Vil du vite mer om trafikkskoler i Oslo? Noe av det første du må gjøre dersom du ønsker å ta lappen er å finne en trafikkskole. Det er på trafikkskolen du gjennomfører det meste av den obligatoriske opplæringen som kreves før du kan kjøre opp. I denne artikkelen får du oversikt over hva som kreves for å ta førerkort, hvilke deler som inngår i opplæringen frem mot oppkjøring og hvordan du skal velge rett trafikkskole i Oslo. Artikkelen tar i hovedsak for seg prosessen for å oppnå førerkort klasse B. Når det kommer til det å velge rett trafikkskole er likevel i stor grad de samme tingene man bør tenke på uansett hvilken type førerkort man planlegger å skaffe seg. Les våre råd om å velge trafikkskole og unngå de vanligste feilene!
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
For å kunne kjøre bil og andre motoriserte kjøretøy på offentlig vei i Norge er det påbudt å ha førerkort for den aktuelle typen kjøretøy. Førerkortet er beviset på at du har gjennomført tilstrekkelig opplæring og til slutt bestått førerprøven.
Det finnes ulike førerkort for ulike kjøretøy, og disse kalles klasser. Det vanligste førerkortet er for personbil, og kalles klasse B. Det er denne typen førerkort som er den vanligste, og det er dette førerkortet man refererer til når man snakker om å ta lappen. Det finnes i tillegg kjøretøy for moped og motorsykkel av ulike tyngder. Det finnes også førerkort for større kjøretøy som buss eller lastebil.
For noen sjåfører kan det også bli aktuelt å ta sertifikat for kjøring med tilhenger. Du kan riktignok kjøre bil med tilhenger også med førerkort klasse B, så lenge den kombinerte totalvekten av bil og tilhenger ikke overstiger 3.500 kilo. Skal du kjøre med bil og tilhenger som veier mer enn dette, for eksempel i forbindelse med arbeid, må du altså gjennomføre en ekstra opplæringsdel hos en trafikkskole. Førerkort klasse B dekker heller ikke kjøretøy som rommer mer enn åtte personer, da dette kategoriseres som en minibuss og krever eget sertifikat.
Det er gjennom en trafikkskole du skaffer deg førerkortet. Alle kjøreskoler tilbyr som regel teoretisk og praktisk opplæring for førerkort klasse B, og de aller fleste tilbyr også opplæring for andre klasser. Visse trafikkskoler tilbyr opplæring i samtlige førerkortklasser, også inkludert førerkortklasser som typisk er forbundet med det å være yrkessjåfør.
Det finnes visse krav for å kunne ta lappen i de ulike klassene. For å kunne kjøre opp til samtlige førerkortklasser trenger du trafikalt grunnkurs. Dette er et 17 timer langt kurs med undervisning i grunnleggende trafikale regler, for å gi deg en forståelse av hva det vil si å ferdes i trafikken, og hvordan dette gjøres på en trygg måte.
Dersom du har fylt 25 år er du fritatt for å gjennomføre trafikalt grunnkurs. Det vil også si at du kan øvelseskjøre uten øvelseskjøringsbevis. Er du under 25 må du ha med deg dette beviset hver gang du øvelseskjører. Selv om du har fylt 25 er det likevel to deler av trafikalt grunnkurs du må gjennomføre, mørkekjøringskurs og førstehjelpskurs.
Teoriprøven kan du ta fra seks måneder før du når alderen som er minstealder for å ta oppkjøring i den aktuelle klassen. Altså må du være femten og et halvt for å ta teoriprøven til moped og sytten og et halv for førerkort klasse B. Mange unge ønsker å ta lappen så raskt som mulig. Isåfall kan denne aldersgrensen være nyttig å huske på. Dersom du har tatt teoriprøven allerede før du har fylt 18 år kan du kjøre opp allerede på bursdagen din!
Hva det koster å ta lappen vil alltid variere noe fra person til person. Blant annet vil sluttsummen være avhengig av hvor mange kjøretimer med kjørelærer du har behov for. Dette kommer igjen an på hvor mye du har mulighet til å øve privat. Dersom du har mulighet kan du med fordel øvelseskjøre privat med mor, far eller en annen voksen person med førerkort som er over 25 år gammel og har hatt lappen sammenhengende i minst fem år.
Det er lurt å beregne rundt 100 timer til øvelseskjøring. Dette vil være med på å sikre at resultatet blir bra, at du tilegner deg den nødvendig kunnskapen og erfaringen og at du til slutt består førerprøven. Dette er riktignok kun et anslag. For noen kan det være tilstrekkelig med færre kjøretimer enn dette, mens andre kan komme til å trenge mer.
Som regel vil sluttsummen ende på om lag 30.000 kroner for førerkort klasse B. Av denne estimerte summen utgjør obligatoriske deler av kurset rundt halvparten. Den andre halvparten er altså vanlige kjøretimer. Når du skal ta lappen betaler du både stykkpris for antall kjøretimer du har behov for, i tillegg til fastpris for de obligatoriske delene av opplæring som du må igjennom.
Valg av kjøreskole vil også kunne påvirke prisen av førerkortet ditt. For eksempel tilbyr noen kjøreskoler pakkepriser. Disse pakkene inneholder et visst antall kjøretimer, samt de obligatoriske kursene du må gjennom for å kunne kjøre opp. Som regel vil det være billigere å benytte seg av et slikt tilbud fremfor å betale for de obligatoriske kursene etter hvert som du gjennomfører de.
En vanlig pris for en kjøretime for personbil klasse B ligger på mellom 600 og 750 kroner. Tall fra kjøreskoler rundt om i landet viser at man for klasse B normalt har behov for rundt 20 kjøretimer utenom det obligatoriske opplegget. Dersom det er viktig for deg å holde prisen nede gjør du derfor lurt i å øvelseskjøre mest mulig privat.
En kjøreskole er i bunn og grunn det eneste du trenger for å ta lappen. Når du kontakter kjøreskolen vil de guide deg gjennom prosessen og gi deg all den infoen du trenger for å ta lappen. Hos kjøreskolen vil de fortelle deg når du skal gjennomføre ulike obligatoriske deler av undervisningen og når du er klar for neste steg i kjøreopplæringen. Selvsagt er det en fordel om du også kan øvelseskjøre privat, men dette er absolutt ikke et krav. Det er tross alt ikke alle som har denne muligheten. En hovedfordel ved det å øvelseskjøre privat er at du vil kunne spare en del penger.
I dette avsnittet går vi gjennom de ulike delene av trafikkopplæringen som tilbys av trafikkskolene. I tillegg kan du lese om privat øvelseskjøring, teoriprøven og selve oppkjøringen.
Trafikalt grunnkurs er et 17 timer langt kurs som gir deg en grunnleggende innføring i trafikkforståelse og det å ferdes i trafikken. Hovedregelen er at du trenger dette kurset før du gjør noe som helst av øvelseskjøring eller videre kjøreopplæring. Unntaket er som nevnt tidligere i artikkelen hvis du er over 25 år gammel. Hvis du er over 25 kan du gå rett i gang med videre trafikkopplæring. Du må riktignok fortsatt gjennomføre førstehjelpskurs og mørkekjøringskurs.
Trafikalt grunnkurs går gjennom en rekke sentrale temaer i det å bli en god sjåfør. Først får man en innføring i generell trafikkopplæring. Man går også gjennom førerrollen og hva den innebærer. Man lærer også om det å samhandle og forholde seg til mennesker og syklister i trafikken. Et annet viktig aspekt av trafikalt grunnkurs er informasjon om pliktene du har som sjåfør ved ulykker, hva du skal gjøre om uhellet er ute og i den forbindelse får du også et førstehjelpskurs. Man går også gjennom mørkekjøring og hva det innebærer å kjøre i mørket.
På kurset vil du også få en innføring i hvordan man skal gjennomføre øvelseskjøring og videre opplæring på vei mot lappen.
En stor del av det å lære seg å kjøre bil er for mange nye sjåfører den private øvelseskjøringen. Likevel er ikke dette noe som er mulig for alle og det er heller ikke nødvendig. Kanskje har du ikke noen som bor i nærheten som har tid og mulighet, kanskje har foreldrene dine bil med automatgir men du ønsker å ta førerkort for bil med gir eller kanskje foreldrene dine ikke har bil i det hele tatt. Eventuell privat øvelseskjøring kan gjøres parallelt med hele dette undervisningsopplegget. Det kan riktignok ikke gjøres før du har gjennomført trafikalt grunnkurs og fått et øvelseskjøringsbevis. Dersom du er over 25 trenger du ikke dette og kan begynne rett på øvelseskjøringen.
Det er visse ting man bør beherske før man begir seg ut i trafikken og må forholde seg til andre trafikanter. Dette gjelder for eksempel teknisk behersking av selve bilen. Dette er viktig for ikke å sette deg selv eller andre i fare. Hvis clutching og blinking allerede er innøvd kan du vie mer av din oppmerksomhet til hva som skjer rundt deg. Det å være oppmerksom på omgivelsene er noe av det viktigste du gjør som sjåfør.
Husk at du på et eller annet tidspunkt må ta en avgjørelse på om du ønsker å kjøre opp med automatgir eller med manuelt gir. Dersom du øver og gjør oppkjøringen med en bil med automatgir vil du kun ha mulighet til å kjøre biler med denne typen gir i fremtiden. Dersom du på et senere tidspunkt ønsker å kjøre manuelt gir må du ta oppkjøringen på nytt. På grunn av dette velger de fleste å ta lappen med manuelt gir. Med flere og flere elbiler på veiene kan det derfor hende den du øvelseskjører med kjører en bil med automatgir. Det er mulig å øvelseskjøre privat med automatgir og likevel bruke manuelt gir i kjøretimer hos trafikkskolen og på oppkjøringen. Hvis dette er tilfelle bør du forklare situasjonen på trafikkskolen og evt sette opp noen ekstra timer for å øve spesifikt på det å bruke manuelt gir. Alternativt kan du også undersøke mulighetene for å låne en annen bil eller øvelseskjøre med noen andre.
Denne delen av trafikkopplæringen kan altså skje på trafikkskolen, privat eller som en kombinasjon av de to. Privat vil dette typisk si å øvelseskjøre på steder med ingen eller svært lite trafikk. Den grunnleggende trafikkopplæringen avsluttes med en trinnvurdering. Dette skjer ved at du og kjørelæreren i fellesskap tar en vurdering på hvorvidt du er klar for å øvelseskjøre i trafikken.
Den trafikale delen av opplæringen gjennom trafikkskolen er på mange måter hoveddelen av kjøreopplæringen. Her skal du lære å forholde deg til andre trafikanter, syklister og fotgjengere i et variert trafikkbilde. Målet med denne delen av opplæringen er å til slutt være nærmest selvstendig som sjåfør. Du skal også lære å kjøre økonomisk, miljøvennlig og effektivt. Du lærer også om hvordan du kan oppføre deg i trafikken for å risikere risikoen for ulykker.
For å oppnå dette kreves det en god del mengdetrening. Dette oppnår du i form av et stort antall kjøretimer som kan gjøres både privat og med en kjørelærer fra trafikkskolen. En del av kjøretimene vil måtte gjøres på kjøreskolen, uansett hvor mye eller lite du øvelseskjører privat.
I denne delen av opplæringen inngår også obligatorisk sikkerhetskurs på bane. Denne delen av kurset gjøres altså ikke i trafikken, men på en øvingsbane spesielt utformet for dette formålet. Kurset varer i fire timer og her får du vite hvordan sikre personer og last når du skal ut å kjøre. Du lærer også om hvordan kjørestilen din kan påvirke hvorvidt du mister eller beholder kontrollen over bilen i utfordrende forhold.
Også dette steget i opplæringen avsluttes med en trinnvurdering. På samme måte som tidligere avgjør du og kjørelæreren i fellesskap hvorvidt du er klar for å gå videre til den avsluttende opplæringen.
Nå har du forhåpentligvis snart førerkortet! Du må selv søke om førerkort før du kan ta teoriprøven og til slutt kjøre opp. Dette gjør du på vegvesenets nettsider.
I dette steget skal du ha god kontroll på alle delmålene i de tidligere trinnene i opplæringen. Det er særlig viktig at du har god kontroll på hvordan du kan kjøre for å minske sannsynligheten for ulykker. Du bør også være i stand til å reflektere over din egen kjørestil. Dette er viktig for at du skal kunne vite hvordan du kan fortsette å bli en flinkere og flinkere sjåfør også etter du har fått lappen. Dette vil for eksempel si at du er klar over dine eventuelle svakheter som sjåfør slik at du kan fortsette å øve på disse områdene.
Også i dette trinnet inngår mengdetrening i form av kjøretimer, enten privat eller hos kjøreskolen. I tillegg skal du gjennom et 13 timer langt obligatorisk sikkerhetskurs på vei. Her skal du blant annet lære om risikoene ved å kjøre bil, landeveiskjøring og forbikjøring. Hovedmålet er kunne vurdere trafikken, risikoer og dine egne evner og begrensninger som sjåfør.
Teoriprøven bestiller du på forhånd og den gjennomføres på din lokale trafikkstasjon. Du må altså ha søkt om førerkort før du kan bestille time for teoriprøve. For førerkort klasse B må du gjennomføre opplæringen innen 3 år etter at prøven er bestått. For billappen kan du ta teoriprøven fra du er sytten og et halvt. Teoriprøven kan selvsagt tilrettelegges for de spesielle behovene du måtte ha. Dersom du stryker må du vente to uker før du kan prøve på nytt. For klasse B er det 40 spørsmål der du maks kan ha syv feil og likevel bestå.
Du kan selv bestille time for oppkjøringen, og den gjøres på en trafikkstasjon nær deg. Under oppkjøring kjører du med en sensor i bilen som forteller deg hvor du skal kjøre. Det vil være ulike typer trafikk og situasjoner på ruta, og du må selv håndtere trafikken. Sensor er ikke der for å hjelpe deg, bare vurdere deg. I farlige situasjoner vil selvsagt sensor bryte inn. Dersom du burde kunne unngått situasjonen, eller situasjonen var din skyld vil dette dessverre gjøre at du stryker. Heldigvis vil du på forhånd ha pratet med din kjørelærer og hun eller han vil kunne hjelpe deg i ta en avgjørelse om når du er klar til å kjøre opp.
I Oslo finnes det en rekke ulike trafikkskoler, og det kan derfor være vanskelig å ta en avgjørelse. Selvsagt er prisen viktig for mange, men i tillegg til pris er det visse andre faktorer du bør ta hensyn til når du velger en kjøreskole.
Hvis du går på skole, studerer eller jobber bør du undersøke hvordan dette lar seg kombinere med kjøreopplæringen. Ulike kjøreskoler kan potensielt ha kjøretimer på ulike tider på døgnet. Det kan også variere hvor stor mulighet du har til å være borte fra jobb eller skole. Her er det altså opp til deg å ta en vurdering.
Når du skal velge trafikkskole bør du ikke bare sjekke priser og mulighet til å tilpasse kjøretimene til din timeplan. Du bør også undersøke hvorvidt kjøreskolen har gode referanser. De aller fleste kjøreskoler er riktignok seriøse bedrifter og ikke ute etter å lure deg, men det kan likevel være lurt å velge en skole noen andre kan anbefale eller gå god for. Du bør også tenke gjennom hvorvidt du tror du kommer til å komme overens med kjørelæreren, så be gjerne om å snakke med den kjørelæreren du skal ha personlig.
Gå gjerne gjennom forbrukerrådets sjekkliste for valg av kjøreskole før du bestemmer deg.
Ved å registrere deg hos oss i Kjøresmart kan du også bli kontaktet av trafikkskoler i ditt lokalmiljø.
Det finnes svært mange firmaer som tilbyr kjøreopplæring i og rundt Oslo-området. Det finnes både kjeder og enkeltbedrifter. Blant de mest kjente er for eksempel Wright trafikkskole, som er en stor kjede med filialer over store deler av landet. Oslo team trafikkskole er også et alternativ for deg som bor i Oslo, med gode referanser på nett. A-team er også en mulighet, og dette firmaet tilbyr blant annet beståttgaranti til kjøreelevene sine. Dette er bare et lite utdrag av hva som er tilgjengelig i Oslo, og det er ikke nødvendigvis sikkert at de aller største aktørene er de som er best egnet til dine behov.
Trafikalt grunnkurs som valgfag: Ta trafikalt grunnkurs på skolen hvis det er mulig. Dette gjelder for deg som fortsatt går på ungdomsskolen. Hvis du har planer om å ta enten moped eller billappen, kan det være en fordel å ta traffikalt grunnkurs som valgfag i 10. klasse. Merk at det ikke er alle ungdommskoler som tilbyr dette.
Hold prisen nede: For å holde prisen for ditt førerkort så lav som mulig finnes det ulike tiltak du kan gjennomføre. Det kan blant annet være lurt å gjøre undersøkelser på de ulike trafikkskolene i ditt område. Det kan blant annet være lurt å sjekke om det finnes noen pakketilbud på det førerkortet du skal ta. Et av de viktigste tiltakene du kan gjøre for å holde prisen nede er å øvelseskjøre så mye som mulig privat.
Finn noen du kan øvelseskjøre privat med: Du kan øvelseskjøre med noen i familien, eller så går det for eksempel an å spørre en nabo eller venn av familien. Dersom du skal gjennomføre samtlige kjøretimer hos en kjørelærer kan dette bli relativt kostbart. Husk at personen må være eldre enn 25 år og ha hatt lappen i minst fem år sammenhengende.
Øv deg på teoriprøven: Benytt gjerne digitale tjenester for å teste deg selv før du skal ta teoriprøven. Det finnes flere ulike nettsteder som tilbyr quiz’er med forklaringer for å hjelpe deg på veien mot førerkortet.
Vit hva du har rett på: Dersom det er noe som ikke er fornøyd med opplæringen kan du si ifra til kjøreskolen. I de aller fleste tilfeller vil kjøreskolen da forsøke å gjøre sitt beste for å rette opp i problemet. Dersom konflikten mot formodning skulle låse seg helt er det mulig å ta slike saker til forliksrådet.
Det er lov å bytte kjøreskole: Hvis du ikke er fornøyd med kjøreskolen eller kjørelæreren er det også mulig å bytte kjøreskole. Dette kan bli vanskeligere om du har betalt for opplæringen på forhånd, men som regel er ikke kjøreskolene vanskelige å ha med å gjøre.
Spør hvis du lurer på noe: På vegvesenets egne sider finner du gode beskrivelser av de ulike stegene i veien mot førerkortet. De har også en chat-tjeneste der du kan spørre om alt du lurer på i forbindelse med det å ta lappen, førerkortklasser, oppkjøring og lignende. Her finner du vegvesenets egne sider med info om veien til førerkort.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg