Vil du vite mer om øvelseskjøring? Ifølge statistikken er det stadig færre som velger å kjøre opp med manuell girkasse. Antall oppkjøringer med automatgir øker jevnt og trutt. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om øvelseskjøring, regler for ledsager, øvelseskjøring i de forskjellige klassene, hva som skjer om du ikke følger reglene og mye mer. Visste du at en sperrefrist kan sette en stopper for øvelseskjøringen din? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Øvelseskjøring går ut på å lære seg å kjøre – for de aller fleste er det snakk om å lære seg å kjøre en personbil. Øvelseskjøre kan man gjøre uten førerkort. Det er ledsageren som er ansvarlig for kjøringen, og denne personen må selvfølgelig ha førerkort. Hensikten er å bli en god sjåfør og senere kunne ta førerkortet i den klassen du øvelseskjører i. Øvelseskjøring kan utføres med en privatbil, med en ledsager som ikke er en faglært kjørelærer. Oftest er dette en bekjent eller et familiemedlem. Mange øvelseskjører også med flere forskjellige ledsagere.
Øvelseskjøringen løper gjerne parallelt med at du får opplæring på en kjøreskole.
Man må gjennom fire ulike nivåer i undervisningen på kjøreskolen:
Det kan være kjøreskolen som introduserer deg for til nye situasjoner og materiale som du må lære av og ta med deg inn i øvelseskjøringen. Kjøreskolen vil også fokusere en del på kjøreteori, som du må lære å bruke i praksis. Dette inkluderer skilter, regler og hvordan du håndterer ulike trafikanter og situasjoner.
Kjørelæreren har oftest mer kunnskap om trafikken enn ledsageren under øvelseskjøringen samt mer erfaring med å formidle denne kunnskapen. Mye av grunnlaget for korrekt kjøring i trafikken legges av kjøreskolen, mens du med øvelseskjøringen får anledning til å repetere og øve inn gode kjørevaner ved hjelp av mengdetrening, og skape automatikk i egen kjøring.
Det finnes ingen fasit for hvor lenge du må øvelseskjøre, men det bør settes av så mye tid at den som øvelseskjører, etter hvert klarer å kjøre selvstendig. Det er også i stor grad kjørelæreren på trafikkskolen som avgjør når du er klar til prøve deg på oppkjøringen.
Når du øvelseskjører privat, skal ikke ledsager kreve betaling. Med andre ord er selve øvelseskjøringen gratis. Det tilkommer imidlertid utgifter til drivstoff og eventuelt bompenger. Kun en lærer fra en godkjent kjøreskole som kan kreve betaling for selve kjøringen. Dette er fordi det stilles høyere krav til dem og kjøretøyet deres enn til en privat ledsager.
For å spare penger er det derfor lurt å kjøre mest mulig privat hvis du har muligheten til det. Da vil du mest sannsynlig trenge færre kjøretimer hos kjøreskolen. Utgiftene hos kjøreskolen øker fort hvis du må ha mye kjøreundervisning og dette er den eneste måten du får øvelseskjørt på. Det mest fornuftige vil være å kombinere lærling ved kjøreskole og øvelseskjøring privat. En idé kan være å starte undervisningen ved kjøreskolen og så trene hjemme. En slik fremgangsmåte reduserer sjansen for usikkerhet og innlæring av feil. Du kan også begynne å øvelseskjøre uten støtte fra en kjøreskole, men da er det viktig at ledsager lager et godt opplegg og sørger for en fornuftig og naturlig progresjon i opplæringen.
I tillegg må du ha tilgang til et kjøretøy å øvelseskjøre med. For de som øvelseskjører med egne foreldre og familiens bil, er ikke dette et stort problem. Men skal du øvelseskjøre i en av de andre klassene og f.eks. trenger en motorsykkel å øvelseskjøre med, kan det fort tilkomme ekstra utgifter hvis du må låne kjøretøy eller evt. kjøpe egen sykkel.
Det finnes også såkalte “piratskoler”. Dette er kjøreskoler med trafikklærere uten utdanning. Dette er oftest bare personer som kan å kjøre, men som ikke nødvendigvis har den faglige og pedagogiske kompetansen som er nødvendig for å lære andre å kjøre. Derimot har kjøreskoler som er godkjent av staten, lærere med en spesifikk utdanning. Denne utdanningen fokuserer på trafikk, men også på å kunne utvikle mennesker til å bli trygge og fornuftige sjåfører. Lærere fra piratskoler driver bare med instruksjoner i kjøreteknikk. Med denne metoden går bransjen mer bort fra de bestemte trinnene i læreplanen. I tillegg tar de ikke hensyn til målene i hvert trinn, som gjør at eleven kanskje lærer litt av alt på en gang, uten å bli flink til det grunnleggende.
Mange er i stand til å kjøre bil og gjør det i hverdagen. Det kan derfor være fristende å ta på seg ansvar som kjørelærer. Ansvaret som en godkjent trafikklærer og samfunnet har for sikkerheten til alle i trafikken, blir ikke nødvendigvis dekket med ulovlig kjøreopplæring. Det er ingen garanti for at lærere fra piratskoler kan gripe inn verbalt eller fysisk på en profesjonell måte i undervisningen, eller at de vet hvordan de best skal håndtere uerfarne sjåfører.
Piratskolene er kanskje billigere, men undervisningen gir ikke de beste forutsetningene for å bestå førerprøven. Du bør også tenke på at disse ulovlige skolene ikke er offentlig godkjent og derfor ikke kan melde fra om den obligatoriske opplæringen til TSK-registeret. Med andre ord får du ikke dekket den obligatoriske opplæringen. For å unngå å velge en piratskole kan du finne de offentlige godkjente kjøreskolene på nettsiden til Statens vegvesen.
Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor mange timer det tar å lære seg å kjøre. Det som er avgjørende, er at du til slutt skal kunne kjøre selvstendig. Det kan være lurt å kjøre så mye som mulig og å kjøre regelmessig. Da vil du glemme mindre og mer vil gå automatisk.
Når du starter med øvelseskjøring, vil det være mye nytt som du må sette deg inn i. Det vil mest sannsynlig være en del informasjon som du må lære seg på kort tid. Etter hvert vil det bli mindre nytt, men du må bruke mer tid på å finpusse kunnskapen og å kunne bruke den i praksis. Du trenger mengdetrening for å bli vant til å ferdes i trafikken. Mengden øvelseskjøring kan også være med på å påvirke hvordan du kjører etter at du har fått førerkortet. Ifølge statistikken er det større sjanse for å havne i en ulykke i de første månedene etter at du har fått lappen. Det vil også si at jo mer mengdetrening, desto mindre blir risikoen for ulykker når du skal kjøre alene.
Det er ingen regler for hvor du kan øvelseskjøre. Likevel bør dere tenke på at det er et område med et trafikkmiljø som passer ditt nivå og din kunnskap. I begynnelsen pleier man gjerne å starte på et sted med lite biler. Mange starter på store parkeringsplasser først og går så forsiktig over på lite trafikkerte veier. I begynnelsen bør du unngå å kjøre i mye trafikk og med høy fart. Når du behersker bilen, kan dere velge steder som er mer utfordrende, slik at du lærer noe nytt.
Det er viktig å kunne kjøre i et variert trafikkmiljø. Du bør ha erfaring med å kjøre både i storbyer og på landeveier. Det er også viktig å kjøre til ulike tider på døgnet og i ulike værforhold. Videre vil alt fra småturer til lengre kjøreturer være nyttige. Å ha kjørt 350–500 mil gir deg et godt utgangspunkt til å kunne ferdes trygt i trafikken og reduserer risikoen for ulykker.
Hvor lang tid øvelseskjøringen tar, er avhengig av hvor ofte du kjører. Det anbefales å ha kjørt minst 100 mil før oppkjøring. Samtidig er 4-6 måneder et realistisk mål for estimert tid for at du skal kunne kjøre ganske fornuftig og komfortabelt hvis du kjører jevnlig. Målet med øvelseskjøringen er å bli en så god sjåfør at du består oppkjøringen, og det er svært individuelt hvor lang tid det tar.
Den største fordelen med å øvelseskjøre er at du blir en mer erfaren bilfører og ferdes tryggere i trafikken. Det er større sjanse for at du blir sikrere og mer selvstendig på veien hvis du har kjørt mye før førerprøven. Hvis du bare skal kjøre med trafikkskolens lærere, vil du mest sannsynlig ikke få kjørt like mange timer og får mindre allsidig kjøreerfaring.
Det er flere lover du må forholde deg til både når du øvelseskjører og er ledsager under øvelseskjøring. Hvis ledsager ikke oppfyller disse kravene, er ikke det lenger øvelseskjøring, men ulovlig kjøring. Dette kan straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år. I tillegg kan ledsager få førerkortet inndratt hvis det forekommer alvorlige feil. Eleven kan få sperrefrist siden man ikke har noe førerkort å inndra. Da kan man ikke øvelseskjøre med hverken ledsager eller kjøreskole i en viss tid. Den vanligste sperrefristen er på 6 måneder. Hvis man er under 18 år og får sperrefrist, starter sperrefristen fra den dagen man blir 18. Her har man altså et eget ansvar for å sørge for at man øvelseskjører lovlig og etter regelverket.
Alle som vil øvelseskjøre, må ha fullført trafikalt grunnkurs. Hvis du er mellom 15–25 år, varer kurset i 17 timer. Når du har fullført kurset, får du et bevis som du må ha med når du øvelseskjører. I tillegg må du ha med gyldig legitimasjon med bilde. Hvis du skulle miste beviset, kan du logge inn på Statens vegvesen sin nettside og finne det der, eller kontakte kjøreskolen og spørre om å få et nytt. Hvis du er over 25 år, er du fritatt fra deler av kurset. Da er det bare mørkekjøring og førstehjelp som er obligatorisk. Dessuten må du ha med legitimasjon med bilde som viser at du er over 25 år. Hvis du har førerkort fra annen klasse, trengs ikke trafikalt grunnkurs.
Ledsager under øvelseskjøring må ha fylt 25 år. Videre må ledsageren ha hatt førerkort (sammenhengende) i den klassen du ønsker å øvelseskjøre i, de siste 5 årene. Samtidig er det viktig å huske at ledsageren regnes som «føreren» og blir holdt ansvarlig ved feil.
Disse reglene gjelder kun for øvelseskjøring i Norge. Derfor bør du unngå å krysse landegrenser før du har satt seg inn i reglene i de andre landene. Hvis du ikke oppfyller kravene i landet, kan du ikke øvelseskjøre der. I nabolandet vårt, Sverige, må ledsageren ha gjennomgått spesifikk opplæring og være registrert hos myndighetene. Videre er det ulovlig å øvelseskjøre privat i flere land, som f.eks. i Danmark.
I Norge holdes det gratis informasjonsmøter om øvelseskjøring arrangert av Statens vegvesen. Dette holdes over hele landet og skal fortelle om føreropplæringen og gi nyttig informasjon til både foreldre, ledsagere og elever.
Du kan bli stoppet av politiet mens du øvelseskjører. Det kan være flere årsaker til dette. Politiet utfører jevnlige kontroller av f.eks. bruk av setebelter der de stopper tilfeldige kjøretøy. Du kan også bli stoppet for å ha kjørt påfallende eller for å ha kjørt for fort, eller for andre overtredelser. Politiet vil da spørre om gyldig dokumentasjon og legitimasjon fra både ledsager og elev.
Øvelseskjøring utgjør alltid en viss risiko i trafikken. Det er ledsager som regnes som føreren, og mye kan gå galt hvis ledsageren ikke selv er trygg på det han eller hun lærer bort. Som nybegynner-sjåfør mangler man ofte kunnskap, erfaring og begrepsforståelse. Så eleven må stole på at ledsageren greier å foreta de riktige vurderingene i situasjonene. Hvis ledsageren ikke tar hensyn til elevens manglende kunnskap og er utålmodig, kan det lede til frustrasjon og konflikter. Dette kan igjen forårsake en ulykke på veien. Samtidig kan ikke ledsager stanse bilen selv hvis noe går galt. Derfor må ledsager klare å oppfatte situasjonen såpass tidlig at han eller hun kan gi beskjed til eleven om å stanse.
Det er ulike regler for hvordan øvelseskjøring utføres basert på de ulike førerkortklassene.
Mens du øvelseskjører med bil, må bilen ha en rød L bak og et ekstra speil for ledsageren. Skiltet med en rød L er for å vise andre trafikanter at du øvelseskjører og at de bør være oppmerksomme siden feil kan oppstå. Speilet skal ledsageren bruke til å kunne se trafikken bak bilen.
For å kunne øvelseskjøre med henger må du minst være 16 år. I tillegg bør du ha førerkort i klasse B eller ha utført store deler av opplæringen for denne klassen. Den tillatte vekten til bilen kan ikke overstige 3500 kg ettersom den da ikke lenger tilhører klasse B. Bilen må også ha et speil som gir god sikt bakover. Videre må du ha speil slik at du ser sidene på tilhengeren og veien. Det er også viktig å huske på at tilhengeren ikke må ha en totalvekt som er mer enn det som er fastsatt i vognkortet til bilen.
For å kunne øvelseskjøre med moped må du være 15 år. Ledsageren må selv kjøre motorsykkel ved øvelseskjøring i klasse AM146. Årsaken er at det ikke er lov å kjøre etter bil og moped. Ved øvelseskjøring i klasse AM147 må ledsager sitte på, og sykkelen må derfor ha plass til en passasjer.
For å kunne øvelseskjøre på lett motorsykkel, klasse A1, må du være 15 år. Aldersgrensen for øvelseskjøring på mellomtung motorsykkel, klasse A2, er 16 år. Videre må man være 22 år for å kjøre tung motorsykkel uten ytelsesbegrensning, klasse A. Imidlertid kan man øvelseskjøre før fylte 22 år i klasse A hvis man allerede har førerkort fra klasse A2. Ledsageren kan sitte på med deg.
Det er flere felles regler for å kunne øvelseskjøre med moped eller MC. Det er lov å kjøre på øvingsbane eller avsperret område alene hvis du har noen som hele tiden ser på deg og kan gi deg instrukser. Hvis du skal kjøre andre steder, må ledsager ha eget kjøretøy eller sitte på for å få med seg hva som skjer.
Når du øvelseskjører med motorsykkel, må du bruke et toveis kommunikasjonsutstyr og være i kontakt med ledsager. Dette kan man kjøpe ulike varianter av på egen hånd. Du må forholde seg til forbudet med å bruke mobil under kjøring. Til tross for dette er mobil tillatt som et kommunikasjonssystem dersom det kan gjøres forsvarlig. I tillegg skal den som er med og den som kjører, ha på refleksvest med en rød L bak.
For å øvelseskjøre med lastebil, klasse C, CE, C1 og C1E, må du ha fylt 19 år og ha førerkort i klasse B. Det må du ha med deg når du øvelseskjører. Dersom du er elev i yrkesopplæring på offentlig videregående skole, trenger du ikke ha førerkort for klasse B. Øvelseskjøring for lastebil kan ikke skje i sammenheng med ordinær transport mot vederlag. Samtidig må ledsager følge regler om kjøre- og hviletid, siden han eller hun regnes som fører av lastebilen.
Du kan øvelseskjøre med enten manuelt gir eller automatgir. Det er lurt å øvelseskjøre med den typen gir du ønsker førerrett for. Det er opptil hver enkelt å bestemme hvilket girsystem man vil benytte til øvelseskjøring. Men vær oppmerksom på at hvis du kjører opp med automatgir, så er førerkortet ditt bare gyldig for kjøring med automatgir. Kjører du derimot opp med manuelt gir, gjelder førerkortet ditt automatisk også for automatgir.
De siste årene har man sett en økende tendens til at øvelseskjørere velger automatgir. Årsaken er at mange elever synes det er enklere, og det fører også til at man trenger færre kjøretimer for å lære å kjøre. Ved å velge automatgir kan man altså spare en del penger til kjøretimer hos kjøreskolen. Det er i dag heller ikke alle som eier et kjøretøy med manuelt gir, og da kan det bli vanskelig å kjøre utenfor kjøreskolen. Med automatgir kan man også fokusere mer på trafikkbildet enn det kjøretekniske med manuell giring. Dette kan være med på å redusere risikoen for ulykker.
For mange faller valg av girsystem sammen med hvilken type bil ledsageren har. Dette er den bilen man da skal øvelseskjøre med. Det er etter hvert flere biler med automatgir fordi alle hybrid- og elbiler har dette, og det blir generelt solgt flere biler med automatgir. Det er altså mange fordeler med dette. Og hvis du ikke har behov for å lære manuell giring, så er automatbil enkelt og greit å ta førerkort med. Hvis du ønsker, er det mulig å ta oppkjøring for manuelt gir i etterkant dersom du likevel skulle få behov for å lære dette senere.
Kjøretøy med manuelt gir er vanskeligere å kjøre på et teknisk nivå. Man trenger en større forståelse av hvordan bilen fungerer, rent teknisk. I tillegg til trafikkregler må du huske på å velge riktig gir mens du kjører. Det kan være at du trenger flere timer ved kjøreskolen og mer tid til øvelseskjøring for å lære deg dette ordentlig.
Den store fordelen med førerkort med manuelt gir er at du kan kjøre både biler med manuell girkasse og automatisk girkasse. Du har da flere mulige biler å velge mellom. I forbindelse med øvelseskjøring er det lurt å ha mulighet til å øve med manuelt gir utenfor kjøreskolen. Hvis du ikke kan det, vil det bli enda dyrere siden du trenger flere timer for å få mengdetreningen.
Det er også tillatt med passasjerer når man øvelseskjører. Til tross for dette bør eleven ha kommet langt nok i opplæringen til at man kan ferdes fornuftig og trygt. Dessuten er det viktig at eventuelle passasjerene også skal kunne føle seg trygge.
Forsikringer kan være svært ulike, og det kan være lurt å undersøke hva forsikringen en har, dekker i henhold til øvelseskjøringen. Det er også nyttig å vite hvis man skulle havne i en uheldig situasjon. For å finne ut av dette kan man ta en telefon til forsikringsselskapet.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg