Lurer du på hva førerkort klasse A koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for førerkort klasse A, det vil si motorsykkellappen, inkludert en liste som forteller deg hvilke trinn du må gjennom for å bestå førerprøven. I tillegg gir vi deg tips om hvordan du kan spare penger, hvilke utgifter du må regne med om du kjøper egen motorsykkel, hva som er forskjellene på klasse A, A1 og A2, samt noen generelle regler som gjelder for alle som skal kjøre opp. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Førerkort klasse A, også kalt motorsykkellappen eller lappen for tung MC, koster mellom 20.000 og 25.000 kroner. For å oppnå førerett i denne klassen må du være minst 24 år, med mindre du har hatt førerkort for mellomtung motorsykkel (førerkort klasse A2) i mer enn 2 år og har fylt 20 år. Hvis du har førerkort for klasse A, kan du også føre motorsykkel med eller uten sidevogn. Prisene er selvfølgelig avhengig av hvilken kjøreskole man velger og hvilken opplæring eller hvilke førerkort man eventuelt har fra før av. En kjøretime på tung motorsykkel koster fra 800 til 1.400 kroner. Dette inkluderer som regel leie av sykkel og annet utstyr, som hjelm og kjøredress. Det kan være lurt å være klar over at når på døgnet man tar kjøretimer, kan ha noe å si for prisene, da det blir dyrere jo tidligere eller senere på dagen man ønsker å øve. I tillegg er det for førerkort klasse A krav om to veiledningstimer før man får avansere til neste trinn i opplæringen, og de koster fra 850 til 1.000 kroner per time.
Førerkort klasse A er “øverste trinn” i motorsykkelklassen og etterfølger klasse AM moped, klasse A1 og A2. Hvis du allerede har førerkort for klasse A1 eller A2, vil du kunne spare en del penger når du så tar førerkort klasse A. Det er obligatorisk med trafikalt grunnkurs for å gjennomføre trafikkopplæring i hver av disse førerkortklassene, så dette er en utgift som må regnes inn i budsjettet om du ikke har tatt dette kurset fra før av. Du trenger kun ta det én gang. Klasse AM gjelder føring av alle typer moped med en fart på høyst 45 km/t, derunder både tohjuls-, trehjuls- og firehjulsmoped, og her ligger prisen på rundt 10.000 kroner. Førerkort klasse A1 gir deg førerrett for motorsykler på opptil 125 ccm, koster rundt 10.000 kroner eller mer, og kan tas fra du er 16 år. Førerkort klasse A2 har aldersgrense 18 år og defineres som mellomtung motorsykkel, og på lik linje med førerkort klasse B må man i denne klassen gjennomføre kurs og førerprøve for å bestå. Denne koster rundt 20.000 kroner eller mer. Dersom du alt har førerkort klasse A1 eller A2, er det mulig å ta et syv timers kurs for rundt 6.000 kroner, for å bestå og oppnå førerkort for klasse A.
Førerkort klasse A gir deg lov til å kjøre tung motorsykkel, i tillegg til mindre og mindre kraftige motorsykler. I praksis betyr førerkort i klasse A at du kan kjøre alle typer motorsykler, uten begrensninger med tanke på vekt og effekt. Klasse A har den høyeste aldersgrensen på 24 år, mens de andre klassene, som A1 og A2, har lavere aldersgrenser. Det betyr at det er mulig for deg å bygge opp kvalifikasjonene dine trinnvis, og ta klasse A1 fra fylte 16 år og klasse A2 fra fylte 18 år, før du deretter kan kjøre opp til førerkort klasse A som 20-åring, dersom du har hatt førerkort klasse A2 i to år.
Det pleide å være mulig å ta førerkort klasse A som 21-åring, men disse reglene ble endret av Statens Vegvesen i 2012 som en del av et nytt EU-tilpasset regelverk. Hensikten med å endre disse reglene er at unge MC-førere skal ha mer opplæring og erfaring før de kjører tunge motorsykler. Samtidig som dette ble endret, ble det imidlertid også mulig å ta førerkort klasse A2 for mellomtung motorsykkel fra fylte 18 år. Grunnen til dette er at staten ønsker å gi yngre sjåfører en mulighet til å trinnvis lære seg å kjøre tung motorsykkel. Det finnes totalt fire klasser for førerkort for motorsykler: AM, A, A1 og A2. AM gjelder for moped, A1 gjelder for lett motorsykkel, A2 gjelder for mellomtung motorsykkel, og til slutt er det klasse A som gir førerrett til alle de allerede nevnte kjøretøyene, i tillegg til tung motorsykkel. Å ha førerkort for klasse A innebærer også at du kan kjøre trehjulsmotorsykkel, med og uten sidevogn, samt tilhenger til motorsykkel og moped.
Om det er for å kunne kjøre lange turer alene eller sammen med venner, eller om det er for å cruise rundt i byen, så er det flere fordeler ved å ta lappen for tung motorsykkel. For det første, og dette gjelder kanskje mest for dem som skal kjøre innenfor de store bygrensene eller ta seg en ordentlig langtur, så behøver du ikke å betale bompenger når du kjører motorsykkel. Om du bor utenfor en by og pendler inn til jobb hver dag, kan dette derfor være en effektiv måte å spare penger på. I tillegg kan du med en motorsykkel også lett “snike” deg forbi andre biler ved kødannelse, i tillegg til at du kan kjøre i kollektivfeltet sammen med busser og elektriske biler. På denne måten kan du unngå masse slitasje fra køkjøring med bil, i tillegg til at drivstoffkostnadene vil gå betraktelig ned om du bytter fra bil til motorsykkel.
På den annen side er det å kjøre motorsykkel regnet som mer risikofylt enn å kjøre personbil, og dette er noe du bør ha i bakhodet. Man er naturlig nok mer utsatt når man ikke har dører og vinduer til å ta imot om det skulle skje en ulykke, men dette er også en av grunnene til det strengere regelverket med aldersgrenser og erfaringskrav som ble innført av Statens vegvesen, som nevnt ovenfor. Innføringen av de ulike alderstrinnene og sikkerhets- og grunnkurs er ment å skulle gi spesielt yngre sjåfører økt innsikt i trafikksikkerhet, før de kan gjennomføre trafikkopplæringen for førerkort klasse A. Det er viktig å forstå trafikkens mange utfordringer for å kunne opptre på en selvstendig og ansvarsfull måte i trafikken, og det er viktig å huske at man kan skade også andre enn seg selv. Det trafikale grunnkurset skal gi kunnskap om kjøring generelt, kjennskap til førstehjelp i trafikken, hva du må gjøre om det skulle oppstå en trafikkulykke samt dynamikken i trafikken når man kjører motorsykkel i mørket. Opplæringen og kursene er i stor grad rettet mot å bygge opp gode holdninger for en sikrere ferdsel i trafikken.
I tillegg til selve førerkortet som, avhengig av hva slags førerkort du har fra før av, ligger på mellom 20.000 og 25.000 kroner, er det mange som glemmer å legge av penger til andre utgifter man kan regne med når man kjører motorsykkel. Årsavgiften er noe alle må betale, og den ligger på rundt 2.000 kroner. Hvis du kjøper brukt sykkel, må du også regne med omregistrering, som ligger på over 500 kroner. I tillegg til de vanlige utgiftene som bensin, vedlikehold og parkering må man ikke glemme at det å eie en motorsykkel og å kjøre denne på en trygg måte, også innebærer forskjellige former for utstyr som man må gå til innkjøp av. Det er klart noe kan kjøpes brukt, men det er ikke alltid like lett å få tak i riktige størrelser og god nok standard. Kjøreutstyr som hjelm, ryggskinne, kjøredress, sko og hansker er å regne som grunnleggende, og noe alle som skal kjøre motorsykkel, må bruke. Avhengig av hvor du kjøper dette, bør du regne med å måtte ut med mellom 5.000 og 30.000 kroner. Det er mulig å få en godkjent kjøredress til rundt 2.000 kroner, men de kan også fort koste opp mot 15.000 kroner. Mange investerer også litt ekstra i stilig design og dynamisk utføring. Det blir derfor opp til deg å innlemme denne utgiften i budsjettet ditt, avhengig av hva slags dress du ønsker deg.
I tillegg til selve førerkortet og de ovenfor nevnte utgiftene er det viktig å huske at man trenger en skikkelig forsikring, og ikke minst en bra motorsykkel. Det er flere banker som tilbyr lån til sykkel, men de fleste av dem krever også at du har spart opp nok egenkapital. Her ligger kravet vanligvis på rundt 35 prosent av sykkelens verdi. Du må da huske å regne inn i månedsbudsjettet ditt hvor mye du må betale i avdrag på dette, i tillegg til eventuelle andre lån og potensielle renteøkninger. Når det gjelder forsikring, er prisene normalt høyere i byområder enn ute på landet. Forsikringen er som regel også noe som blir billigere jo eldre du er, men den vil begynne på rundt 2.000 kroner og kan gå helt opp til 6.500 kroner avhengig av hva slags sykkel du kjøper, alderen din og hvor du er bosatt.
Den beste måten å spare penger på er å sjekke om prisene i området ditt er vesentlig høyere eller lavere enn andre steder i landet. Dette kan du gjøre ved å bruke anbudstjenester på nett, eller andre smarte digitale tjenester som kan gi deg bedre tilbud enn du selv har mulighet til å fremforhandle. Ved å registrere dine behov hos oss på Kjøresmart, kan du bli kontaktet av flere trafikkskoler fra ditt lokalmiljø. Slik kan du raskt og enkelt finne den riktige kjøreskolen for deg.
Det er også mange som følger trinnutviklingen Statens Vegvesen har lagt opp til, gjennom å ta førerkort klasse A1 når de blir 16 år og klasse A2 når de blir 18, for deretter å kunne følge opp med et syv timers kurs for rundt 6.000 kroner for å oppnå førerkort klasse A når de fyller 20. Dette er nok den billigste måten å oppnå førerkort klasse A på, både fordi du får spredt utgiftene over flere år, og fordi du allerede som 20-åring kan ha ervervet deg nok erfaring og kompetanse til å ikke behøve å ta så mange kjøretimer for å bestå oppkjøringen.
Dersom dette ikke er en mulighet for deg, er det greit å vite at det er også mulig å gjennomføre intensivkurs for å få MC-lappen raskere. Det er mange kjøreskoler som tilbyr dette, men vær oppmerksom på at timene kan fylle seg fort opp, for eksempel om sommeren. Et intensivkurs går ut på at du kan gjennomføre alt du trenger til lappen for tung motorsykkel, på cirka én uke, forutsatt at du allerede har bestått teoriprøven og er gammel nok (24 år). Intensivkurset kan deles opp i fire trinn, hvorav det første er trafikalt grunnkurs som må gjennomføres hos Statens Vegvesen.
Trinn 2 består av et tre timers teorikurs, som er felles for førerkortklassene A, A1 og A2. I løpet av dette kurset skal du tilegne deg kunnskap om motorsykkelen og motorsykkelkjøring. Du kan finne hele læreplanen her. Du lærer å mestre motorsykkelen rent kjøreteknisk, og temaene er motorsykkelkjøring, miljø, sikkerhet og opplæring. Dette trinnet må være fullført før praktisk opplæring kan begynne, og avsluttes med en obligatorisk vurdering hvor elev og lærer sammen tar stilling til om eleven har tilstrekkelig kjørekompetanse.
Trinn 3 består av sikkerhetskurs i kjøreteknikk. Gjennom å trene i kjøregård på skolen skal du øve på svingteknikk, balanse og gass- og bremsekontroll. I dette avlukkede området vil du få kjøre alene på motorsykkelen, uten annen trafikk rundt deg. Dette trinnet må godkjennes ved å gjennomføre en kjøretest før du kan gå videre i til neste trinn. Trinn 4 er den avsluttende opplæringen som består av praktisk førerprøve.
Det er greit å vite at alle praktiske førerprøver, uansett førerkortklasse, gjennomføres etter noen generelle regler. Det er for det første viktig at ruten som kjøres, skal være slik at du som kjører opp skal få mulighet til å vise ferdighetene dine under forskjellige vei- og trafikkforhold. Derfor har trafikkstasjonen flere faste ruter i de forskjellige førerkortklassene som trekkes tilfeldig av et dataprogram. På denne måten kan du være sikker på at sensor ikke bestemmer rutevalget.
I tillegg til selve kjøreturen, kommer førerprøven også til å inneholde en sikkerhetskontroll av kjøretøyet. Denne kontrollen består som regel av at du blir bedt om å kontrollere dekk, bremser eller andre deler av sykkelen som kan være av betydning for sikkerheten. Når det kommer til lett og tung motorsykkel så består førerprøven også av en ferdighetsprøve i spesielle øvelser som skal gjennomføres på et sperret område. Denne ferdighetsprøven består av krypkjøring og balanse, svingteknikk, effektiv bremsing, unnastyring og bremsing i sving. Dette må være bestått før du kan kjøre i trafikken.
Det viktigste man kan vise på førerprøven, er at man kjører mest mulig trygt og selvstendig. Før du kommer til den praktiske prøven, må altså all obligatorisk opplæring være fullført og registrert, vandels- og helseattest levert, teoriprøven bestått, gyldig legitimasjon fremvist, og alle gebyr er betalt. Lykke til!
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg