Lurer du på hva teoriprøven for moped koster? Drømmer du om å ta mopedlappen, men frykter at teoriprøven kan stikke kjepper i hjulene for deg? Hvis du lengter etter å komme deg rundt i verden på egen hånd og slippe å være avhengig av buss og tog eller av å bli kjørt av andre, kan moped eller scooter være tingen. I så fall må du gjennom en teoriprøve, og i denne artikkelen får du vite mer om hva den går ut på og hva det koster. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Teoriprøven avlegges ved en av Statens vegvesen sine trafikkstasjoner.
I 2022 kostet det 350 kr å avlegge teoriprøven for moped. I tillegg må du betale for bilde til førerkortet; du kan ikke bruke et eget som du har tatt på forhånd. Dette koster 70 kroner. Du trenger ikke avlegge praktisk førerprøve for å sikre deg mopedlappen, ergo er teoriprøven den endelige prøven og utgiften før du får førerkortet.
Hensikten med teoriprøven er at du skal bevise at du har gode nok kunnskaper til å kunne ferdes i trafikken på en trygg måte. Selve prøven gjennomføres på en datamaskin og går ut på at du svarer på 30 oppgaver. For å bestå må du ha minst 25 rette svar. Du har én time til rådighet.
Prøven gjennomføres ved en av Statens vegvesen sine trafikkstasjoner.
Mopedlappen finnes i to ulike klasser: AM 146 er for deg som vil kjøre tohjulsmoped. AM 147 gir deg lov til å kjøre tre- og firehjuls moped. Teoriprøven er den endelige prøven i begge klassene. Førerkort AM gir deg førerrett for begge to, og du må ha AM 147 for å kjøre moped internasjonalt.
Du må søke om førerkort før du kan avlegge teoriprøven.
For mange unge er det å kjøre scooter eller moped forbundet med frihet. Det å slippe å alltid bli kjørt hit og dit av foreldre eller være avhengig av kollektivtransport, gjør livet litt enklere. I tillegg er det også morsomt å kjøre på to hjul, og mange synes det er mer spennende og givende å kjøre “tohjuling” enn å kjøre bil.
Fordeler senere: Hvis du velger å ta teoriprøven for moped, er det sannsynligvis fordi du har planer om kjøpe deg en moped eller scooter. Men du får også en liten ekstra “bonus” som du får glede av senere:
Hvis du vil ta lappen for motorsykkel eller bil, har du allerede skaffet deg et godt grunnlag. Ikke bare har du lært mye teori som du får bruk for, men du har sannsynligvis også fått praktisk kjøreerfaring og trafikkforståelse. Det er svært verdifullt og gir deg en klar fordel når du skal videre i “kjørekarrieren.”
Du trenger ikke oppkjøring for å ta lappen på moped, men du må gjennom opplæringens fire trinn.
De er som følger:
Sett av tid: Mange er redde for å stryke på teoriprøven. Og hvis vi bare ser på statistikken, er denne frykten forsåvidt ikke helt ubegrunnet. Strykprosenten er over 30 %, og mange tar prøven både to og tre ganger før de består. Men at mange stryker, betyr ikke at du kommer til å stryke. Setter du av nok tid og prioriterer å lese til prøven, gir du deg selv gode odds.
En tabbe mange gjør - og som bidrar til at strykprosenten er så høy - er at de tar for lett på teoriprøven. Eller at de har det så travelt i hverdagen med skole, lekser og fritidsaktiviteter at det å ta frem teoriboken, blir nedprioritert. Kanskje ender den opp med å bli brukt som sovemedisin når man legger seg om kvelden.
Noen tenker kanskje også at siden teoriprøven består av avkrysningsoppgaver, trenger man bare litt kunnskap og flaks for å bestå. Men saken er at testen er lagt opp på en ganske smart måte. Og selv om mange av spørsmålene ved første øyekast kan virke enkle og intuitive, krever de at man faktisk har tilstrekkelige kunnskaper. Sørg derfor for å sette av nok tid til å lese og pugge. Legg det inn i kalenderen eller timeplanen din. Er du inne i en litt travel periode, kan det kanskje være like greit å utsette puggingen til senere, så slipper du å ha teoriprøven hengende over deg som en mørk sky.
Planlegg også økonomien din. Har du satt opp et budsjett? Mopeden eller scooteren utgjør, ved siden av mopedopplæring på kjøreskolen, den største investeringen. Men husk at du også bør ha klær som er egnet å kjøre med, i all slags vær. Og ikke minst en god hjelm.
Frivillig teorikurs: Kjøreskolene tilbyr frivillige teorikurs for deg som vil kjøre moped. Du får da undervisning i alle de ulike temaene som du må beherske på teoriprøven. For mange er dette en bedre måte å lære på enn kun å lese selv. Du kan stille spørsmål og få ting ordentlig forklart av en som er trafikkekspert. Det er viktig å være oppmerksom på at slike frivillige teorikurs er noe du velger selv og ikke det samme som trafikalt grunnkurs eller teoridelene i den obligatoriske opplæringen, som du er nødt til å gjennomføre for å få førerkort.
Prisen på teoriprøven får du ikke gjort noe med, det koster så mye som det koster. Det beste du kan gjøre, er derfor å sørge for at du består. Det vil si å lese deg opp og øve på oppgaver. Tenk på det som en svært viktig prøve eller eksamen på skolen. La en venn eller forelder teste deg.
Øv på nett: Synes du det er kjedelig å bare lese i teoriboken og pugge? Det er du ikke alene om.
På nettet finnes det flere tjenester rettet spesielt mot deg som skal ta teoriprøven for moped. Løsningene er litt ulike, men enkelte er lagt opp slik at du kjøper tilgang til tjenesten for en bestemt periode: En dag, ti dager eller en måned. Du får da tilgang til “alle” spørsmål som du kan få på prøven. Eller rettere sagt: Du får ikke tilgang til nøyaktig de samme spørsmålene, men tilsvarende spørsmål som dem du vil få på prøven. Du kan øve så mye du vil i perioden du har kjøpt tilgang til, enten i nettleseren eller i en app.
Beståttgaranti: Enkelte slike nettjenester har også ulike former for “beståttgaranti”. Hva denne består i, kan variere. For eksempel kan du få pengene tilbake hvis du ikke består testen hos Statens vegvesen. Alternativt kan du velge å få gratis tilgang til tjenesten en ny periode.
Det er imidlertid knyttet en del betingelser til slike beståttgarantier og det kan lønne seg å sjekke hva de faktisk lover. Ofte er det et krav om at du må ha svart rett på et visst antall spørsmål på nettsiden eller i appen. Eller avlegge teoriprøven hos Statens vegvesen innen en viss periode etter at perioden du har kjøpt har utløpt.
Har du strøket på prøven, må du også dokumentere dette ved å sende en e-post med kopi av resultatet på prøven til nettstedet.
Ulike pakker: Prisene på slike tjenester varierer, men konkurransen mellom de ulike tilbyderne er hard, så du vil neppe finne noen som skiller seg veldig mye ut i den ene eller andre retningen.
Tilgang på teorikurs eller spørsmål i ett døgn koster gjerne mellom 50 og 70 kroner. Tilgang i en uke eller ti dager koster et sted mellom 130 og 200 kr. Tilgang i en 30-dagers periode ligger på mellom 250 og 350 kroner. Ofte gjelder beståttgarantien som er nevt over, kun hvis man kjøper den største og dyreste pakken.
Selv om spørsmålene er mer eller mindre de samme hos alle som tilbyr slike tjenester, kan det pedagogiske opplegget variere en del i kvalitet, med tanke på forklaringer, bilder og 3D-modeller.
Siden det ofte er mulig å teste tjenestene gratis før man kjøper full tilgang, er det en mulighet du bør benytte deg av.
Last ned temalisten. Et annet tips, som dessuten er helt gratis, er å gå inn på nettsidene til Statens vegvesen. Der kan du laste ned temalisten til teoriprøven. Vær oppmerksom på at det er ulike temalister for tohjuls moped (AM 146) og tre- eller firehjuls moped (AM 147).
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg