskole underviser i klasse BE. Dette er en stor skole som har flere avdelinger i Norge. Dette kan være en fordel da det er større sannsynlighet for at du vil finne en avdeling som ligger beleilig til for deg. De har også mange lærere, som gjør det enklere å bytte lærer hvis du skulle være misfornøyd.
Prisene for de ulike tjenestene er på linje med de andre trafikkskolene. De har også en pakke for all nødvendig obligatorisk opplæring. Du kan spare omtrent 1.000 kr på å kjøpe denne pakken fremfor å kjøpe de enkelte delene separat.
Økern trafikkskole er en annen skole i Oslo som har opplæring til klasse BE. De har også en pakkeløsning, og andre løsninger for å få rabatt. De har også en pakke med 10 kjøretimer, som kan være aktuelt hvis du trenger flere kjøretimer, og de har ordninger for verving av andre elever og gavekort. Dette er en ganske liten kjøreskole, og de har derfor ikke så mange avdelinger eller lærere. Men en liten kjøreskole kan være litt mer personlig og trenger ikke å være en ulempe.
Lærer’n Bil og MC Trafikkskole AS gir deg muligheten til å ta lappen for BE. Denne skolen er litt dyrere enn de andre, men har også andre tilbud. I motsetning til de andre skolene har de opplæring utenfor vanlig arbeidstid. De tilbyr både kurs og kjøretimer etter klokka 17 og i helgene. Dette kan være aktuelt for deg som ikke har muligheten til å ha kjøretimer på dagtid. Disse timene er dyrere enn de ordinære, men det er normen for flere av trafikkskolene som har denne ordningen.
Hvilken skole du velger, er opp til dine egne behov og preferanser. Sett opp en prioriteringsliste over kravene dine, og se på hva som er viktigst for deg. Da vil du kunne bedømme hvilken skole som best imøtekommer ønskene dine. Det kan også være lurt å høre med bekjente om de har noen anbefalinger, eller se på vurderinger og kommentarer på nettet.
Det er gunstig å øvelseskjøre mens du tar opplæringen. Du må være minst 16 år for å kunne øvelseskjøre. Det vil være til stor fordel for deg hvis du har førerkort i klasse B før du tar fatt, eller har kommet langt i opplæringen til dette. Du vil ikke kunne kjøre opp i klasse BE før du har lappen i klasse B, men du kan øvelseskjøre. Ledsageren din må ha hatt førerkort i denne klassen sammenhengende i de siste fem årene. Det er også viktig at en følger reglene for bilen. Den kan ikke overstige 3.500 kg og må ha ekstra speil med god utsikt bakover.
Det er viktig å sjekke vognkortet til både bil og tilhenger. I vognkortet for bilen er det mulig å se hvor tung henger bilen og hengerfeste er dimensjonert for. Du må da passe på at den tillatte vekten for tilhengeren ikke overstiger det bilen tåler. Å ha førerkortet for denne klassen er ikke særlig nyttig hvis bilen din ikke klarer å trekke vekten av hengeren.
Du må også være oppmerksom på forskjellene mellom aktuell og tillatt vekt. Tillat vekt er vekten som er oppført i vognkortet. Dette er vekten av den maksimalt tillatte lasten for tilhengeren og selve hengeren til sammen. Den aktuelle vekten er hva tilhengeren veier i det aktuelle øyeblikket. Det vil si vekten til tilhengeren og lasten hvis du veier dette på en vekt. Den aktuelle vekten skal ikke overstige den tillatte vekten for last.
Hvis du er usikker, finnes det en tilhengerkalkulator laget av Statens vegvesen, som er tilgjengelig på nettet. Her taster du inn bilens registreringsnummer, hengerens nummer og din egen førerkortklasse. Det finnes også en egen app for smarttelefoner som heter «Bil og henger». Denne er gratis, og du taster inn de samme opplysningene som på tilhengerkalkulatoren. Begge disse tjenestene vil gi svar umiddelbart på om du kjører lovlig eller ulovlig med hengeren du skal bruke.
En viktig opplysning når du kjører med tilhenger, er at det finnes egne fartsbestemmelser for denne typen kjøring. Dette er noe man lærer på kjøreskolen når man tar førerkort i klasse BE, men det er også viktig for deg å vite hvis du skal kjøre med tilhenger i klasse B. Disse fartsbestemmelsene er noe du må ta hensyn til, og kan føre til at du må kjøre med lavere fart enn det fartsgrensen tilsier.
Den maksimale hastigheten for tilhenger med bremser er 80 km/t. Videre er den maksimale hastigheten for tilhenger uten bremser 60 km/t. Dette gjelder kun når den aktuelle vekten til tilhengeren er over 300 kg. Hvis du kjører på en vei med høyere fartsgrense, må du fortsatt overholde denne regelen og kjøre saktere enn fartsgrensen.
Hvis tilhengeren ikke har bremser, men har en aktuell vekt under 300 kg, er den høyeste hastigheten som er tillatt, 80 km/t. Spesielt i dette tilfellet er det viktig at du vet forskjellen på aktuell og tillatt vekt. Det vil også være en fordel om du vet omtrent hva lasten din veier, for å kunne holde riktig fart.
El-biler har blitt svært populære de siste årene, men disse har større begrensninger for kjøring med tilhenger. Mange av disse bilene er svært tunge, noe som resulterer i dårligere vektmarginer for tilhengeren. Hvis dette er tilfellet for deg, kan det være smart å ta lappen i klasse BE. Det er også en del el-biler som ikke klarer å kjøre med så tung henger. Her skapes en situasjon hvor bilen ikke greier å trekke hengeren. Da hjelper det ikke med førerkort i klasse BE. Det finnes imidlertid noen el-biler som klarer å trekke tyngre hengere, og det blir stadig utviklet nye biler som håndterer større vekt.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg