Lurer du på hva trafikkskoler koster i Bergen? Vurderer du å ta lappen og lurer på hvilke aktører du har å forholde deg til? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på trafikkskoler og prisforskjeller mellom de ulike skolene samt gir gode råd og hjelper deg med å finne en god trafikkskole. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Det koster fra 30.000 til 40.000 kroner eller mer å ta førerkortet. Prisene vil variere etter hvilken trafikkskole man går for, samt hvor mange kjøretimer man har behov for. En kjøretime koster mellom 600 og 750 kr. De flest trafikkskoler tilbyr pakketilbud som kan spare deg for en tusenlapp eller mer. Disse gir deg da et bestemt antall kjøretimer til en billigere pris enn om du hadde betalt for én om gangen.
Hvor mange kjøretimer man har behov for, kan variere veldig, men i snitt trenger man rundt 20 timer. Disse vil sannsynligvis stå for mesteparten av utgiftene dine på veien til førerkortet. Pakketilbud kan redusere denne kostnaden forutsatt at man ikke har behov for flere timer enn pakken tilbyr. Overstiger man pakkens angitte antall, vil kostnaden for disse komme i tillegg til pakkeprisen. Prisene på pakketilbud varierer betraktelig, avhengig av hva slags type pakke det er snakk om og hvor mange timer som er inkludert.
Før du kan begynne å øvelseskjøre, må du imidlertid først gjennom trafikalt grunnkurs. Dette kurset har en varighet på 17 timer og koster mellom 1.200 og 3.000 kroner. Senere i denne guiden kommer det til å bli forklart mer om dette kurset og hva som forårsaker disse store forskjellene i pris.
I prosessen mot ethvert førerkort må du gjennom flere obligatoriske kurs i tillegg til kjøretimene. Blant disse er sikkerhetskurs på vei, også kalt langkjøring, og sikkerhetskurs på bane, også kjent som glattkjøring. Prisen er på omtrentlig 6.000 til 8.000 kroner for sikkerhetskurs på vei og mellom 4.000 og 5.000 kroner for sikkerhetskurs på bane.
Etter at alt det obligatoriske er gjennomført og man har hatt tilstrekkelig med kjøretimer, må man bestå teoriprøven før man kan gå videre til oppkjøringen. Denne kan du for øvrig også ta veldig tidlig i opplæringsprosessen eller vente med helt til slutt, det gjør ingen forskjell. Teoriprøven koster 350 kroner, og den praktiske prøven koster som regel rundt 3.000 kroner. Hva som skaper de ulike prisforskjellene, og hvor på veien til førerkortet du kan spare penger, får du vite mer om utover i denne guiden.
Det er visse krav som stilles til opplæringen av en fremtidig sjåfør og blant disse er flere obligatoriske kurs og trinnvurderingstimer. Disse må gjennomføres og registreres før man har lov til å ta den praktiske prøven, altså oppkjøringen. Obligatorisk opplæring er kun tilgjengelig hos trafikkskoler, som må godkjennes av Statens vegvesen for å kunne utføre og ta betalt for opplæring. Det er med andre ord ikke mulig å få førerkort uten å gjennomføre undervisning i regi av trafikkskoler. Det er imidlertid et mangfold av trafikkskoler man kan velge mellom.
For å få førerkortet er det i dag fire trinn man må gjennom, og man behøver en trafikkskoles hjelp for alle.
Trinnene er som følger:
Trinn 1: Her tar du trafikalt grunnkurs som gir deg opplæring i trygg trafikk, sikkerhet ved trafikkuhell og mørkekjøring. Kurset tar 17 timer og består stort sett av teori. Alle delene er obligatoriske, men mørkekjøring gjennomføres kun på vinterhalvåret. På grunn av dette er det mulig å ta trafikalt grunnkurs på sommerhalvåret, da uten mørkekjøring. Gjør man dette må man fortsatt ta mørkekjøring på et senere tidspunkt.
Etter trafikalt grunnkurs mottar du et bevis og kan starte å øvelseskjøre. Dersom du har tatt trafikalt grunnkurs uten mørkekjøring, er dette beviset kun gyldig i en begrenset periode. Er du 25 år er du fritatt for deler av trafikalt grunnkurs og kan øvelseskjøre uten kurset så lenge du medbringer legitimasjon. Du må likevel gjennomføre førstehjelpskurs og mørkekjøring før du kan få permanent førerkort. Du kan få et midlertidig sertifikat uten mørkekjøring, men må deretter fullføre denne i løpet av en begrenset tidsperiode.
Trinn 2: I løpet av dette trinnet skal du lære å beherske kjøretøyet og få forståelse for hvordan du beveger deg trygt i trafikken. Fokuset er på dette nivået på det kjøretekniske og manøvrering av bilen.
Trinn 3: Dette trinnet skal lære deg å kjøre selvstendig og gi deg mer kunnskap om trafikk og kjøring. Trinnet innebærer sikkerhetskurs på bane, også kjent som glattkjøring, som varer i fire timer. Hensikten med dette kurset er å gi eleven innsikt i risikoen tilknyttet kjøring samt hvordan håndtere og unngå ulykker.
Trinn 4: Dette er det siste trinnet og skal forberede deg fullstendig til oppkjøringen. I løpet av trinnet skal du ha sikkerhetskurs på vei. Kurset varer i 13 timer og er delt opp i fire deler:
Innen dette trinnet er overstått, skal du som elev evne å kjøre ansvarlig og selvstendig, og du skal også være klar for å ta den praktiske prøven.
Overgangen mellom hvert trinn etter første trinn avsluttes med en obligatorisk trinnvurderingstime hvor elev og lærer sammen bestemmer hvorvidt eleven er klar for neste trinn. Dette kommer etter gjennomføring av tilhørende obligatoriske kurs som for eksempel sikkerhetskurs på bane for trinn 3.
Du er nødt til å starte på veien til førerkortet hos en trafikkskole på grunn av kravet om trafikalt grunnkurs før du kan begynne å øvelseskjøre. Videre er det en trafikkskoles jobb å lære deg opp til å bli en egnet og trygg trafikant. Man avtaler med trafikkskolen hvorvidt man vil ta opplæringen time for time eller bestille en pakke. Kjøretimer avtales så etter din egen og trafikkskolens timeplan, og de fleste trafikkskoler tilbyr henting fra skole og jobb.
Trafikkskolen skal tilby sikker og grundig opplæring slik at elevene mestrer å kjøre selvstendig, og slik både består førerprøven og utvikler seg til gode sjåfører. Samtidig som det er sterkt anbefalt å øvelseskjøre mest mulig privat, både for å opparbeide seg erfaring og for å spare penger, kan det være gunstig å ha noen kjøretimer med en trafikkskole tidlig i kjøreopplæringen. Kjørelærere er naturligvis spesielt egnet for å lære opp trygge trafikanter. Videre er de erfarne med å gjøre elever komfortable mens de gjennomgår en potensielt stressende prosess. De sitter på mye nyttig kunnskap og vet akkurat hvilke egenskaper som må terpes å bestå den praktiske prøven.
Det blir likevel svært dyrt å utføre alt av øvelseskjøring gjennom trafikkskolen, særlig ettersom Trygg trafikk og Statens vegvesen anbefaler at du har rundt 100 timer bak rattet før du avlegger førerprøven. En kombinasjon av mye øvelseskjøring på egen hånd og effektiv veiledning fra en erfaren kjørelærer er optimalt.
Det viktigste når du velger trafikkskole, er at kjørelæreren du ender opp med, er erfaren og får deg til å føle deg trygg og komfortabel. Veien til førerkortet kan fort bli stressende, og det er da viktig at du ikke blir utsatt for unødvendig ekstra belastning. For å sikre at du velger en god trafikkskole på forhånd, er det visse grep du kan ta. Det første du burde gjøre, er å sjekke hvorvidt trafikkskolen er godkjent av Statens vegvesen ettersom det kun er godkjente trafikkskoler som kan tilby den obligatoriske opplæringen. Dette kan du sjekke på nettsiden til Statens vegvesen.
Videre kan du sjekke referanser på nettet; disse vil gi deg informasjon om hvorvidt andre har hatt en positiv opplevelse med kjøreskolen du har sett deg ut. Det finnes flere nettsider som viser vurderinger av ulike trafikkskoler og som inneholder brukeranmeldelser. Dersom du har bekjente som har benyttet trafikkskolen, kan disse også fungere som gode kilder.
Det er vanskelig å vite med sikkerhet hvorvidt man kommer til å føle seg komfortabel med kjørelæreren man velger, kun basert på trafikkskolens referanser. Disse kan tross alt være veldig subjektive. Da er det greit å vite at det er fullstendig mulig å bytte kjørelærer, både internt hos trafikkskolen og ved å bytte trafikkskole. Dersom du velger sistnevnte løsning, er det viktig å sørge for at du får kvittering på gjennomført opplæring, både med tanke på eventuelle erstatningskrav og for å kunne bevise hvilken opplæring du allerede har gjennomført.
Forbrukerrådet anbefaler at man ikke betaler kjøreopplæringen på forhånd, ettersom man da er dårligere stilt om man vil holde tilbake betaling på grunn av mangelfull opplæring. Dette kan imidlertid bli vanskelig om man for eksempel går for et pakketilbud. Forbrukerrådets anbefaling er at man i så fall sjekker nøye hva pakken inneholder, og får kvittering dersom man betaler kontant. Du har krav på det som er blitt avtalt, og dersom du er misfornøyd med opplæringen, kan du også kontakte Statens vegvesen som vil forsikre seg om at trafikkskolen etterkommer de gjeldende krav og regler.
Selv om mange av trafikkskolene i Bergen ligger på et forholdsvis likt prisnivå, er det også betraktelige forskjeller mellom enkelte. Noen trafikkskoler skiller seg ut som spesielt billige. Det kan likevel være gunstig å prioritere kvalitet fremfor pris, noe man kan få innsikt i ved å se hva slags anmeldelser trafikkskoler har fått på nettet og hvor populære de er. En mangelfull trafikkskole kan bli kostbar i det lange løp, dersom man står igjen med behov for mer opplæring. En god trafikkskole byr på trygge lærere som igjen byr på effektiv og grundig opplæring.
Her er noen av de mest kjente trafikkskolene i Bergen:
Centrum Trafikkskole: Centrum trafikkskole tilbyr undervisning for personbil, tilhenger og motorsykkel. De er en av de meste kjente trafikkskolene i Bergen og dermed en der finnes mye omtale av. De har lokaler i Sentrum, ved Lagunen og i Åsane. Prisene ligger på et rimelig nivå, og de matcher dessuten prisene hos tilsvarende trafikkskoler med lokaler i Sentrum, Fana eller Åsane så lenge man kan vise dokumentasjon på tilbud fra disse.
Team Trafikkskole: Team Trafikkskole er også en av de mer kjente trafikkskolene i Bergen, og de har lokaler både i Sentrum og i Åsane. De kan vise til noe gunstigere priser enn en del andre skoler, og de tilbyr kurs for personbil, tilhenger, motorsykkel og moped.
Positiv Trafikkskole: Positiv Trafikkskole har lokaler ved Wergeland. Trafikkskolen har også en nettside som inneholder filmer og teoritester, og som elev får man tilgang til og kan dra nytte av disse ressursene. De tilbyr både pakketilbud og en fornøydgaranti. De tilbyr opplæring for personbil med og uten henger samt for moped og båt.
Bergen BIL & MC Trafikkskole: Trafikkskolen har priser som tilsvarer mange av de andre trafikkskolene i Bergen, og de kan skilte med mange positive anmeldelser. Lokalene ligger ved Danmarksplass. De tilbyr opplæring for personbil, tilhenger og motorsykkel.
Nesttun Trafikkskole: Trafikkskolen ligger på Nesttun og tilbyr opplæring for personbil, tilhenger, moped og motorsykkel. Nesttun Trafikkskole er en av de mer kjente trafikkskolene i Bergen og kan skilte med mange prisgunstige tilbud.
De ovennevnte skolene er noen av de mest populære trafikkskolene i Bergen, men det vil ikke nødvendigvis være de største eller billigste som er riktig for deg. Ved å registrere dine ønsker og behov hos oss i Kjøresmart, kan du bli kontaktet av trafikkskoler i ditt lokalmiljø for et godt tilbud.
Prisene varierer en del mellom de ulike trafikkskolene, særlig når det gjelder pris per kjøretime og pakketilbud. Det varierer også hva de forskjellige trafikkskolene inkluderer i pakketilbudene sine. Noen pakker er betraktelig billigere enn andre, men det er da viktig å sjekke nøyaktig hva de inneholder. Det er for eksempel mulig at pakketilbudet kun inkluderer obligatorisk opplæring og ingen kjøretimer. Igjen er det viktig å huske på at aktørene med de billigste prisene ikke nødvendigvis er det beste. Skulle du ende opp med utilstrekkelig opplæring og dermed behøve flere kjøretimer, kan dette bli kostbart.
Aller først må du likevel gjennom trafikalt grunnkurs, som vil koste mellom 1.200 kr og 3.000 kr. Grunnen til den betraktelige prisforskjellen er at kurset kan gjennomføres både med og uten mørkekjøring. Mørkekjøring, også kjent som “Trafikant i mørket”, krever naturlig nok at det er mørkt ute og kan derfor kun gjennomføres i vinterhalvåret: mellom 1. mars og 31. oktober. Dersom man gjennomfører trafikalt grunnkurs utenom denne perioden, vil beviset man får utstedt, både beviset for godkjent øvelseskjøring og et eventuelt midlertidig førerkort, kun være gyldig i en begrenset periode. For å kunne øvelseskjøre ubegrenset må man da gjennomføre mørkekjøring. Statens vegvesen anbefaler at man tar mørkekjøringen tidligst mulig. Dette er praktisk så vel som gunstig, ettersom det gir deg viktig forståelse av risikoene tilknyttet kjøring og opptreden ved ulykker. Prisene på grunnkurs inkludert mørkekjøring ligger på mellom 2.800 og 3.300 kroner. Kurs uten mørkekjøring ligger på rundt 1.200 til 1.700 kroner. Det medfører ingen betraktelig økning i totalprisen om du velger å betale for trafikalt grunnkurs inkludert mørkekjøring heller enn å betale for mørkekjøring separat i ettertid.
Gjennomsnittlig koster kjøretimer opp mot 750 kroner, men det finnes også trafikkskoler som tilbyr timer til under 700 kroner, endog nærmere 650 kroner. Videre kan prisen på for eksempel sikkerhetskurs på vei variere betraktelig. Selv om de fleste tilbudene ligger på omtrentlig 8.700 kroner, kan de billigste aktørene komme ned i under 8.000 kr. På samme måte koster sikkerhetskurs på bane rundt 5.000 kroner hos de fleste aktørene, men dette tilbys også for ned mot 4.500 kroner av visse trafikkskoler. Nesttun Trafikkskole og Bergen Trafikkskole kan skilte med noen av de laveste prisene blant trafikkskolene i Bergen.
Prisene på pakketilbud varierer etter faktorer som lengden på kjøretimene, antall kjøretimer som er inkludert i pakken, og eventuelle andre tjenester som trafikkskolen tilbyr, som for eksempel tilgang til teoritester. De fleste inneholder alt av obligatorisk opplæring i tillegg til et bestemt antall kjøretimer. Flere trafikkskoler tilbyr også ulike pakker du kan velge mellom, med forskjellig antall inkluderte timer basert på dine egne behov. Disse kan tilby alt fra 10 til 20 timer totalt. Andre trafikkskoler har en ordning der du kjøper en pakke og får et visst beløp på konto hos trafikkskolen. Dette beløpet tilsvarer gjerne en større verdi enn du faktisk har betalt for, og brukes opp gradvis på kjøretimer og undervisning. For eksempel: du betaler 15.000 kroner for en pakke og får 16.000 kroner til disposisjon hos trafikkskolen.
Pakketilbud kan potensielt utjevne forskjellene i pris mellom de ulike trafikkskolene, avhengig av hvor mange kjøretimer man har behov for utenom. Når man vurderer pakketilbud, er det likevel viktig å være ærlig med seg selv om hvor mye opplæring man tror man trenger, for å spare seg for eventuelle ekstra kostnader. Man burde også, som Forbrukerrådet anbefaler, se nøye gjennom akkurat hva pakketilbudet inneholder.
Oppkjøring koster 1.150 kroner om du betaler på stasjonen, men 1.110 kroner om du betaler på nett. Disse prisene er faste. Du må imidlertid også betale for leie av bil fra trafikkskolen din, som kan koste alt fra 2.000 kroner til om lag 2.500 kroner. Dersom du skulle lykkes og få førerkortet på første forsøk, tilkommer det også en liten kostnad for utstedelse av førerkortet.
Den beste måten å spare penger på når du skal ta førerkortet, uavhengig av hvor i Norge du befinner deg, er å få øvelseskjørt mest mulig privat, slik at du trenger færrest mulig kjøretimer fra trafikkskolen. Da er det viktig å huske på at vedkommende man kjører med, må være 25 år og ha hatt førerkortet sammenhengende i fem år. Personen kan ikke ta betalt for øvelseskjøringen, ettersom det stilles strenge krav til kjøretøy og kjørelærer. Bilen må merkes med en tydelig, rød L bak, og det er viktig at man holder seg til områder som samsvarer med ferdighetsnivået. Dersom du befinner deg på et avsperret område, kan du imidlertid kjøre alene så lenge ledsager alltid kan se deg. Husk å medbringe bevis for at du har gjennomført trafikalt grunnkurs, sammen med gyldig identifikasjon med bilde. Dersom du har tatt trafikalt grunnkurs, men mangler mørkekjøring, må du holde deg til den avgrensede perioden oppgitt på beviset.
På samme måte som det er viktig at man finner en kjørelærer man er komfortabel med, er det viktig at man benytter en ledsager som er en erfaren og trygg veileder. Flere trafikkskoler tilbyr ledsagerkurs som skal hjelpe privatpersoner til å bli bedre på kjøreopplæring.
Selv om det lønner seg å øvelseskjøre mest mulig, kan det være lurt å ta en kjøretime tidlig i opplæringsprosessen og få råd av kjørelærer. Kjørelærere har naturligvis mer kompetanse og kan gi effektiv veiledning. Statens vegvesen anbefaler at man starter med noen kjøretimer og videre samarbeider tett med kjørelærer gjennom både opplæringen og øvelseskjøringen. Selv om øvelseskjøringen vil tilrettelegge for mengdetrening i større grad og slik gjøre deg til en bedre sjåfør raskere, må man beregne god tid. Det tar tid å bli erfaren og trygg bak rattet og i trafikken, og Statens vegvesen anbefaler minst to år med øvelseskjøring dersom man tar førerkortet for første gang.
Teoriprøven kan du ta i god tid før oppkjøringen. Allerede når du er seks måneder unna aldersgrensen for førerkortet du skal ta, kan du gjennomføre teoriprøven. Forutsetningen er kun at du har levert søknad om førerkort. Teoriprøven tas i lokalene til Statens vegvesen, og man må huske å medbringe legitimasjon. Trafikkstasjonene har ikke drop-in timer, og man må derfor bestille time på nett i forkant. Man kan også ta bilde til førerkortet når man tar teoriprøven, så dette kan det være gunstig å være litt forberedt på. Prøven koster 350 kroner, og dersom man skulle stryke, får man prøve igjen to uker senere. Man får vite hvilke tema man svarte feil på, men ikke hvilke spesifikke spørsmål.
Det er også mulig å søke om tilrettelagt teoriprøve dersom man har behov for det. Disse gjennomføres med en sensor til stede, som er der for å hjelpe deg med å forstå oppgavene.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg