Lurer du på hva førerkortet koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for førerkortet, inkludert hvilke kurs du må betale for, pris på kjøretimer, hvilke prisvariabler som finnes, og hvordan du kan spare noen kroner. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Førerkort er beviset på at du har førerrett innenfor en gitt førerkortklasse, og prisen på dette avhenger i stor grad av hvilken førerkortklasse du kjører opp innenfor. For førerkort klasse B for personbil, som er det vanligste, ligger prisen på mellom 25.000 og 40.000 kroner. Svaret på hva du må betale for førerkortet, er sammensatt, og vil variere sterkt fra person til person. Det finnes med andre ord ingen fasit på nøyaktig hvor mye penger man kommer til å bruke på førerkortet, noe man også bør tilrettelegge for når man budsjetterer for lappen. Noen trenger kanskje mange kjøretimer før de blir skikkelig drevne, hvilket fort kan bli dyrt. Andre er heldige og tar kjøretreningen på strak arm, trenger færre kjøretimer og slipper unna med lavere kostnader. Andre igjen må kanskje prøve seg mer enn én gang på teoriprøven eller oppkjøring. Variablene kan være vanskelig å forutse, og det er ikke usannsynlig med noen overraskelser.
Samtidig er det mye man kan planlegge og ta høyde for. Prisen på oppkjøringen og teoriprøven er for eksempel fastsatt av Statens vegvesen, så du vet med sikkerhet hva dette vil koste deg, forutsatt at du består. Kjøreskoler tilbyr ulike priser, men dette er noe du kan utforske på forhånd for å skaffe deg et anslag for hvor mye opplæringen vil kunne koste. Hvor mange kjøretimer man behøver, er imidlertid veldig individuelt og avhenger av flere faktorer. Noe uforutsigbarhet er med andre ord uunngåelig. Det viktigste vil alltid være at du finner en kjøreskole som både har konkurransedyktige priser og er god nok til at du blir tilfreds med opplæringen.
Når man planlegger å investere en stor pengesum i opplæring og førerkort, ønsker man seg naturligvis både forutsigbarhet og en viss garanti for at man blir fornøyd. I denne guiden skal vi gi deg en grundig oversikt over hva du må bruke penger på, når du tar førerkort, og hva du kan gjøre for å spare noen kroner.
Førerkortet er en sertifisering man anerkjennes med etter at man har gjennomført alt av obligatorisk kjøreopplæring samt har bestått teoriprøve og oppkjøring. Du får utstedt førerkort i den kjøretøyklassen du kjører opp i, eksempelvis tilsvarer førerkort klasse B personbil, som da beviser at du har fått førerrett for personbil, og klasse A tilsvarer motorsykkel, som beviser at du har førerrett spesifikt for motorsykkel. Du har med andre ord vunnet retten til å kjøre bil alene, uten ledsager, og har gjennom en oppkjøring bevist at du er kjøringen moden, av et bestemt kjøretøy.
De fleste som skal ta førerkortet for første gang, forbinder dette med nettopp personbil- eller motorsykkellappen. Vi har imidlertid mange forskjellige førerkortklasser, og kravene man må oppfylle for å få førerkort, varierer noe, avhengig av hvilken klasse det gjelder.
De forskjellige førerkortklassene er:
Veien til førerkortet er lang, og involverer mye obligatorisk opplæring som skal sikre at de som ender opp med førerkort, er trygge nok til å ferdes alene i trafikken. Kjøring, uansett kjøretøy, medfører en betydelig risikohåndtering både for deg som sjåfør og menneskene rundt deg. Selv om du skulle bli, eller er, en fantastisk sjåfør, vil det alltid være en viss risiko inne i bildet, for ferdsel i trafikken medfører samhandling med alle andre trafikanter, syklister og fotgjengere, med flere. Man må således være ansvarsfull og årvåken, og finpusse disse egenskapene før man er klar for førerkortet. Ansvaret for dette ligger hovedsakelig hos en selv, men kjørelærer og sensor har ansvar for å forsikre seg om at du er tilstrekkelig egnet og har opparbeidet den selvstendige vurderingsevnen et førerkort krever.
Før du oppnår førerkortet, skal du gjennom mye obligatorisk opplæring og mange timer med øvelseskjøring.
Denne opplæringen er delt inn i fire trinn:
Selv om trinnene hovedsakelig er de samme for de ulike klassene, vil opplæringen man får i løpet av de ulike trinnene, variere etter hvilket kjøretøy man skal kjøre. Motorsyklister, lastebilsjåfører og bilister skal gjennom totalt fire trinn før de endelig får førerkortet.
Under følger en gjennomgang av veien til førerkortet for førerkort klasse B, og hva de ulike trinnene innebærer. Dette vil gi deg et overblikk over hva du må betale for, for det som sannsynligvis er det mest relevante førerkortet å ta. Dersom du er interessert i trinnene for andre førerkort enn klasse B, kan du lese mer om de ulike førerkortklassene via Kjøresmarts magasin, eller sjekke Statens vegvesen for mer informasjon om den klassen du er interessert i.
Trafikalt grunnkurs: Trafikalt grunnkurs skal gi deg grunnleggende forståelse av kjøring og ferdsel i trafikk. Det er påkrevd at du gjennomfører dette før du kan begynne å øvelseskjøre. Kurset varer i 17 timer, hvorav mye er teori. Det inneholder videre et førstehjelpskurs og trafikant i mørket, bedre kjent som mørkekjøring. Dersom man tar trafikalt grunnkurs i løpet av sommerhalvåret, vil dette skje uten mørkekjøring, ettersom denne demonstrasjonen krever at det er mørkt ute. I så tilfelle vil beviset man blir utstedt etter kurset ha en tidsbegrenset gyldighet. For å kunne kjøre på vinterhalvåret må man da ta mørkekjøring alene ved et senere tidspunkt. Etter at dette er gjennomført, er du klar for ubegrenset øvelseskjøring og videre opplæring.
Grunnleggende opplæring: Fokuset på dette trinnet ligger på det kjøretekniske og på grunnleggende manøvrering i trafikken. Det er ikke noe obligatorisk kurs på dette trinnet, kun én obligatorisk trinnvurderingstime, som er en kjøretime der elev og kjørelærer sammen vurderer hvorvidt eleven er klar for trinn tre.
Trafikal del: Fokuset under den trafikale delen ligger, kanskje ikke så overraskende, på trafikk og selvstendig ferdsel i variert trafikk. Trinnet inneholder også et obligatorisk sikkerhetskurs på bane, kjent som glattkjøring, som varer i fire timer. Trinnet avsluttes på samme måte som det forrige, med en trinnvurderingstime.
Avsluttende opplæring: I løpet av dette trinnet skal du bli klar til å kjøre opp. Dette betyr i praksis at du skal være trygg nok bak rattet og i trafikken til å fortsette å øve på kjøring alene, ikke at du er fullstendig utlært som fører. Du skal gjennom et sikkerhetskurs på vei, langkjøring, hvor du vil lære om landevei- og forbikjøring. Kurset varer i 13 timer. Trinnet avsluttes med oppkjøringen, og forhåpentligvis et gyldig førerkort, forutsatt at du også har bestått teoriprøven.
Teoriprøve: Teoriprøven kan du ta så snart du har fylt 17,5 år. Du må også ha sendt inn søknad om førerkort. Det er nyttig å få denne prøven unnagjort forholdsvis tidlig slik at du kan ha teorien i bakhodet mens du øvelseskjører, hvilket vil gi deg bedre utbytte av øvelseskjøringen.
Oppkjøring: Det siste hinderet før førerkortet er en praktisk prøve og denne består av to deler: sikkerhetskontroll og kjøring. Før du starter, får du sikkerhetsspørsmål som kan omhandle for eksempel bilens bremser: hva som kan føre til feil, og hva feilene eventuelt kan medføre for kjøringen. Deretter skal du kjøre en bestemt rute med en sensor som vil gi deg løpende instrukser underveis. Etter at du er ferdig og har parkert på trafikkstasjonen igjen, vil du få vite om du bestod eller ei.
Dersom du består, vil du få et midlertidig førerbevis etterfulgt av det offisielle førerkortet, som du får i posten. Fire trinn senere står du altså ved målstreken, med førerkortet i hånden og åpne veier foran deg.
Dersom du stryker, tar ferden mot førerkortet en omvei. Du må vente i minst fire uker før du kan prøve på nytt og du må betale full pris for neste forsøk. Sensor kommer imidlertid til å gi deg sitt vurderingsskjema slik at du får vite hva du må jobbe med.
Veien til førerkortet kan være lang og kostbar, og for mange kan den føles litt stressende. Du må selv vurdere om førerkortet er noe du trenger, og om du føler at prosessen frem mot det er verdt det. For mange er imidlertid førerkortet selve innbegrepet på frihet. Noen har det helt fint med å lene seg på kollektivtrafikk, mens andre er totalavhengige av bil. Men at førerkortet er noe du vil kunne få bruk for på et tidspunkt, er det liten tvil om. Selv om kjøring, spesielt i storby kan føles anmasende og kanskje litt skummelt, er det også mange som har stor glede av bilkjøring som sådan og gjerne drar ut på langturer. Her må man veie de ulike faktorene opp mot hverandre, men uansett kan det lønne seg å se et stykke fram i tid. Kanskje trenger du ikke bil per i dag, men kan tenke deg det om noen år. Da er det like greit å starte tidlig og ta seg god tid til opplæringen slik at man blir en trygg sjåfør.
Førerkort er i sannhet en investering, det er ikke til å komme unna. For noen kan den endelige kostnaden komme opp i 50.000 kr. Men da er det viktig å huske på at dette er en investering for din fremtid. Når du først har sikret deg førerkortet, så er det ditt. Med mindre du tar førerkort innenfor spesielle klasser, må du ikke tenke på å oppdatere det eller fornye det, ikke før du fyller 75 år. Når du blir eldre, må du gjennom regelmessige helsesjekker for å sikre at du har god nok helse til å fortsette å kjøre. Men forutsatt at du ikke mister førerkortet i forbindelse med uaktsom kjøring, må du ikke gjennom den lange prosessen på nytt.
Førerkort og bil gir deg frihet i hverdagen så vel som på ferie. Du kan reise fritt rundt, når og hvor du vil, og er ikke bundet av kollektivtransportens begrensninger. Du kan leie bil i andre land og reise billig, effektivt og uavhengig. Hvis du skal flytte til et annet land, eller tilbake til hjemlandet, kan bilen være et genialt hjelpemiddel. Billappen medfører altså mange fordeler og blir for mange uunnværlig. Hvorvidt dette gjelder deg, kan være vanskelig å forutse når du er ung, men å ha førerkortet på plass medfører en stor grad av fleksibilitet og selvstendighet.
Prisen på oppkjøringen og teoriprøven er fastsatt av Statens vegvesen, men utover dette kan prisene variere mye, og den totale kostnaden kan bli svært forskjellig fra én kjøreelev til en annen. Men selv om prisene for kurs varierer mellom kjøreskolene, er det kjøretimer som vil utgjøre mesteparten av forskjellene. Det er en mange ulike trinn man skal gjennom og medregnet kjøretimene kommer prisen til å ligge på rundt 30.000 til 40.000 kroner. Under får du en oversikt over hva de ulike elementene i dette sammensatte prisbildet koster hver for seg.
Dette er omtrentlige priser, og de vil kunne variere:
Trafikalt grunnkurs (inkludert mørkekjøring): 3.000 - 4.000 kr
Trinnvurderingstime: 600 - 750 kr per time
Kjøretime: 600 - 700 kr
Sikkerhetskurs på bane: 4.500 - 5.000 kr
Sikkerhetskurs på vei: 8.000 - 8.500 kr
Leie av bil til oppkjøring: ca 2.500 kr
Oppkjøring: 1.150 kr (1.110 kr om du betaler på nett)
Teoriprøve: 350 kr
Bilde til førerkort: 70 kr
Gebyr for utstedelse av førerkort: 200 kr (90 kr om du betaler på nett)
Det obligatoriske, ikke inkludert kjøretimer, kommer altså til å koste rundt 20.000 kroner.
De fleste trenger rundt 20 kjøretimer, og de alene vil fort koste deg opp mot 14.000 kroner. Igjen, dette kan variere veldig, men man bør være bevisst på at behovet for kjøretimer som regel ligger på rundt 20 timer. Usikkerhet tilknyttet variabler og nøyaktig hva man kommer til å bruke penger på, kan være frustrerende, men dette betyr likevel at det er rikelig med rom for å spare noen kroner.
Selv om man sannsynligvis ikke kommer utenom å måtte kjøpe en del kjøretimer, er det én enkel måte å spare penger på, på dette området, nemlig øvelseskjøring. Å øvelseskjøre aktivt på egen hånd gir deg erfaring og kjøreferdigheter i tillegg til at det begrenser antallet kjøretimer man har behov for. Det er imidlertid anbefalt at man begynner med noen kjøretimer tidlig i løpet og inngår et nært samarbeid med kjørelærer for videre øvelseskjøring. Kjørelærer vet naturlig nok svært mye om det å ta lappen og vil kunne gi verdifull veiledning forut for og underveis i øvelseskjøringen. Etter å ha etablert et solid grunnlag og samarbeid med kjørelærer står døren åpen for at du kan spare noen tusenlapper på hyppig øvelseskjøring. Bare husk at du må øvelseskjøre med en trygg og erfaren ledsager som oppfyller de angitte kravene.
Man kan også benytte seg av pakketilbud. Da oppnår man en forutsigbarhet som ellers gjerne mangler. Pakketilbudene innbefatter oftest alt av obligatoriske kjøretimer og kurs samt et bestemt antall kjøretimer, til en fast og kostnadsbesparende pris. Dersom du ikke ender opp med flere kjøretimer enn de pakken inneholder, er det en god måte å spare en tusenlapp på, eller endog mer. Det lønner seg for øvrig å være påpasselig med akkurat hva pakken inneholder og hvor mye man eventuelt vil trenge utenom, samt å alltid be om kvittering hvis man betaler på forhånd, slik man må om man kjøper en pakke. Husk at du ikke har like stor anledning til å bytte kjøreskole eller kjørelærer om du har forhåndsbestilt en pakke. Det kan være vanskeligere å klage på kvaliteten om du allerede har betalt, og hvis du trenger mange flere kjøretimer enn pakken inneholder, kan du fort havne opp med en dyrere totalpris.
For mange er det fristende å få førerkortet raskest mulig. Flere kjøreskoler tilbyr i den anledning intensivkurs, der man skal bli klar for oppkjøring på kortest mulig tid, gjerne på bare et par uker eller måneder. Det anbefales at man nærmer seg disse med en sunn dose skepsis. Det tar tid å bli erfaren og trygg i trafikken, og intensivkursene garanterer ikke at du blir det i løpet av kursperioden. Mer sannsynlig er det at du ikke er klar for oppkjøring etter et intensivkurs og i stedet må betale for flere ekstra kjøretimer.
Det anbefales både at du tilbakelegger tusenvis av kilometer med øvelseskjøring før oppkjøringen og at du har øvelseskjørt i minst to år før du tar ditt første førerkort. Intensivkurs samsvarer åpenbart ikke med disse anbefalingene. Det rådes i stedet til at du tar deg tid til å bli trygg bak rattet. Dette minker også sannsynligheten for stryk på oppkjøringen, som vil koste deg rundt 3.500 kroner per nye forsøk.
Når det er sagt, hvis du merker at du lett og raskt får taket på kjøringen og har anledning til å øvelseskjøre masse med en god ledsager, kan et påfølgende intensivkurs være en fantastisk mulighet til å fullføre det obligatoriske raskt. Her vil kjøreskolen kunne fatte en vurdering av hvorvidt du overhodet er klar til å satse på et slikt kurs, og om du har tilstrekkelig med erfaring og evner. Førerkortet er noe du skal ha lenge, og hensikten med opplæringen er ikke bare at du skal få lappen og friheten den innebærer, men at du blir en god sjåfør som kjører forsvarlig: for din egen skyld, men også for alle andre rundt deg.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg