Lurer du på hva det koster å ta billappen? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for billappen inkludert hva kostnadene består av, hva man betaler i snitt, og hva du kan gjøre for å spare penger. Vi forteller deg også mer om hvordan du får billappen, hvorfor den er viktig og hvilke prøver du må gjennom på veien. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Hva billappen koster beror på flere faktorer, deriblant hvilken klasse du skal kjøre opp til og hvilken trafikkskole du velger, samt hvor mange kjøretimer du behøver. Skal du ta lappen for personbil, altså førerkort klasse B, ser man at totalkostnadene i gjennomsnitt ligger på rundt 30.000 kroner og oppover. Dette inkluderer alt du må gjennom, fra opplæring, kjøretimer og teori til selve oppkjøringen.
Hoveddelen av totalkostnadene går til opplæringen du tar hos din trafikkskole. Her betaler du både for obligatoriske kurs og kjøretimer. Den obligatoriske delen av opplæringen utgjør alene ofte mellom 12.000 og 15.000 kroner, avhengig av hvilke priser trafikkskolen din opererer med. Eksamensutgiftene på sin side ligger ofte på mellom 4.000 og 5.000 kroner.
Hvor mye du må betale for kjøretimer, er vanskeligere å forutse, da du blir vurdert ut fra dine kjøreferdigheter og ikke antall timer du har gjennomført. Noen trenger få kjøretimer, mens andre har behov for mange. Det er likevel ikke uvanlig at disse utgjør 60 % av totalkostnadene.
Altså vil prisen variere en god del fra person til person, alt ettersom hvilke forutsetninger den enkelte har og hvor mange kjøretimer som behøves. Det finnes med andre ord ikke en fastpris på lappen, men det finnes grep som kan gjøre det både billigere og lettere å forutsi hva du ender opp med å måtte betale. Du kan lese mer om dette senere i denne artikkelen.
Det finnes flere førerkortklasser. Disse er internasjonale og tilsvarer dine førerrettigheter som sjåfør, slik sertifikatet innen en gitt klasse er beviset på at du har rett til å føre kjøretøy av en viss type. Faktorer som vekt og antall passasjerer er med på å definere disse klassene samt avgjøre hvilke typer kjøretøy du har rett til å kjøre. Klassene er angitt med bokstaver og sortert i alfabetisk rekkefølge fra lette kjøretøy (A og B) til tyngre kjøretøy (C, D og E, samt traktor, T, og snøscooter, S).
Når vi snakker om billappen, handler det om førerkort klasse B for vanlig personbil. Billappen gir deg rett til å føre en motorvogn (unntatt motorsykkel) som er godkjent for maksimum åtte passasjerer i tillegg til fører, med en totalvekt på inntil 3.500 kg. Skal du kjøre tyngre kjøretøy eller frakte flere passasjerer, må du kjøre opp i en tilsvarende klasse, eksempelvis BE (personbil med tilhenger), C/CE (lastebil) eller D1 (minibuss). Merk også at alderskravene for oppkjøring til de forskjellige klassene kan variere. For billappen er alderskravet 18 år.
Billappen innebærer også at du har gjennomført en obligatorisk opplæring hos en trafikkskole.
Denne er strukturert som et løp med fire trinn:
Trafikalt grunnkurs: Her får du en grunnforståelse av hva det vil si å være sjåfør. Du vil blant annet gå gjennom grunnleggende trafikkopplæring, førstehjelp og mørkekjøring. Ved gjennomført kurs får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre ved fylte 16 år. Dette kurset er obligatorisk og du må være minst 15 år for å ta det.
Grunnleggende opplæring: Denne delen skal lære deg å beherske bilen så godt at du kan fokusere på omgivelsene dine framfor det rent kjøretekniske. Du lærer om mennesket i trafikken, miljøvennlig kjøring og hvilket ansvar du har som sjåfør. Denne opplæringen skjer gjerne hos en kjøreskole, eventuelt i kombinasjon med privat øvelseskjøring.
Trafikal del: Her lærer du deg å kjøre effektivt i trafikken og redusere risiko for ulykker, med det mål for øyet at du skal bli så og si selvstendig i trafikken. I løpet av denne delen må du også gjennomføre sikkerhetskurs på bane (glattkjøring).
Avsluttende opplæring: I denne modulen skal du bli så trygg at du kan kjøre selvstendig og trafikksikkert i god samhandling med andre trafikanter. Du vil lære deg å velge kjøremåter som motvirker ulykker og forberede deg på situasjoner som kan oppstå i trafikken. I denne delen må du også gjennomføre sikkerhetskurs på vei (langkjøring).
Først når du har kommet til siste fase av opplæringen, kan du søke om førerkort, såfremt trafikklærer vurderer deg som trafikksikker og dyktig nok. Etter gjennomført teoriprøve kan du kjøre opp til den endelige førerprøven, gitt at du har fylt 18 år.
Med andre ord er billappen et bevis ikke bare for dine førerrettigheter, men også på at du har gjennomført en omfattende opplæring og oppkjøring, og dermed innehar de nødvendige ferdighetene og kunnskapene for å kunne kjøre bil på en trafikksikker og bevisst måte.
Veien til førerkortet er med andre ord lang og omfattende, noe det finnes gode grunner for. Det er viktig at du er en trafikksikker og ansvarlig sjåfør med kompetansen, risikoforståelsen og ferdighetene som er nødvendige for trygg kjøring og god trafikkavvikling. Opplæringen hos trafikkskolen skal hjelpe deg med å danne fundamentet for nettopp dette, samt gjøre deg bevisst på hvordan du kan videreutvikle egen kompetanse også etter endt oppkjøring. Billappen gir deg altså ikke bare rett til å kjøre bil, den gir deg også viktige kunnskaper og ferdigheter som bidrar i til å skape et trygt, miljøbevisst og effektivt trafikkbilde.
En annen faktor verdt å merke seg, er at billappen, altså førerkort klasse B, kan være avgjørende for om du får lov til å kjøre opp til eksempelvis lastebil eller minibuss. For at du skal kunne kjøre opp i en tyngre klasse, kreves det nemlig at du allerede har billappen.
Når det er sagt, så finnes det like mange forskjellige grunner til å ta billappen som det finnes forskjellige mennesker. Mange yrker krever for eksempel at du har lappen for å kunne utføre de gitte arbeidsoppgavene, og i et travelt familieliv er det for mange absolutt nødvendig å kjøre bil, spesielt om man har ett eller flere barn. Noen har kanskje lang reisevei til jobb og skole, noen er opptatt av å kunne reise på hytta så ofte som mulig, mens andre igjen har bil som hobby. Det er uansett ikke til å komme utenom at billappen er svært praktisk, og at den gir deg mange muligheter og lar deg bestemme selv hvordan du vil komme deg fra A til B.
Som nevnt innledningsvis ligger totalkostnadene for lappen i gjennomsnitt på ca 30.000 til 40.000 kroner. Videre kan kostnadene sies å være tredelt.
Du må betale for:
Prisene på de to første postene er nokså forutsigbare, og til sammen utgjør disse cirka 17.000 til 19.000 kroner. Ettersom avgiftene til staten (teoriprøve, oppkjøring, bilde til og utstedelse av førerkort) er faste, vil det her være trafikkskolenes prisforskjeller som avgjør totalkostnadene. Hva angår kjøretimer, er det vanskelig å si nøyaktig hva du kan forvente å måtte betale. Én kjøretime varer som oftest i 45 minutter og koster gjerne mellom 600 og 800 kroner. Hvorvidt kjøretimene faktisk kommer til å utgjøre 60 % av totalkostnadene, slik de ofte kan ende opp med å gjøre, beror på dine egne ferdigheter og forutsetninger. Noen betaler mer, andre betaler en god del mindre.
Du må gjennom flere forskjellige trinn før den obligatoriske opplæringen er gjennomført, som alle har forskjellige priser, og i tillegg kommer altså de individuelle kjøretimene. Nøyaktig hva du må betale for i forbindelse med lappen, kan dermed virke både overveldende og smått uoversiktlig. Som en løsning på dette tilbyr de fleste trafikkskoler en rekke pakkeløsninger av forskjellige størrelser, fra små startpakker til pakker med kun de obligatoriske kursene til pakker som inkluderer både alt det obligatoriske og et gitt antall kjøretimer. Disse har da en fast, som oftest rabattert pris, og kan være et bra sted å starte om du foretrekker forutsigbarhet framfor fleksibilitet.
For deg som elev utgjør billappen en betydelig kostnad, men også en kostnad som er relativt fort overstått og som det er mulig å planlegge for og spare opp til. Det du betaler, er å anse som et enkeltbeløp, så lenge du ikke mister lappen på grunn av sykdom, lovbrudd eller lignende. Utover fornyelse av førerkort hvert 15. år (som koster 200 kroner / 90 kroner ved betaling på nett), må du ikke betale noe mer for lappen enn det du betaler til og med oppkjøringen, med mindre du vil supplere med ytterligere førerkortklasser. Tar man billappens varighet med i regnestykket eller fordeler betalingen på antall år man antagelig og forhåpentlig beholder lappen, vil kostnadene ikke være så altfor høye. Om du velger å kjøpe deg din egen bil, må du imidlertid påregne kostnader til bensin, avgifter, forsikring og vedlikehold, med mer.
Det tipset som vektlegges mest når det gjelder billappen, er privat øvelseskjøring. Dette har både praktiske og økonomiske fordeler. Mengdetrening er avgjørende for å bli en god sjåfør, og du skal ideelt sett ha flere tusen kilometer bak rattet før du går videre til oppkjøringen. Ved å øvelseskjøre ved siden av kjøretimene vil du raskere automatisere det kjøretekniske, og du får øvd deg på det du har vært gjennom med trafikklæreren og kjøreskolen, så også kjøreteorien. Begge deler vil kunne bidra til å gjøre deg til en bedre sjåfør samt minske den mest uforutsigbare posten i budsjettet, nemlig utgiftene til kjøretimene.
Utover dette er det også andre grep som ofte vektlegges når man skal ta billappen:
Læringsutbytte: Det er viktig å huske på at prisen ikke bør være den eneste avgjørende faktoren når du skal velge trafikkskole. Sørg også for at skolen du velger, har gode meritter, enten du baserer vurderingen på skolens egne nettsider, andre fora, eller tilbakemeldinger fra noen du kjenner. Det er viktigste er at læringen er god og effektiv, ikke at den er billigst mulig.
Strukturer øvelseskjøringen: Om du har mulighet for privat øvelseskjøring, bør du strukturere denne i samarbeid med kjørelæreren din. Slik effektiviserer du kjøretreningen din, både hos trafikkskolen og privat. Begynn også så tidlig som mulig. Det ideelle er å begynne med kjøretimer hos trafikkskolen og gjennomføre alt det obligatoriske, for deretter å øvelseskjøre mye privat, før du tar den siste finjusteringen hos trafikkskolen igjen.
Pakkeløsninger: Husk at ingen pakkeløsning er en absolutt garanti for førerkort, selv om mange skoler opererer med såkalt “beståttgaranti”. Den største, mest omfattende pakken er ikke ensbetydende med at du faktisk klarer å sikre deg billappen. Som nevnt vurderer trafikklæreren deg i henhold til dine ferdigheter, kunnskaper og sikkerhet, og om ikke disse anses som tilfredsstillende ved endt opplæring, må du ta flere kjøretimer.
Tips til teoriprøven: Om du er nervøs for eller usikker på teoriprøven, så finnes det en rekke gode verktøy du kan benytte deg av, derunder bøker, informasjonssider og gratis quizer på nettet. Undersøk også hva trafikkskolene i ditt nærområde tilbyr av hjelpemidler til teoriprøven. Flere av disse verktøyene har også simuleringer av selve teoriprøven. På denne måten kan du øve deg på prøven så mange ganger du vil. Husk også at de som begynner å lese tidlig, som oftest består på første forsøk.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg