Lurer du på hva det koster å ta lappen? Førerkortet markerer på mange måter starten av voksenlivet for de fleste, og det medfører både ansvar og frihet. I denne artikkelen forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen på lappen, inkludert hvorfor det kan være lurt å ta lappen og hvordan man kan effektivisere opplæringen, og vi kommer med gode råd til deg som lurer på hvor du skal ta fatt. Lappen er kanskje kjent for å være en kostbar investering, men det finnes absolutt måter å spare penger på. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du vil øve til teoriprøven med over 3000 spørsmål, enkel forklaring av teori og kunstig intelligens som hjelper deg med å lære raskt, så bør du også sjekke ut Testen.no >>
Lappen på personbil innebærer en relativt omfattende opplæring, der hensikten er å gjøre deg til en selvsikker og trygg trafikant. Rent generelt må du regne med å betale rundt 30.000 kroner, men det vil ofte koste mer. Noen betaler opp mot 40.000 kroner, mens andre kan slippe unna med rundt 20.000 kroner, så her kan være store individuelle forskjeller. Dette er først og fremst avhengig av hvor mye du har lært fra før. Jo færre kjøretimer du trenger, jo billigere vil totalprisen bli.
En stor del av utgiftene er imidlertid knyttet til obligatoriske kurs som du er nødt til å ta, så her er det lite du kan gjøre med kostnadene utover det å sammenligne ulike tilbydere for å se om noen er billigere enn de andre. Siden kravene til kjøreopplæringen er nasjonale, skal det ikke være stor forskjell på tilbudene fra kjøreskolene utover den faktiske prisen.
Det er normalt få en pakkepris som inkluderer de obligatoriske kursene, samt et visst antall ekstrakurs og ekstratimer. Dersom du ikke har øvelseskjørt mye fra før vil du sannsynligvis trenge litt flere kjøretimer, og derfor er det viktig at du sjekker hva det vil koste dersom du trenger flere kjøretimer enn det som er inkludert i pakkeprisen. En kjøretime kan koste alt fra 600 - 800 kroner, så det er åpenbart penger å spare dersom du velger riktig kjøreskole.
Lappen, eller førerkortet, er et bevis på at du har lov til å kjøre et motorisert kjøretøy på offentlig vei. Når vi snakker om “lappen”, henviser vi i de aller fleste tilfeller til lappen for personbil, men det kan også innebære førerkort for moped, motorsykkel, traktor, lastebil og så videre. I denne artikkelen er det primært snakk om førerkort klasse B, som er lappen for personbil.
For å få førerkort må du gjennom en opplæring ved kjøreskole som består av flere ulike trinn og obligatoriske kurs, som avsluttes med teoriprøve og oppkjøring. Dette kan være både dyrt og tidkrevende, men det er viktig å huske på at denne opplæringen handler om trafikksikkerhet. Å ha lappen for bil innebærer et stort ansvar for både egen og andres sikkerhet, og du burde ta tiden til hjelp for å forsikre deg om at du ender opp som en dyktig sjåfør.
For å kjøre i trafikken med personbil må du altså ha førerkort klasse B, og dette er det førerkortet som er mest utbredt. I tillegg til at du får en bred kompetanse innen det å ferdes i trafikken, legger opplæringen også grunnlaget du trenger for å søke om påbygging til andre førerkort.
Hvorvidt du faktisk trenger førerkort i det daglige, vil variere ut fra bosituasjon og livssituasjon, men det er liten tvil om at lappen kan være veldig praktisk å ha! Dersom du bor i en by og ikke har barn, er billappen kanskje ikke det første du prioriterer, men den kan fortsatt være veldig praktisk å ha. Dersom du for eksempel skal ut og reise og ønsker fleksibiliteten og friheten egen bil gir, eller om du trenger å få noe fraktet, kan du enkelt låne eller leie en bil til formålet.
Dessuten er det fortsatt slik at veldig mange i Norge bor i distriktene, og tilgangen til kollektivtransport svarer ikke alltid til behovet. I slike tilfeller er lappen og bil en nødvendighet for å for eksempel komme seg til butikken eller til lege.
I tillegg kan det være lettere å få jobb dersom du har lappen og eventuelt disponerer egen bil. Selv om kollektivtransporten blir stadig bedre, er det ofte en fordel om du kan komme deg frem på egen hånd om du har en stilling som innebærer en del reisevirksomhet, for eksempel som journalist, fotograf eller reparatør av ulike slag. Med førerkort klasse B kan du også kjøre varebil innenfor en viss størrelse og vekt, og dermed jobbe med frakt og vareutlevering.
Når du har bestemt deg for at du skal ta lappen, må du begynne å tenke over hvordan du skal finansiere det hele, og det kan nok være en fordel å begynne sparingen så raskt som mulig. Som tidligere nevnt vil prisene kunne variere litt mellom de ulike kjøreskolene, men dersom vi ser på hvert element for seg, vil kostnadene se omtrent slik ut:
Vi understreker at dette er omtrentlige priser, og at det kan bli billigere dersom du får et pakketilbud fra kjøreskolen. I tillegg opererer Statens vegvesen med egne satser for følgende tjenester (priser per 2022):
Den mest åpenbare måten å spare penger på når du skal ta lappen for personbil, er å øvelseskjøre så mye du kan. Det er anbefalt å ha øvelseskjørt i minst 100 timer før du prøver å ta lappen, og rent økonomisk er det en klar fordel om de fleste av disse timene foregår utenfor kjøreskolen.
Så lenge du har gjennomført trafikalt grunnkurs, har du nemlig lov til å øvelseskjøre så mye du orker, gitt at du følger retningslinjene for privat øvelseskjøring:
Teoriprøven må være bestått for at du skal kunne få førerkort, men denne kan du faktisk ta når som helst etter at du har fylt 17,5 år. Det vil si at du ikke trenger å ha begynt med kjøretimer, men det anbefales gjerne at du har fått litt erfaring bak rattet først.
Det koster penger å ta teoriprøven, så du burde gjøre det du kan for å forsikre deg om at du består den første gangen. Det finnes en rekke nettsider der du kan øve seg på tester som tilsvarer teoriprøven du får av Statens vegvesen, slik at du kan stille mest mulig forberedt til den faktiske teoriprøven.
Selv om du bruker god tid på å velge deg ut en god kjøreskole, kan det være at du ombestemmer deg på et eller annet tidspunkt. Kanskje er det vanskelig å få kjøretimer på de tidspunktene som passer for deg, eller kanskje synes du ikke at kjemien mellom deg og kjørelæreren fungerer. Det første du burde gjøre da, er å si ifra til kjøreskolen eller til kjørelæreren om hva du opplever som problematisk. Ofte vil kjøreskolen strekke seg langt for å beholde deg som kunde, og det vil sjelden være et problem å bytte til en annen kjørelærer dersom du er litt fleksibel.
I verste fall kan det ende med at du ønsker å bytte kjøreskole, og det er her du må være litt på vakt. Dersom du har forskuddsbetalt for en pakke der du har begynt på opplæringen, kan det være vanskelig å få pengene tilbake: Vi anbefaler derfor ikke forskuddsbetaling før du er helt sikker på at du er fornøyd med kjøreskolen. I tillegg skal du alltid ha kvittering slik at du har noe å vise til i en eventuell klagesak.
Sist, men ikke minst burde du be om dokumentasjon på alle de obligatoriske elementene etter hvert som du gjennomfører dem. Dersom du ender opp med å bytte kjøreskole, kan du vise frem denne dokumentasjonen og dermed slippe å ta disse delene på nytt.
Vi har laget en sjekkliste du kan følge for å forsikre deg om at kjøreskolen du vurderer, er et trygt valg.
Den er som følger:
Du kan fremlegge saken for forliksrådet dersom du har klaget til kjøreskolen direkte uten at klagen har ført frem. Dette vil først og fremst være aktuelt i de tilfellene der kjøreskolen holder tilbake penger etter forhåndsbetaling. Dersom du mener at undervisningen er dårligere enn det du skal kunne forvente, kan du kontakte Statens vegvesen, som da kan vurdere om kjøreskolen oppfyller kravene som er satt.
Finn de beste trafikkskolene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør et smart kjøreskolevalg