Vil du vite mer om reglene knyttet til førerkort? Vurderer du å ta lappen i nærmeste fremtid? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om både selve førerkortet, priser, kjøreskoler, øvelseskjøring og mye mer. Når må man fornye førerkortet? Hvilke kjøretøy har man førerett for innenfor de ulike klassene? Hva skjer hvis du skal bruke førerkortet ditt i utlandet? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
For å få lov til å være fører av motoriserte kjøretøyer i Norge må man inneha et gyldig førerkort. Førerkortet er et sertifikat som beviser at innehaveren av kortet har førerett til å kjøre motorisert kjøretøy i henhold til klasser spesifisert på kortet. Førerkortet er personlig, og blir utstedt av Statens Vegvesen etter at man har bestått obligatorisk opplæring samt en teoretisk og en praktisk prøve. Det tradisjonelle førerkortet er av plast og utstedes i samme format som et bankkort.
Det norske førerkortet som blir utstedt i dag (fra 2013) er en modell som følger EU/EØS-regler. Denne modellen av førerkortet er gyldig i alle EU- og EØS-land. Hvis man har et førerkort utstedt i tidsrommet 1979 til 2013, er det fortsatt gyldig i Norge, men det anbefales å bytte til EØS-modellen dersom man skal reise til utlandet. I noen land utenfor EU/EØS kreves det at man har et såkalt internasjonalt førerkort. Dette er en oversettelse av det norske førerkortet man allerede har, og kommer som et papirhefte i A6-format med grått omslag og hvite sider. Man kan henvende seg til NAF (Norges Automobilforbund), KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) eller MA: Rusfri trafikk for å få utstedt et godkjent internasjonalt førerkort. Vær oppmerksom på at andre tilbydere av internasjonale førerkort på nettet ikke er seriøse, og dokumentene de produserer, kan være verdiløse.
Det er mulig å laste ned en digital versjon av ens personlige førerkort på mobilen. Man kan velge om man vil ha med seg det digitale eller fysiske førerkortet når man kjører. Det er ikke nødvendig å ha med begge. Blir man stoppet i kontroll og kun bruker det digitale førerkortet, er man selv ansvarlig for at det er lesbart. Man må derfor være sikker på at man har nok batteri på mobilen til hele kjøreturen. Det digitale førerkortet er kun gyldig i Norge.
Kostnadene for å ta førerkort varierer naturlig nok ut ifra hvilken førerkortklasse man skal ha, og hvilke klasser man eventuelt har fra før. I tillegg kan det være store variasjoner fra person til person når det gjelder behovet for teoretisk og, i enda større grad, praktisk opplæring. Felles for de fleste klassene er at man må gjennom obligatorisk praktisk opplæring og prøve(r), og mange klasser har også obligatorisk teoretisk opplæring og prøve.
De fleste har sitt første og kanskje eneste møte med kjøreopplæring når de skal ta førerkort for personbil (klasse B). Veien til førerkort klasse B inkluderer både utgifter for obligatorisk opplæring og betaling for kjøretimer samt annen veiledning fra kjørelærer. Prisen for obligatoriske kurs ligger på ca. 15.000 kroner, og eksamensavgifter utgjør ca. 4000 kroner. Man må derfor regne med å bruke minst 20.000 kroner for førerkort klasse B. Dette inkluderer ikke kjøretimer, som gjerne ligger et sted mellom 500 og 1000 kroner per stykk. Hvor mange kjøretimer man trenger før man er en dyktig og selvsikker sjåfør vil variere fra person til person, men det er ikke uvanlig at kostnadene til kjøretimer utgjør en stor del av totalkostnadene. Man kan redusere kostnadene ved å bedrive privat øvelseskjøring. Når man tilbringer mye tid bak rattet, sørger man for å automatisere mye av kjøreteknikken, og behovet for kjøretimer sammen med kjørelærer kan reduseres. Det vil for de fleste være fornuftig å påregne en kostnad på 30.000 kroner eller mer før man har førerkortet i hånden.
Dersom man allerede har førerkort i klasse B, kan man gå videre med opplæring innen mer avanserte klasser. For deg som ønsker å jobbe som yrkessjåfør, kan det for eksempel være relevant å ta førerkort for klasse C (lastebil) eller klasse D (buss). Opplæringen som gir førerett for tunge kjøretøyer, tilbys av private trafikkskoler og videregående skoler. Dersom man tar opplæring på videregående skole, gjelder egne regler. Når man tar de obligatoriske forberedende kursene hos en kjøreskole, er det ofte vanlig å kjøpe en pakke som inneholder alle de elementene man trenger før man kan gjennomføre teoriprøve og oppkjøring. Noen kjøreskoler tilbyr også intensivkurs som gjør at man kan gjennomføre alt av obligatorisk opplæring i løpet av kort tid. I slike tilfeller kan man regne med å fullføre den obligatoriske opplæringen i løpet av cirka tre måneder. Prisen avhenger av flere forhold, blant annet hvilke klasser man allerede har førerett for, men et generelt prisanslag kan ligge på rundt 40 000 kroner for klasse C/D, og cirka 30 000 for klasse CE (vogntog).
Dersom man ønsker å ta førerkort for å utføre transportoppdrag mot betaling, er man etter norsk lov pålagt å bestå et kompetansekurs for yrkessjåfører. For å få lov til å jobbe som yrkessjåfør må man altså ha godkjent førerkort, og i tillegg fullføre en grunnutdanning på 140 timer eller en etterutdanning på 35 timer. Kurs for yrkessjåførkompetanse (YSK) kan tas ved en kjøreskole. Grunnutdanning (140 timer) koster som regel rundt 35 000 kroner.
Lånekassen gir støtte til personer som ønsker å utdanne seg til å bli buss- eller lastebilsjåfører, og man kan derfor søke om økonomisk støtte til å gjennomføre kjøreopplæring og grunnutdanning (140 timer) for enten persontransport (bussjåfør), eller godstransport (lastebilsjåfør). Hva og hvor mye man kan få utbetalt, er avhengig av hvilken utdanning man tar, men legg merke til at man ikke får støtte dersom man kun tar førerkortet.
Ulike motoriserte kjøretøy deles inn i forskjellige klasser, ofte basert på kjøretøyets vekt, tillatt antall passasjerer og/eller fartsbegrensninger. Du har kun førerett for de kjøretøyene som faller innunder klassene som står oppført i førerkortet ditt, og blir du tatt for å kjøre andre kjøretøy, er dette straffbart. Nedenfor følger en enkel oversikt over de ulike klassene som tilbys i Norge:
Klasse AM (moped) gjelder førerett for alle typer moped (med en maksfart på 45 km/t), derunder både tohjulinger, trehjulinger og firhjulinger. Minstealderen for moped er 16 år.
Klasse A1 (lett motorsykkel) gjelder føring av lett motorsykkel med eller uten sidevogn. Lettmotorsykkelen kan ha et slagvolum på høyst 125 kubikk og effekt på høyst 11 kW, og forholdet mellom effekt og egenvekt kan være på maks 0,1 kW/kg. Minstealderen er 16 år.
Klasse A2 (mellomtung motorsykkel) gjelder føring av mellomtung motorsykkel (med en makseffekt på 35 kW, der forholdet mellom effekt og egenvekt er på høyst 0,2 kW/kg). Et viktig moment her er effekten etter nedtrimming, da motorsykkelens tidligere effekt kan ha vært maks det dobbelte av nåværende effekt. Du kan kjøre med eller uten sidevogn. Minstealderen er 18 år.
Klasse A (tung motorsykkel) Gjelder føring av motorsykkel (med eller uten sidevogn) uten begrensninger på motorsykkelens slagvolum og effekt. Minstealder ved direkte ervervelse er 24 år. Ved trinnvis ervervelse (påbygging fra klasse AM/A1/A2) er minstealderen 20 år.
Klasse B/B96 og BE (personbil) gjelder for føring av motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3.500 kg, som er godkjent for transport av høyst åtte passasjerer i tillegg til fører. Man kan i tillegg trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg, men her er vektbegrensningen på totalvekten til bilen og tilhengeren også 3.500 kg. Klasse B96 og BE (personbil med tilhenger) gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg, men med ytterligere begrensninger på samlet totalvekt. Minstealderen er 18 år.
Klasse C1 og C1E (lett lastebil) gir rett til å føre motorvogn med tillatt totalvekt mellom 3.501-7.500 kg, som er godkjent for transport av høyst åtte passasjerer i tillegg til fører. Klasse C1E (lett lastebil med tilhenger) gir rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg og færre begrensninger på samlet totalvekt. Minstealderen er 18 år.
Klasse C og CE (lastebil) gjelder føring av motorvogn med tillatt totalvekt over 3.500 kg, som er godkjent for transport av høyst åtte passasjerer i tillegg til fører. Klasse CE gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter lastebil. Minstealderen er 21 år.
Klasse D1 og D1E (minibuss) gjelder føring av motorvogn godkjent for transport av flere enn åtte personer, men høyst 16 passasjerer i tillegg til fører. Motorvognen kan ha en lengde på maks åtte meter. Klasse D1E gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Minstealderen er 21 år.
Klasse D og DE (buss) gjelder føring av motorvogn godkjent for transport av flere enn åtte passasjerer i tillegg til fører. Klassen gjelder også for føring av leddbuss. Klasse DE gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter buss. Minstealderen er 24 år.
Klasse T (traktor) gjelder føring av traktor og motorredskap (der konstruktiv hastighet for begge ikke kan overstige 40 km/t), med eller uten tilhenger. Minstealderen er 16 år. Vær oppmerksom på at det finnes mange gjeldende bestemmelser knyttet til kjøring av traktor, utover de generelle reglene.
Klasse S (snøscooter) gjelder føring av snøscooter (beltemotorsykkel), med eller uten tilhengerslede. Vær oppmerksom på at det finnes flere unntak og restriksjoner på hvor og hvordan man kan kjøre med snøscooter.
Dersom man ønsker å kjøre motoriserte kjøretøy, må man alltid ha med seg et gyldig førerkort. Det finnes flere grunner til at førerkortet vil kunne betraktes som ugyldig.
Nedenfor følger noen eksempler:
Kjøreopplæringen for de ulike klassene har som regel fire trinn, og en del av opplæringen er obligatorisk og må gjennomføres ved en godkjent trafikkskole. Når man har gjennomført all obligatorisk opplæring og denne er registrert av trafikkskolen, kan man gå videre til teoriprøven og gjennomføre oppkjøringen. Nedenfor følger en enkel oversikt over de ulike trinnene man må igjennom før man kan søke Statens Vegvesen om førerkort:
Trinn 1: Trafikalt grunnkurs er felles for alle førerkortklasser, og består av 17 timer med generell trafikkopplæring. Man kan ta kurset fra og med fylte 15 år, men om man er over 25 år, er det kun førstehjelp og mørkekjøring som er obligatorisk. Når man har gjennomført Trafikalt grunnkurs, får man et bevis som gir rett til å øvelseskjøre fra man er 16 år. Grunnkurs for tunge kjøretøy er felles for alle de tunge klassene. Kurset skal blant annet gi kunnskap om hva som skiller kjøring med tunge kjøretøy fra kjøring med personbil. Man trenger ikke ta dette kurset dersom man allerede har en tung klasse i førerkortet og/eller har tatt kurset tidligere.
Trinn 2: Grunnleggende opplæring skal gi kandidaten evne til å beherske bilen kjøreteknisk, og man skal få kunnskap om bilistens ansvar og forsvarlig kjøring. For å få lov til å gå videre til tredje trinn, må man gjennomføre en veiledningstime med kjørelærer hvor kandidatens ferdigheter vurderes.
Trinn 3: Trafikal del skal lære kandidaten å kjøre i variert trafikk, og man skal bli en mer selvstendig fører. Denne opplæringen kan skje med en kjørelærer eller gjennom privat øvelseskjøring. Det anbefales å kombinere disse to læringsformene. Deretter følger en veiledningstime med en kjørelærer, før man får lov til å gå videre til siste trinn.
Trinn 4: Avsluttende opplæring skal sørge for at kandidaten er dyktig nok til å kunne kjøre på en ansvarlig måte, forstå egne ferdigheter og hvordan de kan forbedres, og hvordan man skal kjøre med lav risiko for uhell og ulykker. Dette trinnet inneholder ofte det obligatoriske sikkerhetskurset. Det anbefales at man er god nok til å bestå førerprøven før man tar sikkerhetskurset.
Siste del av opplæringen er teoriprøve og oppkjøring, også kalt førerprøve. Teoriprøven tar man på en trafikkstasjon. Før man kan ta prøven, må man søke om førerkort. Prøven blir gjennomført på en datamaskin, og man får resultatet med en gang. Dersom man ikke består teoriprøven, må man vente i to uker før man kan prøve på nytt. Man kan ta teoriprøven seks måneder før man fyller alderskravet til førerkort.
Når man har bestått teoriprøven, kan man gå videre til oppkjøring/førerprøve dersom all obligatorisk opplæring er gjennomført. Førerprøven har flere deler, og alle oppgavene må løses for at man skal bestå prøven. Resultatet blir avgjort når prøven er over, og man får vite om man bestod eller ikke med én gang.
Når man har bestemt seg for å begynne med kjøreopplæring, er det neste skrittet å finne en passende kjøreskole. Kjøreskolens oppgave er å forberede elevene på best mulig måte og tilrettelegge for at flest mulig består de obligatoriske kravene og mestrer det å kjøre forsvarlig, med lav risiko for uhell og ulykker. Det er kun kjøreskoler som er godkjent av Statens Vegvesen, som kan tilby obligatoriske kurs og opplæring. På hjemmesidene til Statens Vegvesen kan man finne en oversikt over godkjente kjøreskoler.
Kjøreskolen må følge kravene og retningslinjene som er gitt av Statens Vegvesen når det gjelder gjennomføring av obligatoriske kurs. Utover dette finnes det ingen egne regler for hva slags avtaler skolen kan tilby sine elever. Det er derfor opp til hver enkelt kjøreskole å sette opp det tilbudet de ønsker å gi sine kunder. Som kunde kan det lønne seg å bruke litt tid på å undersøke ulike tilbud fra flere skoler før man bestemmer seg.
Førerkortreglene endrer seg stadig, og trenden har vært at de blir mer og mer omfattende, med skjerpede krav til føreropplæringen og førerprøven. Det har også kommet nye klasser, mens andre klasser har falt bort. Det har vært et overordnet mål for veimyndighetene at folk skal få beholde tidligere rettigheter. Resultatet har blitt mange ulike overgangsregler og unntak, og det kan i noen tilfeller være vanskelig å holde oversikten. En konsekvens av de mange endrede reglene, er at man risikerer å måtte fornye førerkortet før man hadde sett for seg.
Man kan fornye førerkort og førerkortklasser på en trafikkstasjon eller via Din side hos Statens Vegvesen. Når man fornyer førerkortet på nett, er man selv ansvarlig for å makulere det gamle førerkortet. Merk at det gamle førerkortet blir ugyldig når man fornyer førerkort. Ønsker man å fornye førerkortet på en trafikkstasjon, må man bestille time. Man må da ha med seg gyldig legitimasjon og det gamle førerkortet, i tillegg til eventuell helseattest og synsattest. Når man har levert sitt gamle førerkort på trafikkstasjonen, får man et midlertidig førerbevis som brukes frem til man mottar nytt førerkort i posten.
I noen tilfeller er det behov for innlevering av ny helseattest ved fornyelse av førerkortet. Dette gjelder for eksempel for fornying av tunge klasser eller ved begrensninger i gyldigheten til førerkortet på grunn av helse eller at man har fylt 80 år. Helseattesten kan ikke være eldre enn tre måneder når den leveres til Statens Vegvesen. Dersom man er usikker på reglene, kan man gå inn på Statens Vegvesen sin hjemmeside og lese mer om dagens regelverk.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg