Vil du vite mer om teoriprøven og hva den innebærer? Kanskje er kjøreteorien noe som bekymrer deg på veien mot lappen? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig det du trenger å vite om teoriprøven, inkludert hva den koster, hva den omhandler og hvor den foregår. Vi vil fortelle deg hvordan du best kan forberede deg, gi eksempler på hva du vil bli spurt om, og foreslå måter du kan øve på, slik at du sikrer at du ikke stryker. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Teoriprøven er en obligatorisk prøve du må avlegge når du skal ta førerkort. Dette gjelder for alle førerkortklasser og alle elever. Prøven gjennomføres på trafikkstasjoner rundt omkring landet og består av en bestemt mengde spørsmål, og på hvert spørsmål får du oppgitt ulike svaralternativer. Hvor mange og hva slags spørsmål du får, avhenger av hvilken førerkortklasse du tar teoriprøven for. Teoriprøven gjennomføres på en datamaskin, og det er derfor garantert at vanskelighetsgraden er den samme uansett hvor i landet du tar testen, og spørsmålene du får, er tilfeldige.
Hensikten med teoriprøven er å undersøke om du har nok teoretisk kunnskap til å kunne ferdes i trafikken på en trygg og forsvarlig måte. Du skal vise at du vet betydningen av ulike skilt og merkinger i eller ved veien, og at du kjenner til reglene som gjelder, både for deg som trafikant av et motorisert kjøretøy, men også for syklister og fotgjengere. Dersom du ikke består teoriprøven, er dette primært et tegn på at du ikke innehar nok kunnskap og at du slik sett ikke er en trygg medtrafikant ennå. Dersom du stryker, er det altså nødvendig å vende tilbake til læreboken og lese mer, før du melder deg opp til et nytt forsøk.
Dersom du skal ta førerkort klasse B, for vanlig personbil, kan du ta teoriprøven fra og med fylte 17,5 år - altså seks måneder før du fyller 18 og kan ta førerprøven. For moped og snøscooter er det litt annerledes. Siden teoriprøven for disse førerkortklassene er den endelige, avsluttende prøven, må alderskravet være oppfylt.
Statens vegvesen oppgir at det koster 350 kroner å avlegge teoriprøven på en av deres trafikkstasjoner. Dersom du skulle være så uheldig å stryke, må du vente i minst to uker før du melder deg opp på nytt, og da må du nok en gang betale samme gebyr. Det kan med andre ord blir kostbart om du må ta prøven mange ganger, og dette kan også være en motivasjon for å forberede deg godt. Du har sikkert ganske mye annet du heller vil bruke 350 kroner på, enn gjentatte forsøk på å bestå teoriprøven.
Det er mye du trenger å kunne for å bestå teoriprøven. Du skal kunne forklare hvilke plikter du har, dersom du enten selv blir innblandet i et trafikkuhell eller kommer til et skadested, hvordan du skal håndtere kjøretøyet i ulike miljøer og trafikkbilder og hvordan du skal sikre last og passasjer forsvarlig, og du skal vite hva en rekke ulike skilter betyr - bare for å nevne noe. Det sier seg selv at dette fører til at pensum blir omfattende. Du vil nok måtte lese det flere ganger før du forstår alt, og det er derfor lurt å begynne å forberede seg tidlig.
For mange oppleves teoriprøven som både vanskelig, svært omfattende og nesten litt skremmende. Det stemmer at teoriprøven er omfattende, for det er mye du trenger å kunne dersom du skal være en trygg trafikant, men teoriprøven er ikke nødvendigvis så vanskelig som mange vil ha det til, og heller ikke skremmende, i alle fall ikke om du forbereder deg godt og følger kjøreskolens råd underveis.
Statens vegvesen anslår at omkring 40 % av de som går opp til teoriprøven, stryker. Det er til syvende og sist opp til deg om du ender opp som en del av de 40 prosentene, eller om du klarer å bestå prøven på første forsøk, men husk at det er hjelp å få på veien. Det finnes mange tilbud om kurs som man enten kan ta via kjøreskolen man har valgt eller som arrangeres av andre kursholdere. Det finnes også undervisning og tester man kan ta via nettet og et utall nettsider med forskjellige øvelsesoppgaver som tilsvarer de du får under selve teoriprøven.
Når du består teoriprøve og oppkjøring og får førerkortet ditt, får du samtidig retten til å føre et kjøretøy på vei og i trafikk der andre biler og mennesker ferdes, og dette medfører et stort ansvar. Dersom du skal kjøre slik at det er trygt for både deg og alle andre, fordrer det at du kjenner til og følger de reglene som gjelder. Det er en gjensidig forventning til alle som er en del av trafikken, det være seg biler, syklister eller fotgjengere, at de kan trafikkreglene og vet å opptre og agere slik at det er forutsigbart for andre samt på et slikt vis at det ikke oppstår farlig situasjoner eller, desto verre, ulykker.
Du må imidlertid huske på at det du lærer av teori ved ulike kurs og kjøreskoler i Norge, og det du blir spurt om under teoriprøven, er regler som gjelder kun for og i Norge. Selv om mange land har relativt like regler og du med mange av førerkortene du kan ta i Norge, også har rett til å kjøre på veier i andre land, kan det ofte være noen små forskjeller på reglene som gjelder, så du må være ekstra aktsom om du skal kjøre i andre land.
Om du begynner å pugge i god tid, får du anledning til å la stoffet du har lest, modnes, og du får reflektert over det du har lest. Det er likevel enklere sagt enn gjort å finne tid og å prioritere å sette seg ned med læreboken. Dagene går fort og fylles opp med skole, aktiviteter, venner og familie. Det kan derfor være lurt å inngå en avtale med deg selv om faste tidspunkt hver dag for lesing og pugging. Om du begynner å lese tidlig, trenger du heller ikke å lese så lenge og mye hver dag for å komme i mål. Om du er litt streng med deg selv, vil det lønne seg i lengden, og du har større sjanser for å bestå førerprøven på første forsøk.
For å forstå pensum kan det være nyttig eller endog nødvendig å delta på teorikurs, enten ved kjøreskolen eller via et av de mange nettbaserte teorikursene som finnes. Her får du forklart teorien grundig, og du har anledning til å stille spørsmål. Mange av de nettbaserte teorikursene har også en garanti for at du, dersom du følger undervisningen hos dem, vil bestå teoriprøven på første forsøk, og at du vil få igjen pengene dersom du ikke gjør det. Uansett hva du ender opp med å velge, byr kursene gjerne på grundige forklaringer i regi av profesjonelle lærere og informative filmer, som kan hjelpe deg som sliter med teorien.
Du må likevel lese selv i tillegg, og det er viktig at du benytter gode lesestrategier slik at lesingen blir effektiv og du får med deg det du leser. Kanskje har du noen teknikker som fungerer godt for deg allerede, hvis ikke anbefaler mange denne: Bla gjennom læreboken først og les overskrifter og, eventuelt, oppsummeringene bakerst i hvert kapittel. Dette gjør at du får dannet deg et bilde av hva pensum handler om. Når du så begynner å finlese, er det lurt å notere underveis. Man husker gjerne bedre det man har skrevet ned selv, og når du skal repetere det du har lest, kan du lene deg på dine egne notater. Noen finner det lærerikt å tegne ulike veibaner og biler og illustrere for seg selv det de har lest om for eksempel forbikjøring, møtende trafikk eller vikeplikt. Dersom du synes det er tungt å lese hele tiden, er det viktig å finne teknikker for å bryte opp lesingen. Du kan også tegne ulike trafikkskilt eller finne dem på nettet og printe dem ut. Skriv på en lapp hva de heter eller hva de betyr, og legg dem i par, med bilde og tekst.
Når du har lest og arbeidet med pensum en stund, kan du med fordel teste deg selv og se hvor mye du kan. Det vil gi deg et inntrykk av hva du må øve mer på. Det finnes mange ulike løsninger for dette på nettet. Når du ser hva du kan og ikke kan, må du fokusere på de områdene hvor du har flest feil. Du trenger ikke å bruke tid på å lese mer om det du allerede kan; bruk tiden på det du synes vanskeligst. Du kan spørre teorilæreren på nettkurset eller på kjøreskolen, eller også kjørelæreren din, dersom det er noe du ikke forstår. Deretter kan du forsøke deg på noen av de nettbaserte testene igjen, for å se om du nå har lært deg det du tidligere ikke kunne. Og gå frem og tilbake mellom læreboken og ulike tester er en god måte å jobbe på. Det viser seg at de som øver mest på spørsmålene på forhånd, gjerne er de som består selve teoriprøven på trafikkstasjonen med best resultat.
Basert på andre prøver du har tatt på skolen og/eller i løpet av utdannelsen, vet du nok at det har liten hensikt å nilese rett før du skal i ilden. Det fører som regel bare til stress, og du husker lite av det du har lest. Dette gjelder selvfølgelig også for teoriprøven. Det anbefales at du bruker tiden frem til dagen før prøven godt, og heller tar en pause i lesingen den siste dagen og fokuserer på å slappe av. Du glemmer ikke det du har lest på et døgn, og hjernen har godt av en pause.
Ved oppmøte på trafikkstasjonen er det viktig å være ute i god tid. Du må betale før du får henvist plass, og du må fremvise legitimasjon så de kan registrere deg og vet at du er den du gir deg ut for. Om det er teoriprøven for bil du skal ta, har du 90 minutter til rådighet. Dette bør gi deg tid til å sette deg godt til rette og lese spørsmålene nøye før du svarer. Hvis oppgavene har bilder, se nøye på dem. Bildene viser gjerne veibaner, trafikanter som møtes på ulike måter, eller skilt, og det er viktig at du ikke er så rask i vendingen at du misforstår hva bildet viser. Av og til kan svaralternativene se forvirrende like ut. Da er det viktig at du leser nøye gjennom dem, gjerne flere ganger, slik at du svarer riktig. Du har 45 spørsmål du skal svare på, og du må svare riktig på minst 38 av dem for å bestå testen. For andre førerkortklasser enn førerkortklasse B kan du enkelt finne ut på vegvesenet sine sider både hvor mange spørsmål du vil få, hvor lang tid du har på deg, og hvor stor andel du må ha svart rett på, for å bestå.
Dersom du har behov for tilrettelegging ved gjennomføring av teoriprøven, kan du søke om dette på forhånd. Tilrettelagte teoriprøver gjennomføres med en sensor, som kan hjelpe deg med å forstå innholdet i de ulike oppgavene.
Om du mot formodning skulle stryke på teoriprøven, kan du forsøke på nytt etter at det har gått to uker. Stryker du, får du ikke vite hvilke spørsmål du svarte feil på, men du får vite hvilke temaer du ikke kunne nok om. Når du møter opp til neste forsøk, må du betale på nytt og ha med deg gyldig legitimasjon. Det er selvfølgelig demotiverende og kjedelig å stryke, men ikke gi opp. Gå tilbake til læreboken, finn de emnene du strøk på, og lær deg det som står om dem.
Kjøreskolene tilbyr teorikurs med personlig oppmøte eller arrangerer teorikurs via nettet. Disse ligger på alt fra 200 til 500 kroner, eller mer. Dette er gruppekurs hvor du, sammen med flere andre elever, får hjelp av en lærer til å gjennomgå og forstå teorien du trenger å kunne. Dette er en god mulighet til å få forklart hvordan regelverket er, hvorfor reglene er som de er, og hva de faktisk innebærer. Dersom du lærer teorien parallelt med at du tar kjøretimer med en kjørelærer eller øvelseskjører privat, blir det også enklere for deg å omsette teoriene du leser om i bøkene, i praksis. Du får mye gratis ved at du og kjørelæreren diskuterer begreper i løpet av kjøretimen som du dermed enklere vil forstå når du leser om dem i læreboken i etterkant.
Det er mange ulike nettsider du kan bruke for å øve til teoriprøven. Noen koster litt, mens andre er gratis. Disse sidene har øvelsesoppgaver for teoriprøven for ulike førerkort, primært klasse B, som du kan prøve deg på så mange ganger du vil, og de har også gode oversikter over for eksempel ulike trafikkskilt som du må kunne. Mange tilbyr teorikurs med e-bøker for de som ønsker å ta førerkort innen klasse B, moped, motorsykkel, snøscooter, lastebil, traktor, buss, minibuss og vogntog. Flere har også demoer med et gitt antall spørsmål, hvor du kan få et inntrykk av spørsmålene deres og utformingen av nettsiden, før du eventuelt betaler for noe.
Uansett om du foretrekker en nettside som er gratis eller du betaler for å få tilgang til ulike oppgaver, er det viktig at du bruker tid på å svare på oppgaver og øve deg før teoriprøven. Én ting er at du selv får et godt innblikk i hva du kan og ikke kan. En annen fordel er at du venner deg til prøveformen med spørsmål og svaralternativer, en prøveform mange ikke er vant til eller har vært borti på videregående skole eller via andre utdanninger. Det er imidlertid viktig at du ikke bare svarer på oppgavene som ligger på nettsidene, men også leser teoriboken. Det er i teoriboken du får forklaringene på hvorfor reglene er som de er, og kunnskap om dette gir deg automatisk større forståelse og respekt for de mange trafikkreglene.
Når du har øvd så mye at du føler deg klar til å avlegge teoriprøven, må du bestille time hos en trafikkstasjon. Dette gjør du på nettet. Trafikkstasjonene har ikke drop-in-løsninger, og du kan ikke bare møte opp og gjennomføre prøven direkte. Før du bestiller tid, må du også ha søkt om førerkort og søknaden din må være registrert. Selve prøven gjennomføres altså på en PC, og du får resultatet med en gang du har levert. Når du har bestått prøven, kan du ta oppkjøring innen de neste tre årene, dersom all opplæring er gjennomført og registrert. Dersom du ikke klarer oppkjøringen innen tre år, må du ta ta teoriprøven på nytt. For enkelte kjøretøy, for eksempel snøscooter og moped, er teoriprøven gyldig i fem år. Underveis kan du følge med på hvor langt du har kommet i opplæringsløpet via Din side på Vegvesenets nettsider.
En bestått teoriprøve er et bevis på at du har nok teoretisk innsikt til å ha lov å ferdes på veien med et motorisert kjøretøy. Det er imidlertid svært viktig at du er bevisst avstanden som ofte finnes mellom teori og praksis. Et eksempel kan være: Det står et fartsgrenseskilt ved siden av veien, som gir deg lov til å kjøre i inntil 80 kilometer i timen. Men det snør tett eller er svært glatt i veibanen. Da kan du ikke kjøre så fort som skiltet tillater, men må vurdere kjøreforholdene og kjøre roligere for sikkerhetens skyld. Slike vurderinger må du som sjåfør foreta hele tiden.
Teoriprøven, og kunnskapen du har fått ved å forberede deg til den, har gitt deg et godt utgangspunkt for å kjøre trygt og effektivt, men ha i mente at du ikke er fullt utlært som sjåfør selv om du har bestått både teoriprøven og førerprøven. Men de legger et godt grunnlag!
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg