Skal du ta førerkort og ønsker å få vite mer om langkjøring? I denne guiden forteller vi deg alt du trenger å vite før du tar fatt, som for eksempel priser, nyttige tips, eventuelle utfordringer og nødvendige forberedelser. Følg våre råd for å unngå de vanligste feilene og kom ett skritt nærmere å sikre deg førerkortet!
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Alle som skal ta førerkort for personbil, må gjennom fire obligatoriske trinn før de kjører opp til førerprøven, og langkjøring er en del av denne prosessen. Langkjøring er, som navnet tilsier, en omfattende kjøretur som varer lenger enn en vanlig kjøretime, selv om lengden, både i tid og i kilometer, kan variere. Mange lurer på hva langkjøring er, hvordan det foregår, hva det koster, og hvor lang tid det tar, og både dette og andre spørsmål vil du få svar på i denne guiden.
For mange er langkjøring et av høydepunktene i kjøreopplæringen fordi man får kjenne på hvordan det er å kjøre langt med bil. Hovedpoenget med langkjøringen er at man skal forstå hvordan det er å sitte bak rattet i mange timer, og hvordan dette kan påvirke konsentrasjonen og energinivået. I tillegg får man øvd på situasjoner man kanskje ikke ville havnet i på kortere kjøreturer, som ulike typer forbikjøring, følging av veiskilt eller det å skulle lene seg på GPS-instrukser hele veien til et ukjent sted, samt landeveiskjøring, kjøring gjennom mindre tettsteder, lange strekninger på motorvei og tunnelkjøring. Enkelte får også prøve seg på å kjøre om bord på en ferge, andre møter kanskje på dyr ved eller i veibanen. Alle disse situasjonene er med på å bygge opp kunnskap og erfaring hos den som skal kjøre opp, som igjen er viktig for at man skal bli en trygg trafikant.
Kostnaden knyttet til langkjøring varierer fra trafikkskole til trafikkskole. Generelt ligger totalprisen på sikkerhetskurs på vei, som langkjøringen er en del av, på mellom 6.000 og 9.000 kroner. Dette sikkerhetskurset er kjent for å være dyrt og mange spør seg hvorfor det er slik. Dette skyldes blant annet tiden kjørelæreren vil måtte sette av (langkjøring tar lang tid) og forberedelsene som inngår, samt at dette er et ledd i den viktige avsluttende delen av kjøreopplæringen, det er faktisk noe av det siste man skal gjennom før selve oppkjøringen.
I gjennomsnitt koster det opp mot 30.000 kroner totalt å ta førerkort, hvorav halvparten er kostnader tilknyttet obligatoriske kurs. Mange trafikkskoler tilbyr pakkeløsninger med kurs, teori og et visst antall kjøretimer til en fast pris. Dette kan være billigere enn å kjøpe ett og ett element, så forhør deg med ulike trafikkskoler og se hva de kan tilby deg.
Statens Vegvesen anbefaler at man har øvelseskjørt i minst 100 timer, eller flere tusen kilometer, før man kjører opp til den endelige førerprøven. Kjøretimer med kjørelærer på en trafikkskole kan koste mellom 600 og 900 kroner, enkelte tar nærmere en tusenlapp per time, så de fleste elever velger å ta så mye som mulig av mengdetreningen privat. Det lønner seg å øvelseskjøre med en ledsager, enten familiemedlemmer eller andre man stoler på, om man har muligheten til dette, for å øve inn gode vaner, trene på det man ikke er så god på, og bare bli vant til selve kjøringen; selvsagt med veiledning også fra kjørelæreren. Langkjøringen må imidlertid gjennomføres hos trafikkskolen, men man har anledning til å spare en god del i utgifter til ekstra kjøretimer og eventuell repetisjon av kurs om man også øver seg på å kjøre langt under den private øvelseskjøringen, forut for langkjøringen med kjørelærer.
Før man kommer til selve langkjøringen, må man gjennom tre trinn: trafikalt grunnkurs, grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse, og en trafikal del.
Målene for tredje trinn, samt sikkerhetskurs på bane, bør være gjennomført før man begynner på trinn fire. Dette er det siste trinnet i kjøreopplæringen før oppkjøring (så sant teoriprøven er avlagt). Her kommer langkjøringen inn: Den er innbakt i det som kalles obligatorisk sikkerhetskurs på vei, og må gjennomfølres sammen med en trafikklærer for å regnes som gyldig. Ideelt sett bør man være god nok til å bestå førerprøven før man begynner på sikkerhetskurset.
Obligatorisk sikkerhetskurs på vei er på 13 timer og består av fire deler:
Opplæringen i trinn fire er rettet mot elevens forståelse av risikoer og trafikksystemet; det betyr at du skal kunne velge kjøremåter med lav risiko, kunne motvirke at det skjer ulykker, og forstå hvordan du kan forbedre deg som sjåfør også etter du har fått førerkortet.
Langkjøring er obligatorisk og derfor en nødvendig del av kjøreopplæringen. Enkelte argumenterer for at langkjøring burde være frivillig. Dette begrunnes ofte med at prisen kan være høy og at kurset er lite variert og mangler konkrete utfordringer. Noen mener at langkjøringen ikke har noen spesiell hensikt annet enn å kjøre lenge, og at dette kan trenes på gjennom privat øvelseskjøring.
De som er for obligatorisk langkjøring, derimot, argumenterer med at det er nyttig å øve på å kjøre i andre omgivelser enn man er vant til – for eksempel, å kjøre i by om man er fra landet eller motsatt. I tillegg mener mange at å kjøre lengre strekninger er en annen opplevelse enn å kjøre en time eller to, da man kan merke endring i konsentrasjonsevnen og kan oppleve andre situasjoner enn ved kortere turer. Dette kan man naturligvis også gjøre når man kjører privat, men å ha en trafikklærer til stede kan være til god støtte og nyttig hjelp. Trafikklæreren vil også kunne observere dine reaksjonsmønstre og handlinger som sjåfør på en annen måte enn en privatperson og komme med konstruktive innspill.
Finn rett trafikkskole
Du har kanskje allerede valgt en trafikkskole, men hvis ikke, er det lurt å ikke velge kun ut ifra pris. Skoler som lokker med lave priser, kan i verste fall være useriøse og mangelfulle hva kvaliteten angår. Som på de fleste andre områder er det gjerne en grunn til at prisene er så lave. Det lønner seg også å komme i kontakt med en seriøs trafikkskole tidlig i prosessen. Kontakt gjerne flere skoler for å få et inntrykk av både kvalitet og pris og hva de ulike spesialiserer seg på.
Om man tar trafikalt grunnkurs når man er 15 år, kan man begynne å øvelseskjøre fra man fyller 16. Det kan være lurt å ta en kjøretime ved en trafikkskole enten forut for den private øvelseskjøringen eller iallfall etter noen uker med privat øvelseskjøring, og man kan gjerne la foresatte være med på kjøretimen. Da kan man sammen legge en plan for øvelseskjøringen; den eller de foresatte ser hva trafikklæreren legger vekt på, og man får tidlig tips om hva som bør øves på, hva som fungerer bra, og hvordan man kan gjøre øvelseskjøringen på en sikker og lærerik måte.
Vit hva som venter deg på selve langkjøringen
Dagen har kommet for langkjøring. Hva kan du forvente? Det finnes ingen fastsatt mal på hvordan langkjøringen skal foregå, og mange har derfor en del spørsmål rundt dette. Det er også vanlig å føle på nerver eller spenning før langkjøringen, men det kan hjelpe å tenke på det som en helt vanlig kjøretime, bare litt lengre.
Som regel foregår langkjøringen med to eller flere elever i bilen som bytter på å kjøre, men det er også mulig å få langkjøring alene. Lengden på langkjøringen varierer fra skole til skole og kan vare fra én til fire timers kjøring per elev. Kvaliteten på veien kan spille en rolle her, og kanskje har trafikkskolen en spesiell rute eller et bestemt mål. Om man er usikker, er det best å ta kontakt med trafikkskolen.
Det hender at eleven blir bedt om å kjøre etter kart eller GPS. Dette kan bety at man planlegger kjøreruta alene, sammen med de andre elevene, eller med lærerens hjelp. Hos noen trafikkskoler må den som kjører, selv følge GPS-en, alternativt får man instrukser fra en av de andre i bilen. Det hender også at man blir bedt om å følge skilt til et bestemt mål. Om man kjører feil, er dette vanligvis ikke et problem – ett av målene med langkjøringen er nettopp å lære seg å kjøre etter kart eller GPS, så tenk på det som en øvingssituasjon.
Det er lagt inn matpause, så ta gjerne med matpakke og drikke. Ofte stopper man på et sted hvor det er mulig å kjøpe lunsj. Husk at det absolutt er lov til å be om kortere pauser underveis om man føler på trøtthet eller vil strekke på beina. Trafikklæreren synes som regel det er positivt at eleven sier ifra om at han eller hun trenger pause, heller enn at de presser seg gjennom sløvhet eller konsentrasjonssvikt. Å ta pause når man føler seg sliten, er en god vane de fleste erfarne sjåfører har lagt seg til.
Langkjøring er ikke en test eller en prøve slik som oppkjøringen, så her handler det ikke om å bestå eller ikke. Men man burde ha såpass gode ferdigheter at man kunne bestått førerprøven allerede før man begir seg ut på langkjøring, så om langkjøringen ikke går helt etter planen, bør man sørge for å øve mer, og kanskje koste på seg noen flere kjøretimer.
Sist, men ikke minst - her er noen viktige ting å huske på:
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg