Lurer du på hva lappen for mellomtung MC koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på førerkort klasse A2, samt hvordan opplæringen er bygget opp, hvordan du kan effektivisere opplæringen og hvordan du kan spare penger. Vi gir deg også noen gode råd på veien. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Hva lappen for mellomtung MC vil koste, avhenger av en rekke faktorer, blant annet hvor du befinner deg i landet, hvilken kjøreskole du velger, hvor mange kjøretimer du trenger, og om du eventuelt har tatt førerkort for klasse A1 tidligere. Et anslag er likevel mulig: Tar du utgangspunkt i kostnadene for den grunnleggende opplæringen som en helhet, kan du forvente å måtte betale mellom 20.000 og 30.000 kroner.
For å kunne kjøre opp til mellomtung motorsykkel må du gjennom en rekke forskjellige kurs, timer og prøver hos en trafikkskole. En stor del av disse er obligatoriske kjøretimer og utgjør gjerne halvparten av kostnadene. Ved siden av dette må du også ta kjøretimer, noe som i snitt koster cirka 900 kroner per time. Hvor mange du trenger, beror på dine forkunnskaper, hvor raskt du lærer, og om du har mulighet til å øvelseskjøre privat. Kjøretimer utgjør gjerne også den største variabelen. Utover dette må du også ta trafikalt grunnkurs og generelt grunnkurs i MC (såfremt du ikke har tatt disse tidligere eller har andre sertifikat). Gebyrer til trafikkstasjon, eksempelvis for teoriprøven, oppkjøring og utstedelse av førerkort, kommer i tillegg.
Et prisanslag på mellom 20.000 og 30.000 kroner er altså kun veiledende, og det vil variere fra kjøreskole til kjøreskole og fra person til person hvor mye man faktisk betaler. Likevel lønner det seg å få god oversikt over kostnadene samt hvordan å forberede seg til undervisningen. På denne måten kan du både effektivisere opplæringen, kutte kostnadene og gjøre kostnadene mer forutsigbare. Dette og mer kan du lese om utover i denne artikkelen.
Førerkortet for mellomtung motorsykkel (også kjent som førerkort klasse A2) er den nest tyngste klassen for tohjulinger, og det medfølger visse begrensninger. Blant annet må du være 18 år for å kjøre opp til mellomtung MC, og hva angår kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, vil du ha anledning til å føre en motorsykkel hvis høyeste effekt er 35 kW og hvor forholdet mellom egenvekt og effekt ikke overskrider 0,2 kW/kg.
For å kunne kjøre opp til mellomtung motorsykkel må du også gjennom en trinnvis opplæring samt bestå en teoriprøve. Strukturen på opplæringen er felles for alle trafikkskoler og består av følgende fire deler:
Trafikalt grunnkurs: Dette kurset behøves for å få lov til å øvelseskjøre og går over 17 timer. Her skal du blant annet gjennom en teoridel, mørkekjøring og førstehjelpskurs. Målet er at du skal få en grunnleggende forståelse av trafikken. Trafikalt grunnkurs er felles for alle klasser, og har du tatt det ved en tidligere anledning, behøver du ikke ta det om igjen.
Grunnleggende opplæring: Her får du en grunnleggende forståelse av det å være motorsyklist, teoretisk som praktisk. Før du kan begynne på den praktiske opplæringen, må du ta et obligatorisk teoretisk grunnkurs. Også dette er felles for alle klasser og må kun tas én gang. I den praktiske delen skal du lære om motorsykkelen, grunnleggende kjøreteknikk og hvordan foreta sikkerhetskontroll av sykkelen. Til slutt skal du gjennom en trinnvurdering, hvor du og kjørelærer sammen skal vurdere hvorvidt du er klar for å gå videre til neste trinn.
Trafikal del: På dette trinnet skal du ta med deg det du lærte på forrige trinn, ut i trafikken. I tillegg til å jobbe videre med motorsykkelens kjøreegenskaper og egen kjøreteknikk skal du lære om trygg samhandling med andre trafikanter i ulike situasjoner. Du må også gjennom et fire timers obligatorisk sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk. Også dette trinnet avsluttes med en trinnvurdering.
Avsluttende del: I den avsluttende delen skal du bli så trafikksikker at du både kan kjøre og samhandle med andre trafikanter på en selvstendig og trygg måte. I tillegg skal du gjennom et fem timers obligatorisk sikkerhetskurs på vei, hvor du skal planlegge og gjennomføre en langtur med fokus også på effektiv og sikker kjøring.
Etter opplæringen står teorien for tur, men før du kan ta teoriprøven, må du også ha meldt deg opp til oppkjøring. Du bør gjøre dette mot slutten av opplæringen. Består du teoriprøven, er du klar for oppkjøring.
Det finnes mange grunner til å ta MC-lappen, og egentlig er det bare du som kan avgjøre hvorfor du personlig ønsker å kjøre opp til motorsykkelprøven. Samtidig finnes det også noen generelle grunner som kan være verdt å merke seg, særlig hva angår sikkerhet.
Det er ikke til å komme utenom at det medfører risiko å kjøre motorsykkel; er uhellet først ute, kan konsekvensene fort bli store. I tillegg må motorsyklister rette oppmerksomheten mot andre faktorer, som balanse, sykkelens tyngdepunkt, og i enda større grad enn bilister: potensielle faremomenter. Det er langt farligere å kollidere når du sitter på en motorsykkel enn når du sitter i en bil. Motorsyklistens perspektiv står derfor sentralt gjennom hele opplæringen, og det er mye fokus på hvordan å forutse og unngå risikosituasjoner. Det hjelper nemlig ikke stort å beherske sykkelen kjøreteknisk om du ikke har tilstrekkelig forståelse for trafikken eller bevissthet rundt egne valg og handlinger.
Opplæringen du får hos trafikkskolen vil, sammen med øvelseskjøring, gi deg den teoretiske innsikten og praktiske erfaringen som er nødvendig for å bli en trafikksikker motorsyklist. Du vil ikke bare lære deg å beherske sykkelen rent kjøreteknisk, men også øke bevisstheten din rundt typiske handlingsmønstre og vurderingstendenser i trafikken. Opplæringen vil altså ikke bare gjøre deg til en bedre motorsyklist, du vil også lære deg å bidra til et tryggere miljø både for deg selv og andre trafikanter.
Motorsykkellappen er ikke bare et førerbevis som gir deg rett til å kjøre en viss type motorsykkel, den er også et bevis at du har opparbeidet en kompetanse som gjør deg til en trafikksikker og ansvarlig motorsyklist. Altså vil lappen gi deg både friheten en motorsykkel kan tilby og ferdighetene som lar deg nyte denne friheten på en trygg måte.
Som nevnt innledningsvis vil MC-lappen vanligvis koste deg et sted mellom 20.000 og 30.000 kroner. Av dette vil alt det obligatoriske gjerne utgjøre ca halvparten, og som framvist over består dette av:
I tillegg må du selv stå for godkjent motorsykkel til oppkjøringen. Vanligvis leier man denne av trafikkskolen, noe som gjerne koster et sted mellom 2.000 og 3.000 kroner. Har du ikke trafikalt grunnkurs fra før, må du også legge til rundt 3.500 kroner for dette.
Den mest uforutsigbare posten vil som nevnt være kjøretimene. Disse har en snittpris på 900 kroner og tas underveis i hele opplæringen. Merk at til syvende og sist er det kjørelærer som avgjør hvorvidt du er klar for neste del av opplæringen og eventuelt oppkjøringen, noe som kan medføre at du må ta flere kjøretimer enn planlagt. Derfor er det lurt å opprette en økonomisk buffer så du slipper å avbryte opplæringen fordi du går tom for penger. Øvelseskjører du privat, vil også dette kunne redusere antallet kjøretimer du trenger.
Ved siden av prisen på oppkjøring må du også ta høyde for kostnader til utstyr og eventuelt egen motorsykkel. Det anbefales å gå til innkjøp av hjelm og ryggskinne samt kjøredress, -sko og -hansker. Prisen på dette beror selvfølgelig på kvaliteten, men beregn at det kommer til å koste deg mellom 5.000 og 15.000 kroner. Hva motorsykkelen angår, vil prisen naturlig nok avhenge av hvilken motorsykkel du tenker å kjøpe. Utover kostnadene til selve sykkelen og omregistrering, som koster rundt 500 kroner, kan du forvente årlige utgifter på mellom 5.000 og 15.000 kroner for å ha en motorsykkel.
Det er altså ikke til å komme utenom at å kjøre opp til motorsykkellappen, er kostbart, og at du må forvente utgifter fra flere hold. At du må gjennom flere obligatoriske kurs og kjøretimer, kan du ikke gjøre noe med. Samtidig er det ikke noen vits i å betale mer enn du må. Nedenfor finner du noen gode råd om hvordan du kan unngå å betale for mye.
Finn riktig trafikkskole: Det koster deg ingenting å få en oversikt over de forskjellige trafikkskolene i ditt nærområde. Sammenlign prisene, og undersøk hva som eventuelt er inkludert i pakkeløsningene deres. Sjekk også om de ulike gebyrene er inkludert eller ikke, og om eventuelle restbeløp utbetales ved fullført opplæring.
Øvelseskjør mye: For å få mest mulig ut av opplæringen, lønner det seg å øvelseskjøre mye privat. Dette lar deg raskere automatisere det kjøretekniske, i tillegg til at du får øvd mer på det du har lært hos trafikkskolen. Altså gjør det deg ikke bare til en bedre sjåfør, det kan også redusere antallet kjøretimer, noe som igjen vil senke kostnadene betraktelig.
Vær forberedt: Leser du den aktuelle teorien i forkant av hver kjøretime, vil du ikke bare få mer ut av opplæringen, du slipper også bruke tid på teorien under kjøretimene. På denne måten kan du bruke kjøretimene på å praktisere teorien istedenfor. Dette vil også hjelpe deg stort når du skal ta teoriprøven.
Pris og kvalitet: Husk at det er ikke alltid slik at den dyreste kjøreskolen er den beste, eller at den billigste nødvendigvis er den dårligste. Se derfor etter tilbakemeldinger fra tidligere elever på nettsidene til de aktuelle kjøreskolene eller på nettet, og undersøk omtaler i sosiale medier. Har de mange fornøyde kunder, er dette gjerne en indikasjon på at det er snakk om en god og seriøs aktør. Når du skal velge kjøreskole, bør du fremfor alt forsikre deg om at du får et godt læringsutbytte.
Budsjetter for høyt: Når du skal sette opp et budsjett for MC-lappen, er det lurt å budsjettere litt for høyt. Det er ikke sikkert du behøver å betale 30.000 til førerkortet, men det er kjedelig å måtte avbryte undervisningen fordi du mangler 2.000 kroner. Da er det bedre å sitte igjen med litt ekstra, som du for eksempel kan bruke på MC-utstyr.
Overgang: Det er mange penger å spare om du tidligere har kjørt opp til lappen for lett motorsykkel. Har du to års kjøreerfaring i tillegg, behøver du heller ikke ny oppkjøring. Alt som behøves da, er et obligatorisk utvidelseskurs samt et sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk og et sikkerhetskurs på vei. Har du ikke nok kjøreerfaring, må du i tillegg ta en trinnvurdering og en praktisk prøve.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg