Vil du vite mer om lastebillappen, også kjent som førerkort i klasse C? I denne guiden forteller vi deg alt du trenger å vite om prosessen frem mot dette førerkortet, derunder priser, hvilke intensivkurs man kan ta, hvilken hjelp man kan få fra Lånekassen og NAV, forskjellene på ulike førerkorttyper, de ulike trafikkskolene som tilbyr lastebillappen, og hva som er så spesielt med denne. Skal du kjøre lastebil i din nye jobb, eller drømmer du om å bli yrkessjåfør? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Lastebillappen, eller førerkort i klasse C (lastebil), gjelder for deg som vil kjøre motorvogn med tillatt totalvekt over 3.500 kg. Denne vektgrensen er standard for personbilklassen, så lastebillappen er steget over en “normal” bil, med tanke på vekt. Klasse C gjelder også for kjøretøy som er godkjent for transport av maks åtte passasjerer i tillegg til sjåføren. Klasse C gir deg i tillegg rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt på maks 750 kg etter en lastebil. Det er i denne klassen ingen øvre tillatt totalvekt for kjøretøyet, noe som gir stor fleksibilitet. Klassen omfatter dessuten ikke bare biler, men også traktor, høyhastighetstraktor (over 40 km/t) og motorredskap. Dersom en av disse skal trekke tilhenger, må den konstruktive hastigheten være maks 40 km/t.
Første steg mot klasse C er at du må førerkort i klasse B. For å få førerrett for lastebil og vogntog, må du også være over 21 år, med mindre du tar yrkessjåførutdanning; for dette gjelder det egne og strengere regler. Aldersgrensen her er uansett 18 år for klasse C. Det er også i stor grad lagt opp til at man skal ta yrkesopplæring for å kjøre lastebil og tyngre kjøretøy i denne skalaen. Dersom du skal kjøre lastebil i yrkessammenheng, det vil si mot vederlag, må du gjennomføre den komprimerte grunnutdanningen for yrkessjåfører (på minst 140 timer) og sikre deg et gyldig yrkessjåførbevis, og du kan sjekke hjemmesidene til vegvesenet for mer informasjon.
Det finnes to underkategorier av lastebillappen, kategori C og kategori CE, som er en utvidelse av førstnevnte. Hovedforskjellene handler om vekt. Klasse CE gjelder for lastebiler med større tilhengere, der kjøretøyet ditt trekker en tilhenger med tillatt totalvekt på over 750 kg, som er maksgrensen i normal klasse C. Du skal alltid kontrollere lastebilens vognkort for å finne ut hva som er dens maksimale tillatte totalvekt for tilhengere. Klasse CE gir dessuten førerrettigheter for traktor og motorredskap med eller uten tilhenger. Hvis du allerede har førerkort i klasse B og tar førerkort i klasse CE, får du førerkort i klasse BE, på samme måte som du får klasse DE eller D1E hvis du allerede har, eller tar, klasse D eller D1.
Prisene for gjennomføring av lastebillappen varierer. Hovedforskjellene går på hvorvidt man kun ønsker å gjennomføre selve førerkortopplæringen eller om man ønsker å fullføre en yrkessjåførutdannelse. Om man kun skal ta førerkortopplæring og oppkjøring, ligger prisene på ca 40 000 kroner eller litt mer, inkludert sikkerhetskurset. Innbakt i denne prisen er gebyrer til kjøreskolen, og disse kan også variere veldig. De fleste kjøreskolene tilbyr gunstige pakker for klasse C der du får alle de obligatoriske kursene pluss et gitt antall kjøretimer samt oppkjøring og materiell til én pris. Ekstra kjøretimer koster en god del mer enn vanlige kjøretimer for bil og ligger på mellom 1.000 og 1.500 kroner.
Ønsker man å gjennomføre en komplett yrkessjåførutdannelse, vil dette øke kostnadene betraktelig. Du kan også gjøre det i to omganger og begynne med lappen for klasse C og siden bygge på med kursene som er påkrevd for yrkessjåfører etter hvert. Ved å ta alt i én omgang, sparer du tid og kan begynne tidligere. Men kanskje finner du ut at dette ikke var veien for deg likevel? Da kan du stoppe etter klasse C. Om du står løpet ut, må du regne med kostnader på rundt 100.000-120.000 kroner for et fullstendig førerkort for vogntog. Dette inkluderer vanligvis også studiemateriell og alle offentlige gebyrer, som teoriprøven (350 kroner), oppkjøring (1.150 kroner) og ikke minst utskriving av nytt førerkort (200 kroner, eller 90 kroner ved betaling på nett).
Her er en oversikt over prisene for de ulike klassene:
I tillegg kommer kostnader til etterutdanningskurs når man skal fornye førerkort, som ligger på cirka 8.000-11.000 kroner og påbyggingskurs for yrkessjåfører, der prisen gjerne ligger på noen tusenlapper.
Behovet for nye lastebilsjåfører er særdeles stort for øyeblikket; transportbransjen anslår at de trenger 15.000 nye sjåfører de neste ti årene. Det er altså en bransje der det vil være relativt lett å få jobb og der det er stor etterspørsel etter nye sjåfører. Det er også et yrke som kun krever en relativt kort utdannelse, der du også kan være så heldig å få jobb med én gang etter at du har fullført grunnutdannelsen. Lastebillappen kan også være gunstig for sjåfører som skal håndtere ekstra tunge kjøretøy og som trenger mer omfattende erfaring innen tungtrafikk og “vanskelig kjøring”.
Tidligere måtte de som ville kvalifisere seg til å bli lastebilsjåfører, ta opp dyre private lån, gjerne uten pant, med mindre de ikke allerede hadde en arbeidsgiver som kunne ta regningen for dem. Nå har derimot regjeringen tatt til orde for å innføre støtterett i Lånekassen til unge og voksne som vil ta lastebillappen. De vil fullfinansiere lastebilutdanningen, også for voksne som vil etterutdanne seg, slik at folk som står utenfor arbeidslivet, enklere skal kunne kvalifisere seg til en jobb.
I henhold til disse reglene kan du få lån og stipend til 140 timer grunnutdanning for godstransport (lastebilsjåfør-utdanning), og lån og stipend til førerkort klasse C, CE og D dersom dette tas i sammenheng med grunnutdanningen. Aktuelle tall fra Lånekassen tilsier at du kan få over 15.500 kroner i basislån og over 100.00 kroner i skolepengelån, men du må selv kontakte Lånekassen for å finne ut nøyaktig hvor mye du kan søke om og hvor mye du har rett på. For at du skal få lån og stipend til både grunnutdanning og førerkort, må du begynne på eller ta førerkortet innen 12 måneder etter at grunnkurset starter. Du får ikke lån og stipend dersom du kun tar førerkort.
Om du har havnet i en uheldig eller sårbar situasjon der du står uten arbeid og ønsker å ta yrkessjåførutdanning for å kapre en ny jobb, kan også NAV være behjelpelige. De arrangerer egne kurs for førerkort tyngre kjøretøy, som gir gir deg muligheten til å ta førerkort for lastebil eller buss og yrkessjåførkurs, slik at du kan jobbe som sjåfør. Det er dine egne behov og jobbønsker, samt hva du kan fra før av, som legger føringene for hva du får muligheten til. Kurset gir teoretisk og praktisk instruksjon i henhold til forskriftene om trafikkopplæring for det aktuelle førerkortet, og leder frem til teoretiske og praktiske prøver hos Statens Vegvesen. Kursene er dessuten tilrettelagt for deltakere med problemer relatert til dysleksi, lese- og skrivevansker, slik at ikke dette setter en stopper for ambisjonene dine.
For å delta på NAVs kurs må du ha hatt gyldig førerkort i klasse B i minst to år, og du må kunne fremvise tilfredsstillende vandelsattest og helseattest, som du selv dekker kostnadene for. Du må ha et sterkt ønske om å jobbe som sjåfør og det er en fordel om du har erfaring fra lager- og transportarbeid. Det anmodes om at man har tilstrekkelige norskkunnskaper, både muntlig og skriftlig, til å kunne følge og nyttiggjøre seg opplæringen.
En av hovedgrunnene til at lastebillappen er en såpass kostbar affære er mengdetreningen man må gjennom, derunder antallet obligatoriske kjøretimer man må ha. Dette har også økt etter at det kom nye regler og minstekrav i 2013. Det er nå et klart skille mellom vanlig, privat førerkort for klasse C og yrkessjåførutdanningen. Skal du bare kjøre privat, er aldersgrensen 21 år, mens aldergrensen for førerkort er 18 år om man tar yrkessjåførutdanning for å få yrkessjåførbevis. Forskriftene for dette ble innført i 2008 for buss, og i 2009 for lastebil. Beviset gjelder i fem år, og man må ta etterutdanningskurset på 35 timer hver gang man fornyer det.
Ønsker du å ta yrkessjåføropplæring med fullstendig grunnutdanning for å få “alle rettigheter” innenfor din kjøretøygruppe, er denne på totalt 280 obligatoriske timer. Mange som tar denne utdannelsen, kombinerer den med lærlingeordningen og gjennomfører den som en del av videregående skole, og den består da av to år på skole og to år i praksis. De første to årene kan bestå av fag som service og samferdsel og transport og logistikk, før du går videre til to år med yrkessjåførfag eller logistikkfag. Det er også et krav om 20 timer individuell kjøretrening som en del av grunnutdanningen. Hvis du tar transportfaglig opplæring ved en videregående skole, gjelder som sagt ikke kravet om at du må ha førerkort i klasse B før opplæringen starter. Du må imidlertid ha førerkort i klasse B før du kan avlegge førerprøven. Elever på videregående kan også ta tilleggsopplæring ved private trafikkskoler uten å ha førerkort klasse B.
Yrkessjåførutdannelsen er kanskje dyr, men den kan også gjennomføres relativt raskt. Man skal kunne gjøre den unna på cirka tre måneder, og mange fullfører den på bare to og en halv. Den komprimerte grunnutdanningen for førerkort C eller CE, det vil si 140-timers kurset, er det mest tidkrevende og intensive kurset. Hvis du kun gjennomfører dette, er aldersgrensen for førerkortet satt til 21 år. Denne gir “begrensede rettigheter”, og består av 140 timer med kursing og 10 timer med kjøretrening. Den kan gjennomføres i kurs på mellom 10-11 dager (de korteste) og rundt en måned (de lengste).
For deg som ikke vil bli yrkessjåfør, men simpelthen trenger førerkort klasse C eller CE, eller for deg som tar lappen i privat øyemed av ulike grunner, eller som påbygning, finnes det en standard kjøreopplæring i regi av Statens Vegvesen.
Denne er på totalt fire trinn og består av:
Oppkjøringen til førerkort klasse C og CE omfatter svært spesifikke krav. For klasse C skal lastebilen du kjører opp med, være lastet og ha aktuell totalvekt på minst 18.500 kg. For klasse CE må vogntoget du kjører opp med, ha en samlet totalvekt på minst 38.500 kg. Kjøretøy du bruker under førerprøven, må være godkjent til formålet. Du skal kjøre i cirka 45 minutter, under varierte vei- og trafikkforhold. Ruten er fastsatt på forhånd, og du vurderes av en sensor i henhold til gitte retningslinjer for blant annet fornuftig lesing av trafikken, diverse kjøreteknikk, sikring (av last og bil) og hvorvidt du har en trygg og stødig kjørestil.
Opplæringen til førerkortet for lastebil og vogntog gis primært av private trafikkskoler og videregående skoler. Om du ikke skal ta lastebillappen via videregående opplæring, som yrkesfag, eller i regi av NAV, er det viktig at du finner en god kjøreskole som kan hjelpe deg på veien mot førerkortet ditt, og som gjør dette på en trygg, forskriftsmessig måte, tilpasset dine forutsetninger og dine behov. Husk at den billigste kjøreskolen ikke nødvendigvis er den beste, og den mest anerkjente er ikke nødvendigvis den beste for deg. Det finnes svært mange kjøreskoler i Norge som tilbyr lastebillappen og hver skole har ulike kurs og ulike pakker av kurs som du kan sette sammen, så her må du gjøre grundige forundersøkelser. Enten du vil finne en skole som ligger nær hjemmet, eller skolen med det beste ryktet, eller en skole folk du kjenner, har anbefalt. Eksempler på kjøreskoler er Wright (hele landet), YKB (en liten, lokal skole), UFO SKANTRAF (en anerkjent trafikkskole på Sørlandet) samt kursholdere som AOF, Instruo og RBT AS. Oversikter over hvilke kurs de ulike trafikkskolene tilbyr, hvor lang tid kursene tar og hva de koster, finnes på skolenes hjemmesider.
Noe av det viktigste du må huske på med tanke på lastebillappen, er at det er strengere krav til både kvalifikasjoner, erfaring, helse og ikke minst sikkerhet. Hvis du har tatt førerkort for tunge kjøretøy, må du også huske på at dette kun er gyldig i perioder på fem år, og derav må fornyes hvert femte år, frem til innehaver har fylt 70 år. Etter det kan førerkortet fornyes for ett år av gangen. Noen har også førerkort med kortere gyldighet grunnet helsesvikt. Du må ikke bestå en førerprøve for å få fornyet førerkortet, men det må fremlegges en legeattest som ikke er eldre enn seks måneder.
I tillegg er det strengere krav til syn. Synsstyrken må være minst 0,8 på det ene øyet og 0,5 på det andre, og hvis det er nødvendig med briller eller linser for å se godt nok, må synsstyrken uten briller være minst 0,05 på hvert øye. Kravene til synsstyrke må dessuten oppnås med briller som ikke er sterkere enn 8 dioptrier, og man må alltid bruke disse brillene eller linsene når man kjører.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg