Lurer du på hva en kjøreskole koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen hos ulike kjøreskoler samt hva som kjennetegner en god kjøreskole og hvilke prisforskjeller som finnes, og vi kommer med noen verdifulle tips. Hva lærer du på en kjøreskole, og hvor mye av opplæringen er obligatorisk? Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Hva kjøreskoler koster, varierer ut fra flere faktorer, der hvor mange kjøretimer du trenger, er den største variabelen. Når vi skal se på og sammenligne priser hos ulike kjøreskoler, tar vi utgangspunkt i prisnivået for det vanligste førerkortet, klasse B, for personbil. Dette er et førerkort som tilbys av de aller fleste kjøreskoler i Norge, i motsetning til mer “snevre” førerkortklasser, som kun tilbys av enkelte skoler og er beregnet på elever med mer spesifikke behov eller jobber. For klasse B vil den obligatoriske opplæringen som alle elever må gjennom, vanligvis koste mellom 16.000 og 19.000 kroner. I tillegg til dette forekommer det også utgifter til staten og den lokale trafikkstasjonen, i form av teoretisk prøve, praktisk prøve og utstedelse av førerkortet med bilde. Dette er faste utgifter og vil i 2022 koste mellom 1.590 og 1.770 kroner, der prisen kun avhenger av om du betaler på nettet på forhånd eller på trafikkstasjonen. Nettbetaling er det billigste alternativet. Slik sett vil utgiftene utenom kjøretimer ligge på mellom 18.000 og 22.000 kroner.
Prisen på en 45 minutter lang kjøretime ligger vanligvis på mellom 600 og 750 kroner, men kan også koste mer. Hvor mange kjøretimer du trenger, vil avhenge av dine forutsetninger og egeninnsats. Gjennomsnittlig vil en elev i Norge ta mellom 18 og 20 kjøretimer utenom den obligatoriske kjøreopplæringen. Slik sett kan du regne med å betale mellom 10.000 og 15.000 kroner for kjøretimer dersom du ligger på et gjennomsnittlig nivå. Men totalsummen kan selvsagt bli både dyrere og billigere.
De fleste kjøreskoler tilbyr pakkepriser som gir deg muligheten til å spare penger. Dersom dette er et alternativ må du huske å sjekke hvilke komponenter av opplæringen som er inkludert i prisen. Dette kan du lese mer om senere i artikkelen.
Det finnes ulike betalingsmodeller for opplæringen på en kjøreskole. En mulighet er å betale på forhånd i form av pakkepriser. Da betaler du for alle de obligatoriske komponentene i kjøreopplæringen på en gang. Noen kjøreskole tilbyr også pakkepriser på kjøretimer, der du eksempelvis kan kjøpe ti kjøretimer til en noe redusert pris. Pakkepriser kan være en fordel fordi du ofte sparer penger, men det kan også være en risiko. Dersom du betaler alt på forhånd har du ikke mulighet til å holde igjen penger dersom kvaliteten på opplæringen ikke er god nok. Det er også en mulighet at kjøreskolen går konkurs, og da vil forhåndsbetalte elementer gå tapt. Derfor er det viktig undersøke ulike kjøreskoler før du betaler for opplæringen deres.
En annen mulighet er å betale på etterskudd til kjøreskolen. Noen skoler tilbyr kanskje pakkepriser som kan betales på etterskudd, og på den måten sparer du penger og slipper risikoen forhåndsbetaling fører med seg. Et annet alternativ er å ikke kjøpe pakkepris, men heller betale for de ulike komponentene i opplæringen hver for seg. På den måten vil du ikke tape store summer dersom skolen skulle gå konkurs eller undervisningen ikke holder mål. Dette gir også rom for å bytte til en annen kjøreskole, så lenge du tar vare på kvitteringer for utført opplæring.
En kjøreskole er ansvarlig for å gi deg kjøreopplæring slik at du etter hvert kan bestå førerprøven. Det finnes svært mange kjøreskoler fordelt over hele landet, noe som kan være vanskelig å holde styr på. I tillegg kan det også være en utfordring å få oversikt over hvilke skoler som holder bra kvalitet. For at du enkelt skal få et overblikk over tilbudet i nærheten av deg har Statens vegvesen en oversikt over kjøreskolene i landet . På den måten kan du med ett klikk søke opp alle kjøreskolene som befinner seg i ditt område. Søkefunksjonen til Statens vegvesen gir deg også mulighet til å unngå uautoriserte kjøreskoler. Det er nemlig kun de godkjente skolene som vises på deres lister, og det er kun disse som kan tilby den obligatoriske kjøreopplæringen. Ved å sjekke med Statens vegvesen kan du altså forhindre at du blir lurt.
Det er ingen vei utenom opplæring på en kjøreskole dersom man ønsker å få sertifikat, samme hvilken førerkortklasse du ønsker å kjøre opp i. Du får nemlig ikke lov til å kjøre opp uten å ha fullført de obligatoriske elementene i opplæringen, og disse kan kun utføres i regi av en godkjent kjøreskole. Dette sikrer at du får en grundig opplæring tilpasset dine behov og forutsetninger.
Den obligatoriske kjøreopplæringen du må gjennom består av fire trinn på kjøreskolen, i tillegg til teoriprøve og oppkjøring på trafikkstasjonen. De fire trinnene på kjøreskolen inkluderer trafikalt grunnkurs, grunnleggende kjøreopplæring, trafikal del og avsluttende opplæring.
Trafikalt grunnkurs: Dette kurset må være fullført for å kunne begynne å øvelseskjøre i alle kjøreklasser. Aldersgrensen for å ta trafikalt grunnkurs er 15 år, med mindre man har muligheten til å ta kurset som en del av undervisningen i 10.klasse. Hvis du er eldre enn 25 år er du fritatt fra deler av kurset, og du trenger ikke øvelseskjøringsbevis. Det trafikale grunnkurset består av trafikkopplæring, grunnleggende trafikkunnskaper og førerrollen, kunnskaper om mennesket i trafikken og samhandling, opplæring rundt ansvaret ved trafikkuhell og tiltak ved ulykker, førstehjelp og mørkekjøring. Kurset varer i totalt 17 timer og går over fem dager, der tre dager er teori og to dager er førstehjelp og mørkekjøring.
Grunnleggende kjøreopplæring: På dette trinnet i opplæringen skal du lære å beherske bilen så godt at du kan rette oppmerksomheten mot andre trafikanter rundt deg. Du vil også få kunnskaper om mennesket i trafikken, miljøvennlig kjøring og ditt ansvar som fører. Opplæringen i dette trinnet kan foregå både privat og på en kjøreskole, men du må nå målet for trinnet. Trinnvurderingen skjer sammen med kjørelæreren din på kjøreskolen, der dere sammen skal vurdere om du har ferdighetene som trengs for å begynne på trinn tre. Hvor lang tid som brukes på dette trinnet vil variere fra person til person, avhengig av hvor fort du lærer å beherske bilen.
Trafikal del: På dette trinnet i kjøreopplæringen skal du tilegne deg ferdigheter til å kjøre i variert trafikk på en tilnærmet selvstendig måte. Hvor mange kjøretimer du trenger og hvor lang tid du vil befinne deg på dette trinnet vil variere ut fra ditt behov og hvor mye du øvelseskjører privat. Når du nærmer deg slutten av dette trinnet vil du også måtte gjennomføre et sikkerhetskurs på øvingsbane på 4 timer, også kaldt «glattkjøring». Her skal du lære hvordan du kan greie å unngå ulykker og hvordan du sikrer personer og last. Som avslutning på dette trinnet skal du og kjørelæreren din sammen vurdere om du har ferdighetene som trengs for å begynne på trinn fire.
Avsluttende opplæring: Dette er det siste trinnet i opplæringen, og her skal du bli god nok til å kjøre på en ansvarlig måte i god samhandling med andre i trafikken. Det kan være lurt å søke om førerkort når du har kommet til dette trinnet, det er både nødvendig for å få oppkjøring, men også for å kunne ta teoriprøven. Den obligatoriske opplæringen på dette trinnet består av et 14 timer langt sikkerhetskurs på vei, ofte referert til som «langkjøring». For å gjennomføre dette kurset med best mulig utbytte bør du være så god at du er i nærheten av å kunne bestå førerprøven. På kurset skal du jobbe med din forståelse for risiko knyttet til bilkjøring, din evne til å motvirke utforkjørings-, møte-, og forbikjøringsulykker, og din evne til å vurdere deg selv som bilfører. Sikkerhetskurset er derimot ikke nok for å gjennomføre dette trinnet, det kreves også øvelseskjøring privat eller på kjøreskolen. Det anbefales å øvelseskjøre flere tusen kilometer før man kjører opp til sertifikatet.
Det finnes svært mange kjøreskoler i Norge, og det kan gjøre det utfordrende for deg å velge. For å finne en god kjøreskole bør du starte med å få en oversikt over hvilke tilbud som finnes i nærheten av deg. Hvis du synes dette er forvirrende vil oversikten til Statens vegvesen være til god hjelp. Den sikrer også at du velger en kjøreskole som er godkjent til å tilby obligatorisk opplæring. Et annet godt tips er å forhøre deg med venner, familie eller bekjente. Kanskje har noen verdifulle erfaringer å dele med deg? Du vil enkelt få et bilde av kjøreskolens kvalitet ved å snakke med de som faktisk har gått der. Ved å snakke med bekjente eller ved å lese anmeldelser av kjøreskolen på nett, kan du få et godt blikk over hvilke kjøreskoler som er aktuelle for deg.
Selv om pris er en viktig faktor når mange velger kjøreskole, må man også vektlegge kvaliteten på opplæringen. Du må gjerne sammenligne priser mellom ulike kjøreskoler, men da bør du også legge vekt på hvor kvalifisert kjøreskolen framstår når du tar et valg. Den billigste kjøreskolen trenger nødvendigvis ikke å være bra, og dette kan koste deg dyrt. Kanskje er du nødt til å ta flere kjøretimer enn nødvendig fordi kjørelæreren ikke er flink til å lære bort, eller kanskje du stryker på førerprøven. Dette viser at det heller er viktig å fokusere på at kjøreskolen du velger gir et godt opplæringstilbud tilpasset deg.
Det er lurt å tidlig ta kontakt med en kjøreskole dersom du planlegger å skaffe deg sertifikatet. På den måten sikrer du deg plass på kjøreopplæringen til den tiden du ønsker. Eksempelvis kan maks 16 personer delta på trafikalt grunnkurs, og dette kan kjapt bli fullt.
I det store havet av kjøreskoler er det noen navn som er mer kjente enn andre. Blant de største kjøreskolene finner vi blant annet Wright, Svein Svendsen og Drive. Disse har alle flere avdelinger, der Wright har flest med rundt 40 stykker over hele landet. Dette er både anerkjente og vel etablerte aktører der du kan forvente å bli tatt på alvor. Men det finnes også mange gode lokale kjøreskoler over hele landet. Det gjelder å gjøre et godt forarbeid slik at du velger en skole som gir deg effektiv og lærerik kjøreopplæring.
Når man skal velge kjøreskole eller sammenligne priser mellom ulike kjøreskoler, er det viktig å fokusere på hva som er inkludert i prisen. Dette gjelder spesielt hvis du skal betale en pakkepris for kjøreopplæringen. Kostnadene kan deles inn i tre deler, bestående av prisen på kjøretimene, de obligatoriske elementene og kostnadene til Statens vegvesen.
Kjøretimer koster ofte et sted mellom 600 og 750 kroner for en time på 45 minutter, men kan bli dyrere om opplæringen foregår på kveldstid, i helger eller på helligdager. Denne kostnaden er den største variabelen når du skal lage budsjett for opplæringen, da det varierer stort hvor mange timer hver enkelt vil trenge. Noen kjøreskoler opererer med egne pakkepriser for kjøretimer. Det inkluderer et visst antall timer, eksempelvis ti, der du får en noe redusert pris. Det pleier derimot ikke å være store pengene å spare på disse pakkene. Om det er lite du kan spare bør du heller vurdere å betale for hver enkelt time, da slipper du risikoen ved å betale store beløp på forhånd. Eventuelt kan du høre med kjøreskolen om du kan betale i etterkant eller når opplæringen nærmer seg slutten.
Som regel er ikke kjøretimer inkludert i pakken sammen med de obligatoriske elementene, men dette kan forekomme. For eksempel kan noen kjøreskoler tilby noen kjøretimer sammen med den obligatoriske opplæringen. Da må du ta dette til betraktning når du sammenligner priser. Kanskje skolen med noen kjøretimer inkludert i prisen opererer med samme pris som konkurrerende skoler uten kjøretimer inkludert? I så fall kan du spare penger på dette, for kjøretimer vil du uansett trenge.
Som nevnt inkluderer den obligatoriske opplæringen trafikalt grunnkurs, grunnleggende kjøreopplæring, trafikal del og avsluttende del. Derfor er det viktig at du sjekker at alle disse komponentene er inkludert i prisen når du sammenligner pakkepriser hos ulike kjøreskoler. Dersom ikke alt er inkludert, hvor mye koster i så fall de utelatte komponentene i tillegg? Slike spørsmål bør du undersøke før du slår til på et tilbud, da man enkelt kan bli lurt. Hos mange skoler er ikke trafikalt grunnkurs inkludert i pakkeprisen, mens hos noen er ikke leie av bane til sikkerhetskurs inkludert. Disse vil i så fall komme som ekstra kostnader dersom du ikke er observant når du bestiller. Et godt tips er å lage en tabell når du lager budsjett og sammenligner priser. Da er det viktig at du inkluderer alle komponentene i kjøreopplæringen, slik at du får en realistisk sammenligning. Husk at det finnes kostnader som er lett å glemme, blant annet leie av bil til førerprøven eller leie av bane til glattkjøring. Sjekk med kjøreskolen om disse kostnadene er inkludert i prisen.
Utgiftene til staten er normalt sett ikke inkludert i pakkepriser hos kjøreskolene, da de betales på trafikkstasjonen eller over nett når du skal ta førerprøven. Et unntak er at flere skoler dekker utgiftene for leie av kjørebane av NAF, men dette er ikke alltid inkludert. I så fall koster dette rundt 1.200 til 1.300 kroner.
Når det gjelder kjøreopplæring, pleier det ikke å være store variasjoner i pris mellom de ulike kjøreskolene. Likevel kan det forekomme noen nyanseforskjeller som man bør merke seg når man sammenligner priser.
Ved å se på to store kjøreskoler, Wright og Svein Svendsen trafikkskole, ser man at prisene kan variere. Husk at dette er store aktører med flere avdelinger, der hver avdeling opererer med selvstendige priser. Det vil si at prisene innad i Wright og Svein Svendsen kan variere fra avdeling til avdeling. For eksempel kan Wright Arendal ha ulike priser enn Wright Oslo. Dersom man ser på Wright i Oslo sammenlignet med Svein Svendsen i Oslo, ser man noen forskjeller. Svein Svendsen opererer med noe dyrere priser enn Wright for trafikalt grunnkurs, der Svein Svendsen ligger på rundt 3.500 kroner og Wright på rundt 3.000 kroner. Begge kjøreskolene tilbyr pakkepriser, og her er Svein Svendsen billigere enn Wright.
For pakketilbudet knyttet til å ta lappen for personbil tar Svein Svendsen rundt 17.500 kroner, mens Wright tar i overkant av 20.000 kroner. Her kan det se ut som om Svein Svendsen er mye rimeligere enn Wright, men om man ser nærmere på hva som er inkludert stemmer ikke dette i like stor grad. Da Wright har inkludert seks kjøretimer og baneleie i sin pris, er ikke dette tilfellet hos Svein Svendsen. Hos Svein Svendsen må du betale for dette i tillegg, og da vil prisforskjellen mellom de to kjøreskolene jevne seg ut.
Husk at det er sjelden én kjøreskole er mye billigere enn en annen. Dersom én komponent i opplæringen er billigere, vil ofte andre komponenter være dyrere. Dette er enkle salgstriks som kjøreskolene benytter seg av for å fremstå rimeligst. Vær oppmerksom når du ser på priser hos de ulike skolene, så unngår du å bli lurt.
Å starte opplæringen med en kjøreskole kan være forvirrende. Kjøreopplæringen er en prosess med mange komponenter og det er mye å holde styr på. Her er noen gode råd som kan gjøre det hele enklere for deg:
For mange kan det være vanskelig å sammenligne priser mellom kjøreskoler. Det er mange komponenter å holde styr på og det brukes ulike benevnelser på samme aktivitet. Et godt tips er å bruke kjøreskolekalkulatoren dersom du skal sammenligne priser. Denne hjelper deg å holde oversikt, og med denne kan du også regne ut hvor mye det koster deg å ta lappen.
Hvis du vurderer å benytte deg av et pakketilbud bør du først være sikker på at du kan avsette tid til kjøreopplæring fremover. Det er nemlig flere kjøreskoler som krever at innholdet i pakkene må være benyttet innen et år fra datoen du begynner opplæringen. Dersom du ikke benytter deg av alle komponentene i tilbudet, vil du ikke få pengene dine refundert. Vær derfor sikker på at du har mulighet til å fullføre hele opplæringen når du først starter.
Dersom kjøreskolen ikke opprettholder sin del av avtalen mellom dere har du rett til å reagere. Enten kan du holde tilbake penger til du får det du har krav på, eller du kan få pengene tilbake eller prisavslag. Hvis du mener at undervisningen ikke holder mål, bør du melde fra til Statens vegvesen. Det er deres ansvar å sjekke om kjøreskolen oppfyller nødvendige krav.
Hvis du er misfornøyd med undervisningen må du først klage til kjøreskolen, slik at de får muligheten til å rette opp det du ikke er fornøyd med. Dersom dere ikke blir enige, må saken tas videre i rettsvesenet. Da er forliksrådet første instans.
Som nevnt er antall kjøretimer den variabelen der du kan spare mest penger. Å møte godt forberedt til timen og gjøre et grundig etterarbeid er gode råd for å kunne redusere antallet kjøretimer du trenger. Eksempelvis kan du lese teorien før den aktuelle kjøretimen, og ta notater i ettertid. Ved å gjøre dette vil du få mer ut av kjøretimene, og du vil få sjansen til å stille spørsmål til kjørelæreren om noe er uklart. Du kan også jobbe videre med forbedringspunkter ved å øvelseskjøre privat, slik at du har utviklet deg til neste kjøretime og dermed kan ta nye steg.
Ta vare på alle kvitteringer og følg med på at kjøreskolen har registrert opplæringen din. Den må nemlig være registrert for at du kan ta førerprøven. Normalt sett registrerer kjøreskolen opplæringen din fortløpende, men dersom du er usikker kan du sjekke selv. Ved å logge inn på Din side på Statens vegvesen sine nettsider kan du følge med på hvor langt du har kommet i opplæringen og hva som er registrert. Her kan du også finne bevis på at du har fullført det trafikale grunnkurset dersom du har mistet papirutgaven. Å logge inn og vise dette er gyldig bevis i kontroll når du øvelseskjører.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg