Vil du vite mer om MC lappen? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite for å ta MC-lappen. Her får du vite reglene for å ta MC-lappen for tung motorsykkel, klasse A, lett motorsykkel, klasse A1, og mellomtung motorsykkel, klasse A2. Du får en oversikt over hvilke kurs du må ta, hvor lang tid du må beregne, smarte tips og priser. Det finnes intensivkurs for deg som vil ta lappen på en uke, så veien til førerkortet kan være raskere enn du tror. Følg våre råd så unngår du de vanligste feilene.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
For å kunne kjøre motorsykkel må du ha MC-lappen. Motorsykler deles inn i tre forskjellige klasser, klasse A for tung motorsykkel, klasse A1 for lett motorsykkel og klasse A2 for mellomtung motorsykkel. Trafikkskolene tilbyr kurs og kjøretimer for de ulike MC-klassene. Det er viktig for din egen og andres sikkerhet at du lærer trafikkreglene og å håndtere kjøretøyet på en god og trygg måte. For å få MC-lappen på lett motorsykkel må du være minimum 16 år gammel, for mellomtung motorsykkel må du være minimum 18 år gammel, og for tung motorsykkel må du være minimum 24 år gammel.
Førerkort for lett motorsykkel, klasse A1: For å ta MC-lappen for lett motorsykkel må du ha fylt 16 år. Førerkort klasse A1 gir rett til å kjøre motorsykkel på opp til 125 ccm. Med dette førerkortet kan du også kjøre moped, trehjuls motorsykkel med maks effekt på 15 kW, mopedbil på under 150 kg og snøscooter (dersom førerkortet er tatt før 1. juli 2006).
Førerkort for mellomtung motorsykkel, klasse A2: For å ta lappen for mellomtung motorsykkel må du være minst 18 år. Førerkort klasse A2 gir rett til å kjøre motorsykkel med maks effekt på 35 kW. Med dette førerkortet kan du også kjøre moped, tilhenger til motorsykkel på over 125 ccm og trehjuls motorsykkel med maks effekt på 15kW.
Førerkort for tung motorsykkel, klasse A: For å ta lappen for tung motorsykkel må du være minst 24 år. Det finnes et unntak for aldersregelen hvis du er fylt 20 år og har hatt førerkort for mellomtung motorsykkel, klasse A2, i mer enn to år og gjennomfører et kurs som varer i syv timer. Med dette førerkortet kan du kjøre alle typer motorsykler. Du kan også kjøre moped, snøscooter (dersom førerkortet er tatt før 1. juli 2006), tilhenger til motorsykkel på over 125 ccm og trehjuls motorsykkel med effekt på over 15 kW.
Mange lurer på om de kan kjøre motorsykkel når de har førerkort for personbil. I dag er reglene slik at førerkort for personbil i klasse B ikke gir tillatelse til å kjøre motorsykkel. Før du tar lappen for å kjøre i utlandet må du sørge for å undersøke hvilke regler som gjelder for det aktuelle landet.
Trafikalt grunnkurs: For å ta lappen på lett (A1) og mellomtung (A2) motorsykkel må du ta Trafikalt grunnkurs. Dette tilbys av trafikkskolene, både vanlig kurs og digitalkurs, og på 10. trinn på ungdomsskolen. Trafikalt grunnkurs er på totalt 17 timer, og gir viktig opplæring i de grunnleggende trafikkreglene, trafikkforståelse og trafikksikkerhet. Du kan tidligst melde deg på Trafikalt grunnkurs når du har fylt 15 år. Når kurset er fullført, får du et kursbevis som må fremvises for å kunne melde seg på for kjøretimer.
Teorikurs for MC: Når du har gjennomført Trafikalt grunnkurs må du ta Teorikurs for motorsykkel. Kurset må gjennomføres før du kan begynne å ta kjøretimer. Tretimers-kursene tilbys av trafikkskolene og gjelder for førerkort for alle tre MC-klassene. Man behøver bare å ta kurset én gang, og det er obligatorisk også for dem som har førerkort for bil. Kurset er myntet på å gjøre deg mer bevisst på din rolle i trafikken når du kjører motorsykkel. Trafikanter på to hjul er mer utsatt i trafikken enn de på fire hjul, og samspillet mellom motorsykler og biler er viktig for trafikksikkerheten.
Kjøretimer: Opplæringen til førerkort for MC er nivåstyrt, men det er obligatorisk med to veiledningstimer, fire timers sikkerhetskurs på bane for mellomtung og tung motorsykkel, og åtte timers sikkerhetskurs på vei, der halvparten er teori. Ferdighetene dine vurderes underveis og avgjør hvor mye du må trene før du melder deg på oppkjøring/førerprøven. Det er vanlig å bruke flere timer enn minimumskravet. Trafikkskolene tilbyr opplæringspakker med et visst antall kjøretimer i tillegg til de obligatoriske delene av opplæringen.
Førerprøven: Når trafikkskolen vurderer deg som klar kan du melde deg opp til førerprøven. Før prøven kan tas må du søke om førerkort hos vegvesen.no, eventuelt sende papirsøknad og avlegge teoriprøve. Du må finne din nærmeste trafikkstasjon og melde deg opp til teoriprøve og førerprøve selv. Prøven varer i 60 minutter og er delt inn i tre deler. Første del er sikkerhetskontroll, andre del er kjøring i kjøregård med alle øvelsene, og tredje del er kjøring i trafikk.
De tre ulike førerkort-klassene varierer i pris. Det er vanligvis slik at det koster mer å ta førerkort for tung motorsykkel, klasse A, fordi man som regel trenger flere kjøretimer. Å ta førerkort for lett motorsykkel, klasse A1, er ofte billigere.
Trafikalt grunnkurs og Teorikurs for motorsykkel er obligatorisk for alle de tre førerkort-klassene og koster vanligvis rundt 3.000 – 4.000 kroner totalt. Kursene må kun tas én gang, så hvis du for eksempel har tatt førerkort for lett motorsykkel, klasse A1, behøver du ikke å ta disse kursene på nytt hvis du senere skal over på tyngre motorsykkel.
Timeprisen på kjøreopplæringen ligger på ca. 800 – 1.000 kr. I tillegg kommer utgifter til de obligatoriske kursene og utgifter til leie av utstyr. De fleste trafikkskoler tilbyr rabatterte pakker med et visst antall kjøretimer og alle de obligatoriske kursene.
Erfaringen hos trafikkskolene er at det trengs flere kjøretimer for tung motorsykkel enn for mellomtung og lett motorsykkel. Det blir derfor ofte dyrere totalt. Man må regne med at det koster fra ca 15.000 – 25.000 kroner, avhengig av hvilken klasse førerkort du tar. Hvis du skal investere i kjøreutstyr, som hjelm, kjøredress, ryggskinne, sko og hansker, er det en ekstra utgift på til sammen mellom 5.000 – 15.000 kroner.
Syvtimerskurset som oppgraderer fra klasse A2 til klasse A koster som regel rundt 6.000 kroner. Teoriprøven koster per i dag 350 kroner, mens selve oppkjøringen koster 1.800 til 2.000 kroner. Det kan være en god ide å sette av litt ekstra penger til kjøreopplæringen så du har litt å gå på. Det er kjedelig å måtte avbryte opplæringen fordi du går tom for penger.
Drømmen om å suse bortover landeveien på to hjul beskrives ofte som drømmen om frihet. Du er i ett med hestekreftene i motorsykkelen og naturen rundt, kjenner luftmotstanden på kroppen og kan dra hvor du vil. Motorsykkelinteressen er stadig økende, og det er stadig flere motorsyklister i alle klasser på veiene.
Før du bestemmer deg for om du skal ta MC-lappen er det også viktig å vurdere ulempene ved å kjøre motorsykkel.
Kjøreopplæringen er en viktig faktor for å forhindre ulykker, for å forebygge med kunnskap og bevisstgjøring av motorsyklistene. God opplæring og godt utstyr gjør kjøreopplevelsen tryggere og bedre.
Kjøreutstyr av god kvalitet er en god investering. Det utvikles stadig bedre beskyttelse i MC-påkledningen som kan forhindre alvorlige skader. Mange tar opp igjen motorsykkel-kjøringen mange år etter at de tok MC-lappen. Hvis du tok MC-lappen som ung, og ønsker å begynne å kjøre igjen 10 – 20 år senere er det fort gjort å overvurdere egen kjøreevne. Vi anbefaler sterkt å ta et oppfriskningskurs før du setter deg på sykkelen igjen.
Ta kontakt med en trafikkskole i ditt område for å melde deg på kurs, enten på trafikkskolen eller digitalt. Det er lurt å lese kundevurderingene av de forskjellige tilbyderne før du melder deg på. Velg en solid og profesjonell trafikkskole som kan vise til fornøyde elever.
Trinn 1 er det trafikale grunnkurset. Hvis du har fylt 25 år er du fritatt fra å måtte ta trafikalt grunnkurs, men du må likevel ta den delen av kurset som kalles "tiltak ved trafikkulykke" og "mørkekjøring". Når du har tatt Trafikalt grunnkurs en gang trenger du ikke ta det på nytt for førerkort i andre klasser. Kurset er på totalt 17 timer. Etter fullført kurs får du et bevis som du må ha med deg når du tar kjøretimer senere. Logg deg inn på Din side for å finne ditt bevis. Du må også ha med deg godkjent legitimasjon, i tillegg til beviset.
Trinn 2 er å ta et MC-kurs i teori. Kurset på 3 timer må være gjennomført for at man skal kunne ta kjøretimer på motorsykkel. Kurset er en gjennomgang av blant annet grunnleggende kjøreteknikk, bekledning og tekniske ting på motorsykkelen.
Trinn 3 er å ta kjøretimer. Du må først bli så trygg på det tekniske ved kjøringen at kjøringen blir automatisert. Mye av øvingen foregår i en egen kjøregård med innlagte øvelser uten distraksjonene kjøring i trafikken gir. Målet er at MC-eleven kan flytte oppmerksomheten fra kjøringen av motorsykkelen til trafikkbilde. Det gjøres en vurdering av kjøring i kjøregård før opplæringen flyttes ut i trafikken. Husk å ta med beviset fra Trafikalt grunnkurs og godkjent legitimasjon til hver kjøretime.
Trinn 4 er kjøring på vei. Du skal lære å være oppmerksom på trafikkbildet rundt deg, kjøre sikkert og tydelig så andre trafikanter kan lese kjøringen din, planlegge kjøringen og gjøre smarte valg i situasjonene som oppstår. Det er viktig at du er en selvstendig MC-sjåfør i kompliserte trafikksituasjoner.
Forskjellene på klasse A1, A2 og A er:
Trinn 5 er langkjøring. Det betyr i praksis sikkerhetskurs for kjøring på vei. Her skal det trenes på å velge kjøremåter med lav risiko og vurdere trafikken fra de andre trafikantenes synspunkt i tillegg til ditt eget. Dette er viktig. De fleste alvorlige MC-ulykker skjer på landeveien. Særlig utforkjøring og ulykker i veikryss ligger høyt på statistikken.
Trinn 6 er teoriprøven. Før du kan ta teoriprøven må du søke om førerkort. Du forbereder deg til prøven ved å lese på egenhånd. Du kan også øve til prøven på nettet. Når du er klar til å avlegge prøven bestiller du time til teoriprøve på din nærmeste trafikkstasjon. Møt opp til avtalt time for prøven og husk å ha med gyldig legitimasjon. Det kan også bli tatt bilde til førerkortet. Vær oppmerksom på at teoriprøven ikke kan avlegges tidligere enn 6 måneder før du fyller alderskravet til førerkortet du skal ta.
Trinn 7 er oppkjøringen. Oppkjøringen er delt inn i to deler. Første del er øvelser i kjøregård. Sensor vurderer om du er teknisk god nok til å kjøre i trafikken. Andre del er kjøring på vei. Sensoren vurderer om MC-eleven er på et tilfredsstillende nivå. I praksis kan du gjøre småfeil på oppkjøringen uten å stryke, forutsatt at du viser at du forstår at du har gjort feil og klarer å rette dem opp. Husk at alle obligatoriske kurs og opplæring må være fullført og godkjent eller bestått. Du kan følge med på opplæringen på Din side. Du må også ha godkjent vandel og en eventuell helseattest må være levert.
Bestått? Gratulerer, du har MC-lappen!
Valg av kjøreskole kan være med på å avgjøre hvor lang tid du bruker på å ta MC-lappen og hvor dyrt det ender opp med å bli. Det er å anbefale å velge en kjøreskole med erfarne MC-lærere. Det er en fordel for deg at kjøreskolen tilbyr profesjonell og effektiv opplæring som forbereder deg mest mulig på trafikken og kjøresituasjoner du kan komme opp i. Hvorvidt du er forberedt eller ikke når det oppstår noe i trafikken kan være avgjørende for din reaksjon og dermed utfallet av situasjonen. Velg alltid en kjøreskole som er godkjent av Statens vegvesen.
Det kan være lurt å søke opp flere kjøreskoler og lese tidligere elevers vurderinger av tilbudet til kjøreskolen og hvordan de opplevde opplæringen. Hør gjerne med venner og kjente om de har erfaringer du kan ta med i vurderingen. Undersøk også prisene på de ulike tilbudene og hva som er inkludert i pakke-prisene. For eksempel kan antallet kjøretimer inkludert variere, og om leie av utstyr er inkludert eller kommer i tillegg hos de ulike tilbyderne. Undersøk også om det er mulig å avbestille kjøretimer hvis du skulle bli syk eller dersom noe skulle komme i veien.
Mange kjøreskoler reklamerer med at du vil få MC-lappen raskt. Det er selvfølgelig en fordel i forhold til total pris og ønsket om å komme raskt i gang med egen kjøring. Da er det ekstra viktig å undersøke at opplæringen er god nok til at du blir en sikker MC-kjører. Be gjerne om en plan for opplæringen. Det er også avgjørende at du har anledning til å sette av nok tid innenfor et kort tidsrom til den intensive opplæringen.
Finn godkjente trafikkskoler på Statens vegvesens egen søkeside. Teoritentamen.no har også søkeside for trafikkskoler.
Hvis du planlegger å ta førerkort for MC utenfor Norge må du undersøke reglene som gjelder for det landet eller den staten du skal bo i. Det forutsetter gjerne at du er student i landet eller staten, og det kan være en minimumsgrense for hvor lenge du planlegger å bo der.
Sammenlign pristilbud fra opp til 5 trafikkskoler og finn beste pris.
Gjør et smart kjøreskolevalg