Vil du vite mer om kjøreskoler? Har du tenkt å ta lappen og lurer på hvor du kan gjøre dette? Å kjøre bil oppleves for de fleste som en svært praktisk eller nærmest nødvendig del av hverdagen. For mange unge er det å ta lappen en milepæl og et viktig mål. Og veien til førerkortet begynner på kjøreskolen. I denne guiden forteller vi deg alt du trenger å vite om kjøreskoler, derunder priser, hvem som er billigst og best, hva de tilbyr, hvilke pakketilbud du kan få, og hvilke anbefalinger vi kan komme med. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Noen velger å starte med kjøreopplæringen før de fyller 18 år, eller allerede som 16-åringer, dersom det er snakk om førerkort for moped eller lett motorsykkel. Andre velger å vente til senere, og det finnes selvsagt også de som velger å ikke ta lappen i det hele tatt. Men i visse deler av Norge kan det fortsatt være svært vanskelig å komme seg fra A til B uten en egen bil, moped eller motorsykkel. Da kan for eksempel pendling eller flytting i seg selv være en grunn til å ta lappen. En annen grunn til å gå til anskaffelse av førerkort og egen bil kan være planer om familieforøkelse.
Uansett hva årsaken er til at du ønsker å ta førerprøven, er det visse ting det kan være lurt å sette seg inn i før du begynner. For eksempel hvilket sertifikat du har tenkt å ta, og hvordan du skal oppnå det. I denne artikkelen får du en oversikt over hvilke ulike elementer som inngår i kjøreopplæringen, hva denne koster, og hvordan du velger rett trafikkskole. I tillegg gir vi deg en kort oppsummering i form av gode råd på veien mot førerkortet. Slik kan du kan forhåpentligvis sitte med førerkortet i hånden så snart som mulig.
Det kan for eksempel være lurt å starte med å få oversikt over hvilke ulike førerkort som finnes, og hva som kreves for å kjøre opp til de ulike førerprøvene. Det vanligste sertifikatet er førerkort for personbil klasse B. Det er vanligvis dette førerkortet man refererer til når man snakker om det å “ta lappen”. Det finnes også en del andre både mer og mindre vanlige førerkort for eksempel for moped, motorsykkel, lastebil og buss. Det finnes også egne førerkort for kjøring med tyngre henger og egne førerkort for visse typer yrkessjåfører.
Det kan også være nyttig å få klarhet i hva en kjøreskole er, hva de tilbyr, hva du gjør der og hva du skal få ut av undervisningen. Kjøreskoler er ulike private firmaer som tilbyr kurs og øvelsestimer i forbindelse med den teoretiske og praktiske opplæringen som kreves for å kunne kjøre opp og ta lappen. Normalt er du bare kunde hos én kjøreskole gjennom hele kjøreopplæringen din. Det er likevel mulig å bytte dersom du for eksempel skulle være misfornøyd med opplæringen du mottar. Kjøreskolen hjelper deg gjennom alle stegene på veien mot førerkortet, fra trafikalt grunnkurs og frem til oppkjøring. Før du kommer så langt som til oppkjøringen, skal du blant annet gjennom flere obligatoriske kurs, for eksempel sikkerhetskurs på bane, sikkerhetskurs på vei, mørkekjøringskurs og førstehjelpskurs. Underveis i undervisningen tar du selv del i avgjørelsene om hvorvidt du er klar til å gå videre til neste steg i opplæringen, i samarbeid med din kjørelærer.
Statistikk fra kjøreskoler landet over har vist at det å ta lappen i snitt vil havne på omtrent 30.000 kroner for et normalt opplæringsløp. I denne prisen inngår de obligatoriske kursene samt et gjennomsnittlig antall kjøretimer. De fleste som skal ta lappen for personbil klasse B, trenger omtrent 18 til 20 kjøretimer, i tillegg til den obligatoriske delen av opplæringen.
Hvor mange kjøretimer du trenger, er en av de viktigste faktorene som vil være med på å bestemme hva nettopp du må betale for førerkortet. Dette avhenger igjen av hvor mye du har mulighet til å øvelseskjøre privat. Det er selvsagt ikke alle som har muligheten til å øvelseskjøre privat, og heldigvis kan du fint ta lappen også uten denne muligheten. Du bør riktignok være klar over at det isåfall kan bli noe mer kostbart.
De obligatoriske delene av opplæringen hos kjøreskolen har som regel en fastpris. Kjøretimene betaler du for per time. Mange ønsker å ta en del dobbelttimer som en del av sin kjøreopplæringen. Grunnen til dette kan være at du i starten av timen for eksempel kan være nervøs eller litt rusten hvis det er lenge siden forrige kjøretime. I slike tilfeller kan én klokketime virke litt kort. Prisen for en vanlig kjøretime på 45-60 minutter vil variere noe, avhengig av hvilken kjøreskole du velger og, enkelte ganger, faktorer som tid på døgnet eller hvorvidt kjøretimen foregår i en helg eller på en helligdag. Vi ser at kostnaden rundt om i landet som regel ligger på mellom 600 og 750 kroner. Den gjennomsnittlige prisen kan altså raskt øke dersom du har behov for ekstra kjøretimer hos kjøreskolen.
Det viktigste tiltaket du selv kan gjøre for å holde prisen nede, vil derfor være å finne noen å øvelseskjøre med utenom undervisningen på kjøreskolen. Personen du skal øvelseskjøre med, kan være hvem som helst, så lenge vedkommende oppfyller kravene til ledsager. Det trenger ikke være foreldrene dine. Det vil si at du gjerne kan øvelseskjøre med en nabo, en venn, en bekjent eller noen i familien. Personen må være over 25 år gammel og må ha hatt lappen i minst fem år sammenhengende.
Mange kjøreskoler opererer med pakketilbud, der du får et samlet pristilbud for både obligatoriske deler av opplæringen og et bestemt antall vanlige kjøretimer. Dette kan ofte lønne seg, og du kan spare på å velge et pakketilbud sammenlignet med å betale fortløpende for de ulike delene av opplæringen. Husk likevel på at det ikke nødvendigvis lønner seg å forhåndsbetale. Noen ganger vil kjøreskolen kreve forhåndsbetaling dersom du skal benytte deg av et pakketilbud. Under normale omstendigheter vil det ikke ha noe å si om du betaler på forhånd, før hver del eller med faktura i etterkant. Unntaket vil være dersom du finner ut at du er misfornøyd med kjøreopplæringen. Dersom du har tenkt til å klage på opplæringen eller bytte kjøreskole, kan dette bli vanskeligere om du allerede har betalt. Husk likevel at dette skjer svært sjelden, da de aller fleste kjøreskoler er profesjonelle og har et godt gjennomarbeidet og utprøvd opplegg.
Ulike kjøreskoler tilbyr ulike tjenester. Hos noen kjøreskoler tilbyr de kanskje bare de vanligste sertifikatene, mens andre kjøreskoler spesialiserer seg på for eksempel sertifikater for yrkessjåfører. Når du kontakter kjøreskolen, kan du få greie på alt du ønsker å vite om hva de tilbyr. Dette gjelder både ekstra tjenester og hvilke sertifikater de tilbyr opplæring innen. Her kommer en oversikt over hva de fleste kjøreskoler vil kunne tilby, samt hva kun enkelte kjøreskoler kan tilby:
Kjøreskolen er ditt viktigste kontaktpunkt på veien mot å få lappen. Dette er det første stedet du skal henvende deg. Det kan fort virke bekymringsfullt uoversiktlig med alle de ulike stegene som inngår i det å ta lappen, men alt du i prinsippet trenger å gjøre, er å finne frem til en kjøreskole du tror kan passe for deg. Deretter vil du få all informasjonen du trenger for å få tatt lappen så raskt som mulig, eller hvilke kurs du eventuelt vil trenge om du ønsker mer spesialisert opplæring eller et mindre vanlig førerkort, og kjøreskolen vil også kunne gi deg en mer detaljert innføring i hva de ulike delene av opplæringen for de ulike førerkortklassene består av.
I de større byene finnes det som regel et vell av ulike kjøreskoler, og det kan være svært vanskelig å ta en endelig avgjørelse. Hvilken kjøreskole som vil passe for akkurat deg, kan avhenge av en rekke faktorer. På mindre steder kan det hende at valgmulighetene er mer begrenset. Likevel kan det være lurt å ikke bare velge første og beste kjøreskole. Det er heller ikke nødvendigvis slik at den billigste er den beste; for mange er det selvsagt det, men det er ikke alltid slik at det rimeligste alternativet vil være det som gjør deg mest fornøyd. Noen ganger kan det være verdt å vurdere en dyrere skole, dersom tilbudet der har, passer deg og ditt liv bedre.
For mange kan det for eksempel være svært viktig å tenke gjennom når man har mulighet til å drive med kjøreopplæringen. Visse kjøreskoler tilbyr kun timer på dagtid, mens andre også gir mulighet for å ha kjøretimer på kvelden. Har du en kveldsjobb eller en jobb der du har mulighet til å ta fri når du vil, kan det hende timer på dagtid passer deg utmerket. For mange kan dette derimot by på problemer. Går du på skole, har du for som regel en fraværsgrense, og dersom du skal ta lappen parallelt med undervisning, kan det bli nødvendig å finne en kjøreskole med opplæring på kveldstid eller i helger og på helligdager.
Det kan også være lurt å ta med i betraktningen hvordan du kommer overens med kjørelæreren din. Når du kontakter kjøreskolen, kan det være greit å ta en prat med, eller kanskje aller helst møte ansikt til ansikt, vedkommende som skal stå for opplæringen din. Som regel er ikke dårlig kjemi med kjørelærer et stort problem, men timene kan bli både hyggeligere og mer givende om du kommer godt overens med læreren din.
For å oppsummere rådene om valg av kjøreskole, bør du altså gå noen ekstra runder med deg selv før du tar en endelig avgjørelse. I tillegg til disse faktorene kan det også være en betydelig variasjon i pris. Pakketilbudene kan variere i pris med så mye som 3.000 kroner. Husk å sjekke nøye hva som inngår i pakken dersom du bestemmer deg for å gå for en pakkeløsning.
Alle som skal ta lappen, vil måtte ta trafikalt grunnkurs i sin helhet eller delvis, som det første steget på veien mot førerkortet. Når du har fullført grunnkurset, mottar du et øvelseskjøringsbevis som du må ha med deg til enhver tid når du øvelseskjører, i tillegg til legitimasjon.
Trafikalt grunnkurs er en innføring i det å ferdes i trafikken og hva det innebærer. Du gjennomfører trafikalt grunnkurs hos din kjøreskole, og kurset er på 17 timer. Det trafikale grunnkurset vil blant annet gi deg opplæring i å ferdes i trafikken, forholde deg til andre kjøretøy, syklister og mennesker (eller “myke trafikanter”). Du lærer også om hva du skal gjøre dersom ulykken er ute, og hvordan du bør forholde deg i trafikken for å redusere risikoen for ulykker. Kurset inneholder også opplæring i mørkekjøring og førstehjelpskurs.
Dersom du er over 25 år gammel, trenger du ikke ta hele det trafikale grunnkurset. Du må likevel gjennom de modulene som tar for seg henholdsvis mørkekjøring og førstehjelp. Mørkekjøringsmodulen kan kun gjennomføres i vinterhalvåret, så hvis du tar lappen i løpet av vår- eller sommerhalvåret, må du gjennomføre mørkekjøringen den første vinteren etter at du har fått førerkortet.
Øvelseskjøringen er en sentral del av alle fremtidige sjåfører sin opplæring. For de fleste gjennomføres en stor del av denne opplæringen privat. For å bli en god sjåfør er mengdetrening svært viktig. Det er slik du vil klare å bli trygg og selvsikker i trafikken. Har du mulighet til å øvelseskjøre privat, bør du derfor prøve å få til dette så ofte og så mye som mulig. Vegvesenet anbefaler minst 100 timers øvelseskjøring før oppkjøring for å ha tilstrekkelig erfaring til å være sikker i trafikken.
Det kan hende det er lenge siden personen du skal øvelseskjøre med, selv tok lappen. Da kan det være en god idé å få informasjon fra kjøreskolen om hvordan øvelseskjøringen bør foregå. De aller fleste kjøreskoler tilbyr dette, det er bare å dra dit for å ta en prat eller eventuelt få råd og tips over telefon. Det er en stor fordel om personen du skal øvelseskjøre med, selv er med på denne samtalen, slik at de kan få råd til hva dere bør fokusere på og huske på underveis i øvelseskjøringen.
I tillegg til at du bør ha kunnskap om grunnleggende trafikkregler, er det viktig at du behersker bilen rent teknisk før du begir deg ut på veien. Derfor starter kjøreopplæringen din med det som kalles den grunnleggende trafikkopplæringen. Denne kan gjennomføres både via trafikkskolen og privat, eller i kombinasjon.
Denne delen av kjøreopplæringen starter vanligvis på et lite trafikkert område. Dette kan for eksempel være i nabolaget der du bor, på en parkeringsplass eller lignende. Hovedmålet med denne delen av opplæringen er å bli såpass trygg på kjøretøyet at du kan rette oppmerksomheten mot det utenfor når du kommer ut i trafikken. Det å være oppmerksom på trafikkbildet og hva som skjer rundt deg, er tross alt din viktigste oppgave som sjåfør.
Mot slutten av den grunnleggende opplæringen tar du og kjørelæreren en avgjørelse i fellesskap om hvorvidt du er klar til å begi deg ut i mer krevende trafikk.
Dette er hoveddelen av kjøreopplæringen din. Her handler det i stor grad om mengdetrening. Innen dette steget er ferdig, skal du føle deg trygg som sjåfør og i praksis kunne opptre helt selvstendig i trafikken. Du skal ha god kontroll på trafikkregler og samspill med andre trafikanter.
Når du ferdes i trafikken i denne delen av opplæringen, skal du blant annet lære å forholde deg til ulike typer trafikanter og de ulike og noen ganger motstridende interessene hos de ulike gruppene. Du skal også lære å kjøre miljøvennlig, effektivt og mest mulig økonomisk. Du skal også ha lært å kjøre på en slik måte at du reduserer risikoen for trafikkuhell. Helt konkret skal du blant annet lære å utføre forbikjøringer, og å bli forbikjørt.
Du skal i løpet av den trafikale delen kjøre i ulike typer trafikk og bli trygg i et varierende trafikkbilde. Du skal også gjennomføre et sikkerhetskurs på øvingsbane. Det vil blant annet si glattkjøring. Her skal du lære å sikre passasjerer og last i bilen, noe som er ditt ansvar når du har fått lappen. Du skal også lære hvordan dine avgjørelser i trafikken kan medføre at du enten avverger eller blir skyld i ulykker.
Også i dette steget inngår det en avsluttende trinnvurdering, som skjer i samarbeid med kjørelæreren din. Dersom dere begge mener du har oppnådd målene for trinnet, kan du gå videre til neste del av opplæringen.
Mot slutten av kjøreopplæringen din skal du ha blitt så god at du kan samhandle med andre trafikanter og kjøre trygt i trafikken selv uten innspill og korrigeringer fra kjørelæreren. Det vil si at du i praksis skal være en selvstendig sjåfør når du går i gang med avsluttende opplæring. Når du har kommet så langt, er det på tide å søke om førerkort. Dette gjør du på vegvesenets nettsider. Også i dette steget handler det om mengdetrening. Ifølge vegvesenet bør du helst ha kjørt flere tusen kilometer før du går opp til førerprøven.
Før du er klar for å gjennomføre oppkjøringen, skal du gjennom delen av kjøreopplæringen som kalles sikkerhetskurs på vei. Dette kurset har fire deler og går over totalt 13 timer. Kurset består blant annet av såkalt landeveiskjøring. I landeveiskjøringen inngår også opplæring i det å bli forbikjørt og å kjøre forbi andre. Kurset har også en seksjon som tar for seg risikoene ved bilkjøring. I en tredje del av kurset skal du gjennom avsluttende opplæring, som vil handle om de delene du som sjåfør kanskje må jobbe ekstra med. Du skal også gjennom en del som handler om refleksjon. Det vil si at du skal ha evne til å vurdere dine egne ferdigheter som sjåfør, både styrker og svakheter. Du bør helst være god nok til å kunne bestå førerprøven allerede før du går i gang med sikkerhetskurs på vei. Slik får du mest utbytte av kurset.
Teoriprøven kan du tidligst ta seks måneder før du oppfyller alderskravet til det førerkortet du har tenkt til å ta. Det vil si at du må være 17,5 år gammel for å ta teoriprøven for førerkort klasse B. Denne prøven gjennomføres på din lokale trafikkstasjon, og du må booke time på forhånd. Det finnes ikke drop-in. Prøven har 45 spørsmål, og du må svare rett på minst 38 av dem for å bestå. Dersom du ikke klarer det, kan du prøve igjen tidligst to uker senere.
Selve førerprøven gjennomføres når du og kjørelæreren begge mener du er klar for det. Dette gjøres på din lokale trafikkstasjon. Førerprøven gjennomføres med en sensor i bilen, men det er du som skal kjøre, helt uten hjelp. Dere følger en allerede fastsatt rute, og hvilken rute det blir, avgjøres av en datamaskin og er altså tilfeldig.
Øvelseskjør privat om mulig: Det er mange penger å spare på å øvelseskjøre privat. Derfor er det lurt å finne noen du kan øvelseskjøre med.
Vurder å velge en pakkeløsning: Du vil kunne spare penger på å velge en pakkeløsning hos kjøreskolen. Pakkene inneholder det obligatoriske opplegget og et visst antall kjøretimer.
Tenk på betalingsformen: Vær forsiktig med å betale på forhånd. Gjør du det, kan det bli vanskeligere å få pengene tilbake hvis du er misfornøyd, enn om du ikke har betalt ennå.
Ta en gjennomtenkt avgjørelse: Tenk gjennom hva som er viktig for nettopp deg, før du velger en kjøreskole.
Benytt gjerne digitale hjelpemidler: Det finnes flere digitale hjelpemidler for å øve til teoriprøven. Dette kan gjøre teorien langt mer forståelig og lettere å lære seg.
Få råd til gjennomføring av private kjøretimer: Kjøreskolen kan hjelpe deg og personen du skal øvelseskjøre med, til en effektiv og trygg gjennomføring av den private delen av kjøreopplæringen.
Husk at du kan klage eller bytte kjøreskole: Dersom du er misfornøyd med kjøreopplæringen, kan du bytte trafikkskole, og du har også muligheten til å klage. Hvis du klager vil som regel kjøreskolen gjøre alt de kan for at du skal bli fornøyd.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg