Lurer du på hva teoriprøven for bil koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på teoriprøven og hvordan den foregår, inkludert hva det koster å stryke, når og hvor du kan ta den, og om der finnes penger å spare. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Prisen på teoriprøven er fastsatt og ligger i 2022 på 350 kroner. Når man undersøker hvordan man går frem for å skaffe seg førerkort, vil man imidlertid oppdage at mange av prisene på obligatorisk opplæring varierer. Dette er fordi de tilbys av ulike kjøreskoler som har ulike tilbud og prisnivåer. De to avsluttende prøvene, teoriprøven og oppkjøringen, gjennomføres derimot i regi av Statens vegvesen, og disse prisene varierer derfor ikke. Prisen på teoriprøven er den samme uansett hvilken førerkortklasse du kjører opp i, men selve prøven vil variere.
Når du tar førerkort for klasse B, personbil, kan du gjennomføre teoriprøven så snart du er 17,5 år og har sendt inn søknad om førerkort. Du kan ta den allerede før du begynner å øvelseskjøre, eller du kan ta den når du er så å si ferdig utlært. Nøyaktig når du tar teoriprøven, utgjør ingen så stor forskjell; prisen er fortsatt den samme. Den er imidlertid en av de laveste kostnadene i løpet av prosessen for å få lappen. Les denne prisguiden og få full oversikt over alt du må gjennom, og betale for, før du kan ferdes fritt i trafikken.
Teoriprøven er obligatorisk for å kunne ta lappen. Du må ha avlagt og bestått denne før du kan bestille den endelige, praktiske prøven som gir deg førerkort. Du kan som sagt ta den når som helst i prosesssen, så sant du er minst 17,5 år og har sendt inn søknad om førerkort.
Prøven er ikke felles for de ulike førerkortklassene slik trafikalt grunnkurs er. Dette betyr at selv om du allerede har tatt teoriprøve i forbindelse med for eksempel moped eller motorsykkel, er du likevel nødt til å avlegge en ny teoriprøve for personbil. Hvilke spørsmål du får, hvor mange og hvor lenge prøven varer, er noe som varierer mellom de ulike klassene. Eksempelvis varer teoriprøven for lastebil i 120 minutter, mens prøven for mopedlappen varer i 60 minutter.
Teoriprøven avlegges på en trafikkstasjon, og mens du er der, kommer du også til å ta bilde til førerkortet. Dette koster 70 kroner, noe som betyr at den totale summen du betaler på trafikkstasjonen, blir 420 kroner, eller 390 kroner hvis du betaler teoriprøven på nett. Bildet til førerkortet kan kun betales på stasjonen.
Teoriprøven varer i 90 minutter for førerkort for personbil. Du blir tildelt 45 oppgaver du skal svare på i løpet av denne tiden, og du trenger 38 riktige svar for å bestå. Det betyr du kan svare feil på syv oppgaver og fortsatt stå, men åtte feil betyr stryk.
Dersom du stryker kan du prøve igjen to uker senere, men du må betale ytterligere 350 kroner for et nytt forsøk. Du vil få vite hvilke tema du svarte feil på ved første forsøk, men ikke de spesifikke spørsmålene.
Oppgavene deles inn i følgende seks tema:
Du vil få noe opplæring i disse temaene på trafikalt grunnkurs, men det vil være behov for mer lesing for å bestå prøven. “Veien til førerkortet” er en særlig populær teoribok blant kjøreskoler og inneholder den informasjonen du trenger for å stå. Den koster i underkant av 350 kroner. Det er også flere nettsteder som tilbyr prøver man kan øve på. Noen av disse sidene tilbyr gratis quiz og tester, men de aller fleste krever betaling for at du skal få tilgang til prøver og teori, og dette koster som regel rundt 300 til 400 kroner. De er likevel nyttige for å øve på spørsmål man kan få på prøven og kan være verdt kostnaden. Dette gjelder særlig om man føler man står i fare for å stryke, hvorpå man vil måtte betale ytterligere 660 kroner for et nytt forsøk.
Dersom du vil ha lappen, kommer du ikke utenom å måtte ta teoriprøven. Du kan utføre alt av obligatorisk opplæring og legge bak deg tusenvis med kilometer med øvelseskjøring før du tar teoriprøven, men den må likevel være bestått før du kan melde deg opp til den praktiske prøven. Selv om du teknisk sett kan utsette den til siste øyeblikk, kan det være gunstig å ta den noe tidligere. Å lese til teoriprøven vil gi deg mye kunnskap om kjøring, trafikk og hvilke risikoer du burde være bevisst på. Du vil også lære om hva du skal gjøre dersom ulykken først er ute. Dette er kunnskap som er nyttig å ha i bakhodet mens man øvelseskjører og gjennomfører den obligatoriske opplæringen.
Samtidig vil øvelseskjøring og obligatoriske kurs også lære deg mye av det du finner i teoriboka. Å vente med puggingen til etter at man har tilbragt noen timer på veien, kan også være gunstig, ettersom informasjonen blir mer håndgripelig og kan knyttes til egen erfaring. Det vil generelt være gunstig å ha teorien i bakhodet mens man kjører, og å ha egne erfaringer i bakhodet mens man leser teori. Dette vil gi deg en mer sammensatt forståelse, hvilket ikke bare vil gjøre teorien lettere å huske, noe som også øker sannsynligheten for å stå på teoriprøven, men også vil gjøre deg til en mer reflektert og bevisst sjåfør.
Teoriprøven er forskjellig fra klasse til klasse, og man slipper derfor dessverre ikke unna teoriprøven for førerkort klasse B selv om man har tatt teoriprøven i forbindelse med mopedlappen eller innenfor en annen klasse.
På veien til førerkortet er det fire trinn man skal gjennom i løpet av opplæringen før man endelig får førerkortet.
Disse er som følger:
I løpet av disse trinnene skal man gjennom diverse obligatoriske kurs, øvelseskjøring og betalte kjøretimer. Disse blir gjennomført i regi av kjøreskoler, og de bestemmer også prisene. Prisene vil derfor variere mellom kjøreskolene, avhengig av hva de tilbyr; til forskjell fra prisen på teoriprøven, som er fastsatt av Statens vegvesen. I denne seksjonen skal du få vite litt mer om akkurat hva du må gjennom på veien til lappen, og hva du må betale.
Trafikalt grunnkurs: Dette kurset er felles for alle de lette førerkortklassene. Det vil si at dersom du har tatt kurset i forbindelse med lappen for snøscooter, moped, motorsykkel eller traktor, behøver du ikke å ta kurset på nytt for bil. Kurset varer i 17 timer, hvorav mesteparten er teori. Kurset inneholder også et førstehjelpskurs og en mørkekjøringsdemonstrasjon, eller “Trafikant i mørket”, som det også kalles, som skal lære deg mer om kjøring i mørket og på vinteren. Dersom du tar kurset i løpet av sommerhalvåret uten å gjennomføre mørkekjøringen, vil beviset du får utstedt, kun være gyldig i en angitt, begrenset periode. For å få ubegrenset kursbevis må man ta mørkekjøringen på et senere tidspunkt, i løpet av vinterhalvåret. Beviset viser at du har gjennomført kurset og at du nå har tillatelse til å øvelseskjøre.
Grunnleggende opplæring: På dette trinnet ligger fokuset på det kjøretekniske og grunnleggende forståelse av ferdsel i trafikk. Trinnet avsluttes med en trinnvurderingstime, der elev og kjørelærer sammen vurderer om eleven er klar for neste trinn.
Trafikal del: Her er fokuset på ferdsel i variert trafikk og selvstendighet som fører. I løpet av trinnet skal man gjennom et obligatorisk sikkerhetskurs på bane, bedre kjent som glattkjøring. Kurset varer i fire timer og skal gi kunnskap om sikring av personer og last samt hva du gjør hvis du mister kontroll over bilen. Trinnet avsluttes på samme vis som det forrige - med en trinnvurderingstime.
Avsluttende opplæring: Dette er siste trinn og skal gjøre deg helt klar for å kjøre opp og så kjøre alene. Du skal med andre ord være en trygg, skikket og ansvarsfull sjåfør innen trinnet er over og du kjører opp. Før den tid skal du gjennom et sikkerhetskurs på vei, også kjent som langkjøring.
Kurset varer i 13 timer og består av fire deler:
Etter dette gjenstår kun oppkjøring, forutsatt at man har bestått teoriprøven. Du har ikke anledning til å melde deg opp til oppkjøring før teoriprøven er avlagt. Husk å sjekke at du har bestått alle de obligatoriske trinnene i opplæringen før du søker om oppkjøring.
Prisene varierer som sagt fra trafikkskole til trafikkskole.
Her en omtrentlig oversikt over hvor mye veien til førerkortet vil koste deg:
Trafikalt grunnkurs: cirka 3.500 kr
Kjøretime: 600 - 750 kr
Sikkerhetskurs på bane: 4.500 - 5.000 kr
Sikkerhetskurs på vei: 6.000 - 8.500 kr
Trinnvurderingstime: 600 - 750 kr
Oppkjøring: 1.150 kr (1.110 kr om man bestiller på nett)
Leie av bil til oppkjøring: cirka 2.500 kr
Teoriprøve: 350 kr
Bilde til førerkort: 70 kr
Teoribok/teorikurs på nett: ca 300 - 400 kr
Å anskaffe førerkortet koster i gjennomsnitt mellom 30.000 og 40.000 kroner. Enkelte slipper unna med en totalkostnad på rundt 20.000, andre betaler mye mer. En stor andel av summen utgjøres av kjøretimene. Det positive med dette er at hvis det er én variabel du som skal ta lappen har anledning til å påvirke, så er det kjøretimene og hvor mange av disse du trenger.
Å øvelseskjøre mest mulig privat er den mest effektive måten å spare penger på. Dette kan du starte med så snart du har fullført trafikalt grunnkurs. Du må imidlertid ha følge av en ledsager som har fylt 25 år og som har hatt lappen du selv skal ta, sammenhengende i minst fem år. I tillegg må du ha en rød “L” med hvit bakgrunn til å feste bak på bilen og et ekstra bakspeil til din ledsager. Statens Vegvesen anbefaler hyppig øvelseskjøring samt at du øvelseskjører i minst to år, før du forsøker å skaffe deg ditt første førerkort. Øvelseskjøring er altså lønnsomt, i tillegg til at det gjør deg til en mer erfaren bilist.
Statens vegvesen anbefaler likevel at du tar noen kjøretimer tidligst mulig i prosessen og at påfølgende privat øvelseskjøring legges opp i nært samarbeid mellom kjørelærer, ledsager og elev. Dette for å få mest mulig ut av både øvelseskjøring og kjøretimene, som igjen er optimalt både for å bestå førerprøven og for å spare penger på antall kjøretimer.
En annen måte å spare penger på, er ved å benytte seg av pakketilbud. De fleste kjøreskoler tilbyr disse, og de inneholder gjerne alt av obligatorisk undervisning samt et visst antall kjøretimer. Innholdet kan imidlertid variere; noen pakker inneholder kun kjøretimer. Det er viktig å være nøye på akkurat hva pakketilbudet inkluderer, før man investerer i det. Pakketilbud gir deg ofte en rabatt på rundt 1.000 kr totalt, og er da en fin måte å spare litt penger på. Man bør likevel huske på at dersom man feilvurderer og oppdager at man har behov for flere kjøretimer enn pakken inneholder, vil man måtte betale normal pris for de ekstra kjøretimene.
Det kan være fristende å velge den billigste kjøreskolen da det fremstår som en åpenbar måte å spare penger på. Men det viktigste når du velger kjøreskole, er at du får en kjørelærer du er komfortabel med: en som begrenser unødvendig ekstra stress i en tidvis veldig stressende prosess. Dette er naturligvis vanskelig å vite på forhånd når du velger kjøreskole, men det er visse grep du kan ta for å sjekke opp kjøreskolen. Aller først burde du forsikre deg om at skolen er godkjent av Statens vegvesen. Deretter bør du lese anmeldelser kjøreskolen har fått på nett. Hvis du har bekjente som har benyttet kjøreskolen, kan disse være gode kilder. Man må huske på at den billigste aktøren ikke nødvendigvis er den beste. Når man velger kjøreskole, bør man prioritere kvalitet. Det er spesielt viktig med tanke på teoriprøven: det er essensielt å ha en kjørelærer som kan forklare deg teorien både som sådan og i praksis og veilede deg på en effektiv og konstruktiv måte underveis.
Det tar tid å opparbeide seg erfaring som bilist og bli trygg i trafikken. Mange ønsker å skaffe seg lappen raskest mulig, men dersom man forsøker å skynde seg gjennom opplæringsprosessen, kan man fort gå på en smell i form av et økende antall kjøretimer fordi man aldri kommer helt inn i ting. Mangelfull opplæring kan også føre til stryk på teoriprøve og oppkjøring, som igjen fører til ytterligere utgifter på flere tusen kroner for nye forsøk. Det er altså både en ubehagelig og kostbar opplevelse. For å unngå dette, er det viktig at man øvelseskjører hyppig, at man får inn mengdetrening, og at man gjennomfører de kjøretimene man trenger. Dette vil forberede deg på utfordrende trafikksituasjoner du potensielt sett kan havne i, både under oppkjøringen og i livet som bilist etter at du får lappen.
Det samme gjelder teoriprøven. I motsetning til den praktiske prøven er denne forholdsvis forutsigbar, og man har mulighet til å forberede seg i god tid. Det anbefales med andre ord at du beregner god tid til forberedelse forut for teoriprøven og oppkjøringen. Da slipper du å stryke, og den ekstra kostnaden det medfører, og du blir tryggere trafikken og får mer utbytte av veien til førerkortet.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg