Vil du vite mer om kjøreskoler i Oslo? Har du tenkt å ta lappen i hovedstaden? I Oslo er det i overkant av 5.000 personer som tar førerprøven hvert år. Av disse er det rundt 65 % som består prøven. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om kjøreskoler i Oslo, inkludert informasjon om trafikalt grunnkurs, pakketilbud, hvordan velge kjøreskole og mye mer. Vet du forresten hvordan du kan bytte kjøreskole hvis du ikke er fornøyd? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
En kjøreskole er en skole som tilbyr teoretisk undervisning og praktisk opplæring i hvordan å føre ulike kjøretøy. En liste over alle de ulike kjøretøyene man kan ta førerkort for, finnes på Vegvesenets nettsider, og er basert på internasjonale retningslinjer. Hos kjøreskolen kan man få den nødvendige og obligatoriske opplæringen man trenger når man skal ta førerkort innen ulike førerkortklasser, samt generelt tilegne seg mer kunnskap om hvordan man bør og skal ferdes i trafikken. Opplæringen blir utført av en kjørelærer som jobber ved kjøreskolen, både via personlige timer og gruppetimer, og for å sikre deg godkjent og sikker opplæring, bør du gå for en skole som er godkjent av Statens Vegvesen.
Hvor lenge undervisningen varer, er avhengig av hvor fort du klarer å forstå og tilegne deg kunnskapen du trenger og hvorvidt du består de ulike prøvene på veien mot lappen. Hvis du legger ned mye egeninnsats, opparbeider deg nok erfaring samt har gode forutsetninger, trenger du kanskje ikke så mange kjøretimer og du vil kunne bestå de ulike kursene uten store problemer. I gjennomsnitt trenger elevene på kjøreskolene i Norge rundt 18-20 timer totalt, men det er overhodet ingen skam å trenger flere, eller å bruke lengre tid enn den gjennomsnittlige eleven. Dette er særdeles individuelt.
Den gjennomsnittlige prisen for å ta førerkort ved en kjøreskole ligger på mellom 30.000 og 40.000 kroner. Omtrent 4.000 kroner går til eksamensavgifter, og rundt 15.000 kroner går til obligatoriske kurs. Hvor mye den totale prisen blir på, vil variere etter hvilken klasse du velger å ta førerkort i, og hva slags erfaring du har fra før av.
De fleste tjenestene som kjøreskolen tilbyr, har en fast pris, og nivået er ganske likt overalt. Det innledende kurset som alle aspirerende trafikanter må gjennom før de kan ta fatt på den personlige opplæringen, heter trafikalt grunnkurs, og dette koster mellom 1.200 og 1.500 kr. Deretter må du ha et kurs som heter “Trafikant i mørket”, som beløper seg til mellom 1.600 og 1.800 kroner. Hvis du har tatt kurset under opplæring til et annet førerkort tidligere, er det ikke nødvendig å ta det igjen. For noen klasser finnes det også forskjellige grunnkurs man må ta, og husk at de ulike førerkortklassene har veldig ulike krav til obligatorisk opplæring, som igjen reflekteres i prisene hos de ulike kjøreskolene.
En av de viktigste kostnadene, som utgjør hoveddelen av totalbeløpet man må ut med når man skal ta lappen, er selve kjøretimene. De varer i cirka 45 minutter (men man kan også bestille dobbelttimer eller lengre timer på 60 minutter) og koster fra 700 til 900 kr, og dette kan variere en god del fra skole til skole. Det fornuftige vil være å kombinere undervisningen fra kjøreskolen med privat øvelseskjøring, som kan føre til at du trenger færre timer og dermed sparer penger.
Kjøreskolene arrangerer ulike obligatoriske sikkerhetskurs som man må ta; her er kostnadene jevnt over nokså høye, og prisforskjellene mellom skolene er heller ikke her veldig store. For sikkerhetskursene på vei og bane tar kjøreskolene mellom 4.000 og 8.000 kroner. I tillegg kommer leie av bane, som ligger på litt over en tusenlapp. For kurset om dine plikter ved trafikkuhell tar de cirka 800 kroner.
På veien til førerkortet finnes også en del gebyrer som må betales direkte til Statens Vegvesen og som er uavhengige av kjøreskolen. Dette inkluderer blant annet gebyret for teoriprøven på en trafikkstasjon, som ligger på 350 kr. Du må også ofte ta et bilde til førerkortet som koster 70 kr, hvis dette er nødvendig. Du må også leie bil til førerprøven, og denne må være godkjent av kjøreskolen. Her ligger kostnaden på mellom 2.000 og 2.500 kroner. Selve førerprøven, eller oppkjøringen, man må ha for å få førerkort, koster rundt en tusenlapp for personbil. Å få det fysiske førerkortet innebærer et gebyr på 200 kroner, men kun 90 kroner om du betaler på nett. Disse prisene er faste, og er gjeldene fra 1. januar 2022, men de kan endres fra 1. januar hvert år.
Som sagt vil kostnaden for alle de nødvendige trinnene variere noe, men flere kjøreskoler har pakketilbud der du betaler en fast sum for et visst antall kjøretimer, sikkerhetskursene og teoriundervisningen, noe som kan være billigere enn å velge ett og ett element i opplæringen. Her må du være oppmerksom på at du har mindre fordeler ved å betale på forhånd enn i etterkant med tanke på service. Et relevant eksempel kan være at hvis du er misfornøyd med tjenesten, kan du ikke holde tilbake penger. På grunn av dette bør du sjekke om pakken inneholder noe som du er villig til å bruke penger på og gir fordeler, istedenfor å kjøpe delene individuelt. I tillegg bør du alltid ha kvittering for tjenester med store summer.
Noe av det viktigste du må gjøre på veien mot lappen, er å sjekke at kjøreskolen du har valgt, er godkjent av Statens Vegvesen, ellers vil ikke opplæringen være gyldig. Det er også store forskjeller på hvilke klasser kjøreskolene tilbyr opplæring innen. De fleste tilbyr imidlertid opplæring for personbil, motorsykkel og moped, og lastebillappen er også svært vanlig. Ellers er kjøreopplæringen i Norge standardisert og inndelt i fire trinn:
Du begynner med trinn én, nemlig trafikalt grunnkurs. Dette er obligatorisk for alle, uansett hvilken førerkortklasse man skal kjøre opp i. Grunnkurset fungerer som en introduksjon til bilkjøring, trafikk og teori. Alderen din avgjør hvor omfattende kurset blir. Hvis du er mellom 15 og 25 år, må du ta kurset på 17 timer i sin helhet, men hvis du er over 25 år, er det kun mørkekjøringsdemonstrasjonen og førstehjelpskurset som er obligatorisk. Når du er ferdig med trafikalt grunnkurs, får du et kursbevis som du må ha for å øvelseskjøre.
Deretter kan du starte på trinn 2. Her fokuseres det på at du skal lære det tekniske ved kjøretøyet, som vil si at du skal kjenne til hvordan du skal kjøre, men du skal også opparbeide deg kjennskap til sjåførens ansvar og miljøvennlig kjøring, og du skal kunne håndtere kjøretøyet i ulike situasjoner. Kjørelæreren din vurderer om du har oppnådd kompetansemålene gjennom en obligatorisk trinnvurdering og deretter følger videre veiledning. Trinnvurderingen varer i 45 minutter og inneholder praktisk kjøring og en samtale der læreren og eleven sammen skal evaluere om eleven kan gå videre til trinn 3.
I løpet av trinn 3 skal eleven bli mer selvstendig og trygg på ulike trafikkmiljøer. Her øver du deg på hvordan du kan kjøre mer effektivt, behagelig, miljøvennlig og økonomisk. I tillegg vil du lære om ulike trafikantgrupper, hvordan du skal redusere risikoen for ulykker, og hvordan du selv kan foreta en forbikjøring eller gjøre forbikjøring lettere for andre trafikanter. Denne opplæringen foregår også sammen med en kjørelærer. På slutten av trinn 3 har du et fire timers sikkerhetskurs på bane. Dette for å merke hvordan kjøretøyet reagerer i ulike situasjoner, og du lærer måter å håndtere det på. Formålet er å redusere antall ulykker per år, og du får også kjennskap til hvordan du skal sikre personer og last i bilen. Akkurat som på trinn 2 må du gjennom en trinnvurdering for å komme videre fra trinn 3 til trinn 4. Denne varer også i 45 minutter og inkluderer praktisk kjøring og en samtale etterpå.
Trinn 4 er det avsluttende trinnet. Her skal eleven være dyktig nok til å kjøre ansvarlig og kunne tilpasse kjøringen for å minske ulykkesrisikoen i trafikken. På dette trinnet må eleven gjennomføre et 13 timers sikkerhetskurs som består av fire deler: risiko ved bilkjøring, kjøring på landevei og forbikjøring, kjøring i variert trafikkmiljø samt refleksjon og oppsummering.
For at eleven skal komme seg gjennom alle disse fire trinnene, tilbyr kjøreskolene teorikurs før den avgjørende teoriprøven som et supplement til grunnkurset, og så mange kjøretimer med kjørelærer som man trenger. Teorikursene er en tjeneste som kan være til stor hjelp for deg som elev, men det er til syvende og sist din egen innsats som er avgjørende for hvorvidt du består eller ikke. Du kan forvente å tilegne deg den kunnskapen som er nødvendig gjennom kjøreskolens kurs, men mest sannsynlig må du legge ned mye arbeid selv også. For å ta teoriprøven må du søke om førerkort hos Statens Vegvesen, og når det er godkjent, kan du ta teoriprøven.
Når du skal ta oppkjøring, kan du gi fullmakt til kjøreskolen hvorpå de har tillatelse til å bestille time til deg for oppkjøringen, og de kan hjelpe deg med å avgjøre hvor og på hvilken trafikkstasjon denne skal foregå. Denne fullmakten gis via nettsidene til Statens Vegvesen.
Hver elev har selvfølgelig sine egne, unike behov, og elevene vil derfor prioritere forskjellig når de skal velge kjøreskole. Det er imidlertid vanlig å først og fremst tenke på beliggenheten til skolen, siden man må vurdere hvordan man enkelt kan komme seg dit. De fleste er avhengige av offentlig transport i perioden før de har eget førerkort og må påregne tid og kostnader til dette, og hvis skolen ligger langt unna, kan det også være vanskelig å skaffe skyss, om dette er et alternativ.
Det kan være smart å sjekke referanser og å være oppmerksom på hva folk har skrevet på internett. I tillegg kan det være lurt å be om anbefalinger fra bekjente. Det er essensielt at du trives med læreren og føler at du får noe ut av tjenesten de tilbyr. Hvis du ikke er fornøyd, kan du bytte lærer eller kjøreskole. Da må en huske på å ha dokumentasjon på opplæringen du har gjennomført for å kunne fortsette videre ved neste skole.
Prisen vil også være med på å påvirke valget for de fleste. Det er ikke nødvendigvis den dyreste eller største kjøreskolen som oppfyller dine behov, men for mange er det trygt og tiltalende å velge en stor og kjent skole. Hvor mye man vil bruke på å ta førerkortet, varierer og er svært individuelt, men du bør se etter en kjøreskole som dekker de behovene du har, i størst mulig grad, til en pris du er villig til å betale. De fleste skoler tilbyr også opplæring etter kontortid og i helgene for skoleelever eller deg som har det travelt på jobb, men disse timene er gjerne dyrere enn ordinære timer. Du kan også vurdere pakkeløsninger, som nevnt i avsnittet om variasjoner i pris, og prøve å finne en kjøreskole som har en gunstig pakke som passer for nettopp deg. Det som imidlertid er viktig, er at du finner en kjøreskole som tar vare på deg som elev, der du kjenner deg trygg og der du lærer best mulig og kommer deg gjennom opplæringen på en konstruktiv og effektiv måte.
Flere kjøreskoler opererer også med beståttgaranti, som innebærer at alle elevene deres etter sigende har bestått førerprøven. Her kan det finnes visse forbehold, men en skole med gode skussmål og mange elever som har bestått, er selvsagt verdt å undersøke nærmere. Flere skoler tilbyr intensivkurs, der du kan ta lappen på kortere, mer komprimert tid enn normalt. Sett gjerne opp en liste over hvilke kriterier som er viktigst for deg, og vurder kjøreskolene i nærheten i henhold til disse. Husk at du ikke vet hva slags elev du vil være før du har kommet i gang og du har ingen garanti for at du vil være et naturtalent bak rattet, men det kan også gå langt bedre og raskere enn du tror!
Det finnes svært mange ulike kjøreskoler i Oslo, og noe av fordelen med å øvelseskjøre i en stor by er jo også at tilbudet ofte er vesentlig bedre enn på mindre steder; både med tanke på antallet kjørelærere og på de trafikale utfordringene. Men det kan også være vanskelig å finne den skolen som passer best samt å overhodet greie å fatte et valg. Les anmeldelser på nettet, forhør deg med venner og bekjente, og les på kjøreskolenes nettsider for å finne ut mer om hva de tilbyr. Du kan også registrere detaljene dine her på Kjøresmart, så hjelper vi deg med å finne en skole i ditt lokalmiljø.
Her følger en oversikt over noen kjente kjøreskoler i Oslo, og hva de tilbyr:
Blindern Trafikkskole tilbyr kun førerkort for klasse B, om enn for både manuelt gir og automatgir. Prisene for de ulike tjenestene ligger generelt på nivå med de gjennomsnittlige prisene. De tilbyr tre ulike pakker du kan kjøpe, i henhold til hva du føler du trenger eller hva skolen anbefaler. Den første pakken inneholder bare kjøretimer, mens de andre inneholder trinnvurderinger og sikkerhetskurs. Den dyreste pakken inkluderer også førerprøven.
Eco trafikkskole AS tilbyr førerkort for klasse A, det vil si motorsykkel, og til klasse B, altså personbil. De tilbyr fire pakkeløsninger for bil og to for MC. Videre er det spesifisert at pakkene er gyldig i ett år. Skolen oppgir også hvor mye en sparer på hver av pakkene. Noen av dem inneholder kun enkelttimer, mens andre inkluderer den obligatoriske opplæringen og trinnvurderingene. Den dyreste pakken for MC inkluder også grunnkurs og leie av MC til førerprøve. På denne kjøreskolen har de også en oppvarmingstime for klasse B som er inkludert i den dyreste pakken, men som også kan kjøpes separat. Dette er billigere enn en vanlig kjøretime og skal fungere som en myk start.
Oslo Team Trafikkskole tilbyr førerkort for klasse B med både automatgir og manuelt gir. Samtidig har de kun én pakkeløsning, som inneholder den obligatoriske opplæringen, trinnvurderingene 2 og 3, og kjøretimer. Til tross for dette er prisene deres ganske lik de to andre kjøreskolene.
Hos alle disse kjøreskolene er alle lærerne nevnt på nettsiden, og der finnes også informasjon om hvilken biler du kan velge mellom. Skolene har flere ulike bilmodeller å velge mellom ettersom alle kjørelærerne kjører forskjellige biler. Det er opp til deg som elev hvor mye vekt du legger på selve bilmodellen. For noen er det viktig å kjøre en spesifikk bil som får dem til å kjenne seg trygge, for andre er det hipp som happ hvilken bil de kjører. Dette vil kjøreskolen også kunne hjelpe deg med å ta stilling til.
De ovennevnte skolene er noen av de mest kjente i Oslo, og de har jevnt over svært gode anmeldelser. Like fullt er det ikke sikkert at noen av disse er den rette for deg. Mellom disse kjøreskolene er det ikke store forskjeller i pris, og det finnes andre aktører, både større og mindre, som kan være billigere. Det lureste vil derfor være å sjekke hva de ulike aktørene har å tilby, til tross for at skolen kanskje ikke har de beste anmeldelsene.
Det er som sagt lurt å kombinere opplæringen ved en kjøreskole med privat øvelseskjøring. Men du må minst være 16 år for å kunne øvelseskjøre. Når du øvelseskjører, må du ha med bevis for å ha fullført trafikalt grunnkurs eller førerkort fra en annen klasse. I tillegg må du ha gyldig legitimasjon med bilde.
Du må ha med deg en ledsager når du øvelseskjører. Alderen på ledsageren må være minst 25 år, og i tillegg må ledsager ha hatt førerkort sammenhengende de siste fem årene i den samme klassen som du vil øvelseskjøre i. Videre kan ikke ledsager kreve betaling, siden de ikke oppfyller de mer omfattende kravene til en kjørelærer og trafikkskolens kjøretøy. Husk å finne en ledsager du stoler på, som du vet vil få deg til å kjenne deg trygg og avslappet bak rattet.
Det er også flere ting du bør være oppmerksom på under oppkjøringen. Denne vil foregå sammen med en sensor og ikke din kjørelærer. I tillegg kan du selv velge hvilken trafikkstasjon du vil kjøre opp ved. Beliggenheten påvirker ruten, men du vil få en rute med et variert trafikkmiljø. Til slutt er det sensor som avgjør om du får førerkortet, hvilket du får vite med en gang førerprøven er avlagt.
Tidspunktet for når du tar trafikalt grunnkurs, har også noe å si for når på året du kan øvelseskjøre og ta lappen. Tar du kurset i perioden 16. mars til 31. oktober uten å ha gjennomført mørkekjøring, er beviset bare gyldig i disse månedene, og det er kun i denne perioden du vil kunne øvelseskjøre. Hvis du rekker å ta førerkortet i denne perioden, kan du også få et midlertidig sertifikat, men du må ta mørkekjøringen for å få permanent førerkort og kunne kjøre bil hele året. Mørkekjøringskurset avholdes mellom 1. november og 15. mars, når det er tilstrekkelig mørkt ute.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg