Vil du vite mer om traktorlappen? Hvor mye koster det å ta førerkort klasse T? Hvilke kjøretøy kan man kjøre med førerkort klasse T? I denne guiden forteller vi deg alt du trenger å vite, inkludert hvor mye traktorlappen koster, hvem som trenger å ta den og hvem som bør ta den, og hva gevinstene kan være. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Førerkort klasse T, også kalt traktorlappen, gjelder føring av traktor og motorredskap med konstruktiv hastighet under 40 km/t med eller uten tilhenger. Minstealder for klasse T er 16 år når traktoren (med eller uten tilhenger) har en samlet tillatt totalvekt på maks 25.000 kg. Det er ingen vektbegrensning for kjøretøy og/eller vogntog når fører er over 21 år eller har to års erfaring i klassen, så lenge konstruktiv hastighet er under 40 km/t.
Det er mulig å utvide klasse T slik at man også oppnår førerrett for traktor og motorredskap med konstruktiv hastighet opptil 50 km/t, med eller uten tilhenger. Man må ha førerkort i klasse CE for å kunne kjøre traktor og motorredskap, med eller uten henger, med tillatt totalvekt over 25.000 kg og hastighet over 50 km/t.
Klasse T gir også førerrett for:
Kjørte du opp i 2006 eller før, medfører traktorlappen førerrett til Klasse S (snøscooter).
Kostnadene for å ta førerkort for klasse T varierer noe mellom de ulike trafikkskolene, men nedenfor følger en generell oversikt over hva man kan forvente å betale på veien til traktorlappen.
Obligatoriske elementer i opplæring til førerkort klasse T:
Totalprisen for de obligatoriske elementene ligger på cirka 10.000 kroner. I tillegg til dette må man regne med å betale for den opplæringen som trengs for at man skal bli en dyktig sjåfør, og som gjør det mulig å bestå både den teoretiske og praktiske prøven hos Statens vegvesen. Totalprisen vil derfor variere fra person til person, da det vil være ulikt behov for både teoretisk og praktisk opplæring.
Kjøretimer for traktor er på mellom 45 og 60 minutter, og de er ofte dyrere enn for bil. De koster som regel rundt 1.000 kroner, men ofte litt mer. Hvor mange kjøretimer man vil trenge før man er en dyktig og selvsikker fører, vil variere fra person til person, men det er ikke uvanlig at kostnadene til kjøretimer utgjør en vesentlig del av totalkostnadene. Man kan redusere kostnadene ved å praktisere privat øvelseskjøring. Ved å bruke mye tid bak rattet vil man automatisere flest mulig handlinger, og behovet for kjøretimer med lærer kan reduseres.
Noen vil kanskje også ha behov for å følge et teorikurs i forberedelsene til teoriprøven hos Statens vegvesen. De fleste trafikkskoler tilbyr kurs som inneholder undervisning og minst én teoritentamen. Prisen for et slikt kurs ligger på cirka 1.500 kroner. Man må være klar over at teorikurs og trafikalt grunnkurs er to ulike kurs. Teorikurset er valgfritt og har fokus på å lære bort praktisk kunnskap om trafikkregler og hvordan man skal ferdes i trafikken. Kurset skal forberede kursdeltakeren på å avlegge teoriprøven. Trafikalt grunnkurs er obligatorisk og felles for alle førerkortklasser, og består av 17 timer med generell trafikkopplæring. Kursets formål er å forberede nye sjåfører på å øvelseskjøre og det å ferdes trygt i trafikken.
Det finnes også teorikurs på internett hvor man får tilgang til diverse kursmateriale i en begrenset periode. Prisen for et slikt tilbud vil variere ut i fra hvor lenge man ønsker å ha tilgang, men veiledende pris for en måned med nettkurs er rundt 400 kroner.
Når man har fylt 18 år, kan man ta et tilleggskurs som gir rett til å kjøre i høyere hastighet med traktor eller motorredskap (men maks 41-50 km/t). Et slikt kurs koster cirka 5.000 kroner for teori og praksis.
Førerkort for klasse T gir rett til å kjøre traktor og motorredskap der farten ikke overskrider 40 km/t (konstruktiv fart). Minstealder for klasse T er 16 år når traktoren (med eller uten tilhenger) har en samlet tillatt totalvekt på maks 25.000 kg. Det er ingen vektbegrensning for kjøretøy og/eller vogntog når fører er over 21 år eller har to års erfaring innen denne klassen, så lenge konstruktiv hastighet er under 40 km/t.
Førerkort klasse T er derfor mest relevant for de som jobber, eller ønsker å jobbe, innenfor jord- og skogbruk eller tilsvarende yrker. Siden minstealderen for førerkort klasse T er 16 år, kan dette også være et alternativ for ungdommer som vil jobbe som yrkessjåfører og som ønsker å komme raskt i gang med kjøreopplæring.
Førerkort for klasse T kalles ofte traktorlappen, da det først og fremst er nettopp traktor man har i tankene under opplæringen til klasse T. Klassen åpner også for føring av såkalte motorredskap (med eller uten tilhenger) som ikke er innrettet for transport av personer eller gods, og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t. Det er kanskje ikke åpenbart for folk flest hva et “motorredskap” innebærer. Loven definerer motorredskap som mobile maskiner eller selvkjørende arbeidsredskap som har hjul og/eller belter. Grunnkonstruksjonen til motorredskap skiller seg vesentlig fra traktor og andre motorvogner for transport av gods eller personer. Kjøretøyet skal i all hovedsak være innrettet for å utføre bestemte arbeider, og har ofte fast monterte redskaper eller maskiner. Kjøretøy hvis hovedfunksjon er kjøring på vei regnes ikke som motorredskap, med mindre kjøretøyets hovedfunksjon er vegarbeid.
Noen eksempler på motorredskap er som følger:
Det er med andre ord flere typer kjøretøy som faller inn under definisjonen motorredskap. Man bør likevel huske at førerkort klasse T legger begrensinger for både kjøretøyets vekt og hastighet. I tillegg må man være oppmerksom på at det skilles mellom det å kjøre og bruke motorredskap. I mange tilfeller er det krav om både førerkort og maskinførerbevis for å kunne bruke maskinen.
Veien til førerkort klasse T inneholder fire trinn med opplæring som ligner den man må gjennom når man skal ta sertifikat for personbil. Opplæringen avsluttes med en teoretisk og en praktisk prøve hos Statens vegvesen. En del av opplæringen er obligatorisk og må gjennomføres via en godkjent trafikkskole. Når man har gjennomført all obligatorisk opplæring og denne er registrert av trafikkskolen, kan man søke om førerkort og melde seg opp til teoretisk og praktisk prøve
Trafikalt grunnkurs er felles for alle førerkortklasser, og består av 17 timer med generell trafikkopplæring. Man må gjennomføre kurset før man kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre. Trafikalt grunnkurs er obligatorisk for alle som skal ta førerkort. Det innebærer at dersom man allerede har gjennomført trafikalt grunnkurs for en annen førerkortklasse, behøver man ikke ta det på nytt. Man kan gjennomføre trafikalt grunnkurs fra fylte 15 år. Har man fylt 25 år, trenger man kun å fullføre fire timer med førstehjelpskurs og tre timer med mørkekjøringsdemonstrasjon. Når man har fullført trafikalt grunnkurs, kan man begynne med øvelseskjøring. Det innebærer at man kan øvelseskjøre for klasse T når man er 15 år.
Grunnleggende opplæring skal lære kandidaten om traktor, kjøring med traktor og tilhenger rent kjøreteknisk. Opplæringen kan skje med en kjørelærer eller gjennom privat øvelseskjøring, eller ved å kombinere disse to læringsformene. For å få lov til å gå videre til neste trinn må man gjennomføre en veiledningstime med kjørelærer, der kandidatens ferdigheter vurderes.
Trafikal del skal lære kandidaten å kjøre selvstendig i variert trafikk. Det er fokus på traktorens kjøreegenskaper, kjøreteknikk, sikker kjøremåte i ulike trafikkmiljø, og å vurdere egen førerkompetanse. Opplæringen kan skje med en kjørelærer eller gjennom privat øvelseskjøring, eller ved å kombinere disse to læringsformene. For å få lov til å gå videre til neste trinn må man gjennomføre en veiledningstime med kjørelærer hvor kandidatens ferdigheter vurderes.
Avsluttende opplæring skal sørge for at kandidaten er dyktig nok til å kunne kjøre på en ansvarlig måte, forstå egne ferdigheter og hvordan disse kan forbedres, og vite hvordan man skal kjøre med lav risiko for uhell og ulykker. Dette trinnet inneholder et obligatorisk kurs i sikring og merking av last. Kurset er på 2 timer og skal hjelpe kandidaten til å forstå hvor viktig det er å sikre og merke last. Siste del av opplæringen er den teoretiske og praktiske prøven hos Statens Vegvesen.
Teoriprøven tar man på en trafikkstasjon. Før man kan ta prøven, må man søke om førerkort. Prøven blir gjennomført på en datamaskin, og man får resultatet med en gang. Dersom man ikke består teoriprøven, må man vente i to uker før man kan prøve på nytt. Man kan ta teoriprøven seks måneder før man fyller alderskravet. Når man har bestått teoriprøven, kan man gå videre til praktisk prøve dersom all obligatorisk opplæring er gjennomført.
Den praktiske prøven, også kalt førerprøven eller oppkjøringen, består av flere deler, og alle oppgavene må løses for at man skal bestå prøven. Oppkjøringen varer i 45 minutter. Alt man gjør både før, under og etter kjøring, vil bli tatt med i vurderingen. Resultatet blir bestemt når prøven er over, og man får vite om man bestod eller ikke med en gang. Man må selv skaffe et godkjent kjøretøy til oppkjøringen. Det er vanlig å leie kjøretøy av trafikkskolen.
Målet med opplæringen er at den som kjører i trafikken:
Når man har bestemt seg for å påbegynne en kjøreopplæring, er det neste skrittet å finne en passende trafikkskole. Trafikkskolens oppgave er å forberede eleven og tilrettelegge for at flest mulig består de obligatoriske kravene og mestrer det å kjøre forsvarlig, med lav risiko for uhell og ulykker. Det er kun trafikkskoler som er godkjent av Statens vegvesen, som kan tilby obligatoriske kurs og opplæring. På hjemmesidene til Statens vegvesen kan man finne en oversikt over godkjente trafikkskoler.
Trafikkskolen må følge krav og retningslinjer som er gitt av Statens vegvesen når det gjelder gjennomføring av obligatoriske kurs. Utover dette finnes det ingen egne regler for hva slags avtale skolen kan tilby til sine elever. Det er derfor opp til hver enkelt trafikkskole å sette opp det tilbudet de ønsker å gi sine kunder. Som kunde kan det derfor lønne seg å bruke litt tid på å undersøke ulike tilbud fra flere skoler før man bestemmer seg.
Å ta førerkort for traktor er en kostbar affære, særlig hvis man er ung og har lite erfaring bak rattet. Da er det greit å vite at man kan spare mye penger ved å forberede seg godt. Nedenfor følger noen gode råd til hvordan man kan gå frem for å forhåpentligvis spare både tid og penger på veien til førerkort klasse T.
Kjøretimer kan for mange bli en av de største utgiftspostene for førerkortet. Dersom man har mulighet til å øvelseskjøre privat, anbefales det at man gjør det. Da blir det ofte behov for færre timer med kjørelærer.
Viktige ting å huske på når man starter privat øvelseskjøring er:
Mange gruer seg også til å ta teoriprøven og forventer kanskje at den skal være veldig vanskelig. Dersom man forbereder seg godt, er det ingen grunn til at man ikke skal klare å bestå prøven på første forsøk.
Nedenfor følger noen gode råd på veien til å bestå teoriprøven:
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg