Lurer du på hva glattkjøring koster? Er du i gang med å ta førerkort klasse B, eller ønsker du å friske opp det du har lært på tidligere kurs? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på glattkjøring, samt hva du vil lære på kurset, hvorfor nettopp dette kurset er så viktig, og hva du bør holde et øye med for å kunne spare penger. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Prisen for sikkerhetskurs på bane, oftest kalt glattkjøringskurset, beror på hvilken førerkortklasse du skal kjøre opp i. De tyngre klassene koster en del mer enn de lettere. For klasse B (personbil) koster glattkjøring gjerne mellom 5.000 og 6.500 kroner, og det er et av de dyrere kursene du må gjennom for å ta lappen. De tyngre klassene, som klasse C og D, har priser på nærmere 7.000 til 8.000 kroner, eller mer. I tillegg kan det være verdt å merke seg at denne prisen er todelt. Ved siden av trafikkskolens egne priser for opplæring, foreligger det også et gebyr på 1.260 kroner til NAF, for bruk av trafikksenterets øvingsbane. Altså betaler du både din trafikkskole og NAF for å gjennomføre glattkjøringskurset. Dette inkluderer som regel leie av bil hos trafikkskole og nødvendige forsikringer.
Hvilken trafikkskole du velger, vil være avgjørende for hva du betaler for glattkjøringen. Prisene kan være svært forskjellige fra trafikkskole til trafikkskole, og ofte kan det være snakk om en differanse på rundt 1.000 kroner. Prisen ligger gjerne et sted mellom 4.000 og 5.000 kroner, alt ettersom hvilken skole du velger. Ved siden av dette vil du altså måtte betale for baneleie. Dette er som regel noe trafikkskolen ordner på dine vegne.
At glattkjøring koster en del, er altså ikke til å komme unna. Samtidig er det viktig å understreke at dette er et svært viktig og nokså omfattende kurs, hvilket naturlig nok har en innvirkning på hvor mye glattkjøringskurset koster. Videre i denne artikkelen vil du få et bedre innblikk i hva kurset innebærer, hvorfor det er nødvendig samt hva du kan gjøre for å minimere kostnadene.
Glattkjøring er en del av det tredje trinnet i opplæringen du tar hos trafikkskolen, for å ta førerkortet. Som navnet tilsier, er det å kjøre på glatt føre en sentral del av kurset, men det innebærer også en god del mer utover selve glattkjøringen. Glattkjøringskurs er faktisk et tidligere navn på det som i dag heter sikkerhetskurs på bane, og er følgelig strukturert rundt sikkerhet generelt, som hovedtema.
Kurset går over fire undervisningstimer og gjennomføres i sin helhet ved et gitt trafikksenter. Det er fordelt på fire deler. Først skal man gjennom en innledning hvor man utveksler forventninger, blir kjent med målene for sikkerhetskurset samt går gjennom noe teori. Deretter vil man få opplæring i sikring av personer og last. Her fokuserer man særlig på bråstopp og kollisjonsvekt samt hvordan dette vil påvirke personer og last i bilen, alt ettersom hvordan sikringen har blitt gjennomført.
Innsikten og perspektivene du tar med deg fra sikkerhetshallen, vil videreføres til neste del av sikkerhetskurset. Her skal du kjøre bil på bane, altså selve glattkjøringen. Hver elev skal ha to timer i bil sammen med en trafikklærer, og her vil du få et praktisk innblikk i en rekke viktige aspekter.
Du vil blant annet få et grundig innblikk i:
Avslutningsvis vil elevene samles i et klasserom for å utveksle erfaringer. Her skal du som elev reflektere rundt det du har vært gjennom, din egen kompetanse og hvordan du framover skal jobbe videre for å forbedre dine egne kjøreferdigheter.
Glattkjøringen er obligatorisk, på lik linje med kurs som mørkekjøring og sikkerhetskurs på vei (langkjøring). En grunn til dette er at disse kursene lar deg videreutvikle egen kunnskap om sikkerhet og lærer deg å ta gode risikovurderinger, slik at du blir en tryggere sjåfør. Glattkjøringskurset skal, slik Statens Vegvesen anmoder om, legge selve grunnlaget for din evne til å forutse mulige hendelser og risikoer, og medvirke til at du aktivt går inn for, og klarer, å unngå ulykker. En stor fordel med sikkerhetskurset på bane er at du som elev får utvikle din kompetanse gjennom en faktisk opplevelse av, og direkte erfaring med, potensielle risikosituasjoner i trygge omgivelser. Noe som igjen vil forberede deg på lignende situasjoner også utenfor øvingsbanen.
Når det er sagt, er det også viktig å påpeke at gjennomført glattkjøring ikke er ensbetydende med at du er ferdig skolert og klar for oppkjøring. Målet med sikkerhetskurs på bane, “å opptre slik at ulykker unngås”, er noe du jobber med fra første kjøretime sammen med trafikklærer. Glattkjøring er med andre ord en videreføring av det du har øvd på tidligere, og et av mange nødvendige steg på veien til å bli en trafikksikker og reflektert sjåfør. Videre er det også greit å huske på at glattkjøring ikke bare forbereder deg på risikosituasjoner under glatte forhold, men lar deg utvikle en handlingsberedskap mot ulykker generelt, også når det ikke er glatt.
Som nevnt innledningsvis koster gjerne glattkjøring (inkludert gebyret til NAF for leie av bane) et sted mellom 5.000 og 6.500 kroner. Samtidig er dette en del av et større kostnadsbilde, det vil si totalprisen for oppkjøringen. Det er vanskelig å vite nøyaktig hvor mye et førerkort vil kunne komme til å koste deg, men i gjennomsnitt kan man si at det vil koste rundt 30.000 kroner, eller nærmere 40.000 kroner for mange. Altså vil glattkjøringen utgjøre en nokså stor post i budsjettet, til tross for at kurset tidsmessig går nokså raskt å gjennomføre. Samtidig spiller glattkjøringen en svært sentral rolle i utviklingen av kompetansen du trenger, ikke bare for å kjøre opp, men også for å bli sikker i trafikken for deg selv og andre.
Glattkjøringen er også obligatorisk, det finnes ingen alternative løsninger, og du vil måtte gjennomføre det uavhengig av om du kjører opp på tradisjonelt vis eller velger å ta et intensivkurs. Med andre ord vil glattkjøringen utgjøre et nokså fastsatt og forutsigbart beløp i budsjettet. Likevel, det finnes noen grep du kan ta for å redusere kostnadene mest mulig.
Til tross for at glattkjøring er obligatorisk og det ikke finnes noen alternative tjenester, så finnes det noen aspekter man bør ta i betraktning før man gjennomfører sikkerhetskurs på bane:
Velg riktig trafikkskole: For det første bør du undersøke hvilke trafikkskoler som finnes i ditt nærområde og forhøre deg om hvilke priser de tilbyr. Som nevnt tidligere kan prisdifferansen være nokså stor, og du kan spare en tusenlapp kun på å velge riktig trafikkskole. Kanskje er den billigste også den mest ideelle for deg? Det er også mulig å ta glattkjøringen ved en annen trafikkskole enn den du vanligvis bruker, om du ikke har betalt for en pakkeløsning.
Hva er inkludert i prisen: Samtidig som du ser på de forskjellige trafikkskolenes prislister, bør du også undersøke hvorvidt gebyret til NAF for leie av bane er inkludert i prisen eller ikke. Av og til vil gebyrer nemlig være oppført som en egen post på prislistene. Står det at glattkjøringen koster 4.000 kroner, men at gebyr til NAF kommer i tillegg, vil prisen til sammen altså bli minst 5.260 kr.
Pakkeløsninger: Som regel vil trafikkskoler tilby pakkeløsninger ved siden av enkeltkursene sine. Disse pakkene er satt sammen for å dekke alt av obligatorisk opplæring du trenger for å kunne kjøre opp til førerkortet, til en rabattert pris. I tillegg inkluderer de gjerne tilgang til teoriverktøy og et gitt antall kjøretimer, alt ettersom hvilken pakke du velger. Om du skal gjennomføre hele løpet mot førerkortet, kan altså en slik løsning være vært å vurdere. Forhør deg også om trafikkskolen tilbyr utbetaling av tilgodebeløp ved fullført opplæring, slik at du unngår å betale for eksempelvis kjøretimer du ikke har benyttet deg av.
Som NAF medlem får du faktisk én gratis glattkjøringstime i året hos din nærmeste øvingsbane, men merk at dette ikke vil være gyldig som obligatorisk sikkerhetskurs på bane. Dette er likevel lurt å vite, ettersom de fleste vil ha godt av å friske opp det de har lært på tidligere glattkjøringskurs. Er du derimot NAF Ung-medlem, får du 150 kr avslag på sikkerhetskurs på bane.
Hva angår pris hos trafikkskoler, så er det alltid en god idé å tenke like mye på kvalitet som på pris. Undersøk om trafikkskolen du vurderer å ta glattkjøring hos viser til noen referanser, eventuelt forhør deg med venner, familie og bekjente om hvilke erfaringer de har og om de vil anbefale sin trafikkskole. Til syvende og sist er det læringsutbyttet som er det viktigste.
Flere trafikkskoler tilbyr også såkalte intensivkurs som skal gi deg lappen på begrenset tid, til en lavere sum. Du må fortsatt gjennom det obligatoriske, herunder glattkjøring, men alt gjennomføres på kortere tid. Som nevnt tidligere, gjør ikke glattkjøring alene deg til en trygg sjåfør, men er en viktig del av et lengre løp mot det å gjøre deg trafikksikker og bevisst situasjoner som kan oppstå. Om du altså ikke har mange timer bak rattet, eller er litt usikker på slike risikosituasjoner og hvordan du skal håndtere dem, så bør du vurdere om det er et bedre alternativ for deg å ta hele opplæringen på vanlig vis. Med litt mer tid og erfaring i bakhånd vil du antakeligvis også få større utbytte av glattkjøringen.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg