Lurer du på hva et YSK kurs koster og hva det innebærer? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på YSK kurs, det vil si kurs i yrkessjåførkompetanse, samt hva du trenger det for, hvorfor og hvordan man fornyer det, og hvor ofte det må fornyes. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Prisen på YSK kurs ligger et sted mellom 36.000 og 42.000 kroner. Betegnelsen YSK står for “yrkessjåførkompetanse”, og dette kurset må gjennomføres for at man skal kunne arbeide som yrkessjåfør av tyngre kjøretøy.
Det finnes to typer YSK kurs:
Grunnutdanningen har en varighet på 280 timer og består av både praktisk og teoretisk opplæring som skal gjennomføres ved et godkjent lærested. Det finnes også en komprimert grunnutdanning som kun består av 140 timer. Dette er kurset flest kjøreskoler tilbyr, men som imidlertid innebærer en del viktige aldersbegrensninger, som vi går gjennom i avsnittet “Hva innebærer yrkessjåførkompetanse?”. Kurset fullføres ved at man består en teoriprøve i regi av Statens vegvesen og er etter det gyldig i fem år.
Etter fem år vil det være behov for et nytt YSK kurs. Da skal du gjennom et etterutdanningskurs som varer i 35 timer. Dette er et kurs du må gjennomføre hvert femte år for å beholde gyldig førerrett som yrkessjåfør for tunge kjøretøy. Selv om du sannsynligvis vil måtte ta etterutdanningskurset for YSK flere ganger hvis du vil ha en lengre karriere som yrkessjåfør, er dette heldigvis betraktelig billigere enn det første kurset. Etterutdanningskurset koster mellom 9.000 og 16.000 kroner.
Prisen på kursene vil variere fra kjøreskole til kjøreskole. Hvorvidt du stiller med bil selv, vil også ha innvirkning på prisen - hvis du har bil selv, vil dette spare deg noen kroner. Du kan også som oftest benytte deg av et pakketilbud der alt av opplæringen faller under én fastpris.
Man må gjennomføre et YSK kurs før man kan kjøre tyngre kjøretøy mot vederlag, det vil si mot betaling.
Betegnelsen “tyngre kjøretøy” gjelder:
Kravet om yrkessjåførkompetanse gjelder altså hvis du mottar betaling for kjøring av en av disse kjøretøyklassene, enten i forbindelse med arbeid eller transport eller på fritiden. Dersom du kun kjører privat, uten å motta betaling, trenger du ikke YSK kurs. Husk at du likevel trenger gyldig førerkort for disse klassene for å kunne føre kjøretøyene som inngår i dem.
YSK kurs omtaler som sagt to typer kurs: et grunnleggende kurs, og kurset man må ta for å fornye førerretten. Det første kurset er naturligvis mer omfattende og består av enten 280 timer eller 140 timer, avhengig av om du velger henholdsvis det fullstendige kurset eller det komprimerte kurset. Samtidig som det komprimerte kurset krever færre timer, medfører det også noen ulemper i form av aldersgrenser for når man kan kjøre hva. Under følger en oversikt over aldersbegrensningene og hva man kan føre når:
Så gammel må du være for å ha førerrett for følgende klasser:
Etter at du har fylt 23 år, henger det ikke lenger ved noen slike betingelser når du tar den komprimerte versjonen av kurset.
Selve opplæringen er fordelt over seks moduler. De seks modulene er som følger:
Du kan begynne med YSK før du har skaffet deg førerkort, men før du kan delta på modul 6, som består av praktisk kjøring, må du ha fullført alt av opplæring innen den relevante førerkortklassen.
Modul 4 og modul 5 deles opp etter hvorvidt man skal frakte gods eller personer, og blir da:
Eller:
Hovedmålene ved utdanningen er, i henhold til læreplanen for yrkessjåførutdanning, at en ferdigutdannet yrkessjåfør skal:
Kurset er fullført når man har bestått en teoretisk prøve hos Statens vegvesen. Mer informasjon om dette kurset finner du også via læreplanmålene for yrkessjåfører, som gjengitt på vegvesenets hjemmesider. Førerretten varer i fem år av gangen og må følgelig fornyes hvert femte år med et etterutdanningskurs, gjerne omtalt som “YSK 35” av kjøreskolene.
Grunnen til at man må ta etterutdanning, er for å oppdatere kunnskapene man har som yrkessjåfør og sikre at disse er i tråd med utviklingen generelt, og repetere det man lærte i det første yrkessjåførkompetanse-kurset. Kurset skal også bygge videre på kunnskapen sjåførene allerede har, og kunnskaps- og erfaringsutveksling som tilrettelegger for refleksjon, er en viktig del av kurset. På dette viset skal man sikre at yrkessjåfører som ferdes på veiene i Norge, er trygge og erfarne. Kurset er fordelt på fem dager, med syv undervisningstimer per dag. Noen kjøreskoler tilbyr også opplæring i helgene, og kurset vil da ta to helger. Dersom du velger å spre kursdagene utover, er det viktig å huske på at alt må fullføres innenfor et tidsrom på seks måneder for at kjøretillatelsen din stadig skal være gyldig. Blant temaene som vil bli gjennomgått på kurset, er lovbestemmelser, ulykkesberedskap, lastsikring, arbeidsmiljø og trygg ferdsel i trafikken med tungt kjøretøy.
Dersom kompetansebeviset ditt utløper, må du fullføre etterutdanning før du igjen kan kalle deg sertifisert yrkessjåfør. Etterutdanningen må gjennomføres i løpet av de siste seks månedene før kompetansebeviset ditt utløper. Det er imidlertid viktig å merke seg at uansett når man tar YSK kurset innenfor disse seks månedene, så vil beviset man får utstedt, ha en varighet på fem år fra den originale utløpsdatoen til ens forrige bevis. Du mister altså ingen tid på å gjennomføre etterutdanningen flere måneder før bevisets utløpsdato, så lenge det skjer innenfor de siste seks månedene. Som med alt annet lønner det seg å ta kurset i god tid, slik at man ikke skulle ende opp med å bli forsinket, og ikke rekke å ta kurset før utløpsdatoen.
I hovedsak er det alle som skal kjøre tyngre kjøretøy mot vederlag, som trenger å ta YSK-kurs. Kjører du privat uten å ta betalt for det, for eksempel hvis du tar med deg familien din på bilferie i minibuss, behøver du ikke ta kurset, men du må sørge for å ha gyldig sertifikat. Du trenger heller ikke ta kurset om du for eksempel skal kjøre russebuss, forutsatt at du gjør dette gratis. Gjør du det mot betaling, må du gjennomføre kurset først.
Yrkessjåførkompetanse er ikke påkrevd innen alle yrker der det benyttes tunge kjøretøy. I henhold til yrkessjåførforskriften §1 gjelder ikke dette kravet når kjøretøyet er under kontroll av forsvaret, sivilforsvaret, politiet, brannvesenet eller ambulansetjenesten, eller i forbindelse med offentlig kontrollvirksomhet på vei, eller når transporten er et ledd i en oppgave som bare denne virksomheten kan utføre. Forskriften lister videre opp alle andre spesifikke unntak, og disse kan du lese mer om på hjemmesidene til Lovdata. men tommelfingerregelen er at hvis du kjører tyngre kjøretøy mot betaling, skal du gjennomføre YSK kurs.
Husk at det finnes ulik opplæring for transport av gods og personer. Dersom du vil bytte fra den ene til den andre, eller ha gyldig kompetanse for begge, kan du som regel ta et utvidelseskurs.
Hvis du skal kjøre tunge kjøretøy på vei som transporterer farlig gods, må du ta et ADR grunnkurs i tillegg til YSK kurs. Dette vil gi deg et ADR kompetansebevis. ADR er forkortelsen for “Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route”, som er en avtale som omhandler internasjonal veitransport av farlig gods.
Hvis du tror at YSK kurs er noe for deg, kan du lese mer om dette i Kjøresmarts komplette guide til YSK kurs.
Prisen på det første YSK kurset ligger mellom 36.000 og 42.000 kr. Prisen på etterutdanningskurset ligger på nærmere 10.000 kr. Kostnadene kan i noen tilfeller reduseres hvis man selv kan stille med kjøretøy. Bortsett fra dette og prisene de ulike kjøreskolene tilbyr, er det ikke så mye prisvariasjon å ta hensyn til når man skal ta YSK kurs. Når man skaffer seg førerkort, må man regne med å skulle ta en del kjøretimer uten at man kan vite akkurat hvor mange man kommer til å trenge. Dette er ikke tilfelle med YSK kurset. Dette kurset har et fast bestemt antall timer fra start til slutt, og med en gang du har bestemt deg for kjøreskole, får du oversikt over den nøyaktige prisen du må betale. Du må imidlertid skaffe deg førerkort i den relevante klassen for å ta nytte av YSK kurset.
Hvis du tar kurset for persontransport og ønsker å kunne arbeide med godstransport også, vil du måtte ta et kortere utvidelseskurs i forbindelse med etterutdanningskurset. Dette varer i syv timer, og kommer altså i tillegg til selve kurset på 35 timer. YSK-etterutdannelseskurs med utvidelse til gods- eller persontransport koster mellom 10.000 og 16.000 kr.
Dersom du har et relevant tungt kjøretøy til disposisjon, primært det du ønsker å kjøre med mot vederlag, vil du hos noen kjøreskoler kunne spare penger på å stille med dette selv til undervisningen.
Husk også at yrkessjåførfaget er en egen linje på mange videregående skoler, og det er fullt mulig å ta utdannelse som yrkessjåfør som en del av den videregående opplæringen. Dette innebærer også at du vil kunne få førerrettigheter i yngre alder. Du kan lese mer om dette i Kjøresmarts artikkel om veien til lastebillappen.
Det er manko på yrkessjåfører i Norge, og staten har nå gjort det enklere å satse på en utdannelse innenfor dette området. Når du tar YSK for å blir yrkessjåfør, har du derfor rett på utdanningsstøtte fra Lånekassen. Du kan få opptil 15.000 kr i basislån og opptil 107.000 kr i skolepengelån. Hvis du bare skal ta førerkortet, får du dessverre ikke lån til dette da lånet skal gi mulighet til å ha dette som en karrierevei. Pass på at du har fått plass på kurset før du søker, og du må også søke om lån før kurset er ferdig. Pengene får du så snart kjøreskolen bekrefter overfor Lånekassen at du har begynt på grunnutdanningen.
Den eneste prisvariasjonen man egentlig må ta hensyn til når man skal ta YSK kurs, uansett om det er grunnutdanning eller etterutdanning, er forskjellene mellom de ulike kjøreskolene. Det lønner seg dermed å ta seg god tid til å undersøke hvilke ulike kjøreskoler som finnes og hva de tilbyr, før man gir seg i kast med opplæringen, slik at man finner den med best pris. Husk samtidig å sjekke kjøreskolens hjemmeside og omtaler på nett, og les om andre kunders opplevelser med den. Du har tross alt ingen garanti for at den billigste aktøren er den beste. Kvalitet fremfor kvantitet er en viktig regel, og spesielt når du skal gi deg i kast med noe så viktig som yrkessjåførutdannelsen og ha ansvar for verdifullt gods og et svært krevende kjøretøy.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg