Vil du vite mer om intensivkurs for førerkort? Er du bekymret for å bruke for at kjøreopplæringen vil ta for lang tid? I denne guiden forteller vi deg alt du trenger å vite om hva intensivkurs koster, hvilke førerkort du kan ta via intensivkurs, hvilke skoler som tilbyr det og hvorfor det kan lønne seg for deg økonomisk. Kanskje har du en jobb der du har liten mulighet til å ta fri, eller du går på en skole med strenge fraværsgrenser? Da kan det å skulle ta kjøretimer i løpet av vanlig kontortid by på flere praktiske problemer, og intensivkurs vil være en gunstig løsning. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Det å ta lappen er noe mange unge ser frem til, og det kan være et viktig skritt mot å bli mer selvstendig. Det kan derimot ofte virke som et tiltak og et praktisk hinder å skulle sette av tid til kjøretimer over en lang periode. Heldigvis finnes det en løsning for deg som av en eller annen grunn ikke ønsker å gjennomføre en standard kjøreopplæring. Flere steder i landet kan du nå gjennomføre kjøreopplæringen på rekordtid gjennom et såkalt intensivkurs. Slike kurs kan for eksempel være ideelt for deg som har en jobb der det er vanskelig å få fri til ukentlige kjøretimer. Det kan også passe perfekt for deg som går på videregående, men ikke ønsker å få høyt fravær på grunn av førerkortopplæring. I så fall kan du legge intensivkurset til sommerferien og få det overstått på så lite som et par uker. Det kan også være en ideell løsning for deg som er student eller av andre grunner ønsker å få lappen så fort som mulig.
Husk at selv om en vanlig kjøretime bare varer i én klokketime, må du også medregne tiden du bruker på å komme deg til og fra kjørestedet. I tillegg er det anbefalt at man har en del dobbelttimer. Dette vil over tid kunne utgjøre et fravær som blir problematisk i visse yrker og livssituasjoner.
Nøyaktig hvor lang tid det tar å gjennomføre et intensivkurs for førerkort, avhenger av hvilken klasse du har tenkt til å kjøre opp i. Det vanligste førerkortet er klasse B for personbil, og det er dette sertifikatet man som regel refererer til når man snakker om å “ta lappen”. Hos de fleste kjøreskolene som tilbyr intensivkurs for førerkort klasse B, er den praktiske opplæringen gjennomført på bare to uker. Noen kjøreskoler tilbyr også intensivkurs i motorsykkellappen, som gjerne kalles MC-lappen eller førerkort klasse A2/A.
I tillegg må du ha gjennomført trafikalt grunnkurs. Dette er et 17 timer langt kurs med både teoretiske og praktiske moduler. Dersom du allerede har fylt 25 eller har tatt et annet sertifikat tidligere, trenger du ikke å ta trafikalt grunnkurs. Dersom du er over 25 år gammel, men ikke har tatt noe førerkort tidligere, må du likevel gjennomføre mørkekjøringskurs og førstehjelpskurs, som er deler av trafikalt grunnkurs.
I tillegg til obligatorisk opplæring og trafikalt grunnkurs må du også gjennomføre en teoriprøve. Noen av skolene som tilbyr intensivkurs, tilbyr også teoriopplæring og mulighet for å gjennomføre teoriprøven i løpet av kursperioden. Hvorvidt dette tilbys hos de kjøreskolene som er aktuelle for deg, må du undersøke på forhånd. I slike tilfeller tilbys som regel daglig undervisning i teorien, men det må påregnes eget arbeid med oppgaveløsning i tillegg, slik du måtte ha gjort om du skulle ta teoriprøven utenom et intensivkurs.
Som regel inneholder intensivkurset kun det nødvendige av opplæring, og eleven er forventet å ha øvelseskjørt og gjennomført mengdetrening i forkant av intensivkurset. Andre intensivkurs inneholder også kjøretimer utover det obligatoriske, og du kan i teorien komme dit uten noensinne å ha kjørt bil før. Her bør du altså undersøke hva som er forventet av forkunnskaper på de kjøreskolene du vurderer. Mengdetrening er en svært viktig del av kjøreopplæringen, og sørger for å gjøre deg til en trygg, reflektert og selvstendig trafikant. Samtidig finnes det også fordeler ved å gjennomføre opplæringen som et intensivt kurs. For eksempel mener visse kjørelærere at elevene fokuserer bedre og glemmer mindre mellom timene på et intensivkurs enn på et kurs over flere måneder, og mange føler at eleven gjør en større innsats og legger mer energi i arbeidet.
Et typisk intensivkurs for førerkort klasse B inneholder 30 kjøretimer. Vegvesenet anbefaler imidlertid at man bør ha omtrent 100 timers øvelseskjøring bak seg når man kjører opp. Her kommer det altså an på hvor fort du lærer, og hvor mye sjel du legger i kurset. Dersom du velger å ta opplæringen gjennom et intensivkurs, må du være klar for å ta til deg mye kunnskap på kort tid og være fokusert under opplæringen. Noen tilbydere av intensivkurs har riktignok en såkalt beståttgaranti, men det lønner seg uansett å satse alt på å bestå første gang du kjører opp.
Dersom du skulle ha behov for flere kjøretimer enn de som er inkludert i intensivkurset, kan de fleste kjøreskoler som tilbyr intensivkurs, også være behjelpelige med å finne ordninger for å få gjennomført mengdetreningen så raskt som mulig. Denne delen av opplæringen er det også mange som gjennomfører som privat øvelseskjøring, men alle har ikke denne muligheten. Merk at det som regel kun er det obligatoriske som kan gjennomføres på to uker eller totalt ni dager for bil, eller én uke for motorsykkel/moped. Resten av kjøreopplæringen kommer i tillegg.
Det er vanligvis ikke store forskjeller i pris om man tar de ulike obligatoriske delene av kjøreopplæringen separat over lengre tid eller om man gjennomfører dem som del av et intensivkurs, men det kan faktisk bli litt billigere om man går for intensivkurset. Grunnen er at en del kjøreskoler tilbyr pakkepriser om alle delene av den obligatoriske opplæringen betales samtidig, noe som vil være tilfelle ved et intensivkurs, da man i så fall betaler for et fullstendig opplæringsløp. Noen skoler som tilbyr intensivkurs, tilbyr kun de obligatoriske delene av kjøreopplæringen i “intensivt format”, mens andre tilbyr både det obligatoriske opplegget samt vanlige kjøretimer som en del av pakken. Det vanligste er at skolen tilbyr det obligatoriske samt et minimum av vanlige kjøretimer.
Samtidig kan det å gjennomføre kjøreopplæringen som et intensivkurs medføre andre ekstra kostnader. Bor du langt unna stedet der kjøreskolen ligger, kan det være nødvendig å betale for bosted/hotell under opplæringen. Flere av kjøreskolene med intensivkurs tilbyr rimelig bosted under opplæringen, men det vil likevel påløpe ekstra kostnader. Her lønner det seg å undersøke hvilke alternativer du har i ditt nærområde, og hva eventuelt bosted i nærheten av kursstedet vil koste.
Erfaringsmessig ser vi at de fleste som tar lappen, ender opp med å betale et sted rundt 30.000 kroner. Det er heller ikke uvanlig å komme opp i 40.000 eller 50.000 kroner. Intensivkursene reklamerer ofte med betydelig lavere priser enn dette. Mange kan tilby pakker til mellom 20.000 og 30.000 kroner. Grunnen til dette er todelt. For det første inneholder et intensivkurs færre kjøretimer enn et gjennomsnittlig opplæringsløp. For det andre inneholder ikke intensivkurset avgifter for oppkjøring og teoriprøve, som gjennomføres og betales for hos din lokale trafikkstasjon. En annen ekstra kostnad som kan bli aktuell, utover prisen som betales for selve intensivkurset, er kostnaden for trafikalt grunnkurs. Totalt sett vil prisen derfor havne på omtrent det samme som et vanlig opplæringsopplegg som går over en lengre tidsperiode, om man ser bort fra ekstra kostnader i forbindelse med for eksempel overnatting. For å få et sikkert estimat for hva det vil koste for akkurat deg, bør du kontakte de ulike trafikkskolene du vurderer. De vil kunne ta hensyn til hva du har av erfaring og sette sammen et opplegg som passer deg, din timeplan og din erfaring.
Her er en liste over noen typiske begreper du vil stifte bekjentskap med, i forbindelse med det å ta lappen:
Personbil klasse B1: Navnet på den vanligste førerkortklassen, for vanlig personbil. Gjelder for motorvogner med maks tillatt totalvekt opptil 3.500 kilo.
Lett lastebil klasse C1: Førerkortklasse som fungerer som et tillegg til førerkort klasse B. Med dette sertifikatet kan du kjøre motorvogner med vekt opptil 7.500 kilo og opptil åtte passasjerer i tillegg til sjåføren. Med førerkortklasse C kan du kjøre vanlig traktor, høyhastighetstraktor og andre motorredskap.
MC klasse A2/A: Førerkortklassen for mellomtung eller tung motorsykkel.
MC klasse A: Førerkort for lett motorsykkel.
Trafikalt grunnkurs: Obligatorisk kurs for alle som skal ta førerkort. Kun deler av det er nødvendig om du er under 25. Ikke nødvendig om du har andre typer førerkort fra før.
Øvelseskjøringsbevis: Et bevis du må ha med deg til enhver tid under øvelseskjøring og som du bestiller hos vegvesenet.
Øvelseskjøring: Refererer som regel til privat øvelseskjøring med for eksempel foreldre, men kan også gjøres på kjøreskolen.
Glattkjøring: Et vanlig navn for sikkerhetskurs på bane, der man blant annet lærer å kjøre på glattisen.
Mørkekjøring: En del av trafikalt grunnkurs, der du som passasjer i kjørelærerens bil lærer om det å kjøre i mørket.
Sikkerhetskurs på bane: En del av den obligatoriske trafikkopplæringen, der du øver på bilbeherskelse og det å unngå ulykker på en øvingsbane. Kalles også glattkjøring på folkemunne.
Sikkerhetskurs på vei: En del av den obligatoriske opplæringen og foregår på vei. Inneholder blant annet opplæring i landeveiskjøring og forbikjøring.
Teoriprøve: Teoretisk prøve der du blir testet i dine kunnskaper om sikkerhetskrav i forbindelse med selve kjøretøyet, trafikkregler, trafikkbildet og ulike situasjoner som kan oppstå.
Søknad om førerkort: Du må selv søke om å få kjøre opp, uansett om du skal ta et intensivkurs eller ta vanlig kjøreopplæring. Dette gjøres ved å logge inn på vegvesenets nettsider.
Oppkjøring: Dette er selve prøven der det avgjøres om du får lappen eller ikke. Hvis du ikke består, kan du prøve igjen etter fire uker og må betale for ny oppkjøring.
De fleste gjennomfører ikke opplæringen på veien mot førerkort som et intensivkurs, men følger standardløpet over en lengre tidsperiode. Men for noen kan dette være eneste mulighet for å få tatt lappen, ut fra hvilken livssituasjon de er i. Og selv om det ikke er nødvendig for deg å gjennomføre kjøreopplæringen på to uker, kan det ha mange praktiske fordeler. Flere kjøreskoler som tilbyr intensivkurs, rapporterer at elevene deres ofte opplever plutselige endringer i livet som gjør det nødvendig å få seg lappen. Ny jobb er en av grunnene som ofte nevnes. Enten det er en jobb som ligger utenfor rekkevidde med kollektivtrafikk, eller en jobb der bilen skal brukes i arbeidet. Mange studenter tenker at de skal ta lappen “med tiden”, men når det kommer til et stykke, blir det vanskelig å sette av tid jevnlig gjennom mange måneder for å få tatt lappen. I slike tilfeller kan et intensivkurs være nødvendig.
På den annen side finnes det kjørelærere som er kritiske til denne typen intensiv opplæring og mener det kun er et markedsføringstriks. Et av deres hovedargumenter er mangelen på mengdetrening og risikoen for at man ikke får bygget opp nok erfaring og trafikkforståelse. Enkelte hevder også at kjøreskolene kun selger intensivkurs for å tjene penger på dyre pakkeløsninger, for siden å fortelle elevene at de ikke har nok erfaring til å kjøre opp og må supplere med flere, dyre kjøretimer. Noen hevder også at intensivkursene er for lettvinte og at elevene på ingen måte blir gode nok, selv etter bestått oppkjøring. Mens andre igjen mener at eleven får mer enn tilstrekkelig erfaring. Det kan være lurt å ta en vurdering på hvor viktig det er for nettopp deg å få lappen raskt. Dersom tidsperspektivet ikke er så kritisk, vil du kanskje føle deg tryggere på opplæringen hvis undervisningen foregår over noe tid, og du har skaffer deg flere timers kjøreerfaring.
Et intensivt førerkort følger den samme grunnleggende planen for kjøreopplæring som ved andre trafikkskoler. Hovedforskjellen ligger i at opplegget gjennomføres som et sammenhengende undervisningsopplegg over x antall dager istedenfor ukentlige timer over flere måneder.
De aller fleste gjennomfører trafikalt grunnkurs som første del av kjøreopplæringen. Dette er et 17 timer langt kurs. Ulike kjøreskoler har ulik praksis for hvor mange kvelder kurset går over. Trafikalt grunnkurs gir deg blant annet en innføring i sjåførrollen og hva den innebærer. Du lærer også å samhandle med andre trafikanter og mennesker i trafikken. I tillegg får du informasjon om hvordan den videre opplæringen vil foregå, og hva du bør tenke på for å få mest mulig ut av opplæringen. Du lærer også om hva du må gjøre hvis du støter på en ulykke eller selv er involvert i en.
I tillegg inneholder kurset også en mørkekjøringsmodul og et førstehjelpskurs. Dersom du er over 25, trenger du kun å gjennomføre disse to modulene. Har du sertifikat fra før av, trenger du ikke gjennomføre trafikalt grunnkurs i det hele tatt og kan gå direkte videre til neste steg i opplæringen.
I dette steget av opplæringen skal du blant annet lære å beherske bilen teknisk og klare å ta oppmerksomheten bort fra ting som clutching og giring. Det er viktig å være oppmerksom på selve trafikken og de andre trafikantene rundt deg når du kjører. Derfor er det sentralt at du behersker grunnleggende elementer av det å kjøre før du går videre i prosessen. Den grunnleggende opplæringen lærer deg også å forholde deg til mennesker i trafikken, hvordan du kjører mest mulig miljøvennlig og mest mulig ansvarlig. Hvor lang tid denne delen av opplæringen tar, avhenger av dine ferdigheter som sjåfør og hvor raskt du tilegner deg den nødvendige kunnskapen for å gå videre.
Den grunnleggende opplæringen avsluttes når du og kjørelærer i fellesskap avgjør at du har lært det du skal og kan gå videre.
Når du har tilegnet deg tilstrekkelig kunnskap for å gå videre fra den grunnleggende opplæringen, kan du begynne på det som kalles den trafikale delen. Dette er på mange måter hoveddelen av opplæringen, og her skal du bli tilnærmet selvstendig som sjåfør. Du skal lære hva de ulike trafikantgruppene innebærer, og hvordan disse gruppene ofte kan ha motstridende motiver og interesser. Du lærer mer om det å kjøre økonomisk, miljøvennlig og effektivt. Du lærer om ulykker; både hva som må gjøres hvis du havner på et ulykkessted, hvordan du best kan unngå at ulykker oppstår, og hvordan du kan kjøre på tryggest mulig måte. Et annet mål for denne delen av kjøreopplæringen er at du skal lære om det å kjøre forbi og det å bli forbikjørt: en typisk situasjon som kan virke skremmende og gjør at du må være ekstra forsiktig og observant.
Den trafikale delen inneholder også det som kalles sikkerhetskurs på bane, der du jobber ekstra med det å forhindre ulykker i trafikken. Det er denne delen av opplæringen som ofte kalles glattkjøring. Her lærer du blant annet om sikring av passasjerer og last. Du lærer også om hvordan kjørestilen din kan avgjøre om du havner i en ulykke eller ikke. Du lærer om ulike bremselengder ved ulike forhold, veigrep, kjøring i svinger og unnamanøvrering. Kurset avsluttes med refleksjon og oppsummering. Denne delen avsluttes med en trinnvurdering, og når både du og kjørelærer er enige at du har lært målene for trinnet, kan du gå videre til neste trinn.
I et normalt opplæringsløp på veien mot førerkortet ville dette vært tidspunktet der du søkte vegvesenet om førerkort. Når du gjennomfører et intensivkurs, skal du normalt ha søkt om dette allerede før kurset starter. Dette varierer fra opplæringssted til opplæringssted, og du vil få tydelig informasjon om dette fra kjøreskolen du velger.
Når du har kommet så langt som til den avsluttende opplæringen, er det ikke lenge før du er en helt selvstendig sjåfør. Du bør helst være så god at du mest sannsynlig hadde klart å bestå oppkjøringen allerede her.
Den avsluttende opplæringen inneholder et sikkerhetskurs på vei. Sikkerhetskurset henger sammen med sikkerhetskurset på bane og er en slags videreføring av dette. Kurset består av fire deler og varer totalt i 13 timer. Her lærer du om risikoene ved det å kjøre bil og om kjøring på landevei og om praktisk gjennomføring av forbikjøringer. Kurset består også av en refleksjonsdel der man oppsummerer hva man har lært.
I løpet av det avluttende kurset er det visse punkter du skal ha vært gjennom og ha god kunnskap om. Mye av det handler om å kunne vurdere deg selv som sjåfør og dine egne begrensninger. Du skal også vite om vanlige former for ulykker og hvordan du best kan unngå disse.
Teoriprøven for førerkort for personbil klasse B består av 45 spørsmål om ulike trafikkregler, situasjoner i trafikken, plikter som sjåfør og sikkerhetsmessige forholdsregler du må ta, for eksempel når det gjelder sikring av last og passasjerer. Du kan maks ha syv feil for å bestå, altså må du ha minst 38 rette svar. Du har normalt 90 minutter til rådighet, men dersom du har spesielle behov, vil dette legges til rette for. Du får svar med en gang prøven er ferdig om du har bestått eller ikke. Teoriprøven tilbys ikke som drop-in; du må selv bestille time hos din nærmeste trafikkstasjon. I visse tilfeller er det tilrettelagt for å gjøre dette underveis i intensivkurset, men dette avhenger av kjøreskolen.
Dersom du ikke består, må du vente i minst to uker før du kan prøve på nytt. Hvis du ikke klarer prøven, kan du få vite temaene du gjorde feil innenfor, men du får ikke vite hvilke oppgaver du blingset på, eller hva som var de riktige svarene. Du kan lese om hvilke temaer som inngår i teoriprøven på vegvesenets sider om teoriprøven.
Oppkjøringen gjøres på din lokale trafikkstasjon, uavhengig av om du har gjennomført et intensivkurs eller ikke. Du kan selv bestille time på vegvesenets sider eller hos din lokale trafikkstasjon. Under førerprøven kjører du med en sensor som passasjer, men det er du som skal ta alle avgjørelser og sensor er kun til stede for å vurdere deg. Prøven tar rundt én time, og foregår i variert trafikk og miljø. Sensor gir deg veibeskrivelser underveis. Du kommer til å bli testet i ulike kunnskaper underveis, og du skal også gjennomføre en sikkerhetskontrolloppgave, som for eksempel kan være å sjekke at dekkene er egnet for kjøring.
Du får vite om du bestod eller ikke med én gang, og du får også en skriftlig begrunnelse for avgjørelsen. Du blir vurdert på om du behersker de ulike delmålene fra kjøreopplæringen, og du skal også beherske behagelig og økonomisk kjøring.
Her er en liste over punkter du bør tenke gjennom, når du skal vurdere om du vil benytte deg av et intensivkurs for førerkort eller ikke. Dette handler både om hvem du er som person, men også om praktiske faktorer som hvor i landet du bor og hvorvidt du har mulighet til øvelseskjøring privat.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg