Lurer du på hva mopedkurs koster? Går du i tanker om å skaffe deg moped og lurer på hva som kreves? Mens man i gamle dager kunne kjøre moped fra man var fylt 16 år, uten noen krav til opplæring eller forkunnskaper, må man i dag ta mopedkurs på en kjøreskole. Det er selvsagt fornuftig med tanke på sikkerhet og kvalifikasjoner. Men det betyr også at du må ut med ganske mye penger. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Hvor mye du må betale for å få mopedlappen, kommer an på flere faktorer. Prisnivået på kjøreskolen du velger, om du trenger ekstra kjøretimer, om du må ta teoriprøven flere ganger, og så videre. Kvalifikasjonen for å få mopedlappen er å gjennomføre den obligatoriske opplæringen og bestå trinnvurderinger hos trafikkskolen samt en endelig teoriprøve. Du trenger ikke gå opp til en praktisk førerprøve.
Et populært alternativ er å kjøpe en pakke hos kjøreskolen som inkluderer alt av obligatorisk opplæring og et begrenset antall kjøretimer. En pakke som inneholder tre kjøretimer, koster gjerne mellom 7.000 og 9.000 kroner. En ekstra kjøretime koster typisk mellom 600 og 800 kroner.
I tillegg må du betale et gebyr til Statens vegvesen når du skal ta teoriprøven. I 2022 ligger dette på 350 kroner. Du må også betale 200 kroner for selve førerkortet (90 kr hvis du betaler på nett i forkant).
Alt i alt bør du som et minimum beregne 10.000 kroner totalt.
Frem til 2017 var mopedopplæringen helt lik for alle. Kjøreskolene fulgte et standardisert kursopplegg som alle måtte gjennom. Nå har opplæringen gått over til å bli mer individuell. Det vil si at det er dine behov og kjøreskolelærerens vurdering av deg som bestemmer om du for eksempel bør ha flere kjøretimer utover det som er minstekravet.
Det er ellers et krav om at opplæringen skal strekke seg over et minimum antall timer.
Opplæringen er fordelt på følgende trinn:
I tillegg skal du gjennom to trinnvurderinger.
Aldersgrense. For å kunne starte på mopedopplæring må du har fylt 15 år. For å kunne ta teoriprøven hos Statens vegvesen og få lov til å ferdes på veien alene, må du ha fylt 16 år.
For å få mopedlappen må du gjennom et ganske omfattende opplæringsløp som inkluderer teori og praktisk opplæring. Målet er at du skal kunne ferdes i trafikken på en tryggest mulig måte.
Det kan være greit å vite at mopedlappen er delt inn i to forskjellige klasser: AM 146 er klassen for vanlig tohjuls moped eller scooter. AM 147 er klassen for deg som vil kjøre tre- og firehjuls moped.
Opplæringen består av fire obligatoriske trinn. Siden opplegget er individuelt, legges det stor vekt på at du skal ha en fremdrift som passer deg og dine forutsetninger.
Før du går fra ett trinn til det neste, blir det foretatt en vurdering av om du er klar. Hvis svaret er nei eller tja, blir du ikke rushet videre, men må bruke litt mer tid på ditt nåværende trinn. Vurderingen gjøres av deg og kjørelæreren sammen.
Målet med kurset er å forberede deg til kunne bevege deg ut i trafikken. Det skal gi deg kunnskap om trafikkregler og teoretisk trafikkforståelse.
Trafikalt grunnkurs er likt for alle klasser kjøretøy. Det vil si at du ikke trenger å ta det på nytt hvis du senere ønsker å ta lappen for bil, motorsykkel eller et annet kjøretøy. Kurset inneholder opplæring i førstehjelp og mørkedemo.
Før du starter på alt dette, skal du imidlertid først gjennom tre timer med teoretisk opplæring på trafikkskolen. Du lærer da hva mopedkjøring innebærer. På slutten av dette trinnet skal du og læreren din sammen vurdere hvor mye du har lært og om du er klar for neste trinn, som er:
På slutten av dette trinnet skal du gjennom et obligatorisk sikkerhetskurs i trafikk. Denne delen tar fire timer. Når kurset er gjennomført, vil du og læreren din diskutere om du er klar for neste og siste trinn.
Totalt består den avsluttende opplæringen av minst fire timers obligatorisk opplæring, hvorav tre timer er kjøring på vei og en time er til planlegging av en kjøretur, samt en samtale med kjørelæreren til slutt. Samtalen går ut på at du skal reflektere rundt dine egne erfaringer og sikkerhetsspørsmål. Hvis vurderingen tilsier det, kan det hende du trenger flere kjøretimer.
Når du begynner på den avsluttende opplæringen kan det være lurt å søke om førerkort. Det må du nemlig ha gjort før du kan ta den endelige teoriprøven og, forhåpentligvis, sikre deg førerkortet. Du søker om førerkort på nettsidene til Statens vegvesen.
Er du 16 år og ønsker å kunne farte rundt på egen hånd uten å være avhengig av buss eller av å bli kjørt av andre, er moped eller scooter et perfekt alternativ.
Tar du mopedlappen, må du også gå gjennom et opplæringsopplegg som du vil ha glede av senere. Når dagen kommer da du skal ta lappen for bil, har du allerede god trafikkforståelse og også et godt teoretisk grunnlag. Det kan bety at du trenger færre kjøretimer og at du kanskje også har større sjanser for å bestå den teoretiske prøven siden du allerede kan trafikkreglene med mer. Mopedlappen kan med andre ord være en lønnsom “førskole” forut for mer avanserte førerkort.
Er du redd for hva det kommer til å koste deg å ta mopedlappen? En ting du bør gjøre, er å undersøke prisene hos de kjøreskolene som er aktuelle for deg. Hvis de tilbyr pakker, sjekk gjerne hvor mange timer som inngår, og hva det koster å kjøpe ekstra kjøretimer.
Budsjett: Det kan også være lurt å sette opp et budsjett for hele mopedprosjektet ditt: Plott inn prisen på opplæringen, for eksempel en pakke pluss noen ekstra kjøretimer, prisen på teoriprøven, og hvor mye du tenker å bruke på å kjøpe moped eller scooter. Ta også med prisen på forsikring. Du må selvsagt også ha en hjelm og annet nødvendig utstyr.
Sett av tid: Hvis du ikke kan sette av nok tid til å ta lappen - og ikke minst lese til teoriprøven - kan prosessen bli unødvendig frustrerende og du risikerer å stryke på teoriprøven. Så, sørg for at du kan sette av tiden som trengs. Hvis det passer deg dårlig å ta opplæringen over lengre tid, finnes det trafikkskoler som tilbyr komprimerte intensivkurs der du er ferdig etter bare én uke eller litt mer.
Les temalisten: På nettsidene til Statens vegvesen kan du laste ned temalisten for teoriprøven. Les denne i tillegg til teoriboken, så stiller du ekstra forberedt.
Hvis du ønsker å bruke så lite penger som mulig - og hvem gjør ikke det? - så er det noen grep du bør vurdere.
Øvelseskjøring: Sørg for å øvelseskjøre så mye som mulig. Jo bedre du behersker mopeden, desto større er sjansene for at du ikke trenger ekstra kjøretimer. Du kan øvelseskjøre fra du er 15 år. Reglene for øvelseskjøring kan du lese om på Statens vegvesen sine nettsider.
Pugg teori: Skal du bestå teoriprøven, er det ingen vei utenom å lese. Hvis du stryker og må ta den på nytt, må du også betale en gang til. Siden teoriprøven er den endelige prøven og dermed den viktigste delen av opplæringen, bør du legge ekstra stor vekt på å bestå denne.
Ta et teorikurs: Kjøreskolene tilbyr frivillige teorikurs. Dette er kurs du må betale for, og på den måten er ikke dette akkurat et sparetips. Men hvis et slikt kurs kan gjøre at du unngår å stryke på teoriprøven og kanskje også trenger færre kjøretimer, kan det likevel være lønnsomt. Dessuten kan teorikursene gjøre deg bedre rustet for å bestå fremtidige teoriprøver den dagen du eventuelt ønsker å ta lappen for motorsykkel eller bil.
Det finnes mange nettbaserte tjenester for deg som skal ta mopedlappen. Ved å kjøpe deg tilgang i en bestemt periode, for eksempel en dag, en uke eller ti dager, får du tilgang til oppgaver som tilsvarer dem du vil få på teoriprøven hos Statens vegvesen.
Men en app på mobilen kan du øve så mye du vil, og når og hvor det passer deg. Prisen for å bruke en slik tjeneste i ett døgn, for eksempel for en siste sjekk kort tid før selve teoriprøven, ligger på mellom 50 og 70 kroner. Å bruke den i en uke eller eller i ti dager koster 130 til 200 kroner, mens tilgang i 30 dager gjerne koster 250 til 350 kroner.
Noen tilbyr også beståttgaranti, som regel knyttet til den største pakken. Du kan da få pengene tilbake hvis du ikke består prøven hos Statens vegvesen. (Vi snakker da om pengene for nettjenesten, ikke gebyret til vegvesenet). Hos andre består garantien av at man får tilgang til tjenesten i en ny periode hvis man ikke bestod.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg